Miten pienenä hoitoon?
Miten nuoria lapsia olet vienyt hoitoon? Alle vuoden ikäisiä? Miten ympäristö suhtautui? Miten hoidon aloitus onnistui? Mikä oli syynä varhaiseen hoidon aloittamiseen?
Kommentit (20)
ei todellakaan ole oikea paikka pienille. Isot ryhmät, paljon melua, vaihtuvat hoitajat, liian vähän hoitajia.
HYVÄLLE pph:lle voisin viedä jo yksi vuotiaan, jos olisi taloudellisesti pakko.
Meillä lapsi meni pph:lle 2,5 vuotiaana. Aluksi olin älyttömän pettynyt kun ei saanut päiväkotipaikkaa, mutta nyt olen siitä niin onnellinen.
Työskennellessäni pk:ssa huomasin etten todellakaan halua pientä lastani siihen systeemiin. Onneksi on olemassa ihania perhepäivähoitajia. Toivoisin vaan, että ne huonot saisi karsittua joukosta pois. Pienelle lapselle pph on niiin paljon parempi hoitopaikka.
Oman lapseni pph on ehkä maailman paras. Siellä on hoidossa eräs 1v lapsi. Lapsi on siellä aina kun haen meidän pojan (pääsen aikaisin hakemaan) ja kyllä hän on ainan niin iloinen ja usein kipuaa hoitajan syliin katselemaan miten hoitokaveri tekee lähtöä kotiin.
Minusta hoitoon vieminen oli ihan normaalia, eikä sitä minusta tarvitse sen suuremmin selitellä tai perustella. En ikinä olisi voinut kuvitella olevani kolmea vuotta kotona, eikä se ole työpaikallanikaan tapana. Muuten meni tosi hienosti, lapsemme on tosi sosiaalinen ja reipas ja viihtyi hyvin päiväkodissa, mutta jonkin ajan kuluttua jouduimme kamalaan sairastelukierteeseen koko perhe. Enää en noin pientä päiväkotiin veisi, koska pienen lapsen jatkuva sairastelu oli tosi rankkaa, kun vielä itsekin sairastimme kaikki päiväkotipöpöt. Koko perhe oli jo vajaan vuoden jälkeen aivan lopussa ja jäin lapsen kanssa uudelleen kotiin.
Uudelleen kotiin jääminen oli myös henkisesti rankkaa, koska tunsin epäonnistuneeni töihin paluussa täysin. Rankkaa oli myös kuunnella alle 2-vuotiaan lapsen kyselyjä päiväkotikavereiden perään varsinkin, kun uusia kavereita ei naapureista tahtonut löytyä ja mihinkään kerhoihin emme halunneet heti lähteä lisää tauteja hakemaan.
Vierailija:
Miten nuoria lapsia olet vienyt hoitoon? Alle vuoden ikäisiä? Miten ympäristö suhtautui? Miten hoidon aloitus onnistui? Mikä oli syynä varhaiseen hoidon aloittamiseen?
Nyt on vaan pakko lähtee töihin. Jos mielii isompaa asuntoa ostella, muuten oisin viel kotona.
Mikä on suurin ongelma pienen lapsen viemisessä päiväkotiin? Olisiko esim. pph. parempi vaihtoehto?
Miten monilla on taloudellisesti mahdollista hoitaa lapsia miltei kolmivuotiaiksi kotona? Miten pienillä tuloilla lapsiperhe voi tulla kuukaudessa toimeen?
av-mammat on kotiäitejä - ei täältä kannata tämmöisiä kysellä
samaan sysyyn iso velkaa ja pieniä lapsia. Silloin on varaa olla kotona.
Vierailija:
av-mammat on kotiäitejä - ei täältä kannata tämmöisiä kysellä
Av-mammat ovat enimmäkseen työssäkäyviä. Kommenteista päätellen.
Päivähoitoon voi viedä n. 9 kuisena.
Kyllä sitä pari vuotta pystyy kotihoidontuella elämään.
mutta kuopus oli reilu 1,5v. Esikoinen oli 4v. Vein pph:lle ja hyvin meni.
sut lynkataan kerta kyselet täällä tästä kamalasta asiasta.
Kyllä jokaisella on halutessaan mahdollisuus hoitaa lapset kotona kolmivuotiaaksi!! toki mieluiten kouluikään saakka.
Kiva kuulla monenlaisia kommentteja!
ap
Oli pakko viedä hoitoon ja jatkaa opintoja, koska opiskelemani linja lopetettiin kyseisestä koulusta ja viimeisessä erässä valmistuin.
Tytön vein pph:lle. Ympäristö suhtautui ihan hyvin, koska minulla ei ollut oikeastaan muuta vaihtoehtoa. Muuten olisi kaksi ekaa vuotta mennyt hukkaan ja koulua oli kaksi jäljellä.
Hoidon aloitus meni hyvin, lapsi ei oikeastaan missään vaiheessa protestoinut hoitoon menoa. Ehkä syynä oli juuri tuo pieni ikä. Hoitopaikassa oli lellikki, koska oli pienin.
Ongelmat alkoivat myöhemmin (tytöllä ikää silloin 2v), kun pph alkoi laiminlyödä tehtäviään tyttäreni kohdalla ainakin. Hoidon laatu oli todella syvältä. Ja jos joskus on pakko viedä pieni hoitoon, vien ehdottomasti päiväkotiin.
Nyt olen onneksi voinut hoitaa nuoremmat kotona (iät tällä hetkellä 3,5v ja 1v). Taloudellisesti on tiukkaa, mutta minusta kotona hoitaminen on sen väärti.
Itse työskentelen päiväkodissa ja omassa ryhmässäni on tällä hetkellä 6 n. 1 vuoden (jotkut yli, jotkut alle) ikäistä lasta ja täytyy sanoa, että ikävä äitiä ja syliä on kova. Millään en ehdi kaikkia pitää niin paljoa sylissä kuin tarve vaatisi, aika riittää perushoitoon (vaipanvaihdot, ruokkiminen) vaan ei yhtään enempää. Ja päiväunille meno on yhtä painajaista kun kaikki itkevät äidin perään...
Vanhemmille sitten iltapäivisin hymyillään ja sanotaan, että hienosti on kaikki mennyt...
lapsi pphlle 9-kuisena.
Kaikki mennyt paremmin kuin uskoinkaan.
Olen yrittäjä, siksi varhainen aloitus.
tiedän pari jotka menneet paljon aikaisemminkin.
Enpä usko että vanhemmat laittavat lapsiaan paikkoihin mitkä eivät olisi hyväksi, ja yleensä hoitoon viemisessä painavat syyt.
Tiedän enemmän vanhempien kanssa kotona olevia lapsia, joita käy sääliksi... Koko perheelle olisi parempi näissä, jos lapset menisivät ulkopuoliseen hoitoon.
Kiva kuulla LTO:n ajatuksia. Kuulostavathan nuo lapset melko reppanoilta... Voisikohan äideille iltapäivällä kertoa totuutta? Onko tilanne miltei sama kaikkien vuosikkaiden kohdalla vai onko suuria yksilöllisiä eroja?
?
On aivan sama mikä hoitomuoto on, niin tietyt ihmiset/ piirit tuomitsevat teidät joka tapauksessa.
Itse päätätte hoitomuodon ja pidätte kiinni päätöksestänne. Muut saavat tykätä mitä lystäävät.
Kukaan muu ei voi elämäänne elää eikä tiedä teille parastanne!
ELLEN siis hae lisää virkavapautta. Hoitopaikka on valmiina yksityisessä päiväkodissa mutta vielä harkitsen josko olisin vielä 6 kk kotona...
Ja loistavasti mennyt. Nyt lapsi on 1,5v ja erittäin reipas ja suloinen poika. Osaa omatoimisesti syödä, on erittäin aurinkoinen ja hyväntuulinen luonne, silti äidin syli vieläkin erittäin rakas paikka. On hoidossa 4pv viikossa.
Vierailija:
Kyllä alle vuoden ja vähän päälle vuoden ikäisillä on kaikilla kova ikävä, toiset tuovat sen esiin äänekkäästi, toiset ikävöivät hiljaa, mutta kyllä sen huomaa. Ei heidän kuuluisi olla vielä päiväkodissa, mutta kun he kerran siellä joka tapauksessa ovat, niin totta kai yritämme parhaamme. Mitäs turhaan äitejä/isiä huolestuttamaan, sillä minä uskon siihen että kukaan täysjärkinen aikuinen lastaan rakastava vanhempi ei tuo niin pientä lasta päiväkotiin ellei olle ihan pakko, eli vaihtoehtoja ei sillä perheellä ole.