Onko oman talon rakentaminen hullun hommaa?
Kertokaapa rakentaja perheiden äidit kokemuksia. Kestääkö suhde, kukkaro, ystävyys/sukulaissuhteet....
Aina sanotaan että rakentaminen rankkaa (ja niin tietysti onkin) mutta miten raskasta se oikeasti on? Töiden jälkeen toinen hoitaa lapset ja toinen lähtee työmaalle. Kauanko sitä kestää ja jaksaa?
Kommentit (3)
Me ollaan rakennettu nyt n. 1,5 vuotta. Omin (ja vanhempien) voimin lähinnä. Onhan se rankkaa, mutta kyllä sen kestää, kun tietää lopputuloksen! Meille syntyi lapsi samoihin aikoihin, kun aloitettiin rakentaminen, joten olen joutunut/saanut olla lapsen kanssa tosi paljon itekseni, kun mies on tontilla.
Ystäviä kyllä ollaan yritetty ehtiä nähdä, ei tietenkään niin usein kuin ennen, mutta säännöllisen epäsäännöllisesti kuitenkin.
Nyt alkaa olla jo loppusuora urakassa, yritetään päästä vielä tämän vuoden puolella muuttamaan. Pahoja kriisejä/riitoja ei ole tullut, kun kumpikin on asennoitunut " oikein" - että tämä on vain ohimenevä vaihe ja palkinto on jotain hienoa! :) Alkuvuodesta odotetaan uutta tulokasta syntyväksi, joten on tässä aina välillä ehditty näkemäänkin miehen kanssa :D
Me ostimme pohjatyöt valmiina, talopaketin suurelementteinä, ja ulkopuolen tekivät kirvesmiehet valmiiksi (tosin maalasimme itse). Itsellemme jäi siis vain tontin raivaus, töiden organisointi ja talon sisäpuoli, lukuun ottamatta sähkö- ja lvi-töitä. Rakennettu on keväästä asti, ja tähän asti tämä on ollut oikeastaan hauskaa. Sanoisinko, että yksi elämäni parhaista ajanjaksoista. :) Meillä on se tapa, että töistä tullessaan mies menee päiväunille siihen saakka, että minun työni loppuvat ja on sitten lasten kanssa että minä pääsen raksalle. Minä tulen kotiin laittamaan lapset nukkumaan ja mies lähtee " yöksi" raksalle. Joskus viedään lapset mummolaan ja tehdään raksalla yhdessä.
Melko varmasti me olisimme aika väsyksissä, jos olisimme rakentaneet pitkästä tavarasta ja kaiken itse. Nyt meillä on juuri sopivasti töitä eikä stressiä tule liikaa.