Mitä tekisit? (Lapsella päihtynyt hakija)
Mwillä oli viime vkolla perjantaina lastenkutsut. Juhlat alkoivat klo 17.30 ja päättyi klo 19.30
Lapsia oli kutsuttu 8. Iältään 4-6 vuotiaita.
2 lapsen vanhempi oli hakiessa selvästi päihtynyt, ei kunnon humalassa mutta sen verran että huomasin. Haku tilanteesas häkellyin enkä tehnyt / sanonut mitään mutta jälkeen päin mietin miten olisi pitänyt reagioda.
Miten sinä olisit reagoinut.
Kommentit (5)
On monia sairauksia, jotka voivat aiheuttaa moisen vaikutelman.
Mun äiti haki lapseni tarhasta jokin aika sitten. Vähän ajan kuluttua soittivat mulle perään töihin, että äitisi haki lapset kännissä. Pystyin itse toteamaan tilanteen oikean laidan, sillä lähdin siitä saman tien katsomaan, että mitä on tapahtumassa.
Äitini ei ollut humalassa. Tarhan siivooja (!) oli vain jotenkin häkeltynyt äidistäni ja väittänyt tällaista soopaa pk:n johtajalle. Tuli lähdettyä turhaan töistä, meni maku koko päiväkotiin ja vaihdoimme toiseen.
ottanut enemmän, olisin varmaan kysynyt, että onko kaikki kunnossa? Selviättekö kotiin? Haluatteko kyydin? jne. Inhottava tilanne.
olisin koittanut tavoitella toisen mahdollisesti ei-kännisen vanhemman. kuten sanottua kännissä olevalle ei lasta mukaan.
ei meiltä kännisenmukaan lähdetä, vaikka olisi miten kotona tapana.
ja muuten olen itse alkoholistin tytär
3
kyllä vanhempi saa olla hiprakassa vaikka lapset kotonakin olisivat. Ei siinä mitään pahaa ole. Lasin tai kaksi saa ihan hyvin ottaa ja se on vain kulttuurikasvatusta kersoillekin.
KÄNNISSÄ taas ei saa olla, niin ettei pysty pitämään lapsista huolta. Mutta siitähän tässä ei ollut kysymys. Jos meille tulisi selvästi känninen, uhoava, äkäinen tai vastaavasti käyttäytyvä vanhempi hakemaan lastaan niin minä todennäköisesti esittäisin jotain sellaista että " voi kun en tiennyt mihin soittaisin, mutta lapset ovat suunnitelleet että Petteri voisi jäädä meille yökylään." Känisten kanssa on turha ryhtyä moralisoimaan, ne voivat heittäytyä väkivaltaisiksi. Seuraavana päivänä sitten katsottaisiin että tajusiko vanhempi itse vai pitääkö lapselta kysellä lisätietoja.
jos hiprakka, olisin todennäköisesti vienyt hakijan syrjemmälle ja kysynyt että onko kaikki kovastikin juomassa tänä iltana. silläkin uhalla että olsii välit menneet.