Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä ehdoilla lainaa?

Vierailija
21.09.2007 |

Olemme nyt kilpailuttaneet pankkeja. Lainatarjoukset ovat olleet hyvin kirjavia. Tarkoitus oli ostaa asunto paikkani vakinaistamisen kunniaksi vuoden vaihteessa. Mies ei tienaa juuri mitään tällä hetkellä, koska hän opiskelee. OLISIMME SAANEET LAINAA NYT TÄSSÄ JA HETI. Näillä tuloilla, ilman vakituista työsuhdetta KUMMALLAKAAN. Olen pöyristynyt. Oletin että se vakituinen työsuhde olisi avainehto lainaan etenkin kun vain minä pystyisin nyt elättämään perhettämme.

Varsinkin toisessa ruotsalaisista pankeista tuntui joustoa löytyvän suunnilleen kaikessa. Ainut mistä olivat kiinnostuneita oli lainan vakuus. Esim juuri työsuhde oli heille toissijaisempaa.

Toisissa pankeissa taas vakuus oli yhden tekevää, sillä onhan esim Nordealla omatakaus (Säästöpankissa täystakaus), eli puuttuvan 30% voi rahoittaa täysin ilman reaali/henkilötakauksia, maksamalla 30% osuudesta n 4% maksun ja maksamalla 30% osuuden 8v aikana pois.

Nyt ei oikein tiedetä millä perusteilla valittaisiin laina. Marginaalikin vaihteli 0,35-0,45 välillä.

Toisaalta houkuttaisi valita joku " omatakauksen" kaltainen laina, silloin ei tarvitsisi vaivata vanhempia ja meidän lainamäärällä se 4% osuuskin olisi joku 1500-2000¿

Toisaalta 0,35 lainamarginaali houkuttelisi myös.

Yhdessä pankissa oli poikkeuksellisen hyvä virkailija, joka antoi paljon hyviä ja ennen kaikkea ilmaisia vinkkejä jatkoa ajatellen. Heidän marginaali oli 0,4.

Olen ihan pää pyörällä. Millä perusteilla itse olette valinneet lainapankin?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideana olisi ottaa heti alkuun 1-3v lyhennysvapaata siten, että maksetaan virallisesti vain pelkät korot kuukausittain ja kerrytetään säästötilille rahaa koko ajan ja puretaan sitten pari-kolme kertaa vuodessa kertyneitä rahoja lyhennyksiin. Näin emme olisi niin sidottuja heti alussa lainan lyhennyksiin, koska tulot ovat nyt vielä minun varassani. Silti pystyisimme lyhentämään lainaa edes jonkin verran, eikä laina-aika pitkittyisi.

Olemme neuvotelleet lähinnä 15v maksuajasta. Se taitaa olla tällä hetkellä kaikista järkevin vaihtoehto. 20v yli menevissä lainoissa maksetaan kuitenkin suhteellisesti niin paljon enemmän pelkkiä korkoja, eikä lyhennysmääräkään ole juurikaan pienempi.

Käytännössä kaikissa pankeissa onnistuu tämä 2* vuodessa lyhennysmäärän muuttaminen maksutta. Toisissa saa lyhentää ilman kuluja vaikka joka kuukausi (siis lyhennysvapaan aikana).

Enpä olisi uskonut että näin paljon eroja olisi eri pankeissa.

ap

Vierailija:

Kannattaa neuvotella lainasopimukseen myös kohta siitä että saa kuluitta muuttaa lyhennysohjelmaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi