Kasvaako lasten menot tosiaan iän myötä? Millä tavalla?
Arvaan, että muurosikäinen on rahan suhteen kuin kankkulan kaivo, mutta... Tää tuli mielen uusperhepalstan elatusapuaiheisesta keskustelusta. Kasvaako todella lapsen menot jotenkin välttämättä vuosi vuodelta? Itse olen aina ajatellut, että ne nimenomaan pienenevät siinä vaiheessa, kun tarhasta siirrytään kouluun ja tarhamaksu lakkaa (meillä ainakin se on ylivoimaisesti suurin lapsen menoerä), jos ei sitten heti ota jotain kalliita harrastuksia siihen koulun lisäksi. Tietty isompi lapsi syö enemmän jne. mutta siis muuten?
Kommentit (25)
Olen itse opiskeleva yh, jolla on syksyllä koulun aloittanut lapsi. Tarhamaksuja en joutunut maksamaan, kun tulojakaan ei juuri ole, mutta iltapäiväkerhosta maksan ihan siinä kuin muutkin, siellä kun ei maksuissa tunneta tulosidonnaisuutta. Ilman iltapäiväkerhoa lapsi joutuisi olemaan yksin kotona 3-5 tuntia päivittäin, opiskelu kun käy ihan työstä.
Ja eskarivuonnakin se on jo pienempi (ilmainen esiopetus).
Mutta siis meillä (päivähoitomaksu 200 euroa), lapsen menot pienenivät hurjasti kun koulu alkoi. IP maksaa vain 85 euroa per kk ja harrastuksetkin vaan jokusen satasen vuodessa (sitä paitsi jo päiväkoti-ikäisenä oli samat harrastukset).
Vaatteiden suhteen lapsi ei tunnu olevan yhtä nirso kuin pienempänä (luulen, että johtuu siitä, että on mukavampi jäädä kavereiden kanssa leikkimään kuin lähteä vaateostoksille, niin sanoo aina, että osta vaan jotain, mutta älä vaaleanpunaista).
Ehkä murrosikäisenä menot pompsahtaa ylös, mutta luulen, että silloinkin riippuu tosi paljon vanhemmista mihin rahankäytön rajan asettavat (se on mielestäni vanhempien asia).
Vajaan 10-vuotias voi kuluttaa vielä melko vähän, mujtta siitä eteenpäin rahaa menee hurjasti.
200 ¿ pk-maksua tai lähes tuplana kahdesta lapsesta.
Alle kouluikäisen muskari ei paljoa maksanut, mutta nyt reippaasti kalliimpien lukukausimaksujen lisäksi pitää ostaa soittimia, nuotteja, viulun kieliä, hartseja, nuottitelineitä, metronomeja, maksaa harjoitusleirien ruokailuja, konserttimatkojen bussikuluja ym. Tietysti halvemmallakin voisi musiikkia harrastaa, mutta kyllä se sitten tuloksissakin näkyy.
Vaatteisiin menee selvästi enemmän. Ekaluokkalainen poika tuhoaa uskomattoman määrän housunpolvia vuodessa (päiväkodissa ei vaatteiden kulutus ollut läheskään samaa luokkaa) ja alennusmyynneistä tai kirppareilta on huomattavasti vaikeampi saada 130-senttisiä kuin 90-senttisiä vaatteita.
Lisäksi pitää hankkia luistimia, suksia, monoja, sisäpelikenkiä ja muita urheiluvälineitä. Kännykkäkin on lähes välttämätön viimeistään kolmannella luokalla.
Lisäksi tosiaan matkoista pitää viimeistään 15-vuotiaasta maksaa täysi hinta, joskus jo 12-vuotiaasta. Linnanmäellä 120-sentin rajan ylittää lähes jokainen ekaluokkalainen.
Pienistä puroista kasvaa suuri virta!