Onko 2-tasoisessa mitään järkeä pikkulapsiperheessä?
Kämppää etitään, ja tuntuu että vain niitä kurjia 2-tasoratkaisuja tarjolla. Meillä siis 3 ihan pientä lasta. Onko teillä joilla ihan pieniä, kellään hyviä kokemuksia 2-tasoisesta rivi/paritalosta? Kyllästyttää tämä hakeminen, mutta olen tässä asiassa ollut aika ehdoton...
Kommentit (25)
Meillä vessa vain toisessa kerroksessa ja aiheuttaa mielestäni ongelmia, kun yhtä pitäisi käyttää vessassa eikä toisia lapsia viitsisi jättää eri kerrokseen, niin kannappa siinä kiiressä koko porukka ylös.
Muutenkin minusta tuntuu, että aina tarvitsemani tavara on väärässä kerroksessa. Tällaiseen samanlaiseen asuntoon en enää koskaan muuttaisi.
lasten kanssa tulee sotkua niin on kiva että voi siivota vaan paraatipuolen vieraita varten ja yläkerran sotku lastenhuoneessa ei haittaa.
nyt 2-tasoisessa. Halusin ehdottomasti 2-tasoisen. Lapsuudenkotinikin oli useassa tasossa, meitä oli neljä lasta.
Tuntuu, että on enemmän " omaa rauhaa" kun lapset saa nukkumaan aikaisemmin eri kerrokseen.
eillä on joitain varusteita kahdet esim potta ylhäällä ja alhaalla jne. En koe arkea hankalaksi. Ollaan ostamassa omakotitaloa ja voisin ostaa 2-tason. Muut seikat ratkaisevat.
Omaa rauhaa ja tilan tuntuakin, jos nyt neliöitä ei oo kauheesti alle sata. Toinen juttu on sitten se, että rivarissa en asuis enää mistään hinnasta! Jos omakotitaloon ei oo mahkuja, niin paritalossa tai kerrostalossakin on enemmän omaa tilaa, kun kauheissa rivari-kommuuneissa...
Ensinnäkin etenkin pk-seudullahan valtaosa etenkin uudemmista perheasunnoista on 2-tasoisia. Joten vaikka kuinka olisit mieltynyt 1-tasoiseen, niin isoa ja uudehkoa sellaista on erittäin hankala löytää kehän kolmen sisältä.
Mutta asiaan: Mielestäni 2-tasoinen on ihan ok. Oleellista on tajuta se, että sekä 1-tasoisessa että 2-tasoisessa on omat hyvät puolensa. Lapsille tuo 2-tasoisuus ei ole mikään ongelma kuin juuri kävelemään oppimmisvaiheessa ja siitä vajaan vuoden eteenpäin. Parivuotias osaa jo hyvin kulkea itse portaissa. Lasten kanssa on myös mukavaa, kun aikaisemmin nukkumaan menevät voivat rauhassa nukkua toisessa kerroksessa kun muut ovat hereillä toisessa kerroksessa. Samaa pätee tietysti myös aamuihin, kun jonkun pitää herätä aiemmin--> toisessa kerroksessa voi rauhassa tehdä aamutoimet ilman, että pitää koko ajan varoa herättämästä muita.
Itse asumme " ei jättikokoisessa" , eli 100 neliöisessä 2-tasoisessa ja tyytyväisiä olemme. Jos tästä muutamme, niin seuraavakin asunto saa hyvin olla 2-tasoinen.
Kun lapsilla on kavereita pysyvät ylhäällä ja minä saan olla rauhassa alhaalla. Lisäksi eivät pompi meidän sängyssä, kun makkari on alhaalla. Ihan kätevää tämä on.
Vierailija:
Meillä vessa vain toisessa kerroksessa ja aiheuttaa mielestäni ongelmia, kun yhtä pitäisi käyttää vessassa eikä toisia lapsia viitsisi jättää eri kerrokseen, niin kannappa siinä kiiressä koko porukka ylös.Muutenkin minusta tuntuu, että aina tarvitsemani tavara on väärässä kerroksessa. Tällaiseen samanlaiseen asuntoon en enää koskaan muuttaisi.
Joo, käsitän kyllä, että elämää on Kehän ulkopuolellakin...Senpä takia viestistäni vain 1/5 piti sisällään toteamuksen tilanteesta täällä päin ja muuten käsittelin 2-tasoisuutta yleisesti.
Se 9
Syitähän tässä on jo tullutkin. Meillä on viisi lasta, ja kylläpäs elämää helpotti ja rauhoitti kun päästiin muuttamaan väliaikaisesta 1-tasoisesta takaisin 2-tasoiseen.
Yksi lapsi ja neliöitä reilut 80. Porteiden ylpäässä oli ensimmäiset vuodet Ikean portti. En koskaan kokenut asuntoamme hankalaksi.
niin minusta ehdottomasti 1-taso. Täällä näkee jopa kolmiota (70 m2) kahdessa tasossa, ovat todella tunkkaisen oloisia ja portaat vievät turhaan tilaa. Itse en 2-tasoiseen enää muuttaisi, ellei kyseessä olisi vähintään 120 m2.
khh ylhäällä, on minusta huono. Ihana lasten tulla suoraan kurakengillä khh:seen, eikä eteiseen. Harvoin 2-kerroksinen tilava!
yksi vessa, ei haitannut silloin,kun miehenkanssa kahdestaan tähän muutettiin. Selviämme sen " ongelman" kanssa tänäkin päivänä, vaikka hankaluuksia tuleekin.
Meillä kaikki makkarit yläkerrassa ja alhaalla olkkari ja keittiö. Olkkarissa on kaikki lelut aina levällään, olisi hyvä,jos täällä alhaalla olisi edes yksi makkari mihin saisi leluja raivattua, kun niitä pitää olla sekä alhaalla että ylhäällä.
Kahteen tasoon voisin silti muuttaa vieläkin, mutta hieman erilaisella huonejärjestelyllä, ja se khh pitäisi minunkin mielestäehdottomasti olla alakerrassa.
mutta oikeasti alkoi se ainainen portaissa ravaaminen tympimään. Nyt asumme 1-tasoisessa omakotitalossa, jossa 160 neliötä ja tuntuu ruhtinaalliselta elellä :) Talo L-mallinen, joten omaa rauhaa saa kyllä halutessaan näinkin.
Portaat vievät aivan turhaa tilaa, mutta nykyään tunnutaan rakentavan vain näitä kaksitasoisia koppimaisia asuntoja.
Tällä hetkellä tuntuu että xxxxx kun olisi huoneita kahdessa kerroksessa. Lapsi huutaa unissaan niin paljon että monta kertaa yössä herää itsekin ja aina väsyttää. Kun olisi joku nurkkaus minne pääsisi sitä pakoon mutta kun ei :(
toisessa kerroksessa. minä taas haluan ehdottomasti, että alhaalla on 2 makuuhuonetta, joihin mahtuu vanhemmat ja kaksi pientä lasta. Ylhäällä voisi olla myös 2 makuuhuonetta, jonne lapset voisivat muuttaa sitten isompana. Haluan kuulla, jos pieni lapseni huutaa yöllä ja hänellä on hätä, isompi osaatulla sitten jo alakertaan kertomaan hädästään.
lapsi pitäisi saada jonnekin huutamaan, ettei häiritse :(
Voi ihme sentään. Itse ajattelisin, että hyvä kun huomaa lapsen itkun eikä tarvitse olla itkuhälyttimiä.
Kun lapset oli 5v, 1v ja vauva, niin rivitalossamme oli neljä kerrosta (asutaan ulkomailla, ja talot on eri mallisia)
Musta tässä ei ole koskaan ollut ongelmaa. On enemmän jotenkin tilaa, tai siis jos vauva valvottaa niin yks oi nukkua kellarissa. Sitten kun ollaan tehty töitä kotoa niin on kiva että voi yksi aikuinen sitten olla ylhäällä niitä tekemässä.
Portit on olleet kun lapset on ollu pieniä, niillä saa kivasti eristettyä lapset yhteen paikkaan esim ruoanlaiton ajaksi. Portit lähti pois kun pienin oli puolitoistavuotias eikä ole mitään ongelmaa ollut. Siis itse en ole missään vaiheessa tätä kokenut ongelmaksi. Kaikilla lapsilla on omat huoneet yläkerrassa.