Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan ollut työnohjauksessa ?

Vierailija
20.09.2007 |

Minkätasoisia nämä ovat vai onko ohjaajina monenkirjavaa sorttia? Mitä siellä tehdään ja miten kauan yleensä käydään ? Oletteko saaneet minkäänlaista apua omaan työhönne ?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnohjaajamme ei ymmärtänyt toimenkuvaa, mitä kaikkea siihen kuuluu.

Työ on asiakastyötä. Työnohjaaja ei ymmärtänyt millään mitä ikäviä kokemuksia työssä joutuu läpi käymään. (Fyysinen ja henkinen väkivallan uhka)

Työyhteisömme on myös aika " sekava" , ohjaaja ei ymmärtänyt mitä hommia tehdään itsenäisesti ja mitä ei.

Aika meni aina siihen, että selvitettiin ja kerrottiin mitä ja minkälaisia asiakkaat oikeasti ovat jne.

8 (vai olinkohan)

Vierailija
22/36 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan teillä ollut ihan pätevä työnohjaaja... Kyllä ihminen on ihminen kaikissa tilanteissa, asiakaspalvelutyö on lähtökohdaltaan aika samalaista, samanalaiset onglemat, työyhteisöjen ongelmat ovat juuriltaan samantyyppisiä.

Se on ymmärrettävää, että hän ei ymmärtänyt toimenkuvaa tai sitä, mikä tehdään itsenäisesti ja mikä ei. Mutta niin kauan kuin konflikteista puhutaan, on niissä samat lainalaisuudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Aina ei niin hyvä ole ollut, mielestäni kokemuksesta sanon, että se, etä työnohjaaja tuntee alan on suuri hyöty. Pari aiemmin ollutta eivät tienneet alasta juuri mits, ja ei toiminut ohjaus. Nyt toimii, ohjaaja omiin kokemuksiina nojaten vie juttu läpi.

Vierailija
24/36 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies/johtotason työnohjaaja voi kuitata n 400-500 euro / puolentoista tunnin ohjauksesta.

Taas ryhmäohjaus voi olla paljon halvempaa per nuppi laskettuna

Vierailija
25/36 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuloksia alkaisi näkyä ? Onko 2-3 kertaa riittävä vai pitääkö olla pidempi jakso ?

Vierailija
26/36 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös työnohjaus pakollista ja työnantaja kustantaa ne koulutusmäärärahoista

Vierailija
27/36 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sieltä tarkkaan ottaen olisi tarkoitus saada omaan työhön ?

Vierailija
28/36 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tärkein tekijä varmaan on, että työnohjauksen tavoitteenasettelu on kaikkien osapuolten tiedossa. Jos ohjattavan odotukset (kuvitelmat?) ovat erilaisia kuin työnohjauksen maksavan työnantajan, saattaa käydä niin, ettei kyseisellä työnohjauksella saavuteta kovinkaan paljoa.

Työnohjaajan ammattitaidolla ja osaamisella on hyvinkin paljon tekemistä halutun lopputuloksen onnistumiselle.

Vierailija
29/36 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ohjaus kulje kysymysten asettelun kautta? Eikö se ole niin, ettei ohjaaja itse anna vastauksia ohjattavalle? Eli eikö ohjaan pitäisi kyetä asettamaan sellaisia kysymyksiä, että ohjattava löytää vastaukset itse. Tältä kannalta ajateltua ohjaajan ei tarvitse olla perehtynyt ammattialaan, ainoastaan ihmisen ajatteluun.

Vierailija
30/36 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä koko työnohjauksessa on, jos pelkällä kysymys-teemalla mennään eteenpäin ?

Eikö tarkoitus olekaan käydä yhdessä työnohjaajan kanssa asioita läpi ?

Vierailija
31/36 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, se on sellainen pedagoginen juttu. Ihmisen päähän ei voi kaataa tietoa, vaan ihmisen pitää oivaltaa opittava asia itse. Ja tämä oivallus tuotetaan parhaiten/helpoiten kysymyksen asettelulla.

Sitä paitsi eihän kukaan tunne ohjattavan henkilökohtaisia piirteitä tai tämän työtä - jokaisella työllä on omat piirteensä, eikä edes toinen alaa tunteva voi niitä tietää. Siksi ohjattavan on itse löydettävä vastaus itseltään.

No, en ole työnohjaaja itse, vaan aikuiskasvatustieteilijä. Kunhan filosofoin ja olen kiinnostuntu kuulemaan kokemuksistanne, sillä joudun tekemään työtä työnohjaajien kanssa.

Vierailija
32/36 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaaja ei osaa edes asetella niitä kysymyksiään,jos ei tajua yhtään mistä ongelmista puhutaan. Koko työnohjausaika kuluu siihen, että ohjattavat selittävät vaan mitä milläkin tarkoittavat.

Vierailija
33/36 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä tulisin työnohjaajaksi sinulle (käytännössähän en tulisi, koska en ole työnohjaaja), niin mikä sinun alassasi on niin erityistä, etten voisi koskaan ymmärtää?

6

Vierailija
34/36 |
07.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pointtini onkin, että en ole itse saanut vaikuttaa työnohjaajan valintaan enkä niihin asioihin, joita työnohjauksessa käsiteltiin vaan ohjausta toteutettiin työnantaja/esimieslähtöisesti.

Vierailija
35/36 |
07.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(sosiaalipsykologi) ja päälle Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen työnohjaajakoulutus.

Työnohjauksesta ja koulutetuista työnohjaajista saa lisätietoja Suomen Työnohjaajat ry:n sivuilta. Story hyväksyy jäsenikseen vain koulutetut työnohjaajat, pelkkä perustutkinto (esim. psykologin) ei takaa että ohjaus on laadukasta.

Hyvän ohjaajan ei tarvitse olla samalta alalta ohjattaviensa kanssa, sillä hänen asiantuntemuksensa on nimenomaan ryhmän ohjaamisessa. Työnohjaaja ei ole paikalla kertomassa, miten ohjattavien tulisi toimia vaan hän auttaa ohjattavia itse löytämään ratkaisuja (sama juttu toimivassa terapiasuhteessa). Itse olen ohjannut sekä omalta ammattialaltani olevia ja täysin toisenlaista työtä tekeviä yksilöitä/ryhmiä.

Vierailija
36/36 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkään ohjauksessa yleensä keskimääräisesti käydään ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi