Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hei norjassa asuneet tai norjalaiset ihmiset!!!

20.09.2007 |

meillä on ollut mieheni kanssa puhetta muutosta norjaan. minä olen suomalainen, mieheni on ruotsalainen asuu kylläkin suomessa ja hän on aikaisemmin asunut ja työskennellytkin norjassa joten vähän tietää asioista. haluaisin saada käytännön vinkkejä esim. muuton suhteen, työpaikkojen haku neuvoa, minne kannattaisi muuttaa? haluaisimme myös saada lapsemme suomenkieliseen päivähoitoon jos mahdollista, onko paikoista jollain tietoa? tarkoituksemme olisi elää suht nuukasti että saisimme rahaa säästöön, ja elää siellä 2-3 vuotta. vinkkejä ja kokemuksia kaivataan!!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin Norjassa vajaat kaksi vuotta ja en voi kun suositella!

Aivan ihana maa ja ihania ihmisiä. Toki olen hiukan puolueellinen, koska minulla myös norjalainen mies ja näin ollen puol sukuu norjalaisia.

Tuossa työnhaku asiassa en osaa hirveesti auttaa, kun itse alun perin lähdin sinne lastenhoitajaks suomalaiseen perheeseen. Mutta se perhe missä olin töissä oli saanut apua työpaikan hankkimiseen joltakin suomi-norja naiselta, jonka kautta asia oli hoitunut kätevästi. Se ties miten asiat Norjassa hoituu ja osas pitää niiden puolia. He menivät töihin pieneen kuntaan joka tarvis sairaanhoitajia eli saivat naisesta sairaanhoitajan ja sit kunta autto hommaamaan työn myös miehelle ja asunnon perheelle. Kunta maksoi niille sillon myös ainakin yhden reissun sinne Norjaan työhaastatteluun ja saivat samalla tutustua paikkaan ja asunto tarjontaan. Kannattaa katella Suomen työkkärin sivuilta Norjassa avoimia työpaikkoja, sieltä saattas vaikka löytyy se välittäjä. Ja sit apuu ja tietoo vois myös saada suomi-seuralta. Se taitaa löytyy osoitteesta www.suomiseura.org

Niin ja ehdottomasti kannattaa ostaa sit verovapaa auto Norjaan muuttaessa, jos meinaatte olla ainakin sen vuoden. Noissa taxfree jutuissa en kyllä osaa neuvoo, vaikka ite auton Norjasta toinkin, mut luulen että ne säännökset on muuttunu niin kannattaa niistä ottaa ite selvää. Tullista luulis saavan siitä tietoa.

No tässä nyt jotain! Kysy jos jäit miettimään jotain, niin voin yrittää auttaa.

Vierailija
2/10 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tää mun mieskin on kehunut norjalaisia ihmisiä tosi ystävällisiksi ja hienoiksi ihmisiksi, paitsi tietty ruotsalainen se kun on niin niil on toi ruotsi-norja vääntö aina vähän päällä esim. urheilu jutuissa....sit sielt kuuluu jävla norrbagge tai jotain. oisko sulla tietoa vielä niistä lastenhoidoista, onko niitä suomenkielisiä? entä pystytkö suosittelemaan jotain kaupunkeja mitä kannattais ruveta kattelemaan. se olis aika hyvä jos se olis suht lähellä ruotsin rajaa ni pääsis hyvin siellä käymään aina sukuloissa!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on siinä muutkin etunsa asua lähellä Ruotsia.... Pääsee sieltä aina hyvin ostamaan vähän edullisempaa ruokaa ja valikoimatkin laajemmat.

Niistä suomalaisista lastenhoito -ja koulu jutuista löytyy varmasti parhaiten tietoa sieltä suomi-norja seuran sivuilta. Suomi seura miun mielestä järjestää ainakin jotain kerhoja lapsille. Varmimmin varmaan niitä suomalaisia päiväkoteja ym löytyy tietysti Oslon lähettyviltä.

Niitä kaupunkeja tietty myös hankala suositella, kun ite oon asunu vaan yhdessä pikku kunnassa. Sieltä oli 100km Ruotsin rajalle, että ei mikään mahdotton matka. Itse siis asuin pienessä paikassa ja mietinkin, että sellaisissa varmasti helpoin tutustua paikallisiin. Jokaisesta Norjan kunnasta melko varmasti löytyy yksi suomalainen tai sellanen kokemus miulla ainakin on. Meillä siellä joka naapuri kunnassa oli joku. Mut lähellä Ruotsin rajaa ainakin Sarpsborg ja Fredrikstad varmaan kivoja ja ainakin kauniita paikkoja. Tosin siellähän ei hirveesti vuoria ole vaan ennenminkin vettä. Missäs päin Ruotsii teillä suku asuu?

Toivottavasti näistä miun löpinöistä nyt on jotain apua! :)

Vierailija
4/10 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukholman alueella ne sukulaiset asustelee. et siellä sit aina vieraillaan tai niitä tulee tänne suomeen. se on vaan ärsyttävä se laivamatka aina. minkä takia te aikoinaan muutitte suomeen takas?

Vierailija
5/10 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä Suomeen muuttoon meillä oli, että mie olin ostanu Norjaan tullessani sen tuontiauton, niin en ois saanutkaan olla sen kaa Norjassa kun joitain vuosia (en muista monta vuotta se oikeesti on). Toki oisin saanu jäädä ikiajoiksi sen auton kaa, mut sit ois pitäny maksaa ne verot.

Ja toinen painava syy oli tietysti se ikävä! Kaipasin perhettä ja sitä että sain puhuu Suomee. Miulla ei siinä lähettyvillä asunu ketään tuttavaa kenen kaa oisin voinu tavata ja jutella jne. Sit miun molemmat siskot oli saamassa vauvoja niin halusin olla lähempänä ja mukana niitten elämässä.

Miun " piti" siis muuttaa Suomeen ja tää norski halus lähtee mukaan. Ollaan asuttu täällä nyt kohta 4 vuotta. Eikä kaduta yhtään. Toki varmasti joskus muutetaan takasin Norjaan, mut ei nyt varmaan ihan lähi vuosina. Oli se kielenkin osalta hyvä päätös muuttaa välillä Suomeen, kun nyt minä osaan norjaa ja mies suomea. Miusta se tosi tärkeetä, että molemmat osaa puhuu toistensa kieliä.

Vierailija
6/10 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahaa säästämään hyvien palkkatulojen nojalla? tiedän kyllä että asuminen ynnä muu on silellä kallista mutta kuitenkin.

Vierailija
7/10 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se riippuu paljolti elämäntyylistä. Voihan se olla, että sit kun asuu uudessa maassa niin sitä sit haluaa tutustua siihen reissuamalla ym. Eli en osaa siihen säästämiseen sanoa mitn. Ei itellä tainnu mitään hirmu summia jäädä säästöön. Tosin tulihan miulle ihan kivat lomarahat sit kun lopetin työt ja sit kun muuttaa takas Suomeen ja jää vaikka työttömäks niin on kannattanu olla suomalaisen työttömyyskassan jäsen niin saa sit kyllä sieltä ihan hyvin rahaa. Mie ainakin sain tosi hyvin tänne muutettuani. Olin tehny ihan kivasti töitä, yötöitä ym. niin oli tulot hyvät olla Norjassa (ja kun muutenkin paremmat tulot Norjassa kun Suomessa) niin sain muistaakseni työttömyys kassasta melkolailla saman verran rahaa, kun oisin saanu, jos oisin ollu oman alan töissä täällä. Eli se oli ihan jees! Varsinkin kun en saanu töitä ennen kun reilun puolen vuoden täällä olon jälkeen.

Ja olihan sit joku verojuttukin. Mie en muista miten se meni. Mut jotenkin silleen, että kun olin ulkomaisena Norjassa töissä sain jotain " verohelpotuksia" tai jotain. Mikähän sen nimi olikaan norjaks... En muista, mies varmaan muistas, mut ei oo kotona. Mut anyway! Sain ihan sikana veronpalautusta. Se piti älytä ite hakee ei tullu kukaan siitä sanomaan. Mut sain jotain 10-15 prossaa takas maksamistani veroista. Jotenkin niin se meni. Eli sain melkein 30 000 kruunuu veronpalautusta. Miusta se oli tosi hyvä raha! Siitä tosin kannattaa ottaa selvää Norjan verotoimistosta. Kai se tuommonen menetelmä on vielä käytössä. Siun miehes varmaan löytää jotain siitä nopeesti norjan verotoimiston sivuilta!

Hyvin tulee aina vähitellen kaikkee mieleen! ;) Kuitenkin jo niin monta vuotta sitten asunu siellä vaikka välillä tuntuu kun ois ollu eilen kun muutin sinne. :)

Vierailija
8/10 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää....eli tiiätkö mitään noista elukoitten vienneistä sinne? niinku koirat ja kissat lähinnä, onko yhtä tarkkaa kun ruotsiin veisi??

Vierailija
9/10 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannaattaa tietty ottaa omaan eläinlääkäriin yhteyttä ja jutella sen kaa, koska se osaa neuvoo parhaiten.

Miusta Norjaan ja Ruotsiin on melkolailla samat säännöt. Ellei sit Norjaan oo jopa tiukemmat. Kaveri on kuitenkin vieny koiransa Norjaan ja takas pari kertaa ja ei mitään ongelmaa oo ollu, kun ollu paperit kunnossa. Ite tiedän että, Suomeen päin ei mitään ongelmia. Tuotiin kissa Norjasta ja sitä ei kukaan missään tullissa kyselly vaikka sanottiin että meillä kissa. Eivät oikein missään kattoneet sitä rokotuskorttia ja kissaa puhumattakaan.

Tuleeko muuta mieleen? :)

Vierailija
10/10 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselen sit taas jos jotain tulee!! täs täytyy nyt viel hirveesti mietiskellä ja sulatella tätä asiaa! hyvää syksyn jatkoa!