Kuinka olette varautuneet taloudentaantumaan?
.
Kommentit (32)
Osuikin kohdalle semmonen oikein kiva talo. Ja velkaa on pariksi, kolmeksi vuodeksi.
Mun työ vakinaistettiin juuri ja nyt ostelen surutta televisioita ja tietokoneita, vaatteita ja sisustusjuttuja.
Kun ei ole juurikaan menetettävää ei ole huolta.
Hyvinvointivaltion totaalista romahtamista en usko elinaikanani tapahtuvan, mutta jos niin käy ei pudutos sittenkään kovin kova ole.
Yritän tehdä vähän enemmän opintojen ohessa töitä, että pärjätään varmasti.
Tosin isommat hankinnat (auto, sisustus ym) ovat nyt jäissä kun olen hoitovapaalla.
kummankaan meistä työpaikka on vaarassa lamankaan aikana, joten ei pelota taantuma. En panikoi, ennen kuin on syytä
Ne on niitä asioita mitä ei kannata miettiä, jos haluat edetä elämässäsi ja saada jotakin "omaa" esim.asunto. Sen näkee sitten mitä se tuo tullessaan.
Ja laittamaan pienen päiväkotiin ennen ku muuten sitä laittaisin.
Konkreettisesti en oo varautunu. No ehkä silleen, että en haaveile autosta johon tarvii ottaa lainaa. Tällä hetkellä vm.98 auto josta ei yhtään lainaa. Opintolainaa on hieman vielä jäljellä (1000e) ja se on ainoa asuntolainan lisäksi.
Meillä taitaa olla ollut oikein kunnon valmistautuminen.
Mies möi osakkeensa 1,5 v sitten ja laittoi ne rahat asuntolainan lyhennyksiin.
Sit mies vaihtoi omasta firmasta "varmaan" duuniin eli kapealle ja pitkälle leivälle ja myi oman firmansa osuuden.
Oltiin säästetty mökkiä varten, mutta pistettiin pari viikkoa sitten kaikki ne rahat sileäksi ja maksettiin asunto- ja tonttivelkamme pois.
Aloitettiin osakeostot tällä viikolla.
Ollaan taittu tehdä siis kaikki voitava ja uskon, että nyt aletaan tehdä sitä omaisuuden uusjakoa ja siinä olen toki mielelläni mukana.
Osakerahastoihin säästän nyt kuukausittain hieman enemmän kuin kuukausi sitten, mutta ei tässäkään uusjaossa pääse oikeasti rikastumaan ottamatta isoja riskejä kunnon velkavivulla ja se ei ole meikäläistä varten.
Itsekin olen tullut siihen tulokseen, että alan pikkuhiljaa sijoittamaan osakkeisiin tai osakerahastoihin. Mutta mihin ja mitä kautta, siinäpä pulma.
Osaisitko neuvoa hieman, millaisiin rahastoihin kannattaisi sijoittaa? Pelaan aika pikkusummilla, minulla ei ole varaa isoihin sijoituksiin, mutta havittelen pitkän tähtäimen tuottoa (5-10 vuotta).
Laitettiin isomman asunnon hankinta jäihin. Myytiin osakkeet ja rahasto-osuudet hyvällä voitolla. Laitettiin säästöt yhteen korkeakorkoiselle tilille, ja kuukausi sitten hajautettiin ne eri pankkeihin.
Ei kai kukaan voi väittää, että taantuma tuli yllätyksenä?
Mikäli et aio itse tutustua asiaan, niin sijota indeksirahastoihin, joiden kulut ovat pienet. Aina kun rahaston kulut on isot, niin ne syö sun tuottoa.
Sanoisin, että jos pikkuisenkaan kiinnostaa aihe, niin lue kirja Rikas nainen. Antaa pohtimisen aihetta ja kenties motivaatioa. Samoin kuin Rikas isä, köyhä isä on hyvä motivaattori. Tietoa niistä ei juuri saa, mutta silloin ymmärtää sen, että miten raha pitää pistää tuottamaan lisää rahaa. Varsinkin naiset eivät useinkaan urallaan etene suuriin palkkoihin ja jos eteneekin, niin verottaja kyllä muistaa. Mut sijoitusmarkkinoilla ne eurot ei ymmärrä, että onko ne tulleet naisen vai miehen tililtä, joten nainen voi ylitää monta "lasikattoa" ihan huomaamatta.
Suosittelen tutustumaan Seligsonin indeksirahastoihin - niihin voi laittaa pieniäkin summia ja hajautus on hyvää taatusti eikä hallinnointikustannuksia juuri ole. Itse olen aloitellut suorat osakesijoitukset. Itse olen tutustunut asiaan eli kesästä alkaen olen opiskellut asiaa - lukenut talousalan artikkeleita, käynyt parissa koulutuksessa ja lukenut kirjoja. Mies onneksi tukee harrastuksessani ja hoitaa vauvaa kun käyn kuuntelemassa alan ammattilaisia - yhdessä kyllä sitten sijoitellaan (mä sanon mitä ostetaan ja mies klikkailee sitten sopivalla hinnalla ne meille ;-). Itsekin pitää varmaan tuonne Seligsoniin heittää joskus jotain rahaa, kunhan saan kotimaisia (ja ehkä naapurimaisiakin) osakkeita vähän salkkuun. Tuota kautta kun on helppo sijoittaa muualle maailmaan kohtuullisin kustannuksin.
Ja kun lähdet sijoittamaan, niin yksi on ylitse muiden - sijoitussuunnitelma. Kirjoita se itsellesi ylös ja noudata sitä. Itse sain oman suunnitelman hiottua muutaman pähkäilyn jälkeen valmiiksi pari viikkoa sitten ja nyt sitä noudattelen. Itsekin pelaan pienillä rahoilla, kun ei ole tuota rahaa, kun rahat meni asuntoon ja mies on hoitovapaalla ja haaveissa on joskus se mökkikin ja siihen pitäisi joskus saada rahat...
mutta silti se yllättää aina ammattilaisetkin housut kintuissa. Nytkin on ihan varmaa että osakkeet lähtevät nousuun, mutta kukaan ei tiedä milloin olisi oikea aika ostaa.
Korkojen laskua tässä odotellaan, helpottaisi kummasti taloudellista tilannetta (olen hoitovapaalla).