Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

luokanopettajaksi?

19.09.2007 |

Elikkäs olen -98 valmistunut lähihoitajaksi, josta sitten " jatkoin" kouluohjaajaksi (ent. koulunkäyntiavustaja). Kouluohjaajan töitä tein 2 ja puoli vuotta, minä aikana aloin " pitämään" ja " haaveilemaan" juuri tuosta luokanopettajan työstä.

Vuonna 2002 siirryin päivähoitajaksi ryhmikseen, jota työtä olen tehnyt sen jälkeen (tosin olin äippälomalla 12/2005-07/2007 ajan). Ja nyt kun olen ollut tuolla töissä, niin mieleen on jälleen mm palkan ja muutenkin (olen " kyllästynyt" tuohon työhön) ja haluisin alkaa opiskelemaan opettajaksi.

MUTTA... Mulla ei siis ole lukiota käytynä, ja " vain" tuo ammatillinen koulutus siis plakkarissa, ja nyt kun olen alkanut netistä lukemaan niin melkeinpä siinä vaadittaisiin tuo ylioppilastutkinto, VAI? Lukiota en ole valmis aloittamaan, sillä ikää kuitenkin on " jo" 28, ja en vaan ole lukio tyyppiä...

Kiitokset ajastasi!

napero

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän kovasti puhutaan, että yliopistoonkin voi päästä ilman lukio- ja ylioppilastutkintoa. Olenpas jopa kuullut puhuttavan kaupungin sivistystoimenjohtajasta, joka on käsittääkseni kasvatustieteiden tohtori mutta ei ylioppilas. (Tämä on siis kuulopuhetta.)

Ilman muuta selvin reitti luokanopettajaksi kulkee ylioppilastutkinnon kautta. Mutta jos oikeasti kiinnostusta on, kannattaa varmaan olla suoraan yhteydessä kasvatustieteiden tiedekuntaan (esim. opintoasiainneuvojaan, opintosihteeriin tms.) ja tiedustella asiasta. Ja tietenkin omat taidot pitää punnita kriittisesti. Onhan akateeminen opiskelu hieman erilaista kuin muu " koulunkäynti" .

Vierailija
2/7 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okl:ssä on myös tietty kiintiö niille joilla ei ole yo-todistusta ja kka:n hommista saa lisäpisteitä. Meidän työpaikalta pääsi viimevuonna kka (ollut töissä 2v) joka ei ollut lukiota käynyt opettaja koulutukseen.

Eli ei muuta kuin rohkeasti hakemaan kouluun ja tekemään haaveista totta :D

Hyvää syksyn jatkoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yrittänyt samalta pohjalta kuin sinä, pääsin soveltuvuuskokeisiin asti. Mutta oikeesti, sun pitäs saada TODELLA huippuhyvät pisteet ekasta vaiheesta (kirjallinen koe) ja soveltuvuuskokeesta, jotta saattaisit päästä valituksi ekassa ryhmässä, jossa siis valitaan parhaiten kokeissa pärjänneet sekä yo-tutkinnon suorittaneista että ei-yo ja tämä ryhmä on todella pieni. Loput sitten valitaan ryhmässä, jossa huomioidaan edellä mainittujen (kirjallinen ja soveltuvuus) lisäksi yo-todistuksen numerot. Ja siis vaikka olisit kuinka soveltuva ja tekisit kirjallisen kokeen kuinka hyvin, on sisäänpääsy mahdollisuudet silti erittäin pienet ilman yo-tod.

Eikä tuolla ainakaan mihin hain, saanut mitään lisäpisteitä enää työkokemuksesta.

Vierailija
4/7 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis tuo työkokemusjuttu kin on kai vasta nyt muuttunut.

Vierailija
5/7 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vaikeaa, mutta niin on niilläkin jotka ovat lukion käyneet. Myös lukion käyneistä okl:een hakeneista karsiutuu suurin osa.

Se mihin minä kiinnitin huomiota kirjoituksessasi oli " en ole lukiotyyppiä" . Millä tavalla lukio ei sovi sinulle? Mitä luulet yliopisto-opiskelun olevan? Jos pänttääminen on se minkä ajattelet tökkivän, ei ehkä kannata hakea yliopistoon. Vaikka luokanopettajan työ näyttää kaikkea muuta kuin teoreettiselta on sen taustalla vankka teoreettinen pohja, joka hankitaan lukemalla, lukemalla,lukemalla.

Vierailija
6/7 |
23.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelemään sitä " en ole lukiotyyppiä" -lausahdusta. Jos ei ole lukiotyyppiä, niin miten sitä sitten on okl-tyyppiä? Okl:ssäkin on paljon koulumaista opetusta, yleissivistäviä aineita ja hyvin paljon lukemista ja kirjallisia töitä. Itse lähtisin liikkeelle iltalukion kautta ylioppilastutkinnon suorittamisesta, ja samalla voisin keväisin hakea okl:äänkin siltä varalta, että sattuisi tärppäämään.

Vierailija
7/7 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs tämä kyseinen tuttu oli käynyt parturikampaajalinjan amiksessa ja haaveili opettajan ammatista. Ei ollut halua mennä lukioon ja hän sitten kahden vuoden aikana suoritti avoimessa yliopistossa kasvatustieteen + jonkun muunkin opintoja niin paljon että pääsi suoraan yliopistoon opiskelemaan tai sai jotenkin vain suoraan opinto-oikeuden. Sitten alkoi lukemaan kasvatustiedettä ja vuoden luettuaan sai jotenkin vaihdettua opettajakoulutukseen ja valmistui 3 vuodessa luokanopeksi. Ja kaikista hauskinta tässä oli se, että ne avoimet opinnot oli ihan vain esseiden tekoa...eli ei mitään tenttejä koskaan vaan aiheet annettiin ja niistä sitten hän väänsi esseitä joiden perusteella sitten niitä opintopisteitä tai jotain... Eli helposti pääsi ns. takaoven kautta yliopistoon tämä tapaus ainakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi