Perintöasiaa: Jos menen naimisiin miehen kanssa ja minulla on
edellisestä liitosta lapsi niin tuleeko lapsestani tulevan miehen perillinen?
Kommentit (13)
Vierailija:
edellisestä liitosta lapsi niin tuleeko lapsestani tulevan miehen perillinen?
Ei tule. Mikäli miehellä ei ole lapsia, niin sinä tulet hänet perimään, mutta sitten kun sinusta aika jättää, niin omaisuus palautuu miehen sukuun.
Mikäli mies haluaa, että omaisuus siirtyy lapsellesi, niin mies voi tehdä testamentin lapselle. Adoptoiminen onkin sitten jo paljon kinkkisempi juttu yleensä.
miehesi perilliset (vanhemmat, sisarukset, heidän jälkeläisensä) toisen puolen. Jos miehelläsi ei ole vanhempia, sisaruksia tai näiden jälkeläisiä, perii sinun lapsesi koko sinun omaisuutesi (johon siis tässä vaiheessa kuului jo miehesikin omaisuus.) Jos siis miehelläsi on enemmän omaisuutta kuin sinulla ja hän kuolee ennen sinua, niin lapsesi perii osan miehenkin omaisuudesta.
Jos miehelläsi ei ole rintaperillisiä, hän voi toki halutessaan testamentata omaisuutensa lapsellesi ja vaikka rintaperillisiä olisikin, niin puolet omaisuudestaan. Verotuksellisesti lastasi kohdellaan kuin kyse olisi miehesi omasta lapsesta, eli häntä ei pidetä vieraana perinnönsaajana, joka joutuisi maksamaan kolminkertaiset perintöverot, vaan ensimmäisen veroluokan perillisenä, joka maksaa alinta veroa.
ei pidä paikkaansa.. sinun kuoltuasi ei miehen puoli tosiaankan enää peri sinulta mitään... vaan lapsesi perii kaikki jos et ole testamentannut kenellekkään
Fletch:
miehesi perilliset (vanhemmat, sisarukset, heidän jälkeläisensä) toisen puolen. Jos miehelläsi ei ole vanhempia, sisaruksia tai näiden jälkeläisiä, perii sinun lapsesi koko sinun omaisuutesi (johon siis tässä vaiheessa kuului jo miehesikin omaisuus.) Jos siis miehelläsi on enemmän omaisuutta kuin sinulla ja hän kuolee ennen sinua, niin lapsesi perii osan miehenkin omaisuudesta.Jos miehelläsi ei ole rintaperillisiä, hän voi toki halutessaan testamentata omaisuutensa lapsellesi ja vaikka rintaperillisiä olisikin, niin puolet omaisuudestaan. Verotuksellisesti lastasi kohdellaan kuin kyse olisi miehesi omasta lapsesta, eli häntä ei pidetä vieraana perinnönsaajana, joka joutuisi maksamaan kolminkertaiset perintöverot, vaan ensimmäisen veroluokan perillisenä, joka maksaa alinta veroa.
Jos mies kuolee ensin, eikä tässä vaiheessa tehdä ositusta (jos miehellä ei ole rintaperillisiä), se tehdään sitten vaimon kuollessa myöhemmin.
Puolison perintöoikeudesta ja oikeudesta hallita jäämistöä (25.2.1983/209)
1 §
Jos perittävä oli naimisissa eikä häneltä ole jäänyt rintaperillistä, menee jäämistö eloonjääneelle puolisolle.
Milloin eloonjääneen puolison kuollessa ensiksi kuolleen puolison isä, äiti, veli tai sisar tahi veljen tai sisaren jälkeläinen on elossa, saavat ne heistä, joilla silloin lähinnä on oikeus periä ensiksi kuollut puoliso, puolet eloonjääneen puolison pesästä, mikäli jäljempänä tässä luvussa ei toisin säädetä. Älköön eloonjäänyt puoliso testamentilla määrätkö siitä, mitä siten on tuleva ensiksi kuolleen perillisille.
Jos viimeksi kuolleelta puolisolta ei jäänyt perillistä, saavat hänen osuutensa ensiksi kuolleen puolison 2 momentissa tarkoitetut perilliset. (25.2.1983/209)
Olen 20-vuotias yh, menen naimisiin ja viiden vuoden päästä mieheni kuolee..
menen uusiin naimisiin ja perustan perheen, rakennamme talon ja mökin ja elämme onnellisina kunnes kuolen.. niin väitätkö että ensimmäisen ukkoni sukulaiset saavat yhtään mitään.. vaikka äijä oliskin jättänyt mulle aikka auton ja rahaa jne jne..
ei kuule saa!
Niin ja vaikka et asiasta kysynytkään, niin kai tiedät, että omaisuutesi voi päätyä tietyissä tilanteissa myös exällesi, jollei asiaa ole erikseen testamentilla estetty.
Mies jonka kanssa olin 50 vuotta sitten naimisissa 5 vuotta ja joka jätti mulle auton ja 40000 raha niin hänen sukulaiset nyt sitten saavat minun kuoltua puolet uudesta talostani, puolet säästöistäni, puolet mökistäni jne jne..
Mitäköhän uusi mieheni tästä tuumaisi?
He saavat perintöä sen osuuden mukaan, minkä ensimmäisen puolisosi omaisuus teki silloisesta omaisuudestasi ja jos pystytään näyttämään, että hänen kuolemansa jälkeen omaisuutesi on kasvanut omalla ansiotoiminnallasi, niin tämä ei kuulu ensimmäisen puolison perillisten perintöoikeuden piiriin. Samoin jos olet avioitunut uudestaan ja saanut uudelta puolisolta avio-oikeuden nojalla omaisuutta tämän kuoltua tai teidän erottua, niin näitäkään ensimmäisen puolison perilliset peri. Aiheesta on aika pitkälti hiukan hankalatajuista lainsäädäntöä ja juuri mainitsemasi kaltaisissa tilanteissa asian selvittäminen johtaa helvetinmoisiin päänsärkyihin, joten testamentit ovat ystäviämme.
Minä en ole perintöjuristi, mutta ymmärtääkseni esimerkissäsi ensimmäisen puolison perillisillä on oikeus auton arvoon ja tuohon 40 000 euroon korkoineen. Mutta joo, ne testamentit ja avioehdot kannattaa tehdä.
Vierailija:
Mies jonka kanssa olin 50 vuotta sitten naimisissa 5 vuotta ja joka jätti mulle auton ja 40000 raha niin hänen sukulaiset nyt sitten saavat minun kuoltua puolet uudesta talostani, puolet säästöistäni, puolet mökistäni jne jne..Mitäköhän uusi mieheni tästä tuumaisi?
Kiitos kun laitoit perintökaaren pykälän tähän. Lukekaa nyt tarkoin tuo teksti.
Tehkää nyt ihmeessä avioehto (joka käsittää myös kuoleman), kun menette naimisiin. Ei ainakaan kummankin OMISTA omaisuuksista tule epäselvyyttä. Ja niin kuin aikaisemmin laitoin jos ositusta ei tehdä ensimmäisen kuoltua, niin se tehdään sitten, kun toisesta aika jättää. MIkä tässä on niin vaikeaa?
Vierailija:
Olen 20-vuotias yh, menen naimisiin ja viiden vuoden päästä mieheni kuolee..menen uusiin naimisiin ja perustan perheen, rakennamme talon ja mökin ja elämme onnellisina kunnes kuolen.. niin väitätkö että ensimmäisen ukkoni sukulaiset saavat yhtään mitään.. vaikka äijä oliskin jättänyt mulle aikka auton ja rahaa jne jne..
ei kuule saa!
Siis tässä melkoista sotkua... siis olikos lapsi elossa, kun mies kuoli? Jos oli, niin sinähän et peri mitään! Lapsi perii.
Mikäli lapsi ei ollut tämän miehesi, niin siinä tapauksessa sinä perit kyllä. Jos sitten menet taas naimisiin ja kuolet, niin omaisuutesi menee lapsillesi, mutta kyllä lapsettoman miehen omaisuus palautuu miehen sukuun, sillä kaavalla mitä f tuossa kirjoittikin.
Vierailija:
Mies jonka kanssa olin 50 vuotta sitten naimisissa 5 vuotta ja joka jätti mulle auton ja 40000 raha niin hänen sukulaiset nyt sitten saavat minun kuoltua puolet uudesta talostani, puolet säästöistäni, puolet mökistäni jne jne..Mitäköhän uusi mieheni tästä tuumaisi?
Ei puolia, kuten tuossa yllä sanottiinkin, vaan että tuon auton arvon + 40000.
Ja mitä uudella miehellä on sinun omaisuuteesi sanottavaa? Omaisuus on ihan erillistä ja mikäli sinulla on lapsia, niin eihän mies tule sinua edes koskaan perimään ilman testamenttia.
Vain rintaperilliset perivät!