Toimenpiteissä avustavat hoitajat! Kysymys hormonikierukan asentamisesta.
Eli te hoitajat, jotka avustatte lääkäreitä toimenpiteissä. Mikä on hoitajan rooli hormonikierukan laitossa? Pidättekö vaan kiinni ankannokasta vai onko jotain muutakin tehtävää? Tyhmää kysyä täältä, tiedän. Mutta kun lääkäri on sitä sorttia, ettei puhu eikä pukahda hoitajalle, niin josko täältä saisi neuvoja? Toimenpide on ylihuomenna ja kokemusta ei ole. T. Eräs hoitsu
Kommentit (2)
Itse kyllä koko ajan kommentoin hoitajalle mitä milloinkin tehdä, kun se vaihtelee tilanteen mukaan. Milloin pitää kohottajaa, milloin pihtejä, milloin spekulaa. Ennen toimenpidettä pesee ulkosynnyttimet ja tipauttaa kierukan steriilisti välinepöydälle. Jälkikäteen ojentaa potilaalle tarv. siteen, hoivailee jos potilasta heikottaa, siivoaa myös mielellään jäljet. Hormonikierukka on kyllä suunniteltu sellaiseksi, että siitä yksinkin selviää, mutta minun mielestäni yksi käsipari lisää ei ole ollenkaan liikaa.
olen kerännyt tarvittavat välineet valmiiksi tai setti jo valmiina olemassa.
Steriloin/puhdistan pöydän, avaan steriilisti tavarat pöydälle. Kaadan pesunesteen steriilisti kuppiin. Tarvittaessa kohdennan valon lääkärille, jos ehti jo laittaa hanskat. Ja lääkäri pyytää tarvittaessa pitämään lusikasta (spekulaa jos käyttää). Nappasee kuulapihdillä kohdunsuusta kiinni ja sitten olen tarvittaessa siitäkin pitänyt kiinni. Jotkut lääkärit käyttävät ankannokkaa, jolloin kuulapihdeistä pito jää vain hoitsulle, jos sekään. Sitten vain huolehdit potilaasta. Että muistaa hengittää ja annat housun suojan toimenpiteen jälkeen. Sano lääkärille, ettet ole ennen avustanut, niin neuvoo.