lapskaus!!!!
Lueskelin tuota pikakyselyä ja huomasin, että sait kuulla vasta 3 tuntia ennen synnytystä, että on kaksoset tulossa. Miten tuo on mahdollista? Ultrattiinko sua raskausaikana?
Kommentit (4)
Sait varmasti kuulla raskausaikana paljon kommentteja mahan koosta tyyliin " oletko varma, ettei siellä ole kaksi" . Mulle kommentit oli just päinvastoin " ai kaksosia, eihän tuo maha mitenkään iso ole" . No ei kai kun viikkoja vasta jotain 20. Lapset syntyikin sitten reilusti etuajassa ja painoivat yhteensä yhden standardiyksösen verran.
On kyllä hurja juttu toi sun. Tiedätkö ketään muuta, jolle olis sattunut vastaavaa. Minä tunnen yhden hollantilaisen naisen, mutta se tapaus oli yli 20 vuotta sitten. Sai vasta synnärillä kuulla odottavansa kaksosia, niinkuin sinäkin.
mahan koosta sateli kommentteja monta kuukautta. Jotkut naureskeli että montakohan sieltä tulee, mutta pääasiassa sitä kommentointiin vaan isona. Olin loppuajasta jo niin kyllästynyt kuuntelemaan juttuja mahastani ja niihin ihmisen silmien pyörityksiin että jätin välillä menemästä kerhoon ym ihmisten ilmoille.
Samoin minusta&mahasta ei ole juuri kuvia kun jotenkin se maha ärsytti välillä itseäkin kun oli niin huomion kohteena. Nyt vähän harmittaa se kuvien vähyys.
Mummoni sanoi n.4kk ennen syntymää että kyllä sinulla kaksi on mahassa mutta tyrmäsin hänet kun onhan nykyään kaikki laitteet.. :)
Mieheni kanssa monesti mietittiin vauvan asentoa kun näytti ja tuntui kuin mahan yläosassa olisi ollut kaksi pyllyä. Mieheni oli sitä mieltä että vauvalla on vain isot pakarat. :)
Niin ehdoitta sitä uskoo neuvolan sanoihin ettei ikinä oikeasti käynyt edes mielen vieressäkään että odottaisi kaksosia.
Mummoni 9. ja 10. lapset ovat olleet yllätyskaksoset mutta siitä on 47 vuotta aikaa. Synnärillä yksi kätilö muisteli että edellisestä kerrasta on pari kymmentä vuotta aikaa. :)
Minun mummo on saanut kahdet kaksoset, joista nämä ensimmäiset syntyivät ylläreinä, siis vain yhden luultiin olevan tulossa. Ja kun mummo oli ensimmäisen saanut ulos niin hänen äitinsä totesi, että " herranjestas, vatsa liikkuu vielä, sieltähän tulee toinen" . Synnytyksessä avustaneella kätilöllä ei ollut napanuoran sitomiseen varattuna kuin yksi naru, joten mummoni äiti lähti alakertaan keittämään villalangan pätkän steriiliksi. ;o) Että näin 50-luvun alussa.
(itse oon kyllä onnellinen, että olen syntynyt 1900-luvun lopulla, että on näitä laitteita ja apukeinoja, vaikka ne joskus ehkä " pettäisivätkin" .)
Vaatimattomat 5 kertaa kävin ultrassa. :) Eka oli vk 8-9 ja viimeinen vk 37,5. Tässä on ollut ihmettelemistä yhdelle sun toiselle kuinka näin " pääsi käymään" . Neuvolassa ihmeteltiin kyllä mahan isoa kokoa mutta se oli esikoiseltakin suuri niin jotenkin se sitten unohtui. Viimeset pari kuukautta oli kyllä NIIN valtava että nyt tuntuu uskomattomalta ettei kukaan huomannut kaksosia.
Kaksi päätä ja sydäntä löytyi tosiaan vasta synnärillä kun menimme sinne ja kätilö passitti ultraan. Halusivat selvittää onko vauva yli 5kg kun olen niin suuri. :) Siinäkin tosin oli mahdollisuus että toinen päälaki ja sydän ovat heijastuksia kun " vauva" oli jo niin iso.
Lopullinen varmuus tuli sitten kun kätilö sai kahdet eriaikaan menevät sydämen sykkeet.
Tosin vielä reilu vajaa tunti ennen syntymää sykkeet meni pitkän aikaa aivan yks yhteen ja lääkäri jo mutisi että voisiko siellä sittenkin olla vain yksi..
Oli oikea härdelli siis koko juttu, mutta kaksi neitosta oli lopputulos. :)
lapskaus