Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

korvatulehdus - heti lääkkeet/odotus

18.09.2007 |

Hei,

Meillä pojalla (1,5v.) nyt ilmeisesti ensimmäinen korvatulehdus. Lauantaina alkoi nuha ja kuume, kuumetta (n.39) oli kaksi päivää, ei enää. Ensin valui nenä, sitten räkä muuttui paksummaksi ja nyt räkä vähentymässä, mutta yskä alkanut. Aika normaalilta flunssalta vaikuttaa, mutta koska yskä rohisi mielestäni aika lailla " keuhkoissa" niin ajattelin, että käydään lääkärillä kuitenkin kuuntelutttamassa ja korvatkin tsekkaamassa. Korvatulehduksia ei ole ennen ollut, mutta nyt lääkäri sanoi, että toisessa korvassa märkää. Keuhkot puhtaat. Sanoi, että voidaan aloittaa heti antibiootti kuuri tai sitten parin päivän päästä uusi tsekkaus ja sitten kuuri mikäli ei ole korva parantunut. Ei ollut lasten lääkäri (yleis), en tidä onko sillä merkitystä. Eli olisiko lasten lääkäri ehkä ohjeistanut toisin (tyyliin heti lääkkeet?).

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Mielellään sitä tietenkin olisi ilman antibiootteja, jos mahdollista, mutta toisaalta haluan lapseni lääkitä silloin kun lääke on annettava. Onkohan tuosta kahden päivän odottelusta haittaa? Lapsi ihan reipas, lähinnä näyttää kärsivän yskästä ja siihen saimme lääkettä. Kuumetta ei siis ole, enkä ole kipulääkettä pariin päivään (kuumeen jälkeen) antanut, eikä näytä sitä tarvitsevan. Mitä sanotte, mielipiteitä kovasti kaipailen.

Kiitos jo etukäteen!

T. mangolia ja pieni yskijä

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on meillä tollasissa tilanteissa ollut, että sitten parin päivän päästä ollaan jouduttu kuitenkin menemään hakemaan se lääkekuuri. Eli meillä ei ainakaan ole tulehdukset ilman lääkettä parantuneet, vaikka kait sekin on mahdollista.

Vierailija
2/13 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että monet(en muista lukuja)korvatulehdukset ovat sellaisia että paranevat itsekseen ilman mitään lääkekuureja(särkylääkettä vaan sitten). Monet kuurit ovat siten turhia. Tämä on edistyksellistä hoitoa siis, itse haluaisin odotella ja käydä näyttämässä korvia toistamiseen jos kyse olisi omasta lapsestani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän omalääkäri oli tuosta odottamisesta sitä mieltä, ettei toimi alle 2-vuotiailla. Vanhemmilla lapsilla voidaan odottaa sillä edellytyksellä, että korva " vain" punoittaa, ei siis ole märkää" , ja korva voidaan tarkastuttaa joka päivä.

Vierailija
4/13 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pojulla aikanaan oli ensimmäinen korvatulehdus, niin selvittiin ilman antibiootteja. Vein lapsen tarkistettavaksi, kun oli pitkittynyt flunssa ja korvatulehdus löytyi. En nyt muista tarkalleen miten meni, mut joka tapauksessa lastenlääkäri oli sitä mieltä, että ei tarvitse (vielä?) antibiootteja, mutta antoi kuitenkin reseptin mukaan, jotta voi tarvittaessa antaa. En sitten hakenut lääkkeitä ja lapsikin tervehtyi hetimiten. Poika oli tuolloin alle vuoden.

Myöhemmin on ollut pari korvatulehdusta, mutta niiden yhteydessä on ollut niin kova kuume, että ei ole kukaan ehdottanutkaan mitään odotteluja.

Eli minä katsoisin ihan lapsen vointia, vaikuttaako lapsi kipeältä/sanooko korvan olevan kipeä tms ja kuuntelisin omaa vaistoani.

Vierailija
5/13 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen odottanut esikoiseni kanssa ja antanut vain panadolia. Hänellä on ollut vain kaksi korvatulehdusta, molemmat flunssan yhteydessä.

Vierailija
6/13 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja näin vältytään useimmilta lääkekuureilta (suomessa lääkitään maailman eniten korvatulehduksia).

Meillä on mennyt ohi sekä antibiootteja käyttäen että ilman niitä kokonaan. Meillä on tilanne ollut se, että lapsi on itkenyt ja huutanut lähes taukoamatta (pienempänä) ja valittanut oloaan, ei ole saanut nukutuksi ja olluksi vaakatasossa ainakaan kun olen tiennyt että nyt on korvatulehdus ja siihen on tarvittu lääkekuuria. Kun on menty särkylääkkeen voimin on oireet olleet selvät (käyty näyttämässä se punoitus lääkärillekin) mutta lapsi on saanut nukutuksi särkylääkkeen voimin ja olo on parantunut päivässä-parissa selvästi.

Eli jos lapsi on kovin tuskainen en lääkekuuria pidättelisi. Toki se tulehdus voi olla ' oireeton' en sitä kiellä. Mutta pelkkä punoitus ei ole tulehdus - kipu itkettää ja itku punoittaa korvaa... Märkä on sit jo tulehdus!

Vierailija
7/13 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ehkä odottaisin pari päivää ja veisin sitten korvalääkärille, heillä ainoastaan kunnon välineet joilla varmistaa korvan tilanne. Toki jos lapsen vointi selvästi huononee, aloittaisin kuuri heti ja sitten parin viikon päästä kontrolli korvalääkärillä.

Vierailija
8/13 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli poika ei näyttänyt parantuvan, yskä itseassa vain paheni. Yskähän se alunperinkin oli se minua enemmän vaivannut. Tänään menimme sitten 2pvän odottelun jälkeen korvalääkärille. Lääkäri aloitti kuuntelemalla kehkot ja sanoi " Nyt pitää mennä keuhkoröntgeniin.. Ettei vain olisi keuhkokuumetta.." . Ja korvassa siis yhä se tulehdus. Arvatkaa meinasiko äidillä itku tulla (ja myöhemmin tulikin) kun ajattelin, että tällä odottelulla nyt sitten hankin lapselle keuhkokuumeen.

Onneksi keuhkoista ei löytynyt mitään, mutta hiukan suretti tuo röntgen, kun itse kuuluun näihin säteilyvältteilijöihin, jotka eivät halua pitää esim. kännykkää lapsen lähellä. Mutta tottakai siis keuhkot piti tarkastaa ja onneksi mitään ei löynyt.

Summa summarun, en sano tällä sitä, että ei kannattaisi odottaa, mutta tässä tilanteessa odottelu taisi vain pahentaa tilannetta, vaikka lapsi olikin ihmeen reipas ja nukkui ihmeen hyvin, eli ei käytöksellään viestinyt kovasta tulehduksesta.

Toivottavasti pieni nyt paranee, äiti täällä jatkaa itsetutkiskelua ja painiskelee näiden vanhemmuuteen näemmä olennaisesti kuuluvien itsesyytösten kanssa.

Kiitos kaikille kantaaottaneille!

Mangolia ja pieni pipi 1,5v.

Vierailija
9/13 |
20.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalla, nyt 1.5v. ollut 2 korvatulehdusta (molemmat n. 1v. kieppeillä pitkittyneen flunssan yhteydessä, jolloin oli 5pv 40 asteen kuume). Menivät ohi ihan itsekseen, särkylääkkeitä (sekä naprosyn että panadol) annettiin ihan säännöllisesti ja pärjättiin oikein hyvin. Lääkärituttavilta olen tätä asiaa monesti kysellyt ja näin suosittelivat hekin. Parin päivän päästä ollaan aina käyty näyttämässä korvat uudelleen ja olleet paremmat. Tämän lisäksi ainakin meillä on kuulunut näihin rutiineihin tarkastus n. 1kk kuluttua, siis lääkäri pyytänyt uudemman kerran. Olen ainakin itse tyytyväinen, että antibiooteilta ollaan vältytty. Ei varmasti onnistu kaikilla, mutta meillä tällainen kokemus...

Vierailija
10/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen leikkimielisen yleistyksen voisin vetää omien lapsien sairastamisista. Ensimmäistä vietiin aina, kun korvia vähänkin haroi, lääkäriin ja usein sieltä jotain löytykin. Oli kyllä kertoja, jolloin lääkäri sanoi, ettei näin terveitä korvia ole nähnytkään. ; )

Nykyään pidän " sääntönä" , että jos ei kuumetta ja vointi ihan ok, korvasäryn voi hoitaa kotona särkylääkkeilläkin. Etenkin isompien lasten (4 ja 6 v) kohdalla en ole enää niin " tarkka" . Isompi yleensä nuhan jälkeen valittaa korvaa ja on ollut tuskainenkin. Buranaa olen antanut ohjeen mukaan ja parin lääkkeen jälkeen tauti on yleensä poissa. Joitain kertoja olen käyttänyt näytillä muutamien vk:jen jälkeen, eikä korvissa ole ollut mitään.

Vierailija
11/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ovat viruksen aiheuttamat,joihin ei lääkkeet auta. Lääkekuurin antaminen kuitenkin rauhoittaa vanhempia... näin sanoi mulle siis lääkäri,kun rutiinikäynnillä huomattiin lapsella korvatulehdus. Nyttemmin tällä lapsella on putkitetut korvat ja risat poistettu... Söi 9 antibiootti-kuuria vuoden sisällä ja putkitusten jälkeen vielä kaksi kuuria. Enää ei ole vuoteen ollut tulehduksia. Toivon että olisi taakse jäänyttä elämää! *kopkop-koputan puuta*

Tämä on keskimäinen lapsemme. Esikoisella ei ole ollut kuin yksi tulehdus ja nuorimmaisella yksi. Mielestäni ei niinkään katso perhekokoon paljonko tulehduksia tms.

Vierailija
12/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin sanottu jo on, suuri osa on noita viruksen aiheuttamia tulehduksia, joihin antibiootit ei vaan auta. Siksi olisikin ihan fiksua odotella muutama päivä ja antaa tarvittaessa särkylääkettä. Ja varsinkin jos lapsi ei niistä korvista tunnu kärsivän, niin vielä parempi.

Jos tilanne ei parane, niin sitten uudestaan lääkärille ja sitä kuuria syömään. Se ap:n yskätilanne kuulostaisi maallikon korvaan, että se rohina olisi limaa, joka liikkuu hengityksen mukana ja tekee sitten yskänärsytystä. Laittaisin sängyn pää-päätyä vähän ylemmäs ja sitten esim. pilkottua sipulia huoneeseen. Tämä aromi pitää hengitystiet hyvin auki, eikä lima ärsytä sitten niin kovasti.

Ne turhat kuurit on tosiaan haitallisia ensinnäkin sen vastustuskyvyn heikkenemisen takia. Toisekseen lääkekuureista voi tulla muitakin haittoja. Meillä sairastettiin alkuvuosi tosi tiheään ja kuureja oli monta. Lopulta lapsi alkoi olla todella levoton öisin ja häntä sattui. Syyksi paljastui se, että lääkekuurit olivat vahingoittaneet vatsakalvoja ja ruoka nousi takaisin ylös kurkkuun ja poltteli sitten ihan kuten närästäen... Nyt sitten syödään lääkettä näihin vaivoihin...

Vierailija
13/13 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tarkoitin, että meidän perheessä näitä korvatulehduksi oli selkeästi eniten vanhimmalla ja rohkenen väittää, että tuo 80 % luku turhien määrässä pitää paikkansa. Seuraavien lasten kohdalla olen " uskaltanut karsia" itsekin näitä turhia pois päivän parin odottelulla. Tämä oli pointtini. Kolmannen kohdalla ei enää pysty monessa muussakaan asiassa olemaan nipo. Toki tarpeellisissa asioissa pitääkin olla.