Vertaistukea niiltä, joiden naapurit valittavat!
Onko muilla ollut vaikeuksia naapureiden kanssa? Jos, niin kaipaisin " verttaistukea" tilanteeseemme.
Olemme juuri muuttaneet uuteen asuntoon vuokralle. Talossamme asuu paljon vanhempia ihmisiä ja vähän lapsiperheitä. Nyt alakerran naapurimme on ottanut asiakseen perheemme vainoamisen. Nyt kaksi kertaa hän on todella veemäisesti tullut kertomaan kuinka äänekkäitä naapureita olemme.
Meillä on kolme lasta. Kaksi vanhinta ovat päivät koulussa. Kotiin tulemme arki-iltaisin kuuden maissa, syömme ja puoli kahdeksan on hiljaisuus. Satunnaista hyppelyä tai äänen korottamista lukuun ottamatta, emme täällä kämpillä rieku, eikä lapsilla ole tapana huudella kotona jne.Joskus viikonloppuisin lapset valvovat vähän pidempään,mutta silloinkin max. yhdeksään.
Varmasti töminää kuuluu kun he juoksevat jne. mutta voiko lapsia kieltää olematta leikkimättä? Ilmeisesti juuri tämä töminä on naapurimme suurin ongelma. Ja varmasti meiltä kuuluu meteliä ajoittain,mutta se on hyvin satunnaista.
Olen todella rikki ja uusi kiva kotimme ei tunnu enää kodilta. Muutto lasten kanssa on muutenkin riittävän rankkaa...Olo tuntuu myös voimattomalta,kun olemme vuokralla " parempien ihmisten" talossa, enkä tiedä miten tästä eteenpäin. Naapurin eukko vaan syö mun voimat, jos aikoo joka kerta tulla mulle huutamaan kun näkee mut.
Onko muilla ollut samanlaista? Miten olette asian selvittäneet? Tiedän, että teen asiasta liian suuren ongelman ehkä, mutta en nyt jaksais naapureiden kanssa taistella siitä, saammeko elää normaalia lapsiperheen elämää, vai pitääkö täällä ruveta hiippailemaan ja kuiskimaan.Lastenkin puolesta on jo paha mieli! Kiitos vastauksista!
Kommentit (4)
Hei!
Ole itse aktiivinen ja ennakoi tulevaa. Ota siis yhteyttä isännöitsijään ja kerro tilanteesta.
Tämä sen vuoksi, jotta jos toinen osapuoli äityy hankalaksi, niin isännöitsijällä on tilanne tiedossa ja hän osaa suhtautua valittajaan oikealla tavalla.
Voit toki tiedustella isännöitsijän kantaa asiaan, mutta se on silkkaa kohteliaisuutta. Käytännössä isännän pitäisi olla puolellasi ja vaientaa moinen häirikkö.
Ovatko muut asunnot omistusasuntoja vai ovatko kaikki vuokralaisia? Omistusasuntotaloyhtiöissä saatetaan joskus suhtautua aika nurjasti vuokralaisiin sellaisella ennakkoasenteella että kaikki vuokralaiset ovat ryyppääviä ja rellestäviä rähinöitsijöitä...
No joo. itselläni on kokemusta tilanteestasi opiskeluajalta. Ostin ihan rapakunnossa olleen kerrostalokaksion jossa oli minua ennen asunut ilmeisesti kovin erikoiset tavat omannut pariskunta. Heillä oli kaiketi ollut aika monta kissaa ja muutenkin ymmärsin etteivät olleet ihan rauhallisimpia ja " normaaleimpia" ihmisiä.
No, itse tietenkin aloin tehdä remonttia heti muutettuani. Tein remppaa taatusti lakien ja järjestyssääntöjen puitteissa mutta yhdelle seinänaapurille sekään ei kelvannut vaan alkuun tulivat muutaman kerran pimpottamaan ovikelloa ja pyytämään että lopettaisin koska he eivät kuule televisiota. Totesin joka kerta tyynen rauhallisesti että lopetan meluisat työt klo 22 mennessä kuten järjestyssäännöt sanovat, mutta valitettavasti melutonta keinoa remontin tekemiseen ei ole keksitty. Eivät he sitten lopulta viitsineet enää valittaa kun huomasivat ettei se tehoa.
Älä siis ota itseesi. Valittajia löytyy aina ja vika on valittajan asenteessa. Jos toimit lakien ja järjestyssäännön mukaan niin toteat sen vain tyynesti valittajalle. Lapsista tulee ääntä ja se nyt vain on elämää, jos joku ei sitä kestä niin muuttakoon muualle.
laki on teidän puolella ja kannattaa itse olla aktiivinen ja keskustella asiasta isännöitsijän kanssa. Minusta on ihan älytöntä asua kerrostalossa ja valittaa normaaleista elämän äänistä. Yleensä on sääntönä että taloissa on ns. hiljaisuus klo 22-06 ja muuten sitten tuollainen kuvaamasi elämä on ihan sallittua.
Älkää lannistuko, teillä on ihan yhtä suuri oikeus asua ja elää kuin jollain muullakin asukilla. Jotkut valitettavasti ottavat käytäväpoliisin aseman ja vahtivat toisten asukkaiden elämää korvat höröllä...
2kk asuttiin kerrostalossa ja valmistauduin kuvaamasi tilanteeseen (oli " onneksi" opiskelijapainotteinen keskustakämppä, jossa biletettiin joka viikonloppu - arvaa menikö hermot...). Mietin edeltä, mitä vastaan valittajille.. Olisin itse pahoitellut meteliä, mutta todennut sen olevan normaalia elämää. Se, joka ei kestä sitä, että naapurista kuuluu lasten ääniä, saa minun puolesta muutta rivariin tai omakotitaloon. Ja laki on SINUN puolellasi. Ota netistä muutamat sivut tietoosi ja lyö " luu kurkkuun" valittajalle. Pumpulisukat jaloissa ei tartte lasten olla. Toki mielestäni lapsiperheenkin täytyy toisia ajatella, eikä antaa lasten pomppia pomppupallolla tai ajaa mopolla ympäri kämppää - kuten meillä lapset (4½v ja 1½v) nyt tekee rivarissa. :)
Jos kaipaat tukea talonyhtiön puolelta, kysy neuvoa vaikka isännöitsijältä, hänellehän valituksetkin menee, jos tämä alakertasi täti ottaa teidät silmätikukseen...
Voi että, että tulin äkäiseksi puolestasi!
Tässä ainakin asianajajan kommenttia:
http://www.asuntotieto.com/30000i_Taloyhtiotieto/32000i_melu.html