Vauva yksityiselle lääkärille maitoallergian toteamiseksi ja kelakorvauksen saamiseksi.
Onko vinkkejä tai ajatuksia mitä pitäisi ottaa huomioon? Tai kokemusta miten asiat etenevät?
Taustaa sen verran että on nyt kaksi viikkoa ollut soijakorvikkeella ja kaikki oireet ovat helpottaneet. Oireina oli yöllä heräily tunnin välein, lohduton itku ja sängyssä kieriskely, ilmavaivat, kärttyisyys, lämpö, yms. Näitä jatkui noin 6 viikkoa kokoajan pahentuen (ilmavaivoista on tosin kärsinyt jo pienestä lähtien), ensin poissuljettiin hampaat (kun niitä ei näkynyt tulevan reilussa kuukaudessa), sen jälkeen lääkäri tarkasti korvat = ei tulehdusta. Kokeilin neuvolan ohjeiden mukaisesti soijakorviketta ja oireet helpottivat nopeasti.
Miten nopeasti kelakorvauksen voi saada? Tarviiko nykyään tosiaan vielä kokeilla ns. halvemmat vaihtoehdot (almiron peptidi tms. maito) ennenkuin voi saada korvauksen soijakorvikkeeseen?
Red_Cat & Tyttönen reilu 7kk
Kommentit (14)
Jatka lääkärille odotusaika maidottomana; altistus tehdään kun ainakin viikko oltu maidottomalla dieetillä. Voi siis hieman voittaa aikaa, jos altistukseen saa nopeasti ajan. Ennen kuin saat korvauspäätöksen, osta korviketta vain ne määrät, mitä tosiaan käytätte; muistaakseni Kela korvaa ostot takautuvasti vain 1 kk:n ajalta (olikohan päätöksentekopäivästä vai lääkärinlausunnon pvm:stä?), ellei tätäkin ole taas tiukennettu.
Huomenna on lastenlääkärille aika joten asiat lähtee etenemään. Toivottavasti pikaisesti.
Jatkamme maidottomalla ruokavaliolla varmasti koska tyttö voi nyt jo suorastaan todella hyvin. Olen miettinyt että onkohan hän ollut jo pitkäänkin maitoallerginen, koska on pienestä asti kakannut monta kertaa päivässä ja kasvukin on ollut hidasta. Ehkä näillä asiolla ei ole yhteyttä, nyt vaan kun jälkeenpäin miettii kaikkea niin monikin asia saa selityksen. Olisinpa tajunnut tämän aiemmin. Mutta hyvä tietysti että edes nyt. :/
Älä suotta pähkäile, että olisi pitänyt jotain tehdä toisin. Me epäiltiin isännän kanssa alusta lähtien, että pojalla on maitoallergia, mutta kesti 4 kk ennen kuin löytyi lääkäri, joka teki altistukset. Minä surin pitkään, että miksi uskoin neuvolan lääkäreitä, jotka vakuuttivat, ettei ainakaan maitoallergiaa voi olla. Allergologi sitten lohdutteli, että on jopa mahdollista, että allergiasta toipuminen on nopeampaa, jos ei allergiaa aiheuttavaa ruoka-ainetta poisteta välittömästi oireiden alettua (meidänkin pojalla kuitenkin voimakas maitoallergia). Kuulosti hullulta, mutta helpotti ainakin tätä äitiä!
Sait minunkin olon paremmaksi. Nyt on viikko altisteltu, ja kaikki oireet ovat tulleet takaisin. " Onpa yllätys!" :(
Pieni on ihan tuskissaan ja itkuinen. Eilen käytiin verikokeissa ja ensi viikolla on soittoaika lääkärille. Vielä viikko pitäisi jatkaa altistusta, mutta minä lopetin eilen verikokeen jälkeen. Valehtelen vaikka lääkärille muutaman päivän lisää, mutta lastani en enää kiusaa. Oireet ovat niin selvät: ilmavaivat, vihreä kakka, itkuinen & kärttyinen & vääntelehtii = maha kipeä, posket lehahtavat ja kuivuvat samoin vasen jalka, lämpöä iltaisin ja joskus päivälläkin, nukkuu huonosti ja nukahtaminen vaikeaa (varmaankin mahaan koskee kovasti) yms yms.
Toivottavasti lääkäri ensi viikolla laittaa laput kelaan eikä tarvi enää taistella.
Ihmettelen edelleenkin tuota altistusta että miksi ihmeessä kela sen vaatii?! Kuka nyt tieten tahtoen haluaisi syöttää lapselleen muuta korviketta, joka on vielä kalliimpaa ja työläämpääkin (pitää sekoittaa). Olen edelleenkin sitä mieltä että jos vastaava tehtäisiin aikuiselle joka osaa sanoa miten koskee, homma olisi lopetettu ajat sitten. Mutta vauva kun ei osaa sanoa miten kipeä on niin tällaisia hulluuksia toteutetaan. En ymmärrä, en.
Altistusta ei todellakaan tarvitse jatkaa kuin vain sen verran että selkeät oireet ilmaantuu. Meillä lopetettiin jo siihen, kun tuli ekat näpyt leukaan (100ml: jälkeen).
Kela korvauksesta: Kela korvaa takautuvasti siitä päivästä kun olet vienyt B-todistuksen kelaan. Eli sen jälkeen kun todistus on Kelassa niin pyydät vain apteekista laskelman ja kuitin ostamistasi maidoista ja lähetät korvaushakemukset kelaan. Kelassa kannattaa pyytää kiirreellistä käsittelyä. Kivat virkailijat sitä ehdottavat itse kun tietävät että maidot on kalliita, mutta muuten saattaa olla etteivät laita kiirreellisenä.
Lopeta vaan altistus itse. Lääkärille sitten vaan perustelet miksi. Meillä poika sai tuttelia sairaalassa 100 ml enkä antanut sitten enää kotona yhtään vaikka olisi pitänyt 2 viikkoa kokeilla. Niin selkeät oireet tuli ettei ollut järkeä kiusata pientä. Hinnoista tiedän sen verran, että nutri-soija on yli puolet halvempaa kuin almiron pepti. Meilläpäin lääkärit ei määrää nutri soijaa ensimmäiseksi, koska soijallekin voi allergisoitua. Almiron pepti on kuulemani mukaan vähiten pilkottu ja siksi sitä määrätään ensin...
Ihmetyttää miksi lääkäri on käskenyt jatkaa altistusta niin kauan. Eikö riitä että kun oireita alkaa tulla, niin lopetetaan altistus. Minulla on kaksi maitoallergista lasta. Molempien kohdalla riitti, kun annoin lapsille 5ml tuttelia parin viikon maidottoman dieetin jälkeen (olin siis itse maidottomalla dieetillä, koska täysimetin). Lapset saivat muutaman minuutin kuluessa kasvoihin näppylöitä ja ihottumaläiskiä ja silmiä alkoi kutittaa. Lääkäri kirjoitti sen perusteella lausunnon kelaa varten. Tehtiin myös prick-testit, jossa maidosta tuli reaktio. Tämä riitti kelalle. Molemmilla kerroilla kelan päätös tuli viikossa, mutta sen saamisen nopeus kai vaihtelee missä päin asuu.
Lopetin altistuksen kun oltiin käyty verikokeessa. Huomenna saan tuon verikokeen tuloksen ja lääkäri soittaa. Toivottavasti nyt laittaa sen lausunnon kelaan.
Onneksi aika pian taas helpotti kun vaihdettiin soijamaito takaisin.
Ja myönteinen oli, eli saatiin korvaus tuohon soijamaitoon. Verikoe oli negatiivinen, eli oireiden perusteella tekivät korvauspäätöksen. Yllättävän nopeasti homma kuitenkin eteni, vaikka pelkäsi aluksi että menee parikin kuukautta.
Viime maanantaina vein päätöksen kelalle, ja pyysin kiireellistä käsittelyä. Keskiviikkona olivat tehneet päätöksen ja se tuli eilen postissa. Lisäksi olivat merkinneet että korvaavat maidot tuosta päivästä lähtien kun laput oli kelalla, eikä päätöksenteko päivämäärästä. Tämä oli minulle pieni yllätys, itse kun luulin että korvaavat vain päätöksen jälkeen ostetut maidot. Hyvä näin.
En tiedä miksi, mutta nyt vain pelkään että tyttö allergisoituu tuolle soijallekin. Toivottavasti ei.
meillä oireet osin samankaltaisia ja monet jo ehdotelleet täällä että maitoallergiaa. anteeksi tyhmyyteni, mutta mistä soija maitoa saa? vain apteekista? minkä nimistä? meidän neuvolasta saa tietoja vain väkisin kaivamalla ja nekin voivat olla asian vierestä eli täytyy itse tehdä asioita ja siirtyä yksityiselle neidin kanssa.
tiedätkö korvaako vakuutus noita maitoja?
Ensin pitää korjata tuosta edellisestä viestistäni että tietysti vein B-todistuksen kelalle enkä mitään päätöstä. Hourailen täällä omiani. ;)
Sitten vastauksia edelliselle. Apteekista voi ostaa soijakorviketta. Jauhemaista Nutri-Soijaa tai nestemmäistä Soija Min-Maxia. Litrahinta maidolle tulee likimain samoihin molemmissa. Lääkärit ilmeisesti aina kirjoittavat tuota Nutri-Soijaa ja sitä mekin käytämme.
400g purkki Nutri-Soijaa maksaa noin 12 euroa ja siitä tulee noin 3 litraa maitoa. Meillä yksi purkki riittää noin 3 päivää, tyttö kun juo aika paljon. Kela sitten kun antaa myönteisen päätöksen korvaa tuosta 12 eurosta 72% eli sen jälkeen tuon korvikkeen hinta tulee lähemmäs normaalia korviketta.
Mekin ensin kokeilimme 2 viikkoa tällä soijakorvikkeella ja ero oli jo muutamassa päivässä selkeä. Sen jälkeen kävimme lääkärissä ja jouduimme altistamaan tytön uudestaan normaalille maidolle (muistaakseni siitä mainitsinkin tässä ketjussa). Kela vaatii tuon altistuksen ennenkuin tekee päätöstä asiassa.
Suosittelisin kuitenkin ennenkuin kokeilette soijakorviketta, ottamaan tuon verikokeen jossa näkee onko maitoallergiaa. Jos vain mahdollista. Toki verikoe voidaan ottaa sitten altistuksenkin aikana. Ja välttämättä sillä ei ole silleen merkitystä kun se voi olla negatiivinen kuten meilläkin oli, oireet ovat siltikin selkeät maitoallergiaan.
Vastasinkohan kaikkiin kysymyksiin. :)
Meillä ei vakuutus korvaa (Fennia). Olen kuullut että jossain korvaisivat nekin maidot mitkä on ostettu reseptillä kun ei ole vielä ollut kelan päätöstä korvauksesta. Olikohan pohjantähti tuo vakuutusyhtiö. Itsellä ei kokemusta tosiaan muustakuin fenniasta joka ei tunnu korvaavan mistään mitään. :/
vastauksesta oli apua. täytyy olla yhteydessä vielä kerran neuvolan kanssa jne. vakuutusyhtiöstähän saan sitten tietää korvaako ne mitään. todennäkösesti ei.
jospa meilläkin soijamaito auttais ja sitten toivotaan sormet ja varpaat ristissä ettei allergisoidu soijalle.
iso kiitos ja kumarrus ja iloisia talvipäiviä teille. :)
Ensin altistetaan tavallinen maito, sen jälkeen tietääkseni almiron, sitten soija-maito, sit neocate (tai vastaava)..
Lääkäri kirjoittaa todetun allergian jälkeen B-lausunnon, mikä toimitetaan kelaan, missä sitten asia käsitellään, käsitellään ja käsitellään ;)
Meillä kesti korvattavuus `todistuksen`saaminen yli kuukauden, vaikka pommitin Kelaa ja lupailivat kiirehtiä!
Muista säilyttää kaikki kuitit ja apteekin laput, jotta saat rahasi sitten takaisin!
Soija-maito taitaa olla halvin vaihtoehto!
Tsemppiä!