Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naimisissa oleva pienituloinen perhe, ei saa yhteiskunnalta mitään tukea, verrattuna yh perheisiin! Grrr!!

Vierailija
17.09.2007 |

Esimerkiksi meidän naapurin " Minna" yh-äiti saa nettona käteen enemmän kuin meidän perhe johon kuuluu äiti, isä ja lapset. Kela ei ota huomioon elatustukia asumistuessa, joita " Minnan" ex- mies maksaa lähes saman verran, kun mun miehen palkka on. Me ei saada asumistukea yhtään.. Ja nyt vielä yksihuoltajat saavat pian lapsilisiin korotusta. Ollaankin nyt miehen kanssa mietitty, jos papereilla asuttaisiin eri osotteissa tai mies ottaisi PL restorante-osoitteen, saatais muutama satanen enemmän rahaa, kun on talous tiukilla.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme myös tuollaisia väliinputoajia.

Mm. minä perustin keväällä yrityksen. En saanut starttirahaa sillä perusteella " että sinä pystyt pistämään pystyyn yrityksen ilman starttirahaa" .

Yrityksen perustamisesta on nyt 5 kk, ja palkkaa olen tienannut tähän mennessä tasan 1000 euroa. Miten niin pystyn yrittämään ilman starttirahaa?

Vierailija
22/30 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasapuolinen tulojen puolesta ole. Ymmärrän ap:n ketutuksen, itsellä on myös niin irvokas tilanne ettei mitään rajaa. Elän tällä hetkellä ilman minkäänlaisia tuloja ja tämä tilanne senkun jatkuu ja jatkuu.... Naimisissa myös, 2 lasta joista molemmat yli 3-vuotiaita. Hoidan heidät kotona maksutonta esiopetusta lukuunottamatta. Mies tienaa bruttona ihan hyvin mutta netto onkin sitten toinen juttu....Miksikö en ole töissä? Sen yksinkertaisen syyn takia että kohdalleni sattui " pieni" hoitovirhe joka vei työkyvyn mutta lääkärithän ei tätä tietenkään suostu tunnustamaan joten en saa työkyvyttömyyspäätöstä. Opinnot vielä kesken mutten pysty niitäkään jatkamaan joten olisin oikeutettu saamaan tietysti työttömyyskorvausta. Työmarkkinatukeen vaikuttavat kuitenkin puolison tulot joten en saa senttiäkään rahaa sieltäkään. Ja kieltämättä olisi aika kummallista olla työtön työnhakija kun en ole työkykyinen! Tekisin kyllä töitä kotona jos sellaisia olisi tarjolla mutta kun ei ole. Emme saa luonnollisesti asumistukeakaan joten elämme pelkästään miehen tuloilla. Tiukkaa on mutta ei ole vaihtoehtoja. Sitä en vain lakkaa ihmettelemästä että modernissa maailmassa voidaan kohdella ihmistä tällä tavalla: olen täysin riippuvainen miehestäni ja todella joudun elämään täysin ilman omia tuloja. Repikää siitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä miksi kadehdin, jos haluaisin saada perheeni talouteen rahaa samoilla perusteilla kun antamani esimerkki yh " Minna" . Voisitko sinä joka syytät minua kadehtimisesta kertoa sen?

Joutuuko muuten vankilaan vai helvettiin jos kadehtii sitä että toinen saa enemmän tukia, vaikka tulot ovat samat? En käsitä miksi meidän perhe ei voi saada asumistukea, vaikka nettotulot ovat samat? Miksi?

ap

Vierailija
24/30 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen pienipalkkainen ja laskin laskurilla että jos olisin yh ja kolme lasta en saisi uudehkoonkaan kerrostalo vuokra-asuntoon tukea.

Vierailija
25/30 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle myönnettiin starttiraha, kun on hyvä yritysidea.. Että sinulle ei anneta siksi, että tulet toimeen ilmankin.. Outoa, enpäs ole hullumpaa kuullut:/ Voimia ja kyllä se siitä lähtee jos hyvä idea!

Vierailija
26/30 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ihan selvästi kärjistetään ja sitä myöten annetaan vääristynyttä tietoa. Esimerkiksi se, että elatusmaksut saisi verotuksesta vähentää, niin jee... kylläpä tosiaan on kannattavaa. Jos mies maksaa vaikka kolme kertaa sen minimin eli 130 euroa kuussa eli 4680 euroa vuodessa, niin hän saa vähentää 3*80 euroa verotuksesta eli peräti 240 euroa vuodessa. Jos veroprosentti on siis vaikka 30, niin tuosta 4680 eurosta mies saa takaisin yhteiskunnalta 72 euroa eli yli 4600 euroa jää edelleen itselle maksettavaa.

Samoin on aika epärehellistä väittää olevansa yksinhuoltaja, jos ei todellakaan joudu maksamaan kaksia kuluja (kuten teillä ei olisi aikomustakaan, kunhan lämpimiksesi puhut). Onhan se aika eri tilanne, että vastaako perheen taloudesta yksi vai kaksi aikuista.

Vierailija
27/30 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taitaa tuo kateus tulla toiselta suunnalta?

Vierailija
28/30 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksiköhän ei lasketa niitä elatusmaksuja tuloiksi asumistuessa?

No syyhän on tämä:

äiti ja isä eroaa ja isä yrittää maksaa lapsestaan elatusmaksua, jotta lapsen elintaso ei kovin romahtaisi erossa, kun kuitenkin suurin osa tuloista kaksinkertaistuu

Mikäli asumistuessa otettaisiin nuo tuet huomioon, niin kaikki mitä isä maksaisi häviäisi taivaan tuuliin eli vaikka maksaisi minimin 130 euroa sijaan 200 euroa, niin asuminen vaan maksaisi silloin sen 70 euroa enemmän... eli käytännössähän raha ei tulisi silloin lapselle, vaikka isä niin toivoisi. Kuka siinä tapauksessa haluaisi maksaa yhtään kunnollista elatusmaksua?

No mutta kuten sanoin, niin itse en ole koskaan mitään asumistukiakaan saanut enkä mitään muutakaan, ainoastaan sen 36 euroa ja senkin lyhyen aikaa, kun meillehän muutti mies taloon ja sen jälkeen se hävisi. Sinänsä hassu ajatella, että mikäli isäpuoli muuttaa taloon, niin lapsesta tulevat kustannukset jotenkin pienenisivät, mutta tottahan se toisaalta on, sillä asumiskuluista yleensä sitten se isäpuolikin maksaa.

Mulla ei ole mitään kateutta ketään kohtaan. Päinvastoin olen oikein iloinen, että olemme hyvin pojan kansa toimeen tulleet, kun saimme sen 36 euroa tukia vaan ja maksoin sen täyden hoitomaksun. Ja verotuksessa tosiaan yhden lapsen isä nyt ehkä saa sitten peräti sen 25 euron huojennuksen vuosittaisessa verotuksessa eli noin 2 euroa kuussa.

Vierailija
29/30 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että isän (yleensä, joskus toki myös äidin) velvollisuudet omia lapsiaan kohtaan loppuu, kun äiti löytää uuden miehen? Että uuden miehen kuuluu muksiematta ottaa kantaakseen kaikki lasten kustannukset? Ja että sillä isän uudella perheellä olisi oikeus olla katkera siitä, että mies edelleen osallistuu myös aiemmasta suhteesta olevien lastensa elatukseen?

Huh, huh. Kummasti näissä keskusteluissa unohtuu, että elatusavuissa ja yh-tuissa on kyse LASTEN edusta ei siitä, miten paljon kullekin vanhemmalle toisen mielestä kuuluu. Minusta yh-vanhemmille voi maksaa enemmän tukia jo ihan sen kompensoimiseksi, että arjen organisointi on heille rankempaa. Maksetaanhan sairaan lapsen hoitotukeakin myös ylim. vaivan perusteella eikä pelkkien kustannusten. Itse ydinperheen äitinä en todellakaan kadejdi yhtäkään yh-ystävääni, vaikka he saisivat mitä tukia. Sen verran helppoa minulle on lasten sairauksien, lääkärikäyntien ja tarhaan viemisten ja hakujen järjestely heihin verrattuna.

Vierailija
30/30 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksujahan maksetaan Suomessa sillä logiikalla, että biologiset vanhemmat ovat velvollisia elättämään jälkeläisensä.

Ja miten niin uuden perheen kustannuksella? Eiköhän jokainen ydinperheessäkin oleva mieti, että voiko tehdä lisää lapsia? Jos ei rahat riitä, niin ei ehkä kannata hankkia lisää lapsia.

Lisäksi on syytä muistaa, että lapsen elatus ydinperheessä maksaa noin 500 euroa kuussa, yksinhuoltajaperheessä noin 440 euroa. Mikäli isä maksaa lapsestaan vaikka 130 euroa ja lapsilisä on 100 euroa, niin väittäisin, että lähihuoltajalle jää melkoinen siivu maksettavaa lapsen kuluista.

Ihan yhtä vähän ne mun exän tekemiset kuuluu mulle kuin mun tekemiset exälle, jos ajatellaan lapsen elatusta. Jos exä päättää hankkia lisää lapsia, niin eihän sitä voi vähentää aikaisemman lapsen elatusmaksuista - ei lapsen menot siitä vähene mitenkään vaikka isälle lisää lapsia johonkin toiseen osoitteeseen syntyisikin (toki joissain tilanteessa otetaan huomioon, jos syntyy oleellisesti suuri määrä lisää elätettäviä). Yhtä vähän minäkään menen pyytämään exältä lisää elatusmaksua, kun itse teen lisää lapsia. Olisihan se aika veikeää, jos ilmoittaisin, että nyt kun teen uuden miehen kanssa lapsia, niin maksa toki tuosta esikoisesta enemmän elatusmaksua, koska mullahan ei riitä enää rahat samalla tavalla esikoisen elatukseen ;-)