Naimisissa oleva pienituloinen perhe, ei saa yhteiskunnalta mitään tukea, verrattuna yh perheisiin! Grrr!!
Esimerkiksi meidän naapurin " Minna" yh-äiti saa nettona käteen enemmän kuin meidän perhe johon kuuluu äiti, isä ja lapset. Kela ei ota huomioon elatustukia asumistuessa, joita " Minnan" ex- mies maksaa lähes saman verran, kun mun miehen palkka on. Me ei saada asumistukea yhtään.. Ja nyt vielä yksihuoltajat saavat pian lapsilisiin korotusta. Ollaankin nyt miehen kanssa mietitty, jos papereilla asuttaisiin eri osotteissa tai mies ottaisi PL restorante-osoitteen, saatais muutama satanen enemmän rahaa, kun on talous tiukilla.
Kommentit (30)
Ei auta vaikka asuisitte eri osoitteissa,minä ainakin jouduin toimittamaan erohakemukset ja kaikki ennen kuin sain asumistukea. Ja ethän sinä saisi elatuksiakaan PÖLJÄ!
Ja miten pienet ne on? En kyllä alkais ihan heti eroamaan taloudellisista syistä.. Vaikka ette oikeasti eroaisi, mutta kuitenkin:/
Kuitataanko tämä epäkohta nyt sillä, että minä olen kateellinen? Luuletko, että kun heitit tuon sanan, suljen nyt suuni ja menen nurkkaan häpeämään. En ole kateellinen vaan minusta on väärin, että meidän perhe kituuttaa pienemmillä tuloilla, eikä saa asumistukea, eikä lapsilisätkään ole saman verran.
Tarkoitus oli tuolla miehen erilleen muuttamisella saada meidän perheelle lapsilisäkorotukset ja asumistuki, että pärjätään.
ap
Vai onko naapurin yh:lla suurikin lauma lapsia? Jos näiden lasten isä on superäveriäs, niin mitä se raha on sinulta pois? He olisivat siltikin teitä rikkaampia, vaikka pari olisi yhdessä!
Useimmiten yh saa sen minimin. Ja esim. kahdesta lapsesta se on kuussa n. 250 euroa.
Pariskunta ei saa oikeastaan mitään tukea, mutta yh voi maata kotona mitään tekemättä ja kyllä vaikka mitä. Ja minulla on tästä omakohtaista kokemusta.
meillä on molemmilla 3 lasta. Haluaisin vaan kelan mittarissa olla samassa asemassa vai onko sinusta oikein, että meidän nettotulot on 2500¿ ja samoin naapurilla ja LISÄKSI täydet kelan asumistuet???
Pitää olla oikea osoite. Oikeasti, ap, harvan yh:n exä maksaa kovin suuria elatustukia.
Perhe eronnut, lapset toisella vanhemmalla. Molemmilla uudet suhteet ja lapsia myös heidän kanssaan. Elareita maksavan talous joutuu tiukille maksujen takia, mutta maksut saava osapuoli vaan porskuttaa ja ostelee uusia autoja.
Joo lapsista pitää huolehtia, mutta rahat ei välttämättä kohdennu heille. Ja sitten on toisen perheen lapset huonommassa asemassa.
Ensinnäkin sanoisin, että säännöt on kyllä ihan kaikille samat. Lisäksi ainakaan minä en saanut mitään muita tukia kuin sen 36 euroa, mikä tuli lapsilisään, kun olin yksinhuoltaja. Päivähoidosta maksoin täydet 200 euroa. Eli on aika rankkaa yleistystä, että yksinhuoltajat eläisivät kaiken maailman tuilla.
Ja kyllä lapsen isä maksaa toki lapselle elatusmaksua, mutta ei se kyllä taloudellinen voitto ollut meidän perheelle, että 5000 euroa kuussa tienaava isä muutti toiseen osoitteeseen ja kaikki entiset kulut lukuunottamatta yhden miehen ruokakuluja (noin 130 e) meni vain pois.
Sopii kokeilla sitä eroa, jos se niin kätevältä tuntuu. Jos oikeasti eroaa, niin on aika monesta jutusta kaksinkertaiset menot - asumisesta, tv-lupamaksusta, lehtitilauksesta jne. Ainoastaan ruoka- ja vaatekulut eivät välttämättä tuplaannu. Fillareitakin olen ostanut lapselle molempiin koteihin jne.
Niin ja loppuun on sanottava, että me kyllä pärjättiin pojan kanssa oikein mainiosti taloudellisesti eli en sano valittaakseni vaan vain siksi, että aina asiat eivät ole noin mustavalkoisia.
Mä olen yh, enkä saa yhteiskunnalta mitään muuta " yh-ekstraa" kuin lapsilisän yh-korotuksen.
Asumistukea en ole ikinä saanut, eikä sossussakaan ole tarvinnut asioida.
Me ollaan kanssa mietitty, että siinä on kyllä yhteiskunnallinen epäkohta - aivan kuin viesti, mitä halutaan antaa, on, ettei ydinperheitä tässä yhteiskunnassa arvosteta - vaikka he nyt kai ovat yhteiskunnan selkäranka; pitää kaikkea koossa.
Meillä ei vaan luonne antaisi periksi tuota osoitteilla kikkailua, ja rahan nostamista :-/.. vaikka hyvähän se olisi, jos antaisi. Kotiin päin sekin raha olisi!
Tienaan luultavasti ainakin kaksi kertaa sen mitä te. Olen käynyt kouluja ja tehnyt kovasti töitä, että olen saanut itselleni uran.
Käske se äijäs kunnon töihin ja lopeta se loisiminen! Ällöttävää kuvitella, että yhteiskunnan pitäisi elättää terveitä ihmisiä.
Häpeä!
on yksilökohtaisia eroja. Mutta se on fakta, että kela ei huomio elatustukia. Muuten sitten tämä naapurin mies saa vielä verovähennyksiin maksamansa elatustuet, joten siinä vielä yksi epäkohta ydinperhettä kohtaan. Ja oli se virallinen nimi tuolle osoitteelle mikä tahansa, emme ole eroamassa konkreettisesti eli mitään tv-lupamaksuja ym. ei ole tulossa kaksin kappalein..
ap
Vierailija:
Esimerkiksi meidän naapurin " Minna" yh-äiti saa nettona käteen enemmän kuin meidän perhe johon kuuluu äiti, isä ja lapset. Kela ei ota huomioon elatustukia asumistuessa, joita " Minnan" ex- mies maksaa lähes saman verran, kun mun miehen palkka on. Me ei saada asumistukea yhtään.. Ja nyt vielä yksihuoltajat saavat pian lapsilisiin korotusta. Ollaankin nyt miehen kanssa mietitty, jos papereilla asuttaisiin eri osotteissa tai mies ottaisi PL restorante-osoitteen, saatais muutama satanen enemmän rahaa, kun on talous tiukilla.
Mene töihin hyvä ihminen. Yksinhuoltajissakin on monen tulotason perheitä; eivät kaikki ole köyhiä. Mutta kyllä terve järkikin sanoo että kahden aikuisen talous on kahden aikuisen tulot ja yhden aikuisen talous on yhden aikuisen tulot. Eli normaali työtä vieroksumaton kahden aikuisen perhe pärjää kyllä paremmin kuin tavallinen yksinhuoltajan perhe.
Sosiaalitoimiston asiakkaissa on muuten paljon enemmän parisuhteessa eläviä kuin yksinhuoltajia. Yksinhuoltajat haluavat usein yrittää tulla itse toimeen.
Ei me olla saatu tähän mennessä mitään asumistukea, onko sen havitteleminen häpeä? Onko se häpeä, että mies oli pitkään sairaslomalla? Onko se häpeä, jos ei pysty/ ei ole taitoa / osaamista lukemaan itselleen sellaista ammattia, josta tienaa hyvin, onko? Kuule häpeä sinä, jos alat luokittelemaan ihmisiä heidän taitojensa mukaan, kaikki eivät menesty koulussa, opinnoissa ja työelämässä esimerkiksi päällikön tasolle, jotta tienaisivat hyvin.
ap
Eli yh äiti, suurin osa naisista matalapalkka-alalla, netto n 1350e kuussa, asumistukea ei tipu, elaria 124e kuussa. Vaihdetaan vaan osia.
Siksi heitä on enemmän sosiaalitoimen asiakkaina. Tätä toimeentuloepäkohtaahan ap täällä kritisoikin.
älä kadehdi yh:n eloa , yksin vastaa kaikesta ja yleensä vain se pieni korotus lapsilisään.
XD