Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

****Suurperhe odottajat vk 38****

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin pinon kun tässä pankissa kävin aamusella!

Viimeyön sain taas ihanasti nukuttua ja nyt onkin energinen olo, pyykkivuori pitäisi purkaa... Isommat tuosta kohta lähtevät päiväkotiin ja kouluun.

Mulla on täällä vielä sekin asia että mieheni on jonkin verran työnsä takia poissa viikkoja, ja kun viime raskaus oli jo aika vaikea viimeisillä viikoilla niin vähän jännittää kuinka taas tulee käymään. no onneksi on ystäviä lähellä niin saan ainakin lapset hoitoon hetkeksi jos lähtö tulee ennenaikaisesti tms... päänvaivaa myös aiheuttaa meille nuo äippäpoli käynnit, niitä kun alkaa taas olemaan enempi ja vähempi, joka kerran saa päänsä puhki miettiä että kenelle sais hoitoon ja kuka olis esikoista vastassa kotona koulusta... yms... rasittaa! En kauheesti haluais kuitenkaan piinata ystäviäni, mutta joskus on pakko.

Kauhee valitusvirsi heti aamusta, koittakaa kestää!

Mukavaa viikkoa kaikille :)

S 29+0 ja trio

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas nyt itseensä tyytyväinen olo.. Kävimme pikkupoikien kanssa kävelyllä ja meni ilman suurta tuskaa ja tappelua. Kepeillä hakkasimme metsässä sieniä ja ihmettelimme keltaisia, putoavia lehtiä. Ilma oli raikas ja mieli pirteä. Ehdimme juuri sisälle syömään ennen kaatosadetta.

Annlinn: oikein paljon sinullekin voimia ja jaksamista. Siksipä täällä onkin niin mukava kirjoitella kun muut ainakin tietävät mistä puhuu.

Nordenskjold: kyllä mä täällä kotona repsahdan, enkä aina muista peiliin katsoa, puhumattakaan hiusten kampaamisesta. Toivon vaan, ettei kukaan tule kutsumatta kylään ;) Kateellisia ihmisiä on niin paljon, etten missään nimessä anna heille syytä surkutteluun tai vahingoniloon. Ja siihen tuntuu riittävän meikki ja iloinen hymy 8)

Neronjasta oli kiva kuulla pitkästä aikaa.

Missä on Niiloakseli? Miten voit-huhuu??

Entäs Isotikru? Mitä kuuluu?

Ja nyt minäkin poistun päivälevolle..

Vierailija
4/37 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vieläkin yhdessä kasassa...TODELLA KYPSYTTÄVÄ OLOTILA!

Neuvolasta aamulla laittoivat lähetteen TAYS:iin ja nyt vaan odottelen koska sieltä kutsu käy!

Risella rv 40+3

Vierailija
5/37 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miten teillä arvoisat rouvat. Tuntuuko teistä siltä että kokoajan saa olla avaamassa kukkaronnyörejä milloin minkäkin kissanristiäisen takia.

Vanhempainillan tämän kertaiset aiheet olivat: Koko koulun vanhempaintoimikunta kerää vanhemmilta 15e/lapsi,

Unisef kävelyyn osallistuu koko koulu ja pienin summa on 2e/kilometri tosin lasten kävelemä kilometri on todellisuudessa kenttä ympäri mikä on noin 400metriä eli silloin saa varautua maksamaan 20-40 e /lapsi, Luokan tilille täytyisi syksystä sekä keväästä laittaa 10-15/lapsi.

Nyt sitten yhden lapsen luokan ope menee naimisiin ja yksi vanhempi sai idean ostetaanpas opella lahja joten se tekee 15/lapsi,

koulun joulujuhliin sekä kevät juhliin luokka kerää taas 5-10/lapsi mikä menee opettajan kukkiin.

Kutosluokkalaiseni leirikoulu maksoi 120e +varusteet koska kaikkea meiltä ei löytynyt eli noin 200e meni nyt syksyllä siihen.

Esikoulu taas kerään 60e toimintamaksua jolla viedään lapsia teatteriin , hampurilaiselle, sitten heillä on city-markettiin vierailu siten että lasten täytyy itse tehdä ostoslista ja voi ostaa joko jotain karkkia tai lelun ja kuulemma tässä lapsi oppii maksamaan kassalla ja käsittelemään rahaa(meinasin pyörtyä kun eskasriope sen selitti...siis täysin päätöntä),

Lisäksi päiväkodin vanhempaintoimikunta kerää 20e /lapsi teatteriin ym.

Siis mä oon aivan loppu mua ei todellakaan innosta maksaa joka paikkaa koko ajan pieniä summia kun laskee että tässä koulussa mulla on kolme oppilasta eli aika kalliiksi kyllä tulee. Yläasteelaiselta ei ole tullut mitään maksuvaatimuksia eli kyllä on eri käytäntö ala-ja yläasteella.

Mä päätin tehdä tästä rahan ruinauksesta lopun ja ja meidän perhe ei maksa minnekään mitään saa nähdä miten vihattu olen kouluvuoden lopussa. Lisäksi mua todella ärsyttää tämä pääkaupunkiseudun rahan käyttö kun 20e ei ole lasten mielestä mitään.

Silloin kun me asuttiin tilapäisesti siellä pienessä tuppukylässä josta olen joskus aiemmin kirjoittanut niin siellä ihmiset eivät todellakaan kylväneet rahaan joka paikkaan monilla lapsilla ei edes joulujuhlissa ollut juhlavaatteita ja opettajille tytöt keräsi itse pellolta kukkakimppuja ja osa teki niistä seppeleitä. Mitään luokkan toiminta maksua ei kerätty kun kaikki lähti siitä että Suomen koulujärjestelmä on ilmainen.

Mua niin ahdistaa tämä toisesta äärimmäisyydestä toiseen äärimmäisyyteen meneminen. Miten teillä muilla? Olenko mielestänne kohtuuton eli maksaisitteko itse satoja euroja syksystä sekä keväästä. Lisäksi meillä eskari maksaa sen 120 e /kk kun on korkein maksuluokka ja hoitoaikaa eskarin lisäksi max5 tuntia.

Tässä tätä nyt tulikin, täytyy välillä syödä.....

Annlinn

Vierailija
6/37 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risellalle voimia viimeisiin hetkiin!!!!Pian on jo nyytti sylissä

Annlinnin rahankeruuseen.Aika hurjilta summilta tuntuu.Mulla nyt nelku ja viitonen aloitti esikoulussa ja osa-aikaisessa päivähoidossa.Päivähoitomaksu päätös ei ole vielä tullut joten en sen kustannuksista vielä tiedä.Mutta vanhempain illassa eskarilaisia pyydettiin tuomaan 20e teatteri ym retkiä varten--koko lukuvuosi.

Ja pienemmän piti tuoda 8e-myös koko vuosi.

Meidän koulussa ei saa opettajat kerätä rahaa retkiin.Joten jos retkiä tekevät on niiden oltava ns ilmaisretkiä.

Leirikoulu meidän 5.luokkalaiselta ei maksanut mitään.Toki jouduin joitakin varusteita hankkimaan mutta vain pieniä juttuja.

Mutta kaiken kaikkiaan suurelle perheelle on koulujen juhlat aikamoinen rahareikä.Kun 5-6(tai useampikin) lasta jokainen vie jouluna ja keväällä opettajalle kukan tai lahjan on yhteis summa aikamoinen...

Vointeja kaikille odottajille!

tulkaahan vauvapuolelle turisemaan kun masun sisäiset ulkoistettu ja saa toki muutoinkin=)

Leanna ja 6kpl jälkikasvua 5,5kk-11v

Vierailija
7/37 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehän asutaan täällä tuppukylällä Kainuussa. Esikoinen on kolmannella, kakkonen ekalla ja kolmonen eskarissa ja mulla ei nyt tule kyllä _yhtäkään_ kertaa mieleen, että lasten olis pitänyt viedä rahaa kouluun. Tai että minä olisin maksanut jollain pankkisiirrolla tms. koulujuttuja. Eikä täällä näytä olevan tapana viedä opettajalle jouluna tai keväällä kukkiakaan tai lahjaa. Muistan omasta lapsuudesta, että sitten kun oli kuudennen luokan todistusten jako (edessä siis siirtyminen yläasteelle), niin sitten annettiin jotain pientä kaikille kolmelle opettajalle, keittäjälle ja varmaan siivoojallekin (oltiin kuin yhtä suurta perhettä pienellä koululla ;-).

Erilaisia pieniä retkiä linja-autolla välillä tekevät, mutta esim. teatterissa eivät ole käyneet kertaakaan. Jossain Helsingissä tms. isossa kaupungissa on tietysti sitä tarjontaa niin paljon vaikka mihin. Omilta ala-asteajoilta muistan, että ehkä pari kertaa käytiin teatterissa ja ne oli kyllä tosi kivoja reissuja, joten soisin kyllä, että omatkin joskus pääsis teatteriin (juu, voishan niitä itekin käyttää). Tosin jotain vierailevia tähtiä on sitten välillä aina koululla tai jollain lähikoululla, jonne sitten menevät meidänkin koulun oppilaat.

Meillä on siis koulunkäynti tähän asti ollut halpaa. Kolmonen on nyt eri eskarissa kuin meidän kaksi ekaa. Oma koulumme lakkautetaan parin vuoden päästä eikä siellä enää pidetä eskaria. Kolmonen joutui siis menemään vähän kauemmas, isommalle koululle eskariin. Ei ole sieltäkään vielä mitään maksuvaatimuksia tullut.

Risellalle tsemppiä odotteluun. Hyvin kyllä kokemuksesta muistan, että ne viimeiset viikot ja päivät tuntuu toooosi pitkiltä. Nimim. Kolme lasta mennyt 2 vk yli LA:n ;-).

Nyt jos alkais siivota tätä huushollia, joka on taas kuin pommin jäljiltä...

neronja rv 20+2

Vierailija
8/37 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin tuolta vauvakuumeisten puolelta tänne. Testasin tänään plussan kun kp26/27-28.

LA olis laskurin mukaan 30.5.2008

Kyseessä siis neljäs lapseni. Miehen kanssa kolmas yhteinen.

Poika olisi toiveissa. Kun edelliset on tyttöjä, paitsi siis tämä ensimmäinen lapseni on poika.

Olo on aika....epätodentuntuinen. Voiko tämä olla mahdollista? Mennekö kaikki hyvin? Pärjäänkö? En voi vieläkään uskoa tätä todeksi.

Uskomaton fiilis!! :)

Vierailija
9/37 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

neronja:

Omilta ala-asteajoilta muistan, että ehkä pari kertaa käytiin teatterissa ja ne oli kyllä tosi kivoja reissuja, joten soisin kyllä, että omatkin joskus pääsis teatteriin (juu, voishan niitä itekin käyttää).

Pistin saman tien tuulemaan ja katsastelin lähiseudun teatteritarjontaa. Nyt on liput varattuna syyslomaviikolle Kuopion kaupunginteatteriin näytelmään Aladdin ja taikalamppu :-). Täytyy katsella meille vielä joku majoitus, niin voidaan ihan rauhassa viettää aikaa Kuopiossa. Miehen siskon perhe asuu Kuopiossa, mutta ei näin iso porukka heille mahdu yöksi ;-). Ihanaa, kun on taas jotain vähän erityistä, mitä odottaa.

Äippylille onnittelut plussasta ja tervetuloa omasta puolestani tähän porukkaan!

neronja rv 20+2

Vierailija
10/37 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla alkoi kauhea ylävatsa kipu. Soitin TAYS:iin ja kehottivat ottamaan panadolia ja lepäämään. Tunnissa jos ei helpota voi tulla näytille. Lähdin näytille koska oli huoli vauvasta. Käyrillä vauvan sykkeet 145-155. Ultrattiin, tehtiin sisätutkimus ja verikokeet...kaikki ok. Lääkäri epäili, että oli jokin lihaskipu...tiedä häntämutta pääasia on, että vauvalla on kaikki hyvin. Tytöksi varmistui ja painoarvio oli 3500g.

Risella rv 40+4

Vierailija
11/37 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen sitten pyydettiin kaikki lapset iltapalalle ja kerrottiin uutinen. Iskä sanoi, että äidillä on teille asiaa. Perheessä tapahtuu muutos¿ ja minä laitoin ultrakuvat keittiön pöydälle. Teinit katsoi meitä suu auki ja poika 14v kysyi, oletko sä raskaana? Sanoin, että olen ja meille tulee vauva. Tyttö 13v huudahti, että en olisi ikinä uskonut! Seuraavaksi poika 14v jatkoi, mihin se mahtuu¿ muutetaanko me? Pikkuset 7v poika ja tyttö 6v katsoi ihmessään meitä kaikki eikä tajunut mitään. Sitten kerroin heille, että äidin masussa on vauva, jonka jälkeen tyttö 6v sekosi ilosta tääysin. MUSTA TULEE ISOSISKO! Hyppi ja pomppi pitkin husshollia eikä pysynyt nahoissaan. Poika 7v totesi, että kumpikohan sieltä tulee? Jos se on poika niin opetan sen pelaa futista.

Loppu ilta meni ihmetelelssä ja kaikki lapset olivat alkushokin jälkeen iloisia, onnellisia ja aivan innoissaan vauvasta.

Tyttö 6v halusi soittaa mummille (anopilleni) ja kertoa uutisen. No eihän mummi uskonut tyttöä ollenkaan vaan sanoi, että nyt huijaat mummia. Tyttö tomerasti sanoi, mutta kun mä näin ne kuvatkin! Vähitellen mummin oli pakko uskoa ja oli onnesta kippurassa. Moittti, että nyt vasta kerrotaan.

Annlinn: Tiesithän, että vanhempainyhdistys on ry, jonka toiminnan tukeminen on täysin vapaaehtoista. Minusta on hienoa että luokkatoimikunnat keräävät retkirahaa 10-20 ¿ vuosi, koska oikeasti koulun 20 ¿ on vähän, jos pitää kulkea esim. tilausajolla. Samoin kaikkien teattereiden hinnat on noussut eurojen myötä pilviin ja liput maksaa helposti 13-16 euroa. Viikon luokkaretket eivät ole ilmaisia, tosin niihin ei ole pakko osallistua. Itse olin viime syksynä viikon valvojana 6 lk:laisten luokkaretkellä ja kokemus oli tosi hieno lapsille. Meillä tosin rahat kerättiin 3 vuodessa, jolloin se ei tuntunut yhtään niin pahalta.

Syksyt on kieltämättä rahanmenon aikaa. Meillä näin syksysin menee lasten luokille retkirahat, tyttöjen jumpat ja isomman teatteriryhmä maksetaan lukuvuosi kerralla, pienemmän pojan syksyn kausimaksu jalkapalloon ja tietty isoimman pojan kuukausimaksut + pelimatkat päälle. En tiedä kehtaanko edes tunnustaa paljon meidän lasten harrastuksiin uppoaa rahaa vuositasolla  Vanhimman pojan, joka on siis kilpaurheilija, kustannukset koostuvat vuositasolla 3 maksullisesta valmentajasta, 4-5 ulkomaan matkasta, leireistä kotimaassa ja tietysti varusteista, niin puhutaan useammasta tonnista. Muiden lasten harratukset pysyvät yhteensä alle tonnissa. Mutta olemme sitä mieltä, että jätämme omia menoja ja mukamas tarpeita vähemmälle ja satsataan lapsiin. Mielummin urheilemassa kuin kaupungilla hillumassa.

Tässä kaikessa koulun 2-kymppiset eivät enää tunnu missään paitsi lompakossa. Vaatteista ja kengistä puhumattakaan. Juuri nyt pitää osta kaikilla uudet syyskengät ja pikkusille toppapuvut. Hohhoijaa ja kampaajallekin haluaisin itse päästä ;)

Äippyli82 Tervetuloa mukaan

Risella: Ei sulla enää montaa hetkeä tai ainakaan päivää kestä! Koita jaksaa!!

Me6 (pjat 14v & 7v, tytöt 13v & 6v) sekä masu 13+2 (13+6)

Vierailija
12/37 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin voin vihdoin ja viimein. Olikin rankat 13 viikkoa :o/

maha kasvaa ja tänään jo mittasin vy:ksi 98cm! :o)

Kamalasti ollut hommaa kun en todellakaan pystynyt mihinkään noina 13 viikkona. Hyvä että miehen sain pidettyä :o)

toisen kolmanneksen hyvin vointi on meneillään ja hommat sujuu. Ystäväni vauvalle olen ommellut vaippoja kun se joutui vuode lepoon sairaalaan rv 30 ja vauva kiirehti mailmaan jo rv31+1 sekä jotain pientä vaatetta kun eivät esikoiselle ehtineet mitään juuri laittaa kun sillä oli noin kiire mailmaan. Nyt sitten pelottaa miten meille kävisi jos minut otettais sairaalaan vuodelepoon,voi taivas! ei onnistuisi sitten millään. Mies toisi lapset sinne mulle hoitoon että menisi töihin... no pitää toivoa että menen samaa rataa kuin ennenki eli lähelle laskettua aikaa kuitenki.

Meillä ei tuo koulu ole vailla juuri mitään rahallisesti. Eskarilaiselle maksoimme 5e kirja maksun. Eikö siitä ole ollut puhetta että koulujen pitäisi saada sen verran varoja ettei vanhemmilta jouduttaisi kerjäämään koska väkisinkin siinä vähävaraiset joutuu eri arvoiseen asemaan kun joillekkin se 5 euroakin on jo liikaa. Ja kuitenkin kaikkien lasten pitäisi saada samalla tavalla elämyksiä,retkiä kuin koulutustakin.

miten muuten onko teillä muilla kuopus mustasukkainen masusta? meidän 3v kuopus on melkoisen mustis masusta. On joutunut hiukan luopumaan syli paikasta kun mun maha on niin arka ja rinnat ihan hirveän kipeät. On itkuinen,roikkuu minussa kii koko ajan. Jos olen puhelimessakin niin hirveä huuto ja minä juoksen puhelimen kanssa karkuun ympäri taloa ja lopulta istun saunassa ovien takana että saan puhuttua...

nyt sänkyyn, väsymyskin on hiukan helpottanut viime aikoina.

Niiloakseli rv 15+1

Vierailija
13/37 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiloakseli kysyi mustasukkaisuudesta. Meillä ei kukaan lapsista ole ollut mustasukkaista tyyppiä. Masusta eivät ole koskaan olleet mustiksia eivätkä myöskään uudesta vauvasta. Kun odotin meidän viitosta viime vuonna, niin meidän silloinen kuopus oli 3-vuotias. Tosi innokkaasti odotti vauvaa syntyväksi. Sanoi että sen täytyy olla tällainen samanlainen kuin hän on. Ja sanoipa kerran jotain tosi hassua: " Äiti, minäkin haluan mennä sinun mahaan" , piti hetken taukoa ja jatkoi " mutta eipä sinulla ole tarpeeksi terävät hampaat!" Aika karmiva ajatus... ;-)

Harrastusmaksuista oli myös puhetta. Meillä eivät ole oikeastaan ennen tätä syksyä harrastaneet mitään, siis kodin ulkopuolella. Esikoispoikakin on ollut varsin kotona viihtyvää sorttia. Mutta nyt poika aloitti sählykerhon, joka maksaa 10 e (muistaakseni per lukukausi). Ja kaksi vanhinta tyttöä aloitti taidekerhon, kun ovat tosi kovia piirtämään ja opettajatkin kehuneet tyttöjä taiteellisiksi. Lukukausimaksu on 25 e/hlö + tarvikemaksu päälle. Vanhimmat tytöt kävivät kyllä pari vuotta sitten ratsastamassa, mutta itselle vaan tuntui aika työläältä kuskata aina 30 km päähän ja sitten värjötellä siellä pihalla pienemmän kanssa odottelemassa. Tuo taidekerho tuntuu nyt tosi hyvältä ratkaisulta ja tytötkin ovat olleet innoissaan.

Juu, jos yrittäis selvitä tästä nukkumaan. Öitä!

Vierailija
14/37 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa niin tuttua. Ihmettelin vanhempainillassa, että miks pitää käydä joka kevät joku pikkuretki, eikö vois kerätä rahaa vaikka pari-kolme vuotta ja lähteä sitten. Opet eivät kuulemma halua olla yötä pois kotoa..

Luokkaretkikassaan rahan antaminen on täysin vapaaehtoista,sillä lain mukaan kaikkien on päästävä retkille jos se opetusohjelmaan kuuluu. Jos joku ei maksa, ei sitä häneltä voi vaatiakaan, ts. hänen perheeltään mutta lapsella on oikeus päästä mukaan.

Tietysti tämä vois herättää eriarvoisuutta mutta ei saa ylläpitää mitään listoja ,joista näkyis kuka on tuonut rahaa, kuka ei. Eihän ole lapsen vika jos kotoa ei riitä/ haluta antaa.. Lapset ovat toisilleen julmia ja arvostelua kyllä voi tulla. Meille kyllä ilmoitettiin viime vuonna kuinka paljon tyttären pitää vielä rahaa tuoda mutta olin itse suostunut rahankeruuseen. Tänä vuonna päätin, että 5 ¿/kk saa riittää kummallekin koululaiselle.

Sitten harrastuksista.. olkaapa tarkkoina, silla erilaiset jumpat/tanssit/urheilulajit maksavat ja niihin sisältyy tapaturmavakuutus. Mutta jos teillä on on jo vapaaehtoinen vapaa-ajan vakuutus lapselle/juniorille, ei tätä seuran vakuutusta tarvitse ottaa. Yleensä omat vakuutukset kattavat juniorioikäisen kilpailureissutkin. Jos mukelo on useassa seurassa harrastamassa, päällekkäisiä vakuutusmaksuja joutuu maksamaan moneen kertaan.

Olen täällä tapellut parin jumppaseuran kanssa asiasta mutta tässä asiassa vakuutusyhtiö on minun takanani. Seurat vaan haluavat lihottaa kassaansa ottamalla muutaman roposen välistä vanhemmilta. Todistushan pitää tietysti toimittaa seuralle mutta sekin on ilmainen.

Meidän koulun vanhempainyhdistys on sellainen diiba-daabaseura, joka ei kyllä saa mitään aikaiseksi. yritin itsekin olla toiminnassa mukana mutta valitettavasti rehtori on sen verran iso " auktoriteetti" , että naisvaltainen porukka ei uskalla puuttua oikeisiin asioihiin vaan lähinnä kokouksissa juotiin kahvia ja lässytettiin pa..aa. Mulla ei riitä aika sellaiseen hölynpölyyn.

Hienoa, että Niiloakselikin on jo paremmalla puolella.. ja jaksat vielä vaippoja/vaatteita ommella. Aika kurja tilanne ystävälläsi, toivottavasti kaikki menee hyvin.

Itsekin olen kauhulla ajatellut, että mitä jos joutuisin sairaalaan tai vauva syntyisi ennen aikojaan.. Pakko olisi hankkia joku ihan vieras lapsenhoitaja tänne kotiin.

Meillä on tulossa kolmosen sairaalareissu marraskuulle, muutama päivä ja sekin aiheuttaa päänvaivaa. Miehen on pidettävä talvilomaa jo silloin.

Synnyttämäänhän menen jokatapauksessa yksin mutta se ei kyllä haittaa. Eipä tarvitse huolehtia, että kuka muita lapsia hoitaa.

Olen pikkuhiljaa alkanut laittaa vauvalle paikkoja valmiiksi, vaatteita kaivelin esiin, pesin ja silitin.. Vaunujen irto-osat on siistitty ja pesty.. Tuli vain mieleen, että joululahjat täytynee hankkia hyvissä ajoin (olen yleensä mattimyöhäinen) ja leipomukset voisi pakkaseen tehdä. Taitaa tulla rauhallinen joulu :)

Tällaisia miettii tänään Neppis ja Wilhelmi 30+jotain..

Vierailija
15/37 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Risellalle voimia loppumetreille ja synnytykseen.. :)

hajamielinen N

Vierailija
16/37 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä liikuttuneessa tilassa eläminen jatkuu. Teidän touhunne kuulostaa niin ihanilta, että meinaa tippa tulla linssiin!

Risellalle paljon voimia viimeisiin päiviin ennen alkuräjähdystä! Ne päivät on niin pitkiä... No, enää ei voi mennä kauaa. Uutisia jään odottelemaan.

Äippylille tervetuloa minunkin puolestani.

Niiloakseli kyseli siitä mustasukkaisuus asiasta. Hertta ei oikein vielä ymmärrä, mikä häntä on kohtaamassa... Helmi on aivan innoissaan ja puhelee vauvalle ja silittelee masua. Kuitenkin pari päivää kertomisen jälkeen oli tosi itkuinen ja kysyin, että huolettaako joku. No, pelkäsi, että sitten kun vauva syntyy, niin äitillä ei ole aikaa rakastaa häntä. Rauhottui kuitenkin heti kun selitin, että me ollaan luvattu rakastaa toisiamme aina! Onni oli iloinen kuultuaan uutisen, mutta illalla heti sanoi, että sitä vauvaa ei saa synnyttää ja äitin masu pitää räjäyttää. Onnilla muutenkin tapana, että touhut vähän heittää yli laidan. Tuon illan jälkeen ei hänkään ole tilannetta kritisoinut.

Silloin kun odotin Herttaa, niin Onni halusi myös takaisin masuun. Sille oli iso pettymys kun sinne ei isot pojat enää mahdu. Ja Helmi pahoitti mielensä, kun ymmärsi ettei koskaan saa synnyttää äitiä...

Neppis: Onko teidän muksulla leikkaus tulossa? Olin viimesilläni kun Onni leikattiin toisen kerran. Huh... Iskä piti soittaa heti töistä takaisin sairaalalle, kun otti äiskällä vähän koville. voimia sille keikalle!

Voimia syksyiseen päiväänne,

Noora 5+6

ps. Vähän oksettaa täällä, eikä ruuanlaittaminen houkuttele. ultra on ens maanantaina. Sinne pitäis malttaa odottaa.

Vierailija
17/37 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on suurimman osan päivästä riehunut ja pomottanut pienempiään. Neitokainen kun suuttuu (ja tapahtuu usein), lentää kaikki tavarata ja huuto on hirveä. Kakkosella on edelleen jääräpäävaihe ja kolmonen on tytöistä ensimmäisenä keksinyt lattialle heittäytymisen jalon taidon. Voi pojat.

Mulle pukkasi kauhean päänsäryn, en ole ilmeisesti ehtinyt juoda tarpeeksi. Pitää kai illalla tyhjentää mehuvarastoja ja juosta sitten yö vessassa. Ajatus ei oikein innosta. Ei kyllä tämä päänsärkykään.

Tämän lisäksi on pitänyt tietysti tehdä töitä, nehän eivät tunnetusti odottele. Joten olen ollut kamala äiti ja syöttänyt tänään lapsilleni nopeasti tehtäviä valmisruokia :D Jospa huomenna sitten olen kiltti ja keitän oikein perunoita ja teen kastiketta ;) Leipomaan en ole ehtinyt aikoihin, ehkä vielä joku päivä...

Masuun sentään kuuluu hyvää, siellä riehuminen lisääntyy - tai lähinnä sen tunteminen. Eilen illalla tuntui eniten liikkeitä tähän mennessä, kovasti siellä mennä viipotetaan. Eli ihan samaa maata kuin nuo kolme ensimmäistä, joten alan varmaan odotella ensimmäisiä harmaita hiuksia pikapuoliin :)

Tämmöistä meillä tänään. Pitäisi kai mennä vähän siivoamaan, ettei mies pyörry ovelle.

Porenn ja Pikkulta rv 17+4

Vierailija
18/37 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku muukin on syöttänyt valmisruokaa!

Juuri kävin kaupasta ranskanpottuja ja kalapihvejä. Kassalla löysin itseni selittämässä myyjälle, että kun laittaa suikalevihanneksia ranskisten päälle, niin ei ole lähellekään niin huono omatunto tarjota moista terveysruokaa! Osaispa joskus pitää suun kiinni. Jos en olis alkanut selittämään, niin ei varmaan olis ajatellut ostoksista mitään. Nyt jäi sinne naureskelemaan...

Meilläkin Onni on yrittänyt kiristää haluamiaan toimintoja ja asioita koko päivän. Jos et anna pelata tietokonetta, niin sitten haluan karkkia jne. Varmaan sata kertaa päivässä saa selittää ne samat asiat kuinka meidän perheessä on tietyt säännöt ja lapset ei saa kiristämällä mitään periksi, nätisti pitää asioista keskustella, vuorotellen ja sitä rataa. Se on hauska, kun kaikki sanoo, että onpa kiva kun kaksosilla on toisistaan leikkikaverit. Hauskahan se on aina silloin kun ei ole riitaa (lue kerran viikossa). Nyt kumminkin alkaa olla viitteitä siitä, että leikitkin alkais pian luistaa. Helmi on jo aika omatoiminen ja osaa sovitella tilanteita. Nainen on nainen aina vaan!

Tsemppiä teidän jokaisen touhuihin. Ompahan meidän huusholleissa ainaskin elämätä!

Noora

Vierailija
19/37 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri olin aikeissa tulla tänne kyselemään, löytyykö teidän perheistänne esim. yhtä lasta, joka olisi selvästi temperamenttisempi kuin muut. No täällähän olikin sitten jo juttua vähän siihen suuntaan tai siis ainakin kiukuttelusta ym. temppuilusta.

Meidän vanhin tyttö eli meidän kakkonen on sille päälle sattuessaan aikamoinen pakkaus. En nyt oikeastaan ehdi sen tarkemmin selostamaan, mutta pippuria tytöstä löytyy tai siis varsinkin pienenä löytyi. Tosin tyttö tasoittui huomattavasti 5-vuotiaana ja muuttui aivan ihanaksi tytöksi. On sitä ollut siitä lähtien, mutta edelleen tuo sisukas luonne tulee aika ajoin esille. Pari kertaa on nyt käynyt niin, että neiti ei ole lähtenyt kouluun. Yhden kerran ei meinannut aamulla selvitä ylös millään ja sitten kerta kaikkiaan kieltäytyi pukemasta, kun sanoi vaan, ettei hän jaksa lähteä. No soitto opettajalle paljastikin, että tyttö oli ollut koulussa jo jonkun aikaa väsynyt, joten aikaistettiin nukkumaanmenoaikaa.

Tänään sit kävi niin, että eilen ope oli sanonut, että saa ottaa repun, mutta voi olla myös ottamatta, kun heillä oli linja-autolla meno lasten liikenneturvatapahtumaan. No, tyttö on niin tottunut siihen, että joka aamu lähdetään repun kanssa ja se meni kerta kaikkiaan ihan lukkoon, kun ei saanut päätettyä ottaakko reppu vai ei. Siis se ei vaan selvinnyt lähtemään pyörällä tienvarteen, vaan seista tökötti pihalla. Ei osannut lähteä ilman reppua, muttei myöskään repun kanssa. Sanoin, että no minä vien sinut autolla tienvarteen (200m) ja lähdin laittamaan päällyshousut ja hakemaan autonavaimet. Kun tulin ulos, tytön pyörä oli paikoillaan, mutta tyttöä ei näy missään. Arvasin, että se on juossut piiloon. Sillä hetkellä tuntui kyllä niin naurettavalta koko homma ja otti kyllä tosi paljon aivoon. En löytänyt tyttöä mistään. Soitin jonkun ajan päästä koululle ja kysyin, tuliko tyttö linja-autossa (ei) ja selitin sitten tilanteen. Olisin vielä ehtinyt viemään tytön ja ilmestyikinhän se ajoissa sisälle, mutta ei suostunut lähtemään. Sanoi vaan, että hän käyttäytyy fiksusti sitten huomenna, muttei tänään. Soitin miehellekin ja ihan uhalla tytön kuullen puhuin asiasta. Mies mulle paasasi, että et kai sinä tytön kuullen puhu ja kyllä sinun pitäisi tulla paremmaksi kasvattajaksi jne (joo, helppo kai sen on sanoa, kun se on melkein aina töissä tai jos on kotona, niin ei ota kantaa eli kasvatusvastuu on lähes pelkästään minun). Harmitti ja paha mieli oli. Tuntuu, ettei tuo kyllä ollut viimeinen kerta, kun meidän taitelijaluonteinen neiti tekee temppujaan. Luojan kiitos, että tyttö on suurimman osan ajasta aivan ihana ja positiivinen. Joskus harvoin saa melkoisen raivarin ja silloin mullakin menee hermo. Tulisia ollaan molemmat, minuunkohan liekin sitten tullut ;-).

Mutta onko siis teillä muilla joku lapsi selvästi temperamenttisempi kuin muut? Ja miehestä vielä sen verran, että tänäänkin kun olin laskuja maksamassa, kuulin kun se kielsi tyttöjä, kuulin myös että tytöt jatkoi vaan tekemistä. Katsoin ovelta ja sanoin, että isi se ei saa kyllä kiellettyä. No, viimein se vei sitten komentonsa loppuun asti, niin että kielletty tekeminen loppui, mut ei ois sitä tehnyt, jos en olis sanonut. Siinä mulla siis paraskin neuvonantaja. Jos en ole täydellinen minäkään (kaukana siitä) niin ei ole kyllä hänkään ;-).

Pakko lähteä saunaan lisäämään puita ja keittiötä siivoamaan.

neronja rv20+3

Vierailija
20/37 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt selventäisin vähän tuon meidän sisupussin " nuoruuden" luonnetta ;-). Lueskelin muistiinpanojani ja vaikuttaisi siltä, että pahin vaihe oli 3-5 vuoden iässä (sitä kun ei enää niin tarkkaan muista). Kiukunpurkauksia tuli siitä, jos isoveli sai jotain ja hän ei saanut tai veli pääsi jonnekin ja hän ei päässyt, hän ei juossutkaan yhtä nopeasti kuin veli juoksi, joku laski leikkiä hänen kustannuksellaan tai sattui naurahtamaan jollekin häneen liittyvälle asialle jne. jne. Lisäksi oli tietysti muuten vaan yhteenotot veljen kanssa. Isoveli oli jollain tapaa aina se mittapuu. Tähän sitten lisäksi tytön järkähtämätön jääräpäisyys. Eli esim. jos tytöllä oli yskä ja yöllä alkoi sen takia itkeä. Tarjottiin yskänlääkettä, mutta tyttö oli päättänyt, että hän ei ota ja se kyllä varmasti sylki lääkkeen pois. Sama nestemäisen kuumelääkkeen kanssa, varmasti sylki pois vaikka kuinka yritti selittää, että pakkohan sinun on ottaa lääkettä, että saadaan kuume laskemaan. Ainakin vielä 4-vuotiaanakin piti taistelun kanssa laittaa suppoja, kun minkään muunkaan lääkkeen antaminen ei onnistunut. Kyllä hirvitti, kun tytöllä oli kerran korvatulehdus ja sai antibioottikuurin. Ajattelin kauhulla, että mitähän tämänkin lääkkeen antamisesta mahtaa tulla. Sanoin tytölle, että jos otat tämän kuurin loppuun, niin saat kaupasta jonkun lelun. Tyttöhän kehui, että tämähän maistuu hyvälle ja kyllä oli helpotus suuri, kun lääkkeenanto onnistuikin vaivatta.

Täytettyään 5 tyttö alkoi muuttua aivan erilaiseksi. Luonne muuttui paljon taipuisammaksi ja sopuisammaksi. Enää ei vertaillutkaan itseään isoveljeen, vaan otti " parhaimmaksi ystäväkseen" 1v.5kk nuoremman pikkusiskon. Alkoi tykätä tyttöjen jutuista, hameista, mekoista jne. Muuttui hyvin avuliaaksi ja ihanaksi tytöksi. Minun oli aikaisemmin ihan rehellisesti sanottuna vaikea tykätä tytöstä samalla tavalla kuin muista, juuri tuon vaikean luonteen takia. Mutta tuon 5 vuoden jälkeen tilanne on ollut aivan toinen omalta osaltanikin. Tyttö innostui juuri noihin aikoihin todella paljon piirtämisestä ja osoittautui siinä heti oikein taitavaksi. Paljon ollaan kyllä alusta lähtien kehuttu, että saisi siitä itseluottamusta ja onnistumisen tunteen.

Edellisessä viestissä kirjoitin, että me oltais tytön kanssa samanluonteiset, mutta jälkeen päin mietin, miksei minusta kuitenkaan tunnu, että ihan samanlaiset oltais. Minä olen pääasiassa " vain" herkästi tulistuva luonne (siinäkin jo ihan tarpeeksi), mutta tytössä on taas huonontuulen sattuessa hallitseva piire jääräpäisyys ja sisukkuus (paitsi sitten ne satunnaiset raivarit, mutta silloinkin se on erittäin sisukas). Silloin tyttö jurottaa ja pitää tiukasti kiinni siitä, mitä on päättänyt. Esim. 6-vuotiaana ei oikomishoidon aloittaminen onnistunut, kun tyttö ei kerta kaikkiaan suostunut avaamaan suutaan, että olis saatu muotit otettua. Siinä ei suostuttelu auta. Nyt 7-vuotiaana tyttö oli jo kypsynyt niin paljon, että muottien otto onnistui pienen suostuttelun jälkeen ja yörautoja on pitänyt nyt hyvällä menestyksellä ja oikein mielellään. Tuon jääräpäisyyden piikkiin luen myös nuo kouluunlähdöstä kieltäytymiset. Eskariaikaankin välillä uhkasi jäädä vaan kotiin, mutta pelottelin sitä, että jos sinä aina alat temppuilla ja olla jääräpäinen niin joudut " apukouluun" . Onneksi alkoi sitten käydä eskarissa ihan mielellään ja ujouskin alkoi pikku hiljaa vähentyä. Tosi paljon kehittyi ja kypsyi eskarin aikana. Tuo tyttö kun osaa olla tilanteen tullen tosiaankin niin jääräpäinen, niin alitajuntaisesti melkein pelottaa seuraava kerta, kun kouluunlähtöaamuna ilmoittaakin, että hän ei lähde. Tuskin niitä hirveän usein tulee olemaan, koska minusta kuitenkin vaikuttaa siltä, että tykkää käydä koulussa, mutta se vaan on niin ennalta arvaamatonta, milloin se hetki tulee, kun ei just sinä aamuna syystä tai toisesta haluakaan lähteä. Veljelle ja pikkusiskolle nuo aamutemppuilut näyttävät olevan ikäviä. Ovat ihan ihmeissään, että miksi se sisko nyt tuolla tavalla käyttäytyy, kun normaalisti lähtee niin mielellään ja reippaasti.

Saapa nähdä, viriääkö tästä aiheesta minkäänlaista keskustelua. Monta kertaa olen jo huomannut, että esim. kasvatusasioista ei tahdo millään saada keskustelua aikaan. En tiedä, mistä sitä vertaistukea pitäis sit lähteä hakemaan. Tulee sit itelle sellainen olo, että olinpa pöljä, kun menin kertomaan niin avoimesti, kun kukaan ei kommentoi, joten tuntuu, että kaikki pitäa vain huonona äitinä (ja varsinkin yhden tai kahden lapsen äidit ajattelee kenties, että mitäs on mennyt noin monta lasta tekemään). Kyllä mulla oliskin kasvattajana hirveästi oppimista. Sitä kun olis sellainen viilipyttyluonne, joka ei hermostuis mistään, niin varmaan jo senkin takia tuntis itsensä paremmaksi. Saas nähdä, mitä se kasvattajana oleminen on sitten murkkuikäisten kanssa. Olispas siihenkin joku kurssi ;-).

neronja & viisikko & masu rv20+3