Kysymyksiä rintakumin vieroituksesta ja pulauttelusta..
Help! Antakaa vinkkejä kuinka rintakumista pääsee eroon. Mulla pariviikoinen vauva ja imetyksessä aloin sairaalassa käyttämään rintakumia, kun vauva imi rintani verille ja rinnat olivat tosi arat. Rinnanpääni ovat myös aika matalat, mutta ennen verillemenoa vauva imi kuitenkin ihan hyvin ilman kumia. Nyt siis haluaisin päästä kumista eroon, mutta se on vaikeaa. Nyt kun maito on noussut kunnolla tuntuu, että vauva ei saa otetta rinnasta.Hermo menee molemmilta kun yritän tunkea tissiä suuhun ilman kumia...
Rinnoista tulee maitoa aika runsaasti,joten vauva myös pulauttelee paljon, varsinkin yöaikaan, kun makuultaan imetän. Meneekö kumin kautta ilmaa ja maitoa mahaan vauhdikkaammin? Tasaantuuko pulauttelu, kun pääsen kumista eroon? Ja tasaantuuko maidontulo miten pian ettei tissit ois aina niin pinkeinä? Mitä kannatas nyt tehdä? Pari kertaa olen onneksi kuitenkin saanut vauvan imemään kumitta ja tiedän että se onnistuu, kun esikoistakin imetin ilman kumia. Mut tää on ärsyttävä vaihe, auttakaa!
Kommentit (8)
Hei, itse olen käyttänyt rintakumia ensimmäiset viikot sekä esikoisella (nyt 2,5v) sekä kupuksella (tyttö nyt 7 vko). Mulla aika sama tilanne että sairaalassa ensin tyttö imi ilman, mutta rinnanpäät kipeytyi niin paljon että otin kumin käyttöön.
Mä pääsin " eroon" siitä niin että ensin pääasiassa käytin kumia, mutta pikkuhiljaa jonkun syötön loppupuolella, sitten kun herumine ja kunnolla käynnissä ja vauvakin vähän rauhoittunut rinnalle, otin kumin pois. Alkuun e tarvinnut kuin että imaisi muutamia kertoja ilman. Lopulta pidensin sitä niin että aina imetyksen alkuun annoin kumilla ja sitten ilman. Mutta saattoi mennä useita imetyskertoja etten jaksanut kokeillakaan ilman, eli ei kannata ottaa stressiä. Sitten jossain vaiheessa aloi kokeilla antamaan heti ilman, mutta jos tuntui hankalalta niin lopuksi otin taas kumin. Tähän meni kaiken kaikkiaan yli viikko-jopa kaksi, en muista tarkkaan.
No, tulipa sekava kirjoitus, mutta pääpointti oli että yritä aina välillä edes vähän aikaa ja älä ota stressiä, kunhan aina joskus saat imemeään ilman niin kyllä se pikkuhiljaa lähtee sujumaan ja rinnanpäätkin tottuvat ja venyvät taas sellaiseksi että vauvankin on helpompi ottaa kiinni.
Niin ja pulauttelusta, meillä pulautellaan edelleen aika paljon vaikka ei kumia, en usko että sillä olisi vaikutusta, ainakaan meillä ei ollut.
Tsemppiä!
Hei!
Meillä kumi otettiin käyttöön heti sairaalassa, koska vauva ei saanut otetta rinnasta ollenkaan ilman kumia. Minulla on myös matalat rinnanpäät. Itse toimin jotakuinkin samoin kuin edellinen kirjoittaja, eli annoin rintaa ensin kumin kanssa ja sitten kun imeminen oli jo vauhdissa ja rinta hieman tyhjentynyt, nappasin kumin pois. Joskus toimi, joskus ei ja piti laittaa kumi takaisin. Välillä kokeilin aloittaa ilman kumia ja jossain vaiheessa homma vaan lähti toimimaan. Muistaakseni imetin kokonaan ilman kumia, kun vauva oli muutaman viikon ikäinen. Jos oikein muistan (hirveää miten sitä unohtaa asioita, vauvani on nyt vasta 3,5kk), vauva jaksoi yrittää syömistä ilman rintakumia, jos hän ei ollut vielä kaamean nälkäinen. Eli voisitko ennakoida vauvan nälkää ja yrittää imettää ennen kuin hän huutaa nälkäänsä. No en voi sanoa pomminvarmasti, että toimii.
Pulauttelun en usko johtuvan rintakumista. Ennemmin kumin kanssa voisin kuvitella tulevan vähemmän maitoa. Minulle sanottiin sairaalasta, että rintakumin kanssa ei rinta tyhjene kunnolla. Tämän tiedon sain vasta, kun olin jo saanut ensimmäisen rintatulehduksen.. Silloin aloin tosissani yrittää imetystä ilman rintakumia. Vauva oli tuolloin noin viikon. Minulla kesti maidontulon tasaantuminen noin kuukauden tai pikemmin voisi sanoa, että reilun kuukauden jälkeen imetys rupesi sujumaan hyvin. Vauvan imuote parani, olimme päässeet eroon rintakumista, rinnanpäät eivät enää olleet rikki, imettäminen ei enää sattunut, rintatulehduksia ei enää tullut ja maidontulo oli tasaantunut. Pääsääntöisesti imetys sujuu nyt hyvin ja vauva on alun vaikeuksista huolimatta saanut pelkkää rintamaitoa ja kasvanut oikein hyvin.
Taisi mennä jo hieman ohi aiheen, mutta pointtini on että rintakumista pääsee kyllä eroon pienellä kärsivällisyydellä.
tiituli
Meillä käytetty kanssa rintakumia alusta lähtien. Pikkuhiljaa vieroteltiin rintakumi pois pois päiväkäytöstä ihan syöttö kerrallaan. Ja lopullinen irtaantuminen tuli kun poika sai 4kk tissiraivarin eikä yksinkertaisesti enää huolinut rintakumia. Ujutin sen kyllä takaisin käyttöön yhdelle syötölle kun yötävasten takkaaminen onnistuu paremmin kumin kanssa.
Meillä ei ole kumilla ollut mitään tekemistä pulauttelun ja ilman kanssa. On tullut kuitenkin oltua pidempiä aikoja ilman ja pulautteluja ilmavaivat olleet silloin samoja.
Tänään jopa onnistuin kerran ilman kumia! Tarvii olla näköjään rauhallinen äiti ja vauva... Eiköhän se joskus jää pois, mutta olen vaan niin malttamaston ja kaiken pitäisi tapahtua heti... Vauva pulauttelee ja vääntää vatsaa aamuyöstä eniten ja luulen et johtuuu siitä kun nukun vauva kainalossa eikä vauva pääse röyhtäisemään välissä. Mut en jaksais nousta ylös imettämään, kun kestää vielä niin kauan. Kai oon vähän tuttinakin, mut ei viitti oikeaa tuttia hirveesti vielä pitää ennen ku opitaan olemaan ilman rintakumia... Opettelua tää taas on, mut eiköhän tuo tuosta!
tane74:
Help! Antakaa vinkkejä kuinka rintakumista pääsee eroon. Mulla pariviikoinen vauva /--/ Nyt siis haluaisin päästä kumista eroon, mutta se on vaikeaa. Nyt kun maito on noussut kunnolla tuntuu, että vauva ei saa otetta rinnasta. /--/
Rinnoista tulee maitoa aika runsaasti,joten vauva myös pulauttelee paljon, varsinkin yöaikaan, kun makuultaan imetän. Meneekö kumin kautta ilmaa ja maitoa mahaan vauhdikkaammin? Tasaantuuko pulauttelu, kun pääsen kumista eroon? Ja tasaantuuko maidontulo miten pian ettei tissit ois aina niin pinkeinä? Mitä kannatas nyt tehdä?
Maidon runsauteen auttaa imettäminen samasta rinnasta pari kolme kertaa peräkkäin: kun toinen rinta jää täydeksi, viestii se rinnoille, että maitoa tulee hieman liikaa, ja muodostuminen vähän vähenee. Jos joka kerta tiristää rinnat tyhjiksi, viesti on päinvastainen ja maitomäärä lisääntyy.
Yleensä kumi hidastaa maidon virtaamista, joten jos tuntuu, että vauva hotkii maitoa, syynä voi olla voimakas heruminen. Puhutaan ns. suihkutisseistä. Siihenkin " vaivaan" auttaa tuo ylläoleva vinkki.
Jos rinnat ovat kovin pinkeät, ja vauvan on vaikea saada niistä kiinni, niin voit ennen imetystä käyttää ns. RPS-tekniikkaa ( http://www.imetystukilista.net/faq/rinnanpehmennys.php ) eli rinnan pehmennystä painamalla. Siinä sormenpäillä painetaan jokunen sekunti ihan nännin tyvestä, jolloin kireys nännin alueella helpottaa, ja vauvan on helpompi saada kunnon ote rinnasta. Maidon muodostuminen yleensä tasaantuu n. kuuden viikon kohdalla.
Ihokontakti on erittäin hyvä juttu etenkin silloin, kun opetetaan vauvalle oikeaa imuotetta, esim. rintakumin vieroituksen yhteydessä. Ihokontakti virkistää vauvaa ja vahvistaa vauvan vaistoja, ja kun rinta on tarjolla, vauva voi ihan omaan tahtiinsa tutustua rintaan ja alkaa imeä ilman sen kummempia kommervenkkejä. Tietysti, jos on vanhempiakin lapsia huollettavana, ihokontaktin tarvitseman rauhallisen ajan järjestäminen voi olla haasteellista.
Tsemppiä!
Minä jouduin käyttämään rintakumia ensimmäiset 3 kuukautta, mutta sen jälkeen onnistui vielä vuoden verran ilman. Kärsivällisyyttä, kyllä se siitä!
Imetä istuen vauva sylissä " nurinpäin" . Eli laitat tyynyn viereesi osittain syliisi ja vauva sen päälle niin että vauvan pää tulee kainalostasi rinnalle. Tällä konstilla olen saanut molemmat lapseni alkuvaikeuksien (huono imuote, rinnat rikki, rintakumi) jälkeen oppimaan oikean imuotteen. Vaatii hieman asettelua, mutta toimii. Mutta älkää vaan kysykö miksi, ei aavistustakaan mikä taika tuossa asennossa on. Näin harjoiteltuamme on imeminen kuitenkin alkanut sujua hyvin muissakin asennoissa.
pääsin kyllä kumeista eroon, mutta en valitettavasti osaa mitään poppakonstia kertoa; harjoiteltiin ja sotkettiin ja vähän ehkä itkettiinkin, mutta ei sitä kauaa kestänyt, ehkä viikon verran. Aika reilusti jouduin välillä " nipistämään" rinnan päätä ja auttamaan vauvalle suuhun.
Auttaisiko, jos pumppaisit rintoja hieman tyhjemmäksi, että saisi paremman otteen? Pienet rinnat kun on, täynnä maitoa ja matalahkot nännit, niin eihän se ihan optimaali tilanne ole, kokemuksesta tiedän..
Tsemppiä!!