Miksi katsotte telkkaria kun lapsi viela hereilla?
Olen huomannut suomessa lomaillessani etta kun vanhemmat tulevat toista niin ensimmainen tehtava on tollo paalle ja sohvalle vaakatasoon ( "aidin lempi ohjelma tulee nyt", "tai isi katsoo telkkaria nyt" ). Tuntuu vaan tosi passiiviselta vanhemmuudelta.
Meilla vanhin 7v ja lasten aikana ei aikuiset katso telkkaria tai eivat siis katso lapsetkaan. Lapset ajoissa nukkuun niin sitten kerkee viela katsoa vaikka nauhoitettuja sarjoja ( olen ollut koti aitina 8v ja eipa ole tullut mieleenkaan istua nena telkkarissa kiinni kun lapset siina sivussa leikkivat, en myoskaan heita paivat pitkat viihdyta mutta mutta.............. en ymmarra)...
Kommentit (46)
kahden viikon aurinkoloman ajaksi vaan aikaa vietetaan yhdessa kun sita on. Lapsilla myos taalla on opiskelupakko ja ikava kylla en ole mikaan alykko ja en voi lapsiani kotikouluttaa niin kayvat koulussa. Miehen kanssa aika kaytetaan miten kaytetaan kun lapset eivat tassa ole mutta kun lapset ovat niin silloin ollaan tavalla tai toisella heidan kanssaan...
Haha hah, mun pitaa ihan myontaa etta mulla ei pysy ajatus kasassa naiden kaikkien viestien aikana tai niita lukiessani ja jos joku koki aloituksen provosoivana niin harmi silla se ei sellaiseksi ollut tarkoitettu ja jos jollain sen voin yrittaa ohittaa on se etta 10v olen puhunut suomea vain itsekseni ja sitten lasten kanssa ja lomilla siella suomessa, on valilla vaikea ilmaista itseaan kunnolla...siksi myos pitkat viestit selityksineen.
missa "joudumme" rutiinin omaisesti vierailemaan on sosiaalinen kanssakayminen hyvin erilaista eli mennaan yhdessa syomaan ravintolaan ja olkkarissa esim ei ole telkkaria jne jne tai aikaa vietetaan juuri kodin ulkopuolella paljon...
Siis se on se syy miksi juuri suomessa taman huomannut.
Ja taman hetkisessa asuin maassamme en juurikaan vieraile kenenkaan kotona niin ettemme olisi huomion keskipisteena, eli keskitytaan yhteiseen aikaan eika telkkariin. Suomessa kun menet kylaan Pirjolle ja Pirjo on sinun kaverisi niin ei Kalle tule siihen kahvipoytaan istuskeleen ja jutteleen.. Kallehan ei ole sinun kaveri vaan Pirjo..
Tiedan etta ei nain myoskaan joka Ritvalla ja Reinolla vaan harmillisen usein vai pitaisko vaihtaa kavereita? Ehka laitan hesariin ilmoituksen uusia ystavia varten??
oli sitten lapsia perheessä tai ei. Enkä tosiaankaan ymmärrä millä perusteella väität, että suomalaiset jättävät lapsensa 'heitteille' enemmän kuin muualla? Kyllä minä olen nähnyt monissa maissa nuoria lapsia yksin pyörimässä kaduilla ilman vanhempia.
sen perusteella, kun olette täällä vierailemassa? oletatko, että kyläpaikkanne viettävät vierailunne ajan sitä "normaalia arkea"? vietätkö sinä perheesi kanssa vierailunne ajan "normaalia arkea" eli sinä olet lastesi kanssa samalla tavalla kuin kotonasi jne. vai muuttuuko tapasi jossain määrin täällä? (johan sekin on muutos jos esim. päästät täällä lapsesi keskenään pihalle tms.)
Kaveri perheeni missa kylailemme on esimerkki tapaus siita etta vanhemmat eivat tee mitaan lasten kanssa vaan istuvat takapuoli liimautuneena sohvaan kaiken ajan mita kotona ovat, ruoka ilmestyy mikrosta eika aidin tai isan "kadesta. Vuorovaikutusta ei vanhempien ja lasten valilla ole juurikaan, onneksi lapsi saa sentaan juosta vapaasti ulkona niin saa sen stimuloinnin mita ulkomaailma tuo tullessaan.
..
Lapset 5v ja 7v viihtyvät keskenään huoneessaan leikkimässä.
Lapset kyllä katsovat lasten ohjelmat, mutta ei muuta.
Samalla sitä voi kuunnella mitä touhuavat.
Ei ne minua huoli mukaan leikkeihinsä. Toki syödään yhdessä ja ulkoillaan.
Minka muun perusteella teen sitten paatelmani kun sen mukaan kun olen siella kaverillani. Olen heilla joka hiivatin kesa 2kk lasteni kanssa ja EI mikaan ei muutu heidan kaytoksessaan. Mina olen ulkona lasten kanssa + etta nyt minulla on sitten myos kaverini muksutkin siella metsassa sienia ihmettelemassa ja oppimassa koivua ja leppaa. Kaymme myos kylassa muilla kavereillani ja ilta jutut tehdaan ihan niin kuin kotonakin.... Ulkona ollaan varmaan vaan viela enemman kun kaverini ja miehensa tulee kotiin kun en halua etta lapseni altistuvat sille roskalle mita tollosta tulee...
Ja niin kun elavat meidan ollessa sita normaalia elamaansa niin ilmestyi yksi viikonloppu myos muita kavereita ovelle kaljakassien kanssa ja mina ihan HOONA menin lasten kanssa sitten samaan aikaan nukkumaan kun ei ryyppy bileet kuulu meidan arkeen nekaan. Olutta meilla voi olla ruoka juomana miehella tai kun ollaan maailmalla toisessa kotimaasssamme mutta etta oikeen ryyppajaiset :O Onneks sitten haipyivat pubiin joskus 23:00 tienoilla.. *huoh* Niin me ihmiset vaan eletaan eri maailmoissa samassa maailmassa :P
KOKO AJAN läsnä.
Toisekseen lapset eivät edes kaipaa aikuisen seuraa koko ajan, vaan leikkivät paljon keskenään. Joskus jopa huoneensa ovi kiinni.
Pitäisikö keskeyttää leikit ja tunkea mukaan, jotta pääsisin kiillottamaan omaa kruunuani täydellisenä äitinä?
miten ystäväsi jaksavat ottaa sinut ja perheesi joka vuosi kahdeksi kuukaudeksi kun olette niin erilaisia. ja miksi, MIKSI sinä haluat heidän luokseen mennä, kun kerran niin erilailla asiat teet? et ilmeisesti niin paljoa heidän tapojaan vastusta, ettet olisi valmis ottamaan "ne jyvät" ja
päästä helpolla (ja halvalla) asumalla vuosittain kaverisi siivellä...
joskushan aivan tahallaan ihmiset tekevät asioita, joiden tietävät ärsyttävän muita ja näin saavat heidät lähtemään...
etta kylla joku vialla on jos sita lasta joudut koko ajan viihdyttamaan!
Vaikka lasten kanssa ollaan kaikki *mahdollinen* aika niin ei se tarkoita etta heita viihdytetaan. Kuten sanoin etta vaikka lasna on oltu on lapset itsenaisia ja osaavat olla niin yksin kuin ryhmassa!
Istutko oven takana?
Miksi ei voi istua sohvalla tv: n ääressä?
etta kylla joku vialla on jos sita lasta joudut koko ajan viihdyttamaan!
Vaikka lasten kanssa ollaan kaikki *mahdollinen* aika niin ei se tarkoita etta heita viihdytetaan. Kuten sanoin etta vaikka lasna on oltu on lapset itsenaisia ja osaavat olla niin yksin kuin ryhmassa!
ja lastenkin on hyvä oppia se, että he nyt eivät joka vuorokauden minuutti ole keskipisteenä ja joskus pitää vaikka hiukan jopa odottaakin jotakin. Jos se ohjelmani, mitä kerran viikossa katson, sattuu tulemaan lasten hereilläoloaikaan, niin en näe mitään syytä siihen, miksi en sitä katsoisi.
kun minun siella ollessa lapset ovat "viihdytettyina" kamppa puhtaampi kun yleensa ja ruoka odottaa poydassa kun tulevat toista??? Ja voin sanoa etta edes auto kyytia et suomessa kaverilta saa ellet bensa rahaa maksa eli olen heille kylla aikamoinen taloudellinen helpotus!
Me taas olemme siella koska oikeastaan muuta vaihtoehtoa ei ole ollut ( lapsemme myos saman ikaisia ) ja han on lapsuuden ystavani...... Ja mina annan heidan elaa niin kuin haluavat ei se mua haittaa jos lapset on kuin pellossa, itseppahan sitten joskus satonsa korjaavat :)
toistaa itseani siita etta ei lapsia tarvitse viihdyttaa 24/7 ja eivat ainakaan minun lapseni ole kintussa kokoajan kiinni ja leikkivat itsenaisesti myos mutta lasna ollaan jos vanhempaa tarvitsevat!
Jos ohjelma mita katosot on myos lapselle sopiva niin mika jottet sita katsoisi silloin se lapsikin voi olla siina kainalossa vaikka kirjan kanssa tai jos niin haluaa niin sitten vaikka omassa huoneessa pikkuauto tai barbi leikeissa....
koska eivät suostu päiväkodissa herättämään päiväunilta...
Kai te kaikki nyt huomasitte, että tämän aloituksen tarkoitus oli vain osoittaa kuinka erinomainen äiti ap on ja kuinka hieno perhe hänellä on. Lapset eivät koskaan ole kenenkään muun kuin vanhempiensa hoidossa, eivät siis koskaan. Tämän jo sinänsä pitäisi herättää ihailua jokaisen sisimmässä. Eikä miehen kanssa koskaan vietetä kahdenkeskistä aikaa. Paitsi ehkä silloin, kun lapset ovat koulussa ja äiti ja isä kotona tekemässä ruokaa yhdessä. Ap vielä lisäksi huolehtii muiden lapsista (jopa kyläillessään), eikä alkoholi kuulu hänen perheensä elämään. Tv:tä katsotaan joskus harvoin, mutta vasta, kun lapset ovat menneet nukkumaan klo 19.00. Ottakaa kaikki oppia!
toi oli hyvä että jättää noi ä ja ö kirjaimet pois.ihan kun olisit ulkomailla.taidat olla ap varsinainen kusettaja.suomalainen suomessa sinäkin.mita, mita sina sanoa.
Tätä samaa sinulle on yritetty jankuttaa. Eli oletkin siis samaa mieltä, että tv: tä voi katsoa jos lapset leikkivät tai ovat omissa touhuissaan?
Mikä sulla on ongelmana?
toistaa itseani siita etta ei lapsia tarvitse viihdyttaa 24/7 ja eivat ainakaan minun lapseni ole kintussa kokoajan kiinni ja leikkivat itsenaisesti myos mutta lasna ollaan jos vanhempaa tarvitsevat!
Jos ohjelma mita katosot on myos lapselle sopiva niin mika jottet sita katsoisi silloin se lapsikin voi olla siina kainalossa vaikka kirjan kanssa tai jos niin haluaa niin sitten vaikka omassa huoneessa pikkuauto tai barbi leikeissa....
Ei sitten ihmekään että jää aikaa katsoa telkkaria "oikein" eli lasten mentyä nukkumaan.
vaan hiukan erikoinen tässä paremmuuden tavoittelussaaan, mutta ei taida olla ihan keskiverto tuo hänen ystäväperheensäkään, jonka perusteella ap tekee yleistyksiä meistä junteista suomalaisista. Voih ja me kun ollaan niin kaukana teistä molemmista perheistä
tayspaiviasta aitina oloa... Kyse on enemmankin siita ohjelman laadusta ja yhteisesta ajasta kuin itse telkkarin katsomisesta. On taalla koulun pihassa niitakin lapsia ja paljon jotka ovat nyt 7v ja katsoneet niin Hell Boy kuin Hancock elokuvat...meilla se ei tulisi kysymykseensaan!
En myoskaan hossota lasten kanssa kun tassa yhdessa ollaan vaan tehdaan juttuja vaikka rinta rinnan, luetaan kirjoja samalla sohvalla kainaloittain tai eripuolilla ja siina voi sitten nauraa tekstille yhdessa ja kleskeyttaa saa.
Omat kakrut on aina ollut tosi itsenaisia ja kykenevia itsenaiseen leikkiin niin kuin esim. opiskeluunkin ( tata joutuu tekemaan koulussa ja kotonakin laksyt tehdaan ensiksi itse ( vaikkain istun vieressa ) ja sitten tarkistetaan yhdessa ja jutellaan sitten miten esim jotkut laskutoimitukset tehdaan ) en ole mikaan maailman aidillisin tyypi ja ehka on tullut opetettua kaytannon juttuja enemmankin kuin roolileikkeja..
Kysymys siis ei ole suomesta ja suomalaisista vaan ihan yleisesti.. Olisi ehka pitanyt tehda tama avaus saksaksi ( jos osaisin saksaa ) niin ei olisi nain monelle "uhkaava" tama ketju.