Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

aloittelija kaipaa kestovaippavinkkejä!

13.09.2007 |

miuhun teki vaikutuksen tuo et jos päivässä käyttää yhen keston, se tekee vuodessa 365 vaippaa vähemmän jätettä. eli jos parikin ostaisin kertisten rinnalle näin aluksi. mitä tartteen että alkuun pääsen? mikä on hyvä vaippa? mistä ne kantsii ostaa? käytettynä, mihin hintaan? ja miten pesupuoli, tarviiko liotella (missä aineessa vai ihan vedessä?) tai olla kannellinen pyykkiastia? peseytyykö muun pyykin mukana?

kaikki vinkit on tervetulleta.

ois tosi kiva jos joku vinkkais!!!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka vinkkini on tutustua kestovaippainfo.fi -sivustoon ajan kanssa. Sieltä löytyy keskustelupalstakin, jossa on Ostetaan- ja Myydään-palstat.

Mun mielestäni pikkuvauvalle parhaita vaippoja ovat harsot PUL-kuorien tai villahousujen kanssa. Meillä käytettiin niitä pitkään ja käytetään edelleen 9,5-kuisen tytön kanssa. Lisäksi meillä on erimerkkisiä muotoonommeltuja sisävaippoja. AIO-vaippoja (=all in one, eli imuosa ja kuori yhdessä paketissa) hankittiin pari kappaletta, mutta ei sitten kovin paljon kuitenkaan käytetty.

Säilytämme käytetyt vaipat kylppärissä ämpärissä. Vaippa huuhtaistaan, väännetään enimmät vedet pois ja nakataan ämpäriin. Kannen laitamme vain näkösuojaksi. Vaippapyykkiä pesemme joka toinen tai kolmas päivä (ja muuta pyykkiä samassa satsissa). Kesälomalla mieheni tahattomasti testasi, että näin säilytetyt vaipat eivät viikossakaan ala haista ;)

Mitään vaippamerkkiä ei kannata ostaa kymmentä kappaletta kerralla, jos se vaikka ei sovikaan. Vaippoja voi ostaa myös käytettyinä, ja joillakin paikkakunnilla toimii vaippalainaamoja. Käytettynä ostetuissa vaipoissa on sekin hyvä puoli, että ne on yleensä ns. pesty hyvään imuun.

Lopuksi varoituksen sana, jos niin voi sanoa: voi olla, että kun kerran kokeilee, kestoilu ei rajoitukaan yhteen vaippaan päivässä...

Vierailija
2/8 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Ihanaa että olet innostunut edes yhdestä kestovaipasta päivässä! Se ei omaa budjettia kaada eikä tuota pesurumbaa, mutta on askel ekologisempaan suuntaan! Tosin meillä kestovaippaillaan myös siksi, että kestot on todella söpöjä ja pehmoisia ja ihanan tuntuisia materiaaleiltaan.

Minä myös aloitin kestoilun lapsellani tutustumalla kestovaippainfo.fi -sivustoon. Sivusto on niin laaja, että sinne todellakin hukkuu... Voisin tässä kuitenkin vinkata, että vaippoja ei tarvitse säilyttää ämpärissä vedessä. Itseäni se ajatus vähän ällötti, ja aloitinkin kestoilun vasta kun ymmärsin että vaippoja voi myös KUIVASÄILYTTÄÄ. Eli meillä 2-3 päivän vaipat säilyvät muovisessa " roskiksessa" , jossa heilurikansi. Ilma kulkee ämpärissä kannen rakojen kautta. Lisäksi vaipat ovat ämpärissä suuressa pesupussissa, jonka sitten tyhjennän suoraan koneeseen. Pissavaipat heitän ämpäriin sellaisenaan, kakkavaipoista huuhtelen kakat vessaan ja vähän ehkä puristan vaippaa kuivemmaksi (ei välttämätöntä) ja heitän ämpäriin. Kun on kansi päällä, eivät ehdi pahasti haista kolmen päivän pesuväleillä. Olen myös kiinnittänyt astian kannen sisäpintaan kangaspalan, johon laitan silloin tällöin tuoksuöljyä. Se viimeistään vie pahat hajut! Meillä lapsi jo 9 kk joten pissa haisee välillä aika väkevälle.

Ja jos aloitat parilla vaipalla, voi niitä olla aika työlästä liottaa ja vaihtaa lliotusvettä päivittäin. Monet heittävät vaipat suoraan muun pyykin sekaan ja pesevät muiden vaatteiden kanssa, meillä myös pestään koneellisessa muuta pyykkiä jos mahtuu vaippojen lisäksi. Tärkeää on vain se, ettei pesuaineessa ole valkaisuainetta tai saippuaa yli 5 %.

Meillä parhaita vaippoja ovat muotoonommellut sisävaipat ja hahtuvavillahousut, mutta jotenkin välillä vähän epäkäytännöllistä kun pitäisi söpöillä sukkahousuissa... Siksi olen pikku hiljaa siirtymässä kohti taskuvaippoja ja AIO-vaippoja eli noita aiemminkin mainittuja all-in-one-vaippoja. Niistä parhaita ovat meillä Eemukan (www.eemukka.net) AIOt, ohivuotoja tulee todella harvoin. Mutta sisävaippa+villahousut on kyllä pitävin, ei koskaan vuoda ohi pissaa vaatteisiin.

Oikein paljon tsemppiä kestoiluun!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2kk pojan vaipat on isossa Etolan reiällisessä pyykkikorissa, joka on täysin avoin päältä (kooltaan n. 60*40 cm). Koska vaipat ovat ilmavasti, hajuhaittoja ei toistaiseksi ole ollut ollenkaan. Ainut hetki, jolloin vaipat haisevat, on silloin, kun nostelen vaipat pesukoneeseen pestäväksi. Vaippapyykki tulee pestyä lähes joka päivä, mutta mukana ovat myös vauvan vaatteet, puklurätit ym. 60 asteen pyykki. Niin, ja käytämme pelkästään kestovaippoja.

Kokeilemalla löytää, mikä vaippasysteemi vauvalle sopii parhaiten. Toisaalta meillä käytetään aivan kaikkea sekaisin, harsoja, villahousuja, PUL-kuoria, täyttövaippoja, muotoonommeltuja. Hauskin puoli kestovaipoissa ompelutaitoiselle on se, että niitä voi ommella myös itse, jolloin oma vauva saa aivan uniikkeja suloisuuksia käyttöönsä.

Itse myös suosittelen tuota kestovaippainfo-sivustoa. Vaikka vaippasanastoon ja -viidakkoon tuntuu aluksi hukkuvan, saa sivustoa selaamalla aika hyvät tiedot kestovaipoista ja keskustelupalstalla vastataan " tyhmiinkin" kysymyksiin.

t. pikku-Juska

Vierailija
4/8 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä saa vaippoja lainaan ja voi kokeilla mikä vauvallesi sopii.

hinnoista- minä olen ostanut käytettyjä kestoivaippoja kuoria noin 8eurolla, taskuvaippoja noin 10 eurolla ja erikseen sitten imuja vaihtelevaan hintaan. Itsetehtyjä vaippoja sitten halvemmalla myös myynnissä.

Vierailija
5/8 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostan kanssa kokeilemaan kestoja. Meillä on kestoiltu alusta lähtien, nyt 5kk kaveri. Öisin olen käyttänyt kertavaippoja, mutta olen kyllä aattellut, että voisi ehkä kokeilla öisinkin kestoja.

Itse vannon popolino merkin nimeen, http://www.popolini.com/. Popolinon malleista ultra fit ja one size ovat olleet meillä parhaimmat käytössä. ÄP mukana tullutta Kombolinoa ei voi verrata mainitsemiini malleihin, ovat huomattavasti parempia. Popolinon easy fix all in one vaippa ei mielestäni ole ollut niin hyvä kuin ultra fit ja one size. Easy fixissä ollut muutaman kerran ongelmia ohivuotojen kanssa ja noilla kahdella sitä ei ole ikinä tapahtunut.

Valmistajan kotisivuilla mallit esitelty hyvin. Näiden kanssa käytän popolinon kuorivaippoja. Ihoa vasten olen vielä laittanut popolinon " kuivaliinan" . On sellainen ohut riisipaperi, joka pitää ihon kuivana ja jonka voi pestä muutaman kerran koneessa. Kakkaiset paperit olen huuhtonut vessasta alas.

Säilytys meillä punotussa kannelisessa korissa, pesu joka toinen pvä ja samaan koriin heitän muutakin pyykkiä, pyyheliinoja ja pukluliinoja yms. Kuiva pyykki joukossa vähentää entisestään mahdollisia hajuhaittoja.

Itse olen hommannut vaipat ebaysta. Osa oli vielä aivan uusia. Uusina popolinoa saa ainakin me and maman kautta.

Jos sulla tulee vielä kysymyksiä, niin autan mielelläni.

Vierailija
6/8 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ekat vaipat tilattu ja niitä vaan ototellaan :) Ihan jännittää kokeilla kestoja. Palaan kyselemään sitten " käyttöohjeita" ;)

Vierailija
7/8 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideana ja ajatuksena vielä aloittelevalle kestoilijalle, että sisävaipaksi sopii mikä tahansa imevä kangas ja päälle mikä tahansa kosteutta pitävä ja hengittävä kangas -näin kärjistettynä ;-D

Meillä alkuun käytettiin PUL-kuoria ja sisävaippaa päivisin, nykyään villa on ehdottomasti vauvallemme paras hengittävyyden takia. Kyllä PUL vaippoja vieläkin on, mutta kiinnitettävä sisävaippa ja villikset on arjen pyörteissä parhaat :-). Öisin on aina villaa.

Kestoilussa on mielikuvutus rajana! tsemppiä.

Vierailija
8/8 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telma:

Ideana ja ajatuksena vielä aloittelevalle kestoilijalle, että sisävaipaksi sopii mikä tahansa imevä kangas ja päälle mikä tahansa kosteutta pitävä ja hengittävä kangas -näin kärjistettynä ;-D

Meillä alkuun käytettiin PUL-kuoria ja sisävaippaa päivisin, nykyään villa on ehdottomasti vauvallemme paras hengittävyyden takia. Kyllä PUL vaippoja vieläkin on, mutta kiinnitettävä sisävaippa ja villikset on arjen pyörteissä parhaat :-). Öisin on aina villaa.

Kestoilussa on mielikuvutus rajana! tsemppiä.

Ihan valloilleen mielikuvitusta ei kannata päästää kestovaippojen kanssa, koska vauvan peppu on kuitenkin aika herkkää aluetta. Jossain olen nähnyt ihmisten innossa kirjoittavan, että on löytynyt halvalla joitain mikrokuitusiivousliinoja (Fuzzien insertit on mikrokuitua) ja surautellut niistä imuja. Itse käyttäisin kuitenkin vain vaippakäyttöön tarkoitettuja kankaita TAI sitten miljoona kertaa pestyjä kierrätysfroteita (tms.). Näissä muissa saattaa nimittäin formaldehydipitoisuudet olla aika hurjia, sallitut raja-arvot voivat jollain siivousrätillä olla luokkaa 1000 kun vaippakangas saa huuruta vain 30 yksikköä ko. ainetta. PUL-nimikkeellä kulkevat kankaatkaan eivät aina käy lämpimän pissan marinoitaviksi: PolyUretaaniLaminoitua kangasta löytyy mm. pressuista ja ymmärtänette, ettei niiden materiaalien ja viimeistyksien turvallisuus tarvitse olla vauvanvaippaluokkaa. Kestovaippainfon palstoilla löytyy keskustelua näistä.

Ja sitten toinen juttu: älkää ihmiset nakatko riisipapereita pönttöön, vaikka ovatkin biologisesti hajoavia. Menee pönttö helposti tukkoon kun se on märkälujaa se paperi...

Mutta muuten siis kokeilemaan ja hurahtakaa ihmeessä ;-)