Miksi lapsiperheet vastustavat niin kärkkäästi ilmaista päivähoitoa?
ovat kateeliisia niille, joille se on ilmaista.
SIKSI.
Kommentit (38)
Esim. Britanniassa suunnitellaan ilmaista varhaiskasvastusta 3-vuotiaasta alkaen.
"Ilmainen päivähoito voitaisiin antaa hoitajien ja lastentarhanopettajille työsuhde-etuna. Sillä saataisiin moni kotona lapsiaan hoitava varhaiskasvatuksen ammattilainen houkuteltua töihin"
Minä jättäisin valitsematta hoitoalan ammatikseni, jos osa palkasta jäisi saamatta, mikäli ei olisi päivähoitoikäisiä lapsia. Muutenkin tyhmä ala ja kehno palkkaus. Ei houkuta ei ja tuollaiseen kieroiluun varsinkaan en lähtisi mukaan, vaan periaatteesta hakisin töitä muualta, kuin varsinaista koulutuistani vastaavaa tai opiskelisin uudelle alalle. Yksi syy lisää opiskella...
Kotona lapsiaan hoitava sh
En mä ajatellut tota ideaa kieroiluna, vaan yhtenä konstina millä saataisiin houkuteltua työntekijöitä naisvaltaiselle alalle, missä kärsitään pulasta ammattitaitoisista työntekijöistä.
Moni lto ja lh pysyy kotona hoitamassa lapsiaan PITKÄÄN, kun tietävät miten huonossa jamassa oman kunnan päivähoidon tilanne ja laatu on. Palkat myös on melkoisen surkeita, joten ei töihin meno juurikaan houkuta, varsinkin jos pieniä lapsia. Ryhmäkoot niin isoja ettei työssä ehdi käytännössä toteuttaa niitä hienoja juttuja, mitä koulutuksen aikana on opittu. Päiväkodin arki menee perushoivaan, muuhun ei juuri ole aikaa. Turhauttavaa.
Työsuhde-etuja on muillakin aloilla, ei siinä mitään ihmeellistä. Miksi tässä kohtaa suutarin lapsilla ei saisi olla kenkiä?
Mutta, joo, tämä oli vaan idea, heitto.
Jokaiselle vanhemmalle, joka ottaa lapsensa pois peruskoulusta pitäisi korvata suorat säästöt puhtaana käteen.
Kuka tahansa mamma tai pappa osaa kouluttaa lapsensa on silkkaa laiskuutta laittaa lapset yhteiskunnan koulutettavaksi.
Perheemme vuositulot ovat n. 90 000€ brutto. olemme siis keskituloisia (?)
jos päivähoito olisi ilmaista. Nytkin lapsia on laitettu ylipaikoille ja työntekijöistä huutava pula. Mistä niitä työntekijöitä sinne sitten saadaan? Mieluummin hoitajille parempaa palkkaa, että jaksavat motivoituneemmin hoitaa pienokaisiamme.
- kotona vai päiväkodissa. Jos päiväkotihoitoon lykätään tuollainen etuus kuin ilmaisuus, niin kyllä vastaava etu on tultava myös kotihoitoon. On sietämätöntä, jos ylhäältä nuijitaan tuollainen päätös, jonka tarkoituskaan ei ole tarjota perheille valinnanvapautta, vaan "pakottaa" kaikki työelämään.
Sellainen pakottaminen ei lisää perheiden eikä lasten hyvinvointia mitenkään, ja sen seurauksena enää rikkaimmilla on varaa kotihoitoon.
Ja Suomea on joskus kehuttu kovinkin tasa-arvoiseksi maaksi.
Mutta nuo Jutta Urpilaisen ideat ei muutkaan oo minkään lasten hyvinvoinnin kannalla. OAJ:n vaalipaneelissa hän ehdotti luokkien maksimikooksi 25 oppilasta. Onhan sekin tietty jotain, mutta kun Suomessa ala-asteen luokkien keskikoko on alle 25 oppilasta, niin tuollainen "jalo" tavoite ei oikein tee minuun vaikutusta.
tuo surkuttelu ettei päiväkodeissa ehdi toteuttamaan hienoja koulutuksessa opittuja taitoja. Minä en äitinä kotona todellakaan ehdi tekemään puoltakaan siitä, mitä ylisuurissa ryhmissä toimivat ltot ja muut hoitajat. Lapsia on 3 alle 4v ja koko päivä pyykkäämistä, ruuan laittoa, sotkujen siivoilua, pyllyn pesua, imetystä, kiinteiden opettelua, riitojen selvittelyä..pinna kireällä juuri ja juuri jaksan lapsiani, omaa aikaa ei ole. En edes aina muista mennä suihkuun kun ei ole aikaa. Pyykkivuori kasvaa ja kestovaipatkin nuorimmaisella, en varmana enää vie kaatikselle vaippoja kun kahden vaipat sinne viety aikoinaan. Kaikkea ruokaa en valmista itse ja luen täältä miten huono äiti olen kun en kasvata itse porkkanoita tai edes itse keitä niitä vauvalleni. En ehdi puistoon joka päivä tai edes omalle pihalle. Isommat eivät halua pukea ulos, huutoa ja kiukkua joka ulosmenosta. En todellakaan näe yhtään ja parempaa syytä lasten olla minun, väsyneen ja raivoalttiin äidin kanssa kuin hiukan isommassa ryhmässä, jossa sentään mieluisia leikkikavereita, eikä joka asiaan heitetä kapuloita rattaisiin. Siellä isossa ylisuuressa meluisassa ryhmässä lapset saavat hyvää ja ravitsevaa ruokaa, siellä opitaan kivoja uusia lauluja ja loruja ja leikkejä, ja tehdään muutakin askartelua kuin äidin kehoituksesta maalataan robotti. Ihan oikeasti, ne ylisuuret meluavat ryhmät eivät ole huonoja paikkoja. Minä vien isommat lapset 2-3kertaa vkossa n. 6-7h päiväkotiin ja silti aikani ja äitinä oloni eivät tunnu riittävän kolmelle lapselleni. Yhä päivät yhtä kaaosta, vaikka vauvaa ei tarvi kasvattaa vielä, mutta jonkun on ruuat kaupasta haettava, pestävät pyykit, raivattava eteinen vaatteilta. Epäkiitollista hommaa, alle 300e kk tuloilla ja siitä päivähoitomaksut kahdelta osapäivähoidosta 250e. Suuremman summan saisin n. 700e kuntalisillä ja muilla lisillä.
Päiväkotimaksut pois, onhan koulu ja lukio jne ilmaisia. Jotain ruokarahaa tms voisi maksaa, mutta miksi ihmeessä, kun perheet ovat yleensä tiukimmilla tässä vaiheessa elämää, pitäisi maksaa nämä pienetkin päiväkotimaksut (vaikka äiti kotona vain vauvan kanssa...) miksi vasta koulutus ilmaista, jolloin yleensä jo molemmat vanhemmat ansiotyössä?
En ymmärrä. Olen väsynyt, iloton, kiukkuinen äiti joka on sitä mieltä että omat lapset voivat paremmin isoissa ylisuurissa ryhmissä kuin nyt kaiket päivät kotona.
Ja ne srk kerhot eivät vastaa sitä tarvetta kerran viikossa 2h jota n. 3-4 tehopakkaukset tarvitsevat.
pääseehän nytkin monet lapset hoitoon ilmaiseksi. Oishan se kiva saada kolme lasta hoitoon eikä tarttis maksaa mitään...
En kannata sellasta henkeen ja vereen kotiäitiyttä, vaan mun mielestä miehellä ja naisella on oikeus käydä töissä, vaikka perheessä lapsia onkin.
Se ei olisi lasten edunmukaista.
Ainakaan minusta ei ole oikein laittaa 10kk päivähoitoon
mutta ehdottomasti kaikille jotka haluaisivat hoitaa lapsensa kotona tulisi vastaavasti maksaa kotihoidontukena saman suuruinen summa kuin mitä päivähoito maksaa per lapsi.
terv.lto ja nyt kotiäiti
niin miksi se pitäisi muuttaa maksuttomaksi myös niille, joiden tuloilla on varaa maksaa päivähoidosta?
Pienituloisimmat eivät hyötyisi muutoksesta mitenkään, ja suurituloisimmat saisivat suurimman hyödyn.
Eriarvoisuutta lisäävää jälleen kerran.
Jo vuodesta 1973 alkaen???
Ja PISA -kilpailu on voitettu jo 2 kertaa SUOMEN KOULUT
- maailman paras koulu siis Suomessa laadullisesti...
mutta ihmettelen silti miksi tällainen muutos pitäisi tehdä. Kun me mieheni kanssa molemmat tienaamme n 5000 e/kk niin se muutama satanen/lapsi lasten päivähoidosta ei todellakaan tunnu missään.
Jos joku pystyisi takaamaan, että laatu ei huonone ja ryhmät eivät kasva, niin tokihan me ilmainen hoito otettaisiin vastaan, mutta... Käytännössä olen varma, että lasten määrä päivähoidossa lisääntyisi ja mistä ihmeestä ne osaavat hoitajat otettaisiin, kun jo nyt koulutetuista ihmisistä on pulaa.
Siksi siis vastustan maksutonta päivähoitoa ja iloisesti makselen sen vajaa 500e/kk.
niin miksi se pitäisi muuttaa maksuttomaksi myös niille, joiden tuloilla on varaa maksaa päivähoidosta?
Pienituloisimmat eivät hyötyisi muutoksesta mitenkään, ja suurituloisimmat saisivat suurimman hyödyn.
Eriarvoisuutta lisäävää jälleen kerran.
asia tuli meille ajankohtaiseksi kun piti saada nopeahkosti esikoiselle hoitopaikka. alueen hoitopaikat ovat täynnä näitä ilmaisessa virikehoidossa olevia, saimme ilmoituksen että tuskin saamme hoitopaikkaa, ainakaan läheltä. siinä on sitten mukava autottoman opiskelijan viedä lastaan hoitoon toiselle puolelle kaupunkia. onneksi meille raha ei ollut ongelma, ja laitoimme lapsemme läheiseen yksityiseen päiväkotiin ja kaikki on sujunut hyvin. mutta en voi olla miettimättä miten käy niille, joilla ei ole varaa yksityiseen? jättävät varmaan opinnot kesken tai eivät mene töihin tms. kun se hoitoon kuskaaminen käy niin vaikeaksi. joku voisi todella KIPEÄSTI tarvita sen paikan, jolla sinun lapseni on, ilmaiseksi (tai vaikka maksettunakin) kun voisit hoitaa lapsesi itse kotona!
Nekin rahat voisi laittaa päivähoidon laadun parantamiseen ja kotihoidon tukemiseen.
En myöskään koe, että meille olisi hirveä taakka maksaa päivähoitomaksuja. Maksamme täyttä maksua, tulot eivät mitenkään huikeat. Itse menin töihin heti äitiyslomien jälkeen, mutta silti toivoisin, että kotihoitoa arvostettaisiin enemmän.
Kun kerran terveyskeskuksessa käyminenkin maksaa nykyisin miksi jonkun päivähoidon pitäisi olla ilmaista? Eihän siitä edes kaikki pääse koskaan nauttimaan. Ennemmin terveyskeskus takaisin ilmaiseksi jos jotakin.
Miksi maailman parhaassa koulussa on oppilailla niin paha olla.
"Maailman parhaassa koulussa" ajatellaan vain tehokkuutta ja unohdetaan ettei tehokkuudesta ole kenellekään mitään iloa jos unohdetaan henkinen hyvinvointi. Tämä on viimeaikoina jouduttu näkemään.
Nykyään jopa siellä "kovassa teollisuudessa" ymmärretään työntekijöiden henkisen hyvinvoinnin merkitys.
Minusta olisi pelottavaa jos päivähoitoon vietäisiin koulun tehokkuusajattelu :(
Muutenkin on oikein ja reilua että ne joilla on vara maksaa päivähoidosta myös maksavat siitä.
Nykyistä järjestelmää tulisi kuitenkin muuttaa siten, että päivähoitomaksut määrättäisiin perheen nettotulojen (ei bruttotulojen) mukaan.
Onko ilmaisen peruskoulun laatu kärsinyt ilmaisuudesta ???
Jo vuodesta 1973 alkaen???Ja PISA -kilpailu on voitettu jo 2 kertaa SUOMEN KOULUT
- maailman paras koulu siis Suomessa laadullisesti...
perkele muuttakaa pohjois-koreaan, siellä sitä on pikku kommarin hyvä olla.