Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4v tytölle punainen takki hautajaisiin?

13.09.2007 |

Hautajaiset tulossa reilun viikon päästä, ja tytön vaatteiden kanssa vielä ongelma... Mekko+asusteet tulevat olemaan harmaan sävyiset, mutta entä ulkovaatteeksi kirkkoon?! Ainut tytön omistama pitkä villakangastakki on punainen... Ei varmaan ihan välikausihaalarissakaan kehtaa kirkkoon mennä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laittais, tosin joidenkin mielestä lasten pukeutuminen ei ole niin tarkkaa. Itse ostaisin vaikka käytetyn tummasävyisen takin.

Vierailija
2/22 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sävystä eli viininpunaisen tai tummanpunaisen takin voisin tyttärelle hautajaisiin hyväksyä. Mieluummin kuitenkin tumma harmaa/sininen/musta tms. väri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti itse laittaisin omalle lapselle päälle, jos punaisen villakangastakin omistaisi. Mun mielestä ihan sopiva hautajaisiin, siisti ja tyylikäs. Isommalle, 8v-->, varmaan etsisin jonkun tummemman takin.

Vierailija
4/22 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

punaista. Voiko olla ilman takkia?

Tai lainaa vaikka joltain tummasävyinen takki. Punainen ei kuulu hautajaisiin, ei edes lapsilla!

Vierailija
5/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran pitäisi vaijanaa kunnioittaa. Löytäisitkö mistään edullisesti vaikka käytetyn tumman takin? Voihan se olla vaikka ulkoilutakki ym. kuhan on siisti (ei rikki ym.). Tai olisiko jollain kaverilla lainata? Jos ostat kaupasta voisiko se olla vähän isompaa kokoa että meni ensi talvenakin ym.

Vierailija
6/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hullua ostaa uusi takki yhta kayttoa varten. Noin pienella voi olla ihan kirkuvan punainen takki paalla. Kaikki ymmartavat, etta lapsille ei osteta joka tilaisuutta varten uutta vaatetta :-)

Ja, hautajaisissa lapset ovat aina merkki elaman jatkuvuudesta, punainen takki eroittuu vaan hyvin tassa mielessa, ja vainajan kunnioittamisen kanssa lapsen punaisella takilla ei ole mitaan tekemista (mun mielesta), riippuu toki varmaan myos siita, missa asut ja kuinka " vanhoillista" porukkaa siella asuu. Paakaupunkiseudulla kukaan ei varmaan korvaansa lotkauttaisi.

Vierailija
7/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takki ei kuitenkaan ole päällä koko hautajaisten ajan.

Vierailija
8/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko tosiaankin sita mielta, etta on parempi tyton laittaa paalle joku poikamainen tumma (veryttely)urheilutakki kuin kaunis punainen villakangastakki hautajaisiin? Itse naista vaihtoehdoista kylla valitsen sen punaisen takin :-) 4v ei edes tajua kunnolla, mita hautajaisissa tapahtuu, eli ei siina mielessa " osaa kunnioittaa" vainajaa....

Ja, aloittajalle, onko kirkossa niin kylma, etta takki on koko ajan paalla?

Ja, jos kirkossa parjaa ilman takkia, niin takkihan on paalla vain, kun arkku saatetaan hautaan. Sen jalkeen yleensa ollaan sisatiloissa.

Vierailija
9/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein samassa tilanteessa niin, että lainasin ystäväperheen samankokoiselta pojalta siistit tummansiniset takin, ulkohousut, hatun, hanskat ja vielä talvikengät. Kirkossa ei kukaan huomaa vaikka olisi vähän poikamaiset päällysvaatteet, mutta kirkkaanpunainen väri pistää ikävästi silmään varsinkin vanhemmille ihmisille, jotka ovat näissä asioissa tarkempia.

Vierailija
10/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yhdyn moneen kommenttiin, joiden mielestä lapset on " erikoistapaus" ja sitäpaitsi, mun mielestä kuitenkin myös hautajaiset on juhla ja sinne pukeudutaan juhlavasti. Villakangastakki nelivuotiaalla, olkoon minkä värinen vaan, on juhlavaate. Ja totta tosiaan, eihän siellä kuitenkaan koko aikaa olla takki päällä ja kirkossakin enimmäkseen lapsetkin istuu penkissä vanhempien kanssa, eli ei ole siinä mielessä " esillä" . Nykyäänhän on muuten jo aikuistenkin kohdalla hiljalleen " vapautumassa" nämä pukeutumis" säännöt" hautajaisissa, eli ei välttämättä tarvitse aikuisillakaan olla ihan pelkkää mustaa päällä.

Vierailija
11/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... sen punaisen juhlavan takin lapselle mielummin kuin jonkun ruman tumman ulkoilutakin. Kyllä se juhlatakki nyt varmasti " kunniottaa" enemmän vainajaa kun joku tavallinen ulkotakki. Kyllähän arkunkin päälle voidaan viedä vaikka punaisista ruusuista tehty kukkavihko (ainakin meidän mummo jopa toivoi sellaista). Törkeämpi etiketti virhe on mielestäni pienellä lapsella juhlamekon kanssa jotkut lenkkarit, mutte se nyt onkin istten jo ihan toine keskustelunaihe :-)

Vierailija
12/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttävät ihmiset olevan asiasta todellakin kahta mieltä. Luulen että hautajaisvieraistakin lähipiiri hyväksyisi punaisen takin, mutta kaukaisemmista sukulaisista on vaikea sanoa...

Itse olen vieläkin kahden vaiheilla. Tuntuisi tuhlaukselta ostaa uusi takki vain tätä tilaisuutta varten, mutta itsekin vähän vierastan tuota punaista väriä, se on tosiaan kirkkaanpunainen, takki itsessään on todella siisti ja kaunis.

Taidan kysellä vielä lähipiiristä lainatakkia, toivottavasti löytyy... Onneksi pikkuveljellä sentään on jo valmiiksi tummansinistä.

Vierailija
13/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ymmärtää sen, että pienellä lapsella on muuta päällä kuin mustaa tai tummaa.

Vierailija
14/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näyttää mielestäsi liian kirkkaalle, osta tumman harmaa kaulaliina vaikka aikuisten kokoa ja laita se hartioille ja vaikka edestä soljella kiinni niin ei paljon punaista näy ja on tosi huoliteltu mun mielestä.

Typerää on (kaikella kunnioituksella vainajaa kohtaan) ostaa takkia jota ei muuten tarvitse ja kauhea vaiva lainallakaan, jollet tiedä että juuri jollain sellainen on.

Ei muutakuin huivi/kaulaliina ostoksille!

Jeppeli

Vierailija
15/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

selkeästi kaksi kolukuntaa: ne, joiden mielestä vain tummat vaatteet on hyväksyttäviä, vaikkin uutta joutuisi ostamaan (vaikeaa kirpparitlta tai huutiksesta viikossa sopivaa löytää).

Toisten mielestä (myös minun!), lapset juvastaa elämän jatkuvuuttaa, ja siksi siistit, vaikkakin värilliset, vaatteet on hyväksyttäviä.

Jos ajatuksenasi on mennä hautajaisiin " vainajan muistoa kunnioittamaan" , mieti hyväksyisikö vainaja punaisen takin. Ainakaan mun lähisuvusta ei sellaista (vanhaakaan) ihmistä löytyisi joka tästä mielensä pahoittaisi. Jos taasen menet hautajaisiin vainajan sukulaisten takia, voit miettiä vaatetusta heidän kannalta.

Kuten jo sanoin, mun mielelstä on aivan älytöntä velvoittaa lapsiperhettä hankkimaan uusia vaatteita hautajaisia varten. Eikö osallistuminen hautajaisiin ylipätään ole tärkeämpää?

Tämä nyt varmaan kuullostaa tosi karsealta, ja melkein jätin kirjoimatta, mutta jos niin kävisi että itse saisin pilvenreunalta hautajaisiani seurata, mielummin näkisin pienet lapset muissa vaatteissa kuin ihan tummissa.

Vierailija
16/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen kuoli n. 10 vuotta sitten, ja toinen sukulainen oli viimeisillään raskaana. Hautajaiset olivat talvella, ja oli vielä tosi kova pakkanen. Raskaana olevan ainoa takki joka mahtui hänelle, oli punainen (tumman/ viininpunainen). Hän päätti laittaa sen päälleen, koska oli kerran raskaana eikä viitsinyt ostaa uutta takkia vain tuota yhtä tilaisuutta varten. Sisävaatteet olivat mustia. No, vainajan leski suuttui tuosta (raskaus ei ollut hänen mielestä hyväksyttävä selitys pukeutua ' törkeästi' ). Hän muistelee edelleen, n. 10 vuotta tapahtuneen jälkeen tuota ' moukkamaista' pukeutumista.

Tästä huolimatta laittaisin 4-vuotiaalle punaisen takin, jos se on muuten siisti (siistimpi kuin joku tumma tuulitakki) eikä aivan räikeän punainen. Silläkin uhalla että jotkut eivät sitä hyväksy (ja suuressa suvussa on ilman muuta sellaisia jotka eivät hyväksy).

Vierailija
17/22 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lukuisat kerrat kuullut vanhemmilta ihmisisltä, että elämä jatkuu ja se saa näkyä lapsissa. Sisävaatteiden suhteen olen itse tarkempi värien suhteen kuin ulkovaatteiden suhteen. Itse olen 4v. ollut isoisäni hautajaisisa punaisessa takissa ja kukaan ei ole koskaan sanallakaan maininnut " väärästä väristä" . Silloin minulla oli ruskea liivihame ja valkoinen pusero ja sukkahousut sisävaatteina.

Epäsiisti pukeutuminen olisi mielestäni pahempi asia kuin vaatteiden väri lapsilla.

Vierailija
18/22 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko tosiaan palttoo päällä siunauskappelissa istua?? En ole eläessäni yksissäkään hautajaisissa nähnyt siunaustilaisuudessa ihmisillä ulkovaatteita päällä. Niitä vartenhan kappeleiden naulakot ovat.

Jos heti siunaustilaisuuden jälkeen mennään kulkueena hautausmaalle ja haudalla on vielä tilaisuus, miettisin tarkkaan, mutta jos menette kappeliin, riisutte takit naulakkoon, tilaisuuden jälkeen arkku jää kappeliin vietäväksi krematorioon ja saattoväki lähtee muistotilaisuuteen, mielestäni takin värillä ei ole väliä (printit sentään jättäisin pois)

Vierailija
19/22 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoin talvihautajaisissa muutama lapsi tuli toppahaalarit päällä, mutta ne riisuttiin heiltä huomaamattomasti jo eteisessä. Ei tuo häirinnyt. Enkä muista kenenkään asiasta huomauttavan. Enkä itsekään ole istunut kappelissa takki päällä.

Vierailija
20/22 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo useastikin joutunut näitä lasten hautajaisasuja pohtimaan, vaikka lapsilla ikää vasta 3½v. Sisävaatteissa olen ollut tarkempi, mutta en todellakaan ole lähtenyt ostamaan uusia ulkovaatteita yksien hautajaisten takia.

Meillä oli vauvat (1kk) oman mummonsa hautajaisissa vaaleanpunaisessa ja vaaleansinisessä ulkohaalarissa. Tuolloin sisävaatteet olivat valkoiset. Samaten myöhemmin (n. 1v:nä) oli v.pun ja v.sin. ulkotakit. Viimeksi viime talvena tytöllä oli beige-kukallinen samettitakki ja pojalla nyt sattui olemaan tummansininen villakangastakki. Kukaan ei ole tullut kommentoimaan vaatetusta sopimattomaksi.

Monilla lapsilla ei edes ole sitä siistiä ulkotakkia, vaan ovat ihan jossain verkkatakissa/toppatakissa. Joten mielestäni punainen villakangastakki on 4-vuotiaalle aivan sopiva asu siihen haudalla käymiseen! Ja tuo huivin sitominen takin päälle on hyvä ajatus, jos epäilet, että joku vetää herneet punaisesta takista!