Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Runsaat kuukautiset

Vierailija
23.10.2008 |

Olen aina kärsinyt runsaista kuukautisista ja tuntuu, että jokaisen synnytyksen (3 kpl) jälkeen ne ovat vain runsaammat.

Olen nyt reilu 3 vuotta käyttänyt kuukuppia ja pystynyt "mittamaan" kuukautisten määrän. Ensimmäisten 2-3 päivän aikana vuoto on n. 300 millilitraa ja sitten jatkuu "normaalia" tiputtelua 5 lisäpäivää.

Kuukautiset ovat niin runsaat, että joudun joka kerta miettimään parin päivän sairaslomaa, koska helpointa olisi istua pöntöllä pari ekaa päivää.

Onko kenelläkään kokemusta esim. hoitokeinoista. Lisäksi minulla on sellainen "geenivika", että en voi käyttää mitään hormonipohjaisia tuotteita, koska veritupllariski on niin suuri.

Kohdun poisto olisi yksi keino, mutta eikö sen jälkeen tarvitse syödä jotakin hormonipohjaista lääkettä. En siis tiedä, mutta luulen näin.

Kokemuksia kaipaan, koska olen tästä useaankin otteeseen jutellut lääkärille, mutta hänen mielestä se on yksilöllistä, että miten kukakin kuukautiset "kestää".

Nyt vielä ongelmana on hemoglobiini, joka laskee todella alas välillä. Pahimmillaan se on ollut 103. Raudalla toki sen saa nousemaan, mutta raudan syömisessäkin on omat huonot puolensa kuten esim. kipeä ja kova vatsa.

Kommentoikaa ja auttakaa, Pliis.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hb oli 70 ehdotettiin mm. hormonikierukkaa, mikä si siis sinulle tod, näköisesti käy. Voihan niistä aina kuitenkin keskustella lääkärin kanssa. Mulla on nyt vauva, joten eipä ole ollut aikoihin vuotoakaan: raskaus ja imetys hoitaa homman = )

Vierailija
2/7 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kellontarkat kuukautiset. eli ne tulee hyvin säännöllisesti.

Jokaisen synnytyksen jälkeen kuukautiset alkaneet n. 7 vk kuluttua synnytyksestä vaikka olen täysimettänyt.

Raskaana olo oli jo tämänkin vuoksi luksusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

runsaat vuodot alkoivat esikoisen syntymän jälkeen. Diagnoosi: keltarauhashormonin vajaus aiheuttaa sen että kohdun limakalvo paksuuntuu liikaa. Keltarauhashormonilla hoidetaan (tai ainakin yritetään), ei siis ilmeisesti sovi sinulle.

Vierailija
4/7 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuta mitään hormonivajausta, kohtuhan on vain sitä varten, että lapsi siellä kannetaan. Kohtu ei tuota mitään hormonia. Jos munasarjat poistetaan, pitää syödä hormoneita. JHormonikierukka on minulla auttanut runsaisiin kuukautisiin.

En tiedä aiheuttaako se veritulpparisikiä, koska hormonikierukasta vapautuu keltarauhashormonia vain paikallisesti. Outoa, jos gynekologisi ei pysty vastaamaan kysymyksiisi ja kertomaan parasta vaihtoehtoa.

Vierailija
5/7 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aivan tarkkaan tiedä, miten toimenpide tehdään, mutta sen pitäisi olla suhteellisen yksinkertainen. Eli kohdun sisään viedään kohdunkaulakanavan kautta jokin pussukka, joka ilmeisesti täytetään jollain kuumalla aineella, jonka vaikutuksesta kohdun limakalvoa jotenkin poltetaan. Tehdään kevyessä nukutuksessa tai puudutuksessa. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä toimenpiteen suoritustavassa. Joka tapauksessa tämä termoablaatio on tarkoitettu runsaista kuukautisista kärsivien naisten hoitoon. Joten siitä vaan gynekologille vaatimaan lähetettä sairaalaan varsinkin, jos Hb laskee.

Vierailija
6/7 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille vastanneille.

Ikävä, mutta silti kiva kuulla, että muillakin on tällaista.

Olin haljeta kateudesta, kun hyvä ystäväni kertoi pärjäävänsä muutamalla siteellä koko kuukautisista. Minulla kun menee pari always-pakkausta helposti ja tietysti sitä kuukuppia käytän koko ajan, mutta sekin tulee niin helposti yli.

No nyt sain työpaikkalääkärin puhuttua ympäri ja antoi hyvin vastahakoisesti lähetteen ihan oikealle gynelle. Ei onneksi itse uskaltanut alkaa miettimään hoitoa, kun tuo hormonijuttu.

Olen ennen tätä kolmatta käyttänyt hormonikierukkaa, mutta se ei sopinut minulle tai oli juuri tuota pientä vuotoa koko ajan ja itse varsinaiset kuukautiset tuli lähes samanlaisina kuin ennen hormonikierukkaa.

No, toivottavasti jotain muutosta tulisi asiaan.

Vierailija
7/7 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosraskaus takana ja sen jälkeen kuukautiset aivan tajuttomat. Kuukuppi ei sovi (ei siitä sen enempää) ja pahimmillaan jouduin käyttämään lapsen vaippoja. Siltikin jouduin käymään vessassa parin tunnin välein.

Jos taas halusin liikkua kotini ulkopuolella tai muuten ihmisten ilmoilla ilman vaippaa (käsittääkseni ihan normaali halu), käytin imukykyisintä tamponia ja yösidettä. Kuukautissuojien vaihtoväli max. 1 h. Ei kovin kätevää siis.

Mulla taustalla kaksi keuhkoveritulppaa ja APC-resistenssi, siksi elinikäinen Marevan-lääkitys. Hormonikierukka on ollut nyt noin 10 kk ja vähentänyt vuodon noin kymmenekseen aiemmasta. Ongelmana on kuitenkin se, että parhaimmillaan kuukautisten väliin jää noin kaksi-kolme vuodotonta päivää. Joskus ei yhtään:(

Nyt olen menossa gynelle keskustelmaan tilanteesta. Selvää on, että mikään hormonihoito ei sovi, ei myöskään tuo edellisen kuvailema polttohoito. Hormonikierukan erittämä hormoni on niin paikallisesti vaikuttava, että se ei ole ongelma. Luulenpa, että vaihtoehtoina ovat joko nämä tälläiset kuukautiset tai sitten ne edellisen kaltaiset kuukautiset. Jos näin on, valitsen silti nämä. Hankaloittavat huomattavasti vähemmän ns. normaalielämää. Saattaa olla, että yhtenä pohdittavana vaihtoehtona on kohdunpoisto. Se tuntuu aika dramaatiselta, vaan voihan olla että mieli muuttuu. Ainakin pääsisi tästä kuukautiskierteestä.

Empatiaa kuitenkin, on tylsää, tiedän.