helmiodottajan tuntemuksia......
Raskausviikkoja 18 ja nyt iski kamala huoli masuasukista. Koko viikon ollut kauhea huoli jos ei masussa olisikaan kaikki hyvin. Olo on vaan niin hyvä. Ei enää ole pahaaoloa, ei satu alavatsasta, ei tunnu pieniä ilmakuplia jne.. Kaikki oireet ovat hävinneet ja nyt olo on jotenkin hälyttävän hyvä ja normaali.
Oletteko te muut helmiodottajat tunteneet jo liikkeitä? Mikä muuten on olo? Itsellä tämä on toinen odotus ja vatsa on nyt jo aika kivan kokoinen. Ei jää paljon arvailujen varaan ollaanko sitä raskaana vai ei :-)
Kommentit (5)
En tunne vieläkään liikkeitä, vaikka nyt on viikkoja jo 18+5, tosin oma laskuni on, että viikkoja olisi " vasta" 17+5. Tiesän nimittäin tarkalleen tuon hedelmöittymisajankohdan, johon oma laskuni perustuu. Kyseessä on kolmas raskaus. Lueskelin täällä, että moni on tuntenut liikkeitä jo tosi aikaisin. Huono olo on tullut takaisin ja nytkin oksettaa, mutta pekään senkin johtuvan siitä, ettei kaikki ole hyvin esim. sikiö kuollut kohtuun ja siitä aheutuu oksettavaa oloa. En tiedä vapahtuuko niin, mutta tässä nyt lähtee ainakin mileikuvitus tekemäään omia diagnoosejaan. Maha on iso, tosin näytin normaalitilassakin aika " raskaalta" , joten ei se maha nyt niin hirveän iso ole, mutta kuitenkin niin, että mammavaatteet on käytössä ja maha näkyy. Painoa ei ole onneksi hirveästi tullut kerättyä. Ensi viikon perjantaina olis ultra.
Viikkoja tänään tasan 20 ja tänään menen ylimääräiseen ultraan kun viime viikonloppuna tuli huoli kun en ole tuntenut mitään liikkeitä ja kaikki kyselee et joko tunnet.... No heti tosin kun soitin neuvolaan ja varasin ajan niin illalla pientä liikettä tunsin mutta eilen ei taas mitään, mutta neuvolatäti sanoi että aivan normaalia ja meillä oli esikoinenkin koko odotusajan tosi rauhallinen mahassa että eiköhän meilllä kaikilla oo masuasukki aivan kunnossa. =)
mulla viikkoja nyt 17+,1, ja en mielestäni tunne liikkeitä. Muakin huolettanut, kun monella pyörii ja potkii kovasti ja mä en tunne mitään. Mä oon aika hoikka ja mahakin tosi pieni, niin kuvittelis että tuntis hyvin liikkeet. Istukkakin on muuten takana. Toisaalta mieti kahta edellistä raskauttani, mielestäni ekat liikkeet tunsin aikaisin. Molemmat lapset olivat masussa rauhallisia ja maha oli koko raskauden ajan pieni. Koskaan ei ollut liikkettä niin, et se ois häirinnyt mun olemistä. Synnyttyään eivät kyllä ole olleet mitenkään rauhallisia ;).
Mutta kyllä se mieltä rauhottaisi, jos alkais tunteet edes iltaisin liikkeitä. Mulla tää elävä sikiö on navan korkeudella ja toinen sit sen alapuolella. Aiemmissa raskauksissa sikiö on ollu alempana, joten luulen, et siks oon tuntenu liikkeet paremmin.
iitulii72
Samanlaisia tuntemuksia täälläkin.
Mulla nyt toinen raskaus ja menossa rv 18+5 (oikeasti 3-4 päivää vähemmän, koska hedelmöittymisen ajankohta melko tarkasti tiedossa). Esikoista odottaessani tunsin tässä vaiheessa liikkeet selvästi ja säännöllisesti, vaikka tyttö oli aika rauhallinen jo masussa. Nyt olen tuntenut tuskin mitään ja huoli on kyllä välillä ollut kova. Tosin mulla on istukka edessä, joten syy hiljaisuuteen on ilmeinen, mutta silti on sellainen olo, että tässä vaiheessa pitäisi jo jotain liikettä tuntua.
Sydänäänet on kuultu neuvolassa viimeksi maanantaina, mutta silti fiilis on jotenkin alakuloinen, kun ei noita liikkeitä tunnu. Ihan muutaman kerran olen parin viime viikon aikana ollut tuntevinani jotakin, mutta useimpina päivinä - ei mitään.
Tää on jotenkin vähän yllättäväkin tilanne, kun esikoisen kanssa liikkeet tuntuivat niin aikaisin. Tuntuu, että kun elämässä on jo yksi lapsi, työt ym. touhua ja hässäkkää, niin aikaa tämän uuden raskauden ajattelemiselle jää muutenkin tosi vähän. Ja kun ei niitä liikkeitäkään tunnu, niin tuntuu, ettei oo oikein minkäänlaista kontaktia tuohon tulokkaaseen. Maha toki kasvaa, mutta muuten olen miltei täysin oireeton ja olo on jokseenkin epätodellinen.
Jospa tämä tästä konkretisoituisi, kun vauva alkaa kunnolla potkiskella...
Lumileopardi ja beibi + esikko 2 v 11 kk
Itse odotan kolmatta, viikkoja nyt 17+1, eli aika samoissa kuin sinä. Usko tai älä, mutta kaikkien kanssa mulla on näillä viikoilla " huoli" . Luulen, että se johtuu siitä että kaikki tietää ja näkee että mä olen raskaana, mutta kun vauvan liikkeitä ei tunne (no ehkä jotain pientä, mutta ei vielä niitä selkeitä potkuja joita toivon!) niin iskee semmonen epäusko... Mullakin on viime lääkäri/neuvola käynnistä jo monta viikkoa, ja seuraava aika vasta kahden viikon päästä. Sitä on vaan niin malttamaton saamaan sen vahvistuksen, että kaikki on ok, vaikka kyllähän sitä tietää että kaiken pitäis olla kunnossa. Lohdutuksen sana, niin heti kun liikkeet alkaa tuntumaan selkeämmin (varmaan kahden viikon sisään), niin olo helpottaa kummasti :-)