Sovinko mielestänne äidiksi? Tuntuu, etten ole yhtään äiti-tyyppiä
En jaksa mitään söpöstelyjuttuja, varsinkin pienten tyttöjen vaatteet kaupoissa herättävät lähinnä yökötysrefleksin. Olen myös äärimmäisen huono ja laiska kokki. Mies tekee meillä aina ruuan, jos itse laitetaan. Kodin puhtaudesta ja siisteydestä olen aika nipo, varmaan keräilisin koko ajan lapsen perässä tavaroita. Toisaalta muu elämämme on aika boheemia ja lyhytjänteistä (esim. spontaaneja lähtöjä ulkomaille, epäsäännölliset työajat). Omalla tavallani poden kuitenkin vauvakuumetta ja ei mieskään totaalisen vastaan ajatusta ole. Onkohan minussa/meissä ainesta vanhemmiksi?
Kommentit (7)
En minä ainakaan ole sellainen kuin luonteeni perusteella olisin ajatellut.
joko lasta suunnitellessa tai raskaana ollessa.
Meillä on pitkä lapsettomuus takana ja olen nyt raskaana. Ajatuksiin on iskenyt pieni pelko, että mitäs, jos minusta tuleekin huono äiti tai pilaan lapsen jollain lailla. Olen muutaman " lapsellisen" kanssa asiasta puhunut ja ovat vakuutelleet, että tollaiset ajatukset on normaaleja.
Lapselle on pääasia, että saa ruokaa, hoivaa ja rakkautta. Tärkeää olisi myös, että vanhempien parisuhde olisi kunnossa. Toki lapsi tulee muuttamaan elämäänne - se on tärkeää tiedostaa - mutta kyllä jokainen voi tehdä äitiydestään/vanhemmuudestaan oman näköisensä.
neljä lasta. Toivottavasti niistä ihan ihmisiä tulee. Ei kukaan meistä ole täydellinen äiti. Toki jos sinulla on useampi lapsi joudut luopumaan tietystä vapaudesta, ja tietysti jo eka vauva muuttaa kaiken, mutta sellaista se elämä on. Sitä sitten vanhempana on taas vapaampi.
Meidän kohdalla eivät edes monet " pelottelut" tai käsitykset lapsiperheiden elämästä pitäneet paikkaansa, vaan kaikki on ollut paljon helpompaa ja mukavampaa kuin mitä luulimme. Vauva söi ja nukkui hyvin, toimeentulo ja kotona oleminen on saatu järjestettyä mukavasti, koti ei näytä puuhamaalta, omia juttuja pystyy edelleen tekemään jne jne. Tietysti elämä on muuttunut, mutta positiivisesti.
Itseni mukaan lukien. :) Mikä edes on tämä myyttinen " äitityyppi" ? Turha ajatella, että vain pullantuoksuiset naiset on sopivia äideiksi, jokainen tekee sen kuitenkin omalla tyylillään. Se, mitä sun PITÄISI miettiä, on se, että _haluatko_ sä lapsia. Oletko valmis vuosien kakka-sotku-uhmisralliin? Siihen, että joku ihminen on riippuvainen sinusta liki parikymmentä vuotta? Monelle vanhemmuus tulee luonnostaan, toisten täytyy käydä aika kovakin koulu läpi. Useimmat ajattelevat sen olevan sen arvoista. :)
Voit olla äiti omalla tavallasi. Mekin eletään tosi erilaista elämää kuin yleensä lapsiperheen elämäksi mielletty on, mutta meillä onkin vain yksi lapsi. Juuri tänään mietin, että en ehkä halua useampia lapsia, koska yhden kanssa on vielä niin helppo elää niinkuin parhaaksi näkee.
Mutta ei missään ole sääntöjä siitä, millaisiin vaatteisiin lapsi täytyy pukea, tai millaiseksi elämän on muututtava.