Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-11-vuotiaiden tyttöjen äidit huomio; kuukautisista!

Vierailija
12.09.2007 |

Miten/missä vaiheessa olette kertoneet tytöillenne kuukautisista ym. murrosiästä? Suositelkaa jotain hyvää lapsentajuista kirjaa aiheesta äidin puheiden tueksi. Jotenkin (äitiä!) vähän ahdistaa, kun 4. luokkalaisella alkaneet rinnat kasvaa ja lapsi on lääkäri- ja verikammoinen. Selitä siinä sitten, että kuukautiset hieno asia...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pikkuisen kerrallaan, miten nyt on tilanteeseen sopinutkin. SAmoin noista näppylöistä olen kertonut, että on sen merkki, että on tulossa nuoreksi neidiksi. Rinnat on myös alkaneet vanhemmalla kehittyä, mutta en ole niitä sen kummemmin huomioinut, ettei tunnu hämmentävältä. Joskus puhuttiin, kun niihin sattui. Kirjaa ei nyt tule mieleen keskustelun pohjaksi, mutta varmasti kirjastosta löytyy. Ehdottomasti kannattaa kuitenkin puhua. Eikö hän ole huomannut sun siteitä yms. tuotteita tai tv-mainoksista tullut puhetta.

Vierailija
2/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös, että esittelet siteitä ja tamponeja jo valmiiksi. Sitten kun niitä tarvitaan, osta tytölle monenlaisia erilaisia, että voi sitten valita mukavimman. Älä koskaan kitsastele näissä asioissa tai pakota tyttöä ostamaan niitä omilla viikkorahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siteet ja tamponit on esillä olleet vessan kaapissa ja aina ja aivan avoimesti kaupasta ostettu, mutta tyttö ei ole niistä oma-aloitteisesti kysellyt. Lähinnä tuo verikammoisuus tuossa ahdistaa mammaa. Haluaisin, että kuukautiset luonnollinen ja hyvä asia. Eikä mikään lapsuuden loppukaan..

Vierailija
4/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun kirjan avulla mutta 4. luokkalainen on jo iso tyttö vaikkakin vielä lapsi! Mikä siinä on niin vaikeeta? Kuukautiset kuuluvat jokaisen naisen/tytön elämään, ei siinä mitään kirjoja tarvita.

Vierailija
5/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tyttäni kertoi jo luokkatoverinsa valistaneen häntä tästä asiasta :)

Vierailija
6/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos koulussa ei ole kerrottu niin kaverit anakin ovat kertoneet

Vierailija
7/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaankaan tiedä, että onko tyttöjen äiti jutellut asiasta heidän kanssaan, joten olen yrittänyt silloin tällöin ottaa asiaa puheeksi. Tytöt 11- ja 12-vuotiaat tuntuvat kuitenkin olevan jo ihan täysin perillä kuukautisista, joten turhu heille on sen enempää niistä kertoa, olen vain kertonut jos itselläni esim. on ollut kuukautiskipua, että ne kivut voivat kuulua asiaan, mutta yleensä särkylääkkeillä niistä selviää. Ja kun sitten heillä kuukautiset alkavat, niin jos mainitsevat siitä minulle niin tiedän varata siteitä enemmän kotiimme.

Tuntuu, että tytöt ovat luonnollisimpia asian suhteen kuin minä :) Itse voin jutella kuukautisista ja ehkäisystä ystävieni tai mieheni kanssa täysin estoitta, mutta esim. omalle äidilleni en.. Tiedä sitten mistä tuo johtuu. En edes itse uskaltanut kertoa äidilleni kun kuukautiseni alkoivat, pimitin sitä asiaa kaksi vuotta ennen kuin jätin veriset housut kylppäriin kerran (sitä ennen hävitin roskiin tahraantuneet housut). Tosiaankaan en toivo, että omat lapseni tai mieheni lapset eivät uskalla asiasta kertoa..

Vierailija
8/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5. luokkalaisissakin on aina muutama, joille ihan vierasta asiaa. Koulussa kuukautisasioista kerrotaan 5. luokan ympänkirjassa ja th kertoo 5 luokan tarkastuksessa.

Vierailija
9/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin asia on helppo lapsenkielisesti kertoa.

Naisilta tulee joka kuukausi masusta verta pimpin kautta ulos silloin kun masussa ei ole vauvaa. Ei siinä mitään sen ihmeellisempää ole.

Vierailija
10/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdeksänvuotiaana alkoi... kerroin asiallisesti, en kirjoista kerrottuna...

Vierailija
11/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkathan voi alkaa minä hetkenä hyvänsä. Avoimesti vain puhut asiasta, voithan vaikka kysäistä että onko teillä koulussa puhuttu menkoista? Mun mielestä lapsille kannattaa pienestä asti ottaa normaali ja peittelemätön puhetapa kaikesta vastaavasta, eikä esim. sanoa 2-vuotiaalle pimpin olevan pylly, tai etupylly :-)

Muistan omasta teiniajasta kun menkat alkoivat, ettei kukaan kertonut koska ne loppuvat. Lopulta kun jostain kirjasta itse luin vaihdevuosista muistan olleeni pettynyt, että niiden kanssa pitää elää vuosikaudet.

Vierailija
12/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että vaikka tietää periaatteessa että sitä verta tulee kuukausittain, niin lapsi haluaa kysyä jotain lisää, esim. että mitä varten ne on ja sattuuko se ja voiko olla koulussa kun ne on tai jotain sellaista.

BTW oon tavannut junttiperäläisen POJAN silloin yläasteikäisen, joka oli sitä mieltä, että pojillekin tulee kuukautiset, hänellä oli ollut :O Ei kertonut tätä asiaa mulle vaan yksi tuttu juorusi, en siis voinut kysyä lisää enkä tiedä olisinko silloin samanikäisenä halunnutkaan kysyä... Mutta siis, lapset voivat olla uskomattoman tietämättömiä vielä aika isoinakin!

Vierailija
13/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi menkat 10-vuotiaana, kaverillani 9-vuotiaana (tuolloin en tuntenut tätä kaveria)! Oli pikkasen ahdistavaa kun olin vain etäisesti tietoinen mistä on kyse, äiti ei ollut asiasta puhunut. Häpesin ja piilottelin asiaa ja kun otin äitin siteitä, koin itseni varkaaksi ja luulin että äiti takuulla laskee ne siteensä ja huomaa että olen varastanut niitä. Kun asia sitten tuli esille (taisin itse kerätä rohkeuden kertoa), äiti tuhahti " jaa nytkö ne jo alkoi" , ja myöhemmin, kun mun vuoto oli tosi runsasta, niin runsasta että joskus koulun penkillä vuosi yli, äiti neuvoi että ei sitä sidettä kannata joka välissä vaihtaa... just.

Eli kertokaa ajoissa, suoraan ja asiallisesti, ja korostakaa että asia on luonnollinen ja hieno juttu, sekä luottakaa tyttöjenne omaan arvostelukykyyn sen suhteen mitä suojia käyttää ja kuinka usein vaihtaa.

Vierailija
14/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoivat kuukautiset jo tuossa iässä ensimmäistä kertaa, oli todellinen shokki kun ei ollut puhuttu. Luulin olevani kuolemansairas ;)

Vierailija
15/15 |
12.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole pitkä aika, kun viimeksi otettiin puheeksi... tytöt 9 ja 10v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan