En osaa ostaa ruokaa. ov
Älkää nyt naurako. Mutta mulla ei ole minkäänlaista mielikuvitusta kaupassa. Kun tulen kotiin, kassissa on vain tyyliin leipää ja maitoa ja jauhelihaa, ja sitten kotona on aina sellainen tunne, että jotain tekisi mieli mutta mitä. Ja uskokaa tai älkää, niin muuten en ole mikään uusavuton. Jotenkin sitä vaan urautuu ruokaostoksissa. Minulla on kaksi lasta, ja vanhempi on niin nirso, että senkin vuoksi tulee varioitua aika vähän. Vaikka tietysti juuri siksi pitäisi. Osaisiko joku antaa jotain käytännön vinkkiä millä voisi piristää arkiruokavaliota?
Kommentit (3)
Kun törmäät lehdessä tai tv:ssä hauskan kuuloiseen ruokaan, kirjoita sen nimi tai ohje heti muistiin ja säilytä samassa paikassa kuin ruokalistasi. Sitten teet listan pohjalta ostoslistan.
Itse kukin urautuu, joskus on oltu miehen kanssa kaupassa yhtä aikaa mut eri hyllyillä - kassalla kärryyn on tullut joitain tuotteita täsmälleen samaa merkkiä kaksi kappaletta :)
Kirjoitat ylös mitä niitä varten tarvitset ja listan kanssa kauppaan.
Lisää listaan terveelliset hedelmät, salaatit ym.
Lue keittokirjoja ja ruokalehtiä ihan vaan ideoita hakeaksesi.
Sitten voit päättää vaikkapa etukäteen, että teillä on kerran viikossa keittoa, kerran jauheliharuokaa, kerran kalaa. kerran kokolihaa ja kerran kanaruokaa. Etsi näihin kategorioihin reseptit ja jos ei puuttuville kahdelle päivälle jää tähteitä niin sitten voit tehdä jotain, joka on sattunut sinua miellyttämään keittokirjoissa. Ja jos ideoita jää yli, niin sitten teet niitä seuraavalla viikolla ;)
Tuolla idealla muuten nettikeittokirjat ovat hyviä. Niissä voi yleensä hakea reseptejä tietyillä kriteereillä, eli esim. kalaruoat ja keitot.
Suunnittele myös lisukkeet varioiden. Eli että koska teillä on ollut esim. riisiä usein, niin seuraavan kerran teillä on pastaa tai perunaa. Ja salaatit samalla periaatteella.
Tällä idealla olisin itse tehnyt tällä viikolla esim.:
lohikeittoa kahdeksi päiväksi (ja puolet lohesta pakkaseen odottamaan myöhempää käyttöä)
kalkkunapastapaistosta (vähän makaronilaatikon tapaista) ja vihreää salaattia
Intialaisia lihapullia ja riisiä sekä kuumia vihanneksia ja salaattia
Samoja lihapullia seuraavana päivänä, mutta pastan kera ja eri salaatilla.
Omatekoista kasvipizzaa ja salaattia
Karjalanpaistia ja perunamuusia sekä salaattia