Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhällä ei ole varaa halpaan? Onko niin?

Vierailija
08.09.2007 |

Meillä on raha tiukassa ja olen miettinyt tätä asiaa, että tuleeko lopulta kalliiksi ostaa halpaa. Eikös vanha sanonta kuulu noin, että köyhällä ei ole varaa halpaan. Kiinnostaisi kuulla ajatuksia muiden vähätuloisten kulutusasioista. Miten te asian näette?

Minä olen noudattanut tuota sanontaa ainakin jonkin verran, mutta en tiedä, onko se oikea ratkaisu, sillä rahaa tietenkin menee enemmän ostohetkellä, joka aiheuttaa mielipahaa myöhemmin, kun rahaa on siten vähemmän jäljellä. Mutta tuntuu hullulta sellainen varojen yli eläminen. Ehkä olisi parempi siirtyä kirpparilinjalle ja ostaa uutta laatua sitten, kun siihen on oikeasti varaa.

Asiallisia ajatuksia, kiitos 30v. perheenäidille :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoon makuun ei köyhällä ole varaa. Hyvällä maulla, nokkeluudella ja tyylitajulla potkii pitkälle ihan kirpparikamoin.

Vierailija
2/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki jos ostan lapselle vuodessa kolmet lenkkarit jotka yhteishinnaltaan ovat 30e, tulee halvemmaksi kuin ostaa yhdet 50e lenkkarit.

Meillä ostetaan käytettynä lähes kaikki huonekaluista lähtien, tosin lasten ulkovaatteet ostetaan pääosin uusina (tietysti villasukat, hanskat ja pipot ja kaulaliinat teen itse) sen takia että kiertävät kolmella lapsella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin " säästää" ja ostaa 5veelle Citymarketista halpis pihahousut (12,95e). Istuivat hyvin mutta 3 nappia irronnut (vyötärön säätöx2 ja etunappi) 2 ensimmäisen päivän aikana. Kaksi nappia kateissa. Hienot aplikaatiot purkautuneet polvista, vaikka saksin langanpätkiä kokoajan pois ettei lähtisi purkautumaan enemmän.. Sisäsaumat alakavat irvistelemään rumasti. Ei hyvä ostos mutta tytär pitää housuista! Eli osta laadukkaampaa=hintavampaa=kestävät parhaimmillaan toisella ja kolmannellakin lapsella. Ekologisempaakin :)

Vierailija
4/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule kuulonkaa, että nämä halpis pöksyt kestäisivät vielä toisenkin lapsen käytössä, harmi.

Vierailija
5/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ostaa vain sen, mihin on oikeasti varaa. Itse tekisin tilanteessasi niin, että pääosin ostelisin (varsinkin) lapsille hyväkuntoisia ja -laatuisia vaatteita kirpparilta. Loput sitten tarpeen mukaan uusina ja lapselta toiselle kierrättäminen huomioiden. Ja aikuisille osa halpista ja aina välillä jonkun pitempiaikaisen laadukkaamman tuotteen esim. neuleen vaikka vähän kalliimmallakin. Itse ostan lähes kaiken alennuksella, joko aleista tai kanta-asiakastarjouksella jne. Koko korttien värisuora löytyy lompakosta ja tosiaan myös hyödynnän niitä.

Vierailija
6/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmittaa jos sottaantuu :) Kirpputoteirltakin löytyy aika-ajoin laatutavaraa !

Vierailija
7/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin kirppiksiltä! Kannattaa kokeilla, jos et tähän saakka ole ollut kirppisihmisiä. Itse ostin esim. eilen täysin priiman Reima-merkkisen takin pojalle. Hinta oli 5 euroa.

Minusta tiettyihin asioihin kannattaa satsata, mikä nyt onkin itselle tärkeää. Itse ostan aina hiustenhoitotuotteet kampaajalta ja jakut ja kengät ovat yleensä kalliita laatumerkkejä.

Ruoassa eka kriteeri on terveellisyys, vasta sitten edullisuus. Eettisyydestä joutuu ikävä kyllä joskus tinkimään ja ostamaan niitä halvempia epäreilun kaupan banaaneja (sivuhuomautus: on mielestäni tyhmää, että kuluttaja yleensäkin joutuu tekemään kaupassa päätöksen olla joko reilu tai epäreilu).

Vierailija
8/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdet tai kolmet pihahousut kirppareilta. Merkkituotteita ja kestävät vielä toisenkin lapsen käytön.

Vierailija
9/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi persaukinen kälyni osti 700 Euron takin, koska " haluaa satsata laatuun ja takki menee pitkään" . Niinpä. Epäilenpä vaan, että tuota takkia ei oikeasti tule käytettyä niin paljoa kauemmin kuin esimerkiksi 100-150 Euron takkia. Sääliksi käy vaan nyhväke veljeni, joka on osallisena noissa ostoksissa... Lähinnä se, että pelkään pahaa sen suhteen, mistä rahat aina saadaan. (=käyttöluottoja)

Vierailija
10/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain tavaraa oikeesti tarvitsee ja paljon käyttää niin halpa ei kestä. Esim. mieheni tarvitsee töissä välillä sadeasua. Osti halpakaupasta yhden joka kesti käyttöä ½tuntia! Joutui sitten ostamaan sen laadukkaan hintavan joten tappiota tuli sen halpishinnan verran. Ei saanut edes rahoja siitä halvasta takas koska kuitti oli hävinnyt ja ostoksesta sen verran aikaa.

Mutta toki maalaisjärki kaikessa, en minäkään ymmärrä mitään 700 euron takkeja! Ja kyllä uusi halpa auto on käytössä ihan yhtä toimiva kulkuväline kuin uusi kallis auto.

Vierailija
11/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparit ovat toki tuttuja, pitääpä käydä nyt useamminkin. Harvoin tulee lähdettyä, kun minusta tuntuu, että menee yksi päivä, kun kierrän kaiken oikein hyvin läpi liikkeessä. Mikä teistä on paras; UFF, Fida vai pk-seudun Kierrätyskeskus? (Muita hyviä?)

Ruoassa minulla on sama juttu, että siitä ei tingitä. Haluan 2v. lapselleni terveellistä ruokaa. Toki jos on halvempi vaihtoehto tuotteesta, ostan sen yleensä jne. Ja tarjouslohta ja tarjouksia muutenkin usein. Täysin luomua olisi aivan ihana ostaa, mutta ei nyt ole varaa :( Herkkuja ostamme kuitenkin aika paljon, siitä tulee hyvä mieli. (Yhtälailla monella köyhällä on varaa tupakkaan ja viinaan, meillä ei siihen kulu)

Tuo yli varojen elely minulla kai tulee siitä, että yritän niin kovasti elää kuin muutkin " normaalit" ihmiset, eli tykkään, että koti olisi kivasti sisustettu jne. Olen mm. ostanut Teema-astiastoa jne, vaikka samanmäärän saisi Ikeasta muutamalla eurolla. Olen sisustanut kylppärin uudestaan (suihkuverho, pyyhkeet, pyykkikori, kylpymatto ym tarvikkeet, eikä halvimmat tuotteet), vaikkei se todellakaan olisi tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä! Mutta tuli hyvä mieli, kun on kivan näköinen. Pussissa tuntuu sitten.

Tuosta minulla tulee itselleni se ristiriita. Masentaa todella paljon, kun ei ole varaa sisustaa niinkuin haluaisi. Ei ole varaa mennä vaateostoksille niinkuin haluaisi. Tämä asia on mielessä lähes päivittäin.

Lapsemme on ensimmäinen ja kuumeilemme kovasti toista ja itse haluaisin vielä kolmannenkin joskus, joten vaatteet ja tarvikkeet tulevat kyllä kierrätettyä lapsilla :)

Tätä ahdistusta ja masennusta olisi saatava vähennettyä kyllä :(

Vierailija
12/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla köyhillä ole varaa kalliiseenkaan!

Vierailija
13/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mitään Tiimarin muoviastioita vaan Tupperwarea. Elinikäinen takuu ja jotkut meidän kipoista ovatkin tulleet perintönä äitini äidiltä. Hyvin ovat kestäneet ja siitä innostuneena ostettu itse lisää.

Halvat kengät hajoavat alle vuodessa, laadukkailla kävelee kymmenenkin vuotta. Takissa sama juttu. Klassinen, ajaton malli vaatteissa aikuisilla. Lapsille voi ostaa jotain halvempiakin juttuja, sillä lapsi kasvaa (ainakin tietyssä iässä) nopeasti.

Vierailija
14/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. reimatekkejä ei ole koskaan meidän lapsilla ollut.

Vierailija
15/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varojensa mukaan, eipä ainakaan velkaannu turhaan. Köyhä ostakoon halpaa (eli sitä, mihin rahat riittävät) ja rikas sijoittakoon kalliiseen.

Vierailija
16/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä tulisi teillä ajatuksia mieleen :)

Vierailija
17/17 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kodinkoneissa kannattaa hankkia laadukas, joka kestää 10 vuotta kuin 30% halvempi, joka hajoaa muutaman vuoden kuluttua.

Mutta jos tarvitsee juhlavaatteen, jota käytetään pari kertaa, HM laatu riittää hyvin ja silloin olisi hölmöä ostaa kallis merkkituote.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän