Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ero ja riita 11 kk ikäisen lapsen asumisesta

08.09.2007 |

Muutin avomieheni luota pois alkukesästä. Mukanani muutti myös nyt 11 kk ikäinen poikamme. Isä ei kuitenkaan suostunut pojan poismuuttoon, ja yhteishuoltajuuden vuoksi maistraatti ei hyväksynyt muuttoa. Käytännössä poika on kuitenkin asunut luonani koko ajan, joskin isä on tavannut häntä lähes päivittäin. Kotimme sijaitsevat lähellä toisiaan (n. 1km), joten tapaamiset ovat olleet helppo järjestää.

Lastenvalvojalla ei päästy sopimukseen lapsen asumisesta, sillä isä vaatii lasta itselleen ja on ottanut itselleen lakimiehen. Itse en tähän suostu, sillä lapsi on vielä kovin pieni, ja imetänkin häntä vielä. Nyt asia menee oikeuden ratkaistavaksi.

Kummallakaan meistä ei ole päihde- eikä mielenterveysongelmaa, joten sellaiset seikat eivät asiaan vaikuta. Isä myös ehdotti yhtenä ratkaisuna viikko-viikko -systeemiä, mutta se ei imetyksen vuoksi onnistu. Isä haluaisi tietenkin, että lopettaisin imetyksen, mutta itse olen sitä mieltä, että lapsi itse saa päättää koska haluaa lopettaa.

Niin, ja minulla on ennestään kaksi kouluikäistä tyttöä, jotka asuvat luonani, poika on isänsä ensimmäinen lapsi. Tyttöjen isän kanssa ei onneksi ole mitään ongelmaa ja tapaamiset (joka toinen vkl) sujuvat hyvin.

Pojan isä ei ole maksanut minulle vielä elatusapua, eikä kuulemma suostu maksamaan niitä takautuvasti, mutta kai oikeus voi määrätä hänet maksamaan..?

Kertokaa nyt omia kokemuksianne, jos joku on vastaavassa tilanteessa ollut, ja miten on käynyt. Voidaanko noin pieni lapsi tosiaan määrätä isälle? Ja jos lapsi saisi asua luonani, miten paljon lapsen olisi hyvä tavata isäänsä? Jokapäiväiset tapaamiset ovat henkisesti minulle rasittavia, koska hakutilanteessa saan haukkuja ja ilkeilyjä isältä...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan selvä, että pojallenne paras koti on äitinsä luona. Olettehan jo fyysisesti täysin symbioosissa imettämisen takia. Olisi hullua riistää äiti pojalta, enkä usko että kukaan tuomari niin tulisi ikinä päättämään.

Jos exäsi uhkailee sinua oikeudenkäynnillä niin ota heti yhteyttä paikalliseen oikeusaputoimistoon. Jos olet pienituloinen, saat avustajan ilmaiseksi.

Perheneuvola on myös toinen paikka jossa sinua pystytään tukemaan vaikeassa tilanteessasi.

Olen itse ollut hiukan vastaavanlaisessa tilanteessa ja meidän tapauksessa oikeudenkäynnillä uhkailut (jota jatkui melkein vuosi) oli vain uhkailua. Itse olin tietenkin aivan paniikissa ja otin uhkailut todesta.

Nyt sinun täytyy pysyä lujana. Muistan kuinka itse meinasin jo väsyksissä suostua lasten kannalta aivan hölmöön sopimukseen, mutta se olisi kaduttanut jälkikäteen. Onneksi olen ihmeen kaupalla löytänyt voimia pitääkseni puolia ja nyt olen kahden pienen lapsen yksinhuoltaja (yhteishuoltajuus purettiin) ja lapsilla on rauhallinen ja rakastava asuinympäristö ilman minkäänlaista paikasta toiseen riepottelua.

Pidä puolesi, kaikki varmasti kääntyy parhain päin. Se tosin voi viedä vielä paljon aikaa!

Vierailija
2/16 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen juuri muuttanut avomiehestä erilleen.Meillä on 3v ja 1,5v lapset,jotka asuvat kanssani.Lastenvalvojan ohjeen mukaan tapaamissuositukset iän mukaan,eli 3vuotiaalle sopiva aika olla pois lähivanhemman luota 3vrk.2-vuotiaalla 2 vrk jne.Pienemmän saa isä pidemmälle lomalle eli viikoksi vasta ensi kesänä.Mitenkään isän roolia väheksymättä.Muuten tapaamiset joka toinen vkonloppu.Olemme väleissä,joten isä voi käydä lapsia katsomassa miten ehtii.Vaikea kuvitella että pienet lapset isälle määrättäisiin,ellei äiti olisi kertakaikkisen kelvoton;)Itsekin imetin vielä alkukesästä,ja pitkitin poismuuttoa koska en kertakaikkiaan olisi jaksanut muuttorumbaa sen tissityksen keskellä.Minua myös uhkailtiin huoltajuuskiistoilla.Lähinnä varmasti kun muuta keinoa ei enää ollut.Voimia sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne on jo tosiaan niin paha, että minullakin on asianajaja, ja asia varmasti menee oikeuteen, koska isä ei suostu ehdotukseen, jossa lapsi saisi olla isällä kaksi arki-iltaa joka viikko, ja sen lisäksi vuorokauden joka toinen viikonloppu. Imetyksen loputtua isä saisi joka toisen viikonlopun kokonaan (sekä lisäksi nuo kaksi arki-iltaa). Minusta tuo on aivan kohtuullinen ehdotus! Enkä todellakaan ole kelvoton ihminen, en tupakoi en käytä huumeita, enkä käytä alkoholia ollenkaan lasten aikana. Että en oikein tajua, mihin lapsen isä aikoo vedota sitten oikeudenkäynnissä!

Vierailija
4/16 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo sinun ehdotus tapaamisista kuulostaa hyvältä. Samantapainen järjestely oli meilläkin aluksi; poika oli erotessamme 10 kk. Sen jälkeen tapaamisia on tietty muutettu jonkun verran pojan kasvaessa, poika on nyt vajaa 6v.

Kyllä minusta tuntuu, että exälläsi ei ole minkäänlaisia perusteita oikeusjutulle. Vaikea on kuvitella, että kukaan tuomari määräisi lapsen isälle. Poika on kuitenkin vielä niin pieni, hyvin kiinni äidissä - imetyksen takia ja muutenkin.

Ja noista elatusmaksuista... Exäsi on velvollinen maksamaan ne myös takautuvasti. Tästä asiasta uusi mieheni väänsi kättä exänsä kanssa. Miehen poika siis asuu meillä, äiti ei suostunut maksamaan elatusmaksuja. Lopulta saivat elatussopimuksen tehtyä ja äiti maksoi elatusmaksuja takautuvasti puolelta vuodelta.

Voimia sinulle kovasti! Oikeudenkäynnin uhka on raskasta. Itse olen kokenut sen vain mieheni kautta, mutta raskaalta tuntui.

Vierailija
5/16 |
08.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: ehdottamasi tapaamissopimus on erittäin kohtuullinen, sehän lähenee 50/50 mallia niin paljon kuin imetyksen keskellä ja noin pienen lapsen kyseessä ollessa on käytännössä mahdollista. Isä on hölmö kun ei tartu siihen, oikeuden määräämät sopimukset ovat kuitenkin useimmiten kaikille osapuolille pettymyksiä (ja tulevat kalliiksi: vaikka jutun " voittaisikin" , joutuvat osapuolet yleensä kantamaan omat oikeudenkäyntikulunsa tappioinaan).

Ymmärrän toki isän tuskan, itseänikin raastaisi jos lapsi asuisi pääosin muualla kuin minun luonani. Mutta joskus voi olla oikeasti hyvä yrittää ajatella sitä lasta ja hänen parastaan, viikko/viikko on noin pienelle, joka ei ole tottunut olemaan erossa äidistään, ihan liian raju systeemi.

Koska lapsi virallisesti asuu vielä isänsä kanssa (vaikka käytännössä sun luona), pelkään, ettei oikeus voi määrätä isää maksamaan elatusmaksuja siltä ajalta jonka lapsi on " asunut" hänen luonaan. (elatusmaksuja määrätään yleensä sille, joka on virallisesti " etävanhempi" . Toisaalta sinuakaan ei kohtuuden nimissä voitane määrätä suorittamaan isälle elatusmaksuja, koska olet käytännössä vastannut lapsen elatuksesta pois muutettuasi.

Toivottavasti tuomari on fiksu (tai sosiaalityöntekijöiden selvitykseen nämä kai taitavat pitkälti nojata, eli toivottavasti sossut on fiksuja) ja ymmärtää lapsen parasta. Sinun kunniaksesi on luettava, ettet lähde kiristämään isää tapaamisten määrällä ennen oikeudenkäyntiä ja että olet yrittänyt tarjota reilua sopimusta.

Vierailija
6/16 |
10.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän pitää sopia lapsen huollosta aikuusikään asti, ei vaan tältä kuitenkin lyhyeltä imetyasajalta.Lapsi/lapselle on varmasti yhtä tärkeitä sekä isä että äiti. Eli jos ehdotat kahta iltaa ja jokatoista vkonloppua ja elareita takaantuvasti, niin mieti miten itsellesi sopii jos isätä tulisi lähivanhempi, rittäisikö sinulle nämä tapaamiset ja maksaisitko elarit takautuvasti? Jos vastaus on kyllä voit ehdottaa tätä myös isälle.Vai olisiko esim viikko/viiiko systeemi mikä sopisi? Ei isä automaasttisesti ole se etä ja tapaaja ja maksaja , ihan yhtä rankaa se on hänellekin erota lapsesta.Myös elareita sopiessa mieti myös mitä itse maksaisit. Mutta onneksi asutte lähekkäin niin se varmasti auttaa teitä löytämmän parhaan mahdollisen ratkaisun.

Vierailija
7/16 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollu hoitovapaalla, kelan kotihoidontuella, joten niistä tuloista ei paljon elatusmaksuja takautuvasti maksella..ja nyt oon menossa jatkamaan opintoja, ainoona tulona opintoraha... isä sen sijaan tienaa säännöllisesti ihan kohtuullisesti! Ei kai mua voida vaatia maksamaan elatusapua, kun ei ole mistä repiä..? Eri asia sitten kun/jos joskus pääsisin töihin!

Ja lapsen asumisesta vielä. Jos oikeus katsoo, että lapsen on parempi asua isällään, niin kyllä se kaksi arki-iltaa ja joka toinen vkl minulla, on parempi kuin viikko ja viikko. Noin pienen lapsen pitäisi saada nähdä toista vanhempaa säännöllisesti, viikko on liian pitkä aika olla erossa toisesta!

Vierailija
8/16 |
11.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmille. ja olen samaa mieltä, viikko-viikko olisi kauheaa riepottelua noin pienelle lapselle. Olisi tärkeää, ettei lapsen rutiineja rikottaisi. www.yyl.fi sivuilla on muuten paljon asiaan liittyvää tietoa, on ollut ainakin minulle avuksi! (ja heidän eroinfoon voi myös soitella..)

Vierailija
9/16 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et joudu maksamaan elaria koska siitä ei ole sopimusta. Ja oikeus katsoo missä lapsi tosiasiallisesti asuu. En suostuisi ikinä lapsen takia siihen että joka toinen viikonloppu ja viikollakin vielä 2 päivää. Liikaa sekavaa riepottelua. Aikuisille kivaa varmasti mutta lapselle liian sirkuselämää. Eri asia isompana, mutta en suostuisi noin pienelle jos oisin sinuna äiti. Tiedän isiä jotka itse ovat sanonett että jätetään ne väliviikoila ne arkipäivät pois koska lapsi menee itsekin sekaisin, missä pitää millloinkin olla. Ajatelkaa lasta, älkääkä pienestä asti vaatiko lasta puolittamaan itseään.

Vierailija
10/16 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on, ettet voi antaa lasta isälleen? Mielenkiinnosta kysyn, miksi? Jos kerran on ihan kunnollinen? Imetystä nyt en sotkisi tähän, ei se ole ratkaisevaa suuntaan tai toiseen tuossa iässä. Miksi olet tehnyt lapsen exäsi kanssa, jos ei hän ole tarpeeksi hyvä isä lähivanhemmaksi?

Mutta aika sopan olet kehittänyt, toiseen kertaan jo yh... -.-

Vierailija
11/16 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi isät, miksi teidän pitää yrittää riistää vauvoja äideiltään:((

Vierailija
12/16 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:50"]Voi isät, miksi teidän pitää yrittää riistää vauvoja äideiltään:((
[/quote]Ette voi äidiksi muuttua, ja joo sanotte: mut mä olen isä, ja silti erottaisitte vauvan äidistään.

Vierailija
13/16 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran äiti on niin ylivoimainen vanhempi, niin miksi sitten vaaditte parisuhteessa mieheltä osallistumista lasten hoitoon. Miksi tarkoituksellisesti jätätte lapsen huonolle hoitajalle? Eikö olisi parempi viedä vaikka naapurin rouvalle, kun miehelle?

Vierailija
14/16 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen taas näkee, minkä verran tasa-arvo naisia kiinnostaa: ei pätkääkään.

Joku valittaa miten mies yrittää erottaa lapsen äidistään. Mitähän se äiti erossa tekee? Erottaa lapsen isästään. Eikö se haittakaan?

AP ihmettelee elareita. No vaikeahan niitä on maksaa, kun summaa ei ole määrätty. Ja miksi rahoittaa lapsen ryöstäjän pakomatkaa. Jopa AP itse myönsi ettei maistraattikaan hyväksynyt muuttoa. Ja tottakai etävanhempi maksaa elareita lähivanhemmalle, koska suurin osa lapsesta johtuvista kustannuksista tulee lähivanhemmalle. Luuliko AP tosissaan että elarit koskee vain miehiä?

Valitettavasti huoltajuuskiistat ratkaistaan lähes aina äidin eduksi. Tässä yhteiskunnassa isälle on varattu vain maksajan rooli. Vieläkö joku ihmettelee miksi Laasanen saa kannatusta? Niin naurettavaa kun se onkin, niin hän on lähes ainoa heteromiehen oikeuksien puolustaja. Heteronaisille, homoille ja lesboille on puolestapuhujia joka mediassa. Heteromiehille vain Laasanen. Aika heikosti menee.

Vierailija
15/16 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta miksi niin monia miehiä kiinnostaa lapsesta huolehtiminen vasta eron tullen?

Edelleen sitä mieltä, ettei isä voi äidiksi muuttua. Ei isää tietenkään pidä kokonaan pois dumpata, mutta nämä vuoroviikkotoiveet varsinkin pienten lasten kohdalla, niin huh huh.

Vierailija
16/16 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 16:10"]

No mutta miksi niin monia miehiä kiinnostaa lapsesta huolehtiminen vasta eron tullen? Edelleen sitä mieltä, ettei isä voi äidiksi muuttua. Ei isää tietenkään pidä kokonaan pois dumpata, mutta nämä vuoroviikkotoiveet varsinkin pienten lasten kohdalla, niin huh huh.

[/quote]

Sulla on hieno ja tasa-arvoinen lähestymistapa. Lähtökohtaisesti miehet eivät huolehdi lapisistaan. tttu... Eipä ole Tulvassa juttuja näistä asioista. 

muuten, miksi naiset surmaavat perheitään?