Tarkoittaako tämä nyt keskenmenoa? :ó(((
Viikolla 7 mennään ja nyt ihan yhtäkkiä alkoi vuotaa verta! Ei varsinaisesti kipuja, mutta hieman on jotain "tuntemusta" kuitenkin, ellen sitten jotenkin kuvittele sitä :o/ Veri oli aluksi kirkasta ja nyt siteessä näyttäisi enemmän ruskealta.. ei ole kovin paljoa tullut, mutta tullut kuitenkin.
Voiko normaalissa raskaudessa näin vuotaa? Pelottaa ja itkettää jo valmiiksi :o((
Kommentit (39)
raskaudessa vuotoa eli ensimmäisessä raskaudessa (tosi vähäistä, mutta pelästyin silti) ja kolmannessa raskaudessa vkolla 11 ihan kirkasta verta tuli, ihan kuin olisi tullut kuukautiset, oikein hulahti housuihin. Sain ihan slaagin, kun menin vessaan ja itkin jo menetettyä vauvaa (kolmas on "vahinkovauva", jonka saaminen hiukan hirvitti, syyttelinkin itseäni, kun en ollut häntä "halunnut"). Ottivat minut sairaalaan ultraan heti, kun soitin. Siellä oli kuitenkin elävä sikiö ja voi miten onnellinen olin, vahinkovauva muuttui siinä hetkessä niiiiiiin halutuksi. Seuraavalla viikolla verta tuli taas, mutta en mennyt lääkäriin, koska loppui ihan yhtä yllättäin kuin oli alkanutkin. Nytkin tuli ihan kirkasta verta.
Eli ei sitä aina tiedä. Lepäile nyt kuitenkin, ensimmäisellä kerralla lääkäri kehotti tekemään niin ja seksiä ei saa harrastaa ennen kuin vuoto loppuu (sen nyt varmaan kyllä sanoo järkikin.)
Pidän peukkuja!
Pääsin ensimmäisessä raskaudessa ylimääräiselle käynnille neuvolaan kuunteluttamaan sydänäänia vko 10, kun oli todella paniikissa asiasta ja olikin suuri helpotus kun sieltä ne äänet kuuluivat ensimmäisen kerran. Kipuja minulla ei ollut.
Ekan kerran jopa soitin Kätilöopistolle ja sieltä rauhoiteltiin että jos ei kovia kipuja tule niin voi rauhassa seurata tilannetta. Parin viikon ajan aina vuotelin vaihtelevasti ja sitten vuodot loppui kokonaan kun raskaus oli edennyt hieman pidemmälle. Olihan se pelottavaa ja epätietoisuudessa olemista, mutta sain myös kuulla että raskauden ajan vuodot ovat itseasiassa hyvinkin yleisiä.
Limakalvot voivat olla vaan raskauden aikana herkemmät ja vuoto tulla jostain sieltä. Minulla vuoto alkoikin yhdynnän jälkeen eli limakalvot ärtyivät tms ja vuoto jatkui sitten pari viikkoa.
eli kantsisko käydä ultrassa niin näkis onko sykettä......
Kävin siis aamulla neuvolassa ja ultrattiin, siellä se pikkuinen sydän sykki ja th:n mielestä ei ole syytä huoleen, ei tosin löytänyt mitään syytä vuodolle.. Viikkoja olisi nyt kasassa 6+6, mutta alkio vastaa vasta n rv 4! Eli hyvin pieni mutta syke kuitenkin löytyi, olin todella helpottunut ja niin onnellinen, kunpa nyt vain menisi kaikki jatkossa hyvin!
Nyt sitten seurataan tilannetta, menen uudestaan reilun viikon päästä ultraan. Pitää välttää nostelemisia, raskasta liikuntaa ym rasitusta...
itselläni heräsi mielessä kysymys että voiko istukan kiinnittyminen aiheuttaa vuotoa? Kun alkio on siis vasta 4-viikkoinen....
... tänään ei ole vuotoa tullut juuri ollenkaan eikä viime yönä lainkaan. Toivottavasti tämä nyt tästä asettuu sitten parhain päin :)
Neliviikkoisella ei näy syke, joten sikiön pituuden mittaus näyttäisi menneen pieleen...
Niin sitä itsekin mietin että eihän syke vielä kai pitäisi näkyä, mutta onneksi näkyi, muuten olisin huolesta sekaisin jos ei sykettä olisi näkynyt! Joka tapauksessa ei vastaa viikkoja, ja sanoinkin siitä että minulla on myöhäinen ovulaatio ollut.
ap
ja terve lapsi syntyi vajaat 8 kk myöhemmin.
niukasti ja keskenhän se meni. Vieläkin harmittaa kovasti. Toivon sulle parempaa onnea.
vuotoa rv 6-8, välillä enemmän välillä vähemmän. Luultavasti johtui istukan sijainnista (alhaalla), mitään muutä syytä lääkäri ei osannut sanoa.
mutta raskausviikkoja olisi nyt 6+6 mutta alkio ei vastaa viikkoja jokatapauksessa, johtuu siitä myöhäisestä oviksesta.
Niin, pelkään pahinta edelleen, että menee pian kesken, mutta yritän olla nyt positiivisella mielellä ja levätä ja ottaa rennosti. Tuo vuoto säikäytti niin perinpohjin että nyt osaan kyllä hellittää ja esim mennä aikaisemmin nukkumaan, jos sillä nyt sinänsä mitään merkitystä on.
Th sanoi kyllä ettei olisi huolissaan, ruskuaispussi ym näkyi selvästi.
Millä viikoilla se pahin keskenmenoriski on ohi? Rv 15?
ap
niin pahin keskenmenoriski on jo ohi.
Ota nyt ihan rauhallisesti. Mikään mitä teet ei voi vaikuttaa lopputulokseen. Parempi siis ajatella että hyvin kaikki menee.
kun näkee sen sydämen sykkeen siellä :´) On se aivan uskomatonta. Ja kuinka onnellinen olen että saan odottaa vauvaa. Ihanaa.
ap
että ekassa raskaudessa ei ollut mitään ihme vuotoja ja vasta niskapoimu-ultrassa näkyi kuollut sikiö.
Tokassa raskaudessa odotin koko ajan menkkoja punertavan vuodon takia. Tein testin vain itseäni ärsyttääkseni ja plussaa näytti. Sitten läksin sairaalaan ampparilla äkillisen rajun vuodon takia ja ensihoitajat sanoivat samaa jota minä ja mieheni olimme pelänneet. En edes halunnut katsoa ultran ruutua. Lekurikin oli hiljaa kunnes sanoi: Ei täällä ole hätää, sydän lyö ja kädet heiluu (rv 11).
Nyt siis reipas 2,5v poika!
Tämän pitäisi olla jokaiselle odottajalle selvää, mutta kuitenkin: viikkojen laskeminen aloitetaan ihan kuin kk-kierronkin eli edellisten kuukautisten ensimmäisestä vuotopäivästä. Ovulaatio tapahtuu noin kaksi viikkoa tämän jälkeen eli jos silloin tulet raskaaksi, hyppäät heti viikolle 2+. Alkio/sikiö on siis kaksi viikkoa nuorempi kuin mitä raskausviikot ovat.
Sydän alkaa sykkiä 25 päivän ikäisellä alkiolla eli rv 5+4. Tämä on kehitysbiologinen fakta, eikä sykettä sitä ennen voida nähdä koska sitä ei ole! Googlettamalla esim "tekay", löydät sivut, joilla on keskenmenoriskit eri viikoilla esitettynä.
Itsellä menossa toinen raskaus, viikkoja nafti 20. Ekassa raskaudessa nla laski viikot viimeisten kk mukaan 28 pv kierrolla, vaikka sanoin että kierron pituus on 42-44 pv. Niinpä ekassa ultrassa oltiin kaksi viikko neuvolan laskemaa perässä. Tämä toinen raskaus alkoi niin että edellisen jälkeen oli ollut vain yksi 47 pv kierto. Tällä kertaa oletimme kierron pitkäksi, ja silti eka rv 12 aiottu ultra oli viikolla 9+5 eli ovulaatio oli ollut tosi myöhäinen, laskettu aika siirtyi melkein kk eteenpäin. Hätää aiheutti aluksi myös se, että th sanoi kuulevansa dopplerilla sydänäänet rv 10 alkaen ja sitten pari viikkoa myöhemmin vastasi ultrassa vasta vajaata kymmentä viikkoa. Pelkäsin ettei kasva normaalisti siis. Ilmeni kuitenkin, että th. todella kuuli äänet jo 7+5, sillä myöhemmät ultrat ovat vastanneet viikkoja. Nyt jännätään jo ensi viikon rakenneultraa.
Tsemppiä ja onnea siis ap:lle, asiat ei murehtimalla parane ja raskaus on valitettavasti riskipeliä alusta loppuun, eikä sen jälkeenkään ole takeita mistään!
Soitin aamulla neuvolaan ja sain ajan huomisaamuksi ultraan. Neuvolan mukaan mulla onkin viikkoja vasta 6! Ja itse epäilen myöhäistä ovulaatiota että paljonkohan alkiolla sitten vasta onkaan viikkoja, voiko edes näkyä ultrassa mitään....
yön aikana oli vuotanut hieman tummanruskeaa vuotoa, tänäänkin on tullut hieman, ja jonkun verran kirkkaampaa verta. Pikkuhousunsuojilla olen pärjännyt. Ei kipuja.
Pelottaa :o(
Tuo, että sinulla ei ole kipuja, on mielestäni hyvä merkki! Minulla on takana yksi keskenmeno sekä kaksi onnistunutta raskautta. Keskenmenossa vuoto alkoi tiputellen ruskeana ja muuttui veriseksi aivan kuten sinulla, mutta kivut olivat sitä luokkaa, ettei asiasta voinut erehtyä.
Kahdessa onnistuneessa raskaudessa puolestaan vuotelin rv6-12 enemmän ja vähemmän niin kirkasta kuin ruskeaakin vuotoa ja pelkäsin tietenkin pahinta. Kipuja ei kuitenkaan ollut ja kummastakin raskaudesta syntyi terve poika ajallaan.
Nyt mulla on kolmas onnistuvalta näyttävä raskaus menossa ja tässä olenkin sitten vuotanut rv9-17! Hermoja raastava alku ollut ja kun mukana on ollut myös kipuja johtuen etisestä istukasta, olen ollut hermona.
Kivuttomuus on kuitenkin vahva merkki hyvästä, koska en ole kenenkään kuullut saavan keskenmenoa ilman kiputuntemuksia. Siksi peukutan sulle tosi kovasti!!!
Ultrassa ei näy välttämättä sykettä vielä, mutta sen pitäisi kyllä näkyä onko alkio oikeassa paikassa ja onko ruskuaispussi kehittymässä/kehittynyt. Jos on, se on hyvä merkki. Itse olen käynyt alkuraskaudenultrassa rv6+4, 6+2 ja 6+0 ja joka kerta on sykekin nähty.
Voimia ikävässä tilanteessa!
Tuo, että sinulla ei ole kipuja, on mielestäni hyvä merkki! Minulla on takana yksi keskenmeno sekä kaksi onnistunutta raskautta. Keskenmenossa vuoto alkoi tiputellen ruskeana ja muuttui veriseksi aivan kuten sinulla, mutta kivut olivat sitä luokkaa, ettei asiasta voinut erehtyä.
Kahdessa onnistuneessa raskaudessa puolestaan vuotelin rv6-12 enemmän ja vähemmän niin kirkasta kuin ruskeaakin vuotoa ja pelkäsin tietenkin pahinta. Kipuja ei kuitenkaan ollut ja kummastakin raskaudesta syntyi terve poika ajallaan.
Nyt mulla on kolmas onnistuvalta näyttävä raskaus menossa ja tässä olenkin sitten vuotanut rv9-17! Hermoja raastava alku ollut ja kun mukana on ollut myös kipuja johtuen etisestä istukasta, olen ollut hermona.
Kivuttomuus on kuitenkin vahva merkki hyvästä, koska en ole kenenkään kuullut saavan keskenmenoa ilman kiputuntemuksia. Siksi peukutan sulle tosi kovasti!!!
Ultrassa ei näy välttämättä sykettä vielä, mutta sen pitäisi kyllä näkyä onko alkio oikeassa paikassa ja onko ruskuaispussi kehittymässä/kehittynyt. Jos on, se on hyvä merkki. Itse olen käynyt alkuraskaudenultrassa rv6+4, 6+2 ja 6+0 ja joka kerta on sykekin nähty.Voimia ikävässä tilanteessa!
Tuntuu vaan niin kummalta että miten voi vuotaa raskausaikana jos ei ole kyseessä keskenmeno! Toivon todellakin ettei olisi! Ja jos kaikki on kunnossa, niin osaan kyllä nauttia tästä odotuksesta aivan eritavalla kuin ennen tätä kokemusta. Ihana ja odotettu asia tietysti ollut mutta... nyt vielä enemmän. Kunpa kaikki olisikin hyvin!
ap
Niin, mulla ainakin vuodot ovat johtuneet ainakin osittain hematoomista kohdussa. Verenpurkaumia voi tulla ja ne on aika yleisiäkin. Kaikilla ne eivät tokikaan vuoda vaan veri pikkuhiljaa imeytyy kohdun limakalvon kautta elimistöön. Toisilla vuotaa herkemmin kuin toisilla. Ja myös hematooman koko vaikuttaa, mulla ne ovat olleet aina aikas isoja, monta senttiä halkaisijaltaan. Niiden syntysyytä en tiedä.
Hematoomastakin voi siis olla kyse. Tsemppiä nyt vaan hurjasti, toivotaan, että ultrassa näkyy sinnikäs pikkualku, joka on tarrannut lujaa kiinni. Tulethan sitten kertomaan miten kävi!!!
T se edellinen odottaja, nyt jo rv33
Oliko sinulla mitään kipua/menkkamaista särkyä vuodon yhteydessä? Entä selvisikö mistä vuoto johtui? Löysin googlettamalla hematooman, sellainen voi tulla kohtuun ja vuotaa.... kunpa ei menisi kesken!! Niin kovasti vauvaa olen toivonut ja halunnut, muutenkin kun on ollut pahaa mieltä ja vastoinkäymisiä ihan riittävästi tässä vuoden mittaan, ei jaksaisi yhtään mitään tällaista :((
ap