Paha riita kaverin kanssa. : ( Kumpi oikeassa?
Kaverini ei lue tätä palstaa (on ulkomaalainen), joten tuuletan tässä ajatuksiani. Mielipiteitä saa kertoa! : )
Meillä on viiden naisen porukka ja yritämme tavata illallisen merkeissä noin kerran kahdessa kuukaudessa. Yksi meistä on muuttamassa toiselle paikkakunnalle ensi kuun alusta.
Sovimme, että tapaamme tänä iltana, jotta tämä muualle muuttavakin pääsee mukaan. Lisäksi toisella kaverillani oli tiistaina synttärit (ei tasavuosia) ja käytimme tätä myös iloisena "tekosyynä" tapaamiseemme illalla. Tämän kaverin nimi on nyt vaikka Liisa tässä sepustuksessa. Tapaaminen sovittiin ja varasin pöydän muutama viikko sitten ravintolasta.
Lauantaina selvisi, että eräs toinen porukastamme täyttää 40 v parin päivän päästä, ei ollut kertonut asiasta meille aikaisemmin. (tutustuin tähän rouvaan vasta pari vuotta sitten, eikä näin aikuisiällä tule ikä sillä lailla puheeksi, kai, joten en tajunnut tätä ennemmin).
Päätimme sitten yhdistää nämä 40 v synttäritkin tämän illan muihin teemoihin ja lähetin muille osallistujille fb-viestejä, joissa pohdimme lahjan hankintaa ja muuta. Kaverimme Liisa, jolla oli siis tiistaina synttärit (ei siis tasavuosia tai mitään) ei vastannut viesteihin lainkaan. Vietimme tämän Liisan 40 v synttäreitä jo pari vuotta sitten, oli isot juhlat.
Sain sitten äsken puhelun liisalta, joka ERITTÄIN vihaisena avautui minulle, että olin antanut tämän 40 v täyttävän kaverimme KAAPATA hänen juhlapäivänsä. Liisa siis oli siinä uskossa, että illan tapaaminen oli hänen synttäreidensä kunniaksi pelkästään.
Itse olin siinä luulossa, että synttärit olivat ikäänkuin tekosyy saada porukka kokoon (koska ei siis ollut tasavuosista edes kyse ja olemme kuitenkin ihan keski-ikäisiä, emme lapsia) ja juhlisimme myös muuttavan kaverimme läksiäisiä samalla. Joten tottakai ajattelin, että kolmaskin tekosyy on mahtava juttu, lisätään vielä nuo 40 v synttärit samaan syssyyn ja juhlitaan kunnolla kerrankin.
Liisalla on nyt herne nenässä, eikä hän suostu tulemaan paikalle tänä iltana lainkaan. Tekstasin vielä ja sanoin, että olisi mukavaa, jos hän tulisi paikalle. Hänen mielestään minun olisi kuitenkin pitänyt kysyä häneltä ENSIN, ennenkuin annoin näin järjestäjän ominaisuudessa "luvan" lisätä jonkun muun "isommat" synttärit samaan soppaan. Hänelle synttärit ovat kuulemma hyvin tärkeitä ja hän haluaa juhlia ne joka vuosi kunnolla, eikä jakaa niitä jonkun muun kanssa kysymättä häneltä ensin.
Olen hämmentynyt. Olenko mokannut ja kuinka pahasti? Harmittaa.
Kommentit (51)
SYNTTÄREIDEN viettämisestä kavereiden illanistujaisissa...?? Voi jeesus. Olisi ihan toinen juttu, jos henkilö varaisi itselleen ravintolan vaikka viisikymppisille ja sitten kaverit vain ilmoitusasiana toteaisivat, että vietämme siellä samalla toisenkin kaverin viisikymppisiä. Mutta tuollaiset vapaamuotoiset, yhteiset illanvietot?? Voi elämä.
Onko tuo Liisa oikeasti aikuinen? Ei kai tuollaisia synttäreitä nyt niin vakavasti vietetä tuossa iässä, ellei niitä itse järkkää pitkän kaavan mukaan.
Tuo maljajuttu on kaiken huippu... VAi oliko ikää 16 ja maailman tärkein asia saada kiitosta ja taputusta lahjoineen päivineen joka asiasta??
Lapsellisia olette täällä. Ap on ihan oikeassa ja se Liisa voisi kasvaa aikuiseksi. Ei kai näitä aikuisten synttäreitä niin vakavasti enää oteta. Kiva, että on joku syy herkutella, mutta siinä kaikki.:)
jos ajatus että lähdemme juhlimaan minun syntymäpäiviä, en ymmärrä että asiaa muutetaan joksikin toiseksi.
Mä valmistuin tässä viime keväänä ja pidin isohkot juhlat. Osa entisistä kollegoista ei päässeet, meillä on tälläinen 4 - 6 hengen porukka entiseltä työpaikalta, joiden kanssa nähdään aina kerran vuodessa.
Olimme kesällä tällä porukalla ja yks sanoi nostetaan nyt malja mun valmistumisen kunniaksi.
Mä oikeesti pidin sen lähes loukkauksena. Opiskelin työn ohella paljon ja monta vuotta, pidän juhlat ja joku toinen sanoo kohotetaan malja. Mielummin ei sano mitään kuin sanoo jotain todella mitättömästi.En myöskään ymmärrä miksi jonkun 40 v on tärkempi kuin jonkun toisen esim 34 v synttärit, jos synttäreitä lähdetään juhlimaan, oli se nyt vaikka sinun mielestä kuinka "keksitty" juttu.
Mun äiti on 65 v ja hänen nimipäiviä on aina juhlittu. Vuosia ennen syntymääni. Aina ko päivänä tulee vieraita, hyvät tarjoilut ja äitini saa lahjoja. Vuodesta toiseen. Ja äitini ei ole lapsellinen tai mitään vst. Tykkää vaan juhlia ja panostaa siihen aina täysiä.
Näin ulkosuomalaisena käsitän tällaisen rönsyilevän 'tekosyyjuhlimisen' nykyään päämäärättömänä sekoiluna, kuten suuri osa ulkomaalaisistakin. Tässäpä joitakin syitä herneiden nenään vetämiseen:
Tietääkseni vain joissakin itä-eurooppalaisissa maissa Suomen lisäksi vietetään nimipäiviä. Siitä syystä synttäreiden merkitys korostuu ja niitä vietetään 'lapsellisesti'. Joka vuosi. Esim Saksassa synttärisankarin odotetaan tarjoavan jotain työkavereille, kavereille. (= Liisa olisi halunnut olla juhlakalu)
Synttäreitä ei missään tapauksessa vietetä etukäteen! Näin monissa maissa. Miksi ihmeessä, eihän voi olla varma, että etukäteen juhlija todella ehtii täyttää vuotensa... (= etukäteen pyöreitään juhliva ei ole 'ansainnut' juhliaan, tuo näin huonoa onnea ja vielä varastaa toisen juhlan)
Yhdessä viettämisestä päättävät synttärisankarit, ei muut.
Vielä muidenkin 'tekosyiden' yhdistäminen selän takana samaan juhlintaan (huom, ei juhlaan) väheksyy vielä entuudestaankin juhlakaluja. He kokevat olevansa joku vitsi ja tekosyy kaoottisiin, ehkä yliampuviinkin juominkeihin, suomalaiset tavat aavistaen.
No nyt saa loukkaantua. Maassa maan tavalla, tietysti. Mutta kun kerran ap kysyi, niin tässä syyt. Muiden lapsellisena pitäminen on kulttuurikysymyskin. Monien ulkkien mielestä suomalainen 'juhliminen' on lapsellista, päämäärätöntä sähellystä. Rentous ja hauskuus on jotain muuta.
Jotkut ihmiset syntyvät jouluna, uutena vuotena, pääsiäisenä tai juhannuksena ja aina muut juhlivat silloin myös jotain muuta. Jotkut ovat kaksosia tai sisarukset syntyneet muutoin samoihin aikoihin. Aina syntymäpäivä on jaettava. Meillä pidetään usein serkusten syntymäpäiväjuhlat yhdellä kertaa, ettei tarvitse järjestää monia juhlia samoille ihmisille samalla viikolla. Lapset ovat tottuneet juhlimaan yhdessä. Yhdessä jaettu ilo on monin verroin suurempi.
Ap ei ole tehnyt mitään väärää. Kaverisi on vain turhan herkkänahkainen. Meinasin aluksi kirjoittaa, että lapsellinen, mutta ei, lapsellinen hän ei ole. Meillä nimittäin lapsetkin osaavat jakaa, eivätkä ole noin typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Näin ulkosuomalaisena käsitän tällaisen rönsyilevän 'tekosyyjuhlimisen' nykyään päämäärättömänä sekoiluna, kuten suuri osa ulkomaalaisistakin. Tässäpä joitakin syitä herneiden nenään vetämiseen:
Tietääkseni vain joissakin itä-eurooppalaisissa maissa Suomen lisäksi vietetään nimipäiviä. Siitä syystä synttäreiden merkitys korostuu ja niitä vietetään 'lapsellisesti'. Joka vuosi. Esim Saksassa synttärisankarin odotetaan tarjoavan jotain työkavereille, kavereille. (= Liisa olisi halunnut olla juhlakalu)
Synttäreitä ei missään tapauksessa vietetä etukäteen! Näin monissa maissa. Miksi ihmeessä, eihän voi olla varma, että etukäteen juhlija todella ehtii täyttää vuotensa... (= etukäteen pyöreitään juhliva ei ole 'ansainnut' juhliaan, tuo näin huonoa onnea ja vielä varastaa toisen juhlan)
Yhdessä viettämisestä päättävät synttärisankarit, ei muut.
Vielä muidenkin 'tekosyiden'
Elät jossain iänkaikkisen vanhassa stereotypiassa. Suuri osa suomalaisista ei tänä päivänä käytä alkoholia lainkaan. Puheet juomingeista 40-vuotiaiden perheenäitien tapaamisessa kuulostavat oudolta. Ei nyt ensimmäisenä tullut mieleen, että aikoisivat vetää päät täyteen.
Ompa ihme keski-ikäisten illallis porukka. Empä tunne ketään jolla olisi. Vain opiskelupiireissä joskus saattoi jonkin aikaa muodostua jotain ravintola porukoita mutta ei nekään kauaa kestänyt kun hajosivat.
Aloitus on vuodelta 2012, joten ap ei välttämättä ole täällä lukemassa kommentteja näin 13 vuotta myöhemmin.
Ei kai mielipideasioissa ole oikeata ja väärää. En ole koskaan ymmärtänyt, että aikuinen ihminen pitää omia syntymäpäiviään (poislukien "-kymppiset") mitenkään tärkeinä. No meillä ei muutenkaan aikuisena ostella synttärilahjoja eikä joululahjoja, joten mun on aika vaikea asettua jonkun aikuisen asemaan, jonka käytöstä pidän lapselle kuuluvana.
Mitähän ap:lle kävi? Lupasi 2012 ilmoittaa seuraavana päivänä, mitä tapahtui, mutta joku nosti tämän 2025 ilman että ap kertoi, miten kävi.
käske sen kasvaa aikuiseksi,vanha ämmä kuitenkin.