Paha riita kaverin kanssa. : ( Kumpi oikeassa?
Kaverini ei lue tätä palstaa (on ulkomaalainen), joten tuuletan tässä ajatuksiani. Mielipiteitä saa kertoa! : )
Meillä on viiden naisen porukka ja yritämme tavata illallisen merkeissä noin kerran kahdessa kuukaudessa. Yksi meistä on muuttamassa toiselle paikkakunnalle ensi kuun alusta.
Sovimme, että tapaamme tänä iltana, jotta tämä muualle muuttavakin pääsee mukaan. Lisäksi toisella kaverillani oli tiistaina synttärit (ei tasavuosia) ja käytimme tätä myös iloisena "tekosyynä" tapaamiseemme illalla. Tämän kaverin nimi on nyt vaikka Liisa tässä sepustuksessa. Tapaaminen sovittiin ja varasin pöydän muutama viikko sitten ravintolasta.
Lauantaina selvisi, että eräs toinen porukastamme täyttää 40 v parin päivän päästä, ei ollut kertonut asiasta meille aikaisemmin. (tutustuin tähän rouvaan vasta pari vuotta sitten, eikä näin aikuisiällä tule ikä sillä lailla puheeksi, kai, joten en tajunnut tätä ennemmin).
Päätimme sitten yhdistää nämä 40 v synttäritkin tämän illan muihin teemoihin ja lähetin muille osallistujille fb-viestejä, joissa pohdimme lahjan hankintaa ja muuta. Kaverimme Liisa, jolla oli siis tiistaina synttärit (ei siis tasavuosia tai mitään) ei vastannut viesteihin lainkaan. Vietimme tämän Liisan 40 v synttäreitä jo pari vuotta sitten, oli isot juhlat.
Sain sitten äsken puhelun liisalta, joka ERITTÄIN vihaisena avautui minulle, että olin antanut tämän 40 v täyttävän kaverimme KAAPATA hänen juhlapäivänsä. Liisa siis oli siinä uskossa, että illan tapaaminen oli hänen synttäreidensä kunniaksi pelkästään.
Itse olin siinä luulossa, että synttärit olivat ikäänkuin tekosyy saada porukka kokoon (koska ei siis ollut tasavuosista edes kyse ja olemme kuitenkin ihan keski-ikäisiä, emme lapsia) ja juhlisimme myös muuttavan kaverimme läksiäisiä samalla. Joten tottakai ajattelin, että kolmaskin tekosyy on mahtava juttu, lisätään vielä nuo 40 v synttärit samaan syssyyn ja juhlitaan kunnolla kerrankin.
Liisalla on nyt herne nenässä, eikä hän suostu tulemaan paikalle tänä iltana lainkaan. Tekstasin vielä ja sanoin, että olisi mukavaa, jos hän tulisi paikalle. Hänen mielestään minun olisi kuitenkin pitänyt kysyä häneltä ENSIN, ennenkuin annoin näin järjestäjän ominaisuudessa "luvan" lisätä jonkun muun "isommat" synttärit samaan soppaan. Hänelle synttärit ovat kuulemma hyvin tärkeitä ja hän haluaa juhlia ne joka vuosi kunnolla, eikä jakaa niitä jonkun muun kanssa kysymättä häneltä ensin.
Olen hämmentynyt. Olenko mokannut ja kuinka pahasti? Harmittaa.
Kommentit (51)
Ap, kirjoitit, että olet tuntenut Liisan jo vuosia, mutta myös "hänelle synttärit ovat kuulemma hyvin tärkeitä ja hän haluaa juhlia ne joka vuosi kunnolla".
Tuo yhdistelmä kuulostaa siltä, että hän ei kuitenkaan aina juhli niitä kunnolla sinun seurassasi, koska muutenhan jo olisit tiennyt tuon asian. Sanot vieläpä, että piditte suuret kemut, kun hän täytti 40v.
Kenen kanssa hän juhli se seuraavat vuodet? Eikö hän muka itse ole huomannut eroa näiden vuosien välillä?
Näin ollen sanoisin, että Liisa ylireagoi.
"Liisan synttärit" niin mielestäni asiassa olisi pitänyt edetä niin, että kysyy Liisalta, onko ok, että hänellä ja sillä toisella on yhteiset synttärit. Minusta hän siis pahoitti mielensä sen vuoksi että pidettiin itsestään selvänä, että hän suostuu tähän tuplasynttäritapaamiseen.
En tiedä, olisinko itse toiminut noin mutta olisin kuitenkin voinut pahastua. Jos on vuosittain tottunut juhlimaan omia synttäreitään niin oletusarvo on se, että on yksi juhlakalu kerrallaan ellei muuta etukäteen sovita. Niin arvelen, että menettelytapa tässä oli väärä ja se oli suurin ongelma.
alkuperäisten yksien synttäreiden (ja läksiäisten) asemesta. Sitten synttärisankari vetää herneen nenään, kun tuleekin tuplasynttärit. Uskomatonta. Kuulostaa jonkun 5-vuotiaan pikkuprinsessan käytökseltä.
Olisin minäkin siis Liisan asemassa pahastunut, jos vain tälle pyöreitä täyttävälle olisi hommattu lahja ja minulle ei, mutta en missään tapauksessa olisi ainakaan ENNEN tilaisuutta alkanut vauhkota synttäreideni laiminlyömisestä. Synttärilahjathan tuppaavat olemaan yllätyksiä. Ja jos kerran olitte molemmille lahjan hommanneet ettekä vain toiselle, niin minusta ap sinä ja muut ette mitenkään mokanneet. On kyllä suuria yksilöiden (ja varmaan kulttuurienkin) välisiä eroja siinä, miten pyhä asia syntymäpäivä on, mutta jos ei sitä pyhyyttä voi jakaa jonkun muun kanssa vaan pitää yksin saada olla huomion keskipisteenä, kuulostaisi kyllä siltä että Liisan kannattaisi tutkituttaa päänsä. Vai onko olemassa kulttuuria, jossa nelikymppinen saa syntymäpäivänään unohtaa kaiken muun kuin oman napansa ja edellyttää muilta jakamatonta huomiota?
Mutta jos Liisa on tuollainen lapsi ja haluatte ystävyyttänne jatkaa, niin ei siinä varmaan auta kuin pyytää anteeksi ja sietää mökötystä vähän aikaa, eikä ainakaan kannata odottaa häneltä mitään anteeksipyyntöä...
"Kaverini ei lue tätä palstaa (on ulkomaalainen)"
Miten ulkomaalaisuus on peruste sille ettei lue tätä palstaa, jos kerran osaa loistavasti suomea?
jos ajatus että lähdemme juhlimaan minun syntymäpäiviä, en ymmärrä että asiaa muutetaan joksikin toiseksi.
Mä valmistuin tässä viime keväänä ja pidin isohkot juhlat. Osa entisistä kollegoista ei päässeet, meillä on tälläinen 4 - 6 hengen porukka entiseltä työpaikalta, joiden kanssa nähdään aina kerran vuodessa.
Olimme kesällä tällä porukalla ja yks sanoi nostetaan nyt malja mun valmistumisen kunniaksi.
Mä oikeesti pidin sen lähes loukkauksena. Opiskelin työn ohella paljon ja monta vuotta, pidän juhlat ja joku toinen sanoo kohotetaan malja. Mielummin ei sano mitään kuin sanoo jotain todella mitättömästi.
En myöskään ymmärrä miksi jonkun 40 v on tärkempi kuin jonkun toisen esim 34 v synttärit, jos synttäreitä lähdetään juhlimaan, oli se nyt vaikka sinun mielestä kuinka "keksitty" juttu.
Mun äiti on 65 v ja hänen nimipäiviä on aina juhlittu. Vuosia ennen syntymääni. Aina ko päivänä tulee vieraita, hyvät tarjoilut ja äitini saa lahjoja. Vuodesta toiseen. Ja äitini ei ole lapsellinen tai mitään vst. Tykkää vaan juhlia ja panostaa siihen aina täysiä.
Lapsellista käytöstä aikuiselta ihmiseltä. Vaikka olisikin porukalla muutaman kerran vuodessa tapana kokoontua ja yhdellä kerralla sattuisi olemaan minun synttärini siinä viikkoa aiemmin, en lainkaan loukkaantuisi, vaikka jonkun muunkin synttäriä juhlittaisiin samalla. Olisin lähinnä innoissani, että ai kun sattui sopivasti, kaksin verroin suuremmat juhlat tiedossa. Toisen juhla ei ole minun juhlastani pois. Anna palttua mokomalle pissikselle.
Vie ensi viikolla hänelle teidän yhdessä ostamanne lahja. Lykkää se hänen kouraansa ovenlävestä ja sano, että oli tosi hauskat juhlat, harmi vain kun toinen juhlakalu puuttui eikä saanut edes lahjaansa vaikka sitä porukalla suunniteltiin etukäteen kovasti jännityksellä, mutta tässä nyt on, hei hei, toivottavasti pääset ensi kerralla tulemaan.
Toisen juhla ei ole minun juhlastani pois.
Kuule, kyllä se vaan joskus on. Lähisukulaisen häissä ei ole soveliasta kuuluttaa omia "meille tulee vauva!!" uutisia, vaikka miten mieli tekisi. Tai ristiäisissä hehkuttaa, "me mentiin viime viikolla kihloihin!!" Tällainen on toisten juhlien varastamista.
Ap jo mainitsi, että heidän porukassaan on tapana käyttää termiä "tekosyy" aiheena mihin tahansa skumpan nostoon. Aika jännää, meillä taas se on täsmälleen päinvastoin: ensin mietitään, mistä löydettäisiin hyvä "excuse" lähteä ulos ja sitten joku sanoo vaikka, että eikös tänään ole "xxx itsenäisyyspäivä?" ja kaikista se on aivan loistava SYY (perfect reason! - huom! EI TEKOsyy!) lähteä juhlimaan :) Ja sitten bailataan nenä vinossa :D
Sanaa "tekosyy" (excuse) käytetään kun nimenomaan EI haluta tehdä jotain...
Ulkosuomalainen
mutta, Itselläni on synttärit joulukuun 6. päivä eli itsenäisyyspäivänä!
Anopiltani joudun aina kuuntelemaan hössötystä synttäreistä, koska miehelläni synttäripäivä on 4 joulukuuta! Revi siitä sitten hymyä huulille, joka ainoa vuosi! (Minun poikani täyttää vuosia XX silloin ja silloin, miniä ei koskaan!) Joka vuosi änkeävät kotiimme viimeisttään 5. pv joulukuuta. Kammotuksen kammotus!!!!!!!!!!!!!
Toisen juhla ei ole minun juhlastani pois.
Kuule, kyllä se vaan joskus on. Lähisukulaisen häissä ei ole soveliasta kuuluttaa omia "meille tulee vauva!!" uutisia, vaikka miten mieli tekisi. Tai ristiäisissä hehkuttaa, "me mentiin viime viikolla kihloihin!!" Tällainen on toisten juhlien varastamista.
Ap jo mainitsi, että heidän porukassaan on tapana käyttää termiä "tekosyy" aiheena mihin tahansa skumpan nostoon. Aika jännää, meillä taas se on täsmälleen päinvastoin: ensin mietitään, mistä löydettäisiin hyvä "excuse" lähteä ulos ja sitten joku sanoo vaikka, että eikös tänään ole "xxx itsenäisyyspäivä?" ja kaikista se on aivan loistava SYY (perfect reason! - huom! EI TEKOsyy!) lähteä juhlimaan :) Ja sitten bailataan nenä vinossa :D
Sanaa "tekosyy" (excuse) käytetään kun nimenomaan EI haluta tehdä jotain...
Ulkosuomalainen
No jo on ihme kun sananvapautta rajoitetaan jo ystävienkin keskuudessa. Mielestäni mainitsemasi lisäuutiset tuovat vain lisää juhlimisen aihetta, ja ainakin omalta osaltani olisin iloinen, jos joku häissäni ilmoittaa menneensä kihloihin tai saavansa lapsen.
Eikö juhliin kutsuta yleensä läheisiä ja ystäviä, joiden ilot ovat myös yhteisiä iloja.
Todella itsekäs ja epäsuomalainen ajatus että joku "varastaisi juhlat".
Kyseessä olette kuitenkin te ihan aikuiset ihmiset ja jos ei oo tosiaan mistään tasavuosista kyse, niin ei kai tuommonen päälle kolmekymppinen aikuinen ihminen jaksa vinkua sitä että te vietätte joka ikiset syntymäpäivät minun kanssa! Hohhoijaa.
Älä anna sen Liisan pompottaa sinua vaan sano sille näin: Oletko todella niin lapsellinen että suutut minulle tälläisestä asiasta, että kun sinun kanssasi pitäisi viettää syntymäpäiviä joka kerta kuin jonkun 7-vuotiaan, etkä pysty aikuisena ihmisenä sovittamaan omia juhliasi ja toisen juhlia yhteen kun ei ole edes niin hienosta syntymäpäivästä kyse kuin tasavuosi juhlat? sitten ymmärtäisin. Olen pahoillani jos loukkasin sinun mieltä, mutta pyrin toimimaan vain aikuismaisesti ja ajattelin että mikäs siinä jos saataisiin juhlittua juhlat yhdessä. Olen todella pahoillani Liisa raukka, mutta sinun ei tarvitse tulla jos asenteesi on tuollainen, muuten haluan toivottaa sinut oikein kovasti tervetulleeksi!!
vaan sano sille näin: Oletko todella niin lapsellinen että suutut minulle tälläisestä asiasta, että kun sinun kanssasi pitäisi viettää syntymäpäiviä joka kerta kuin jonkun 7-vuotiaan, etkä pysty aikuisena ihmisenä sovittamaan omia juhliasi ja toisen juhlia yhteen kun ei ole edes niin hienosta syntymäpäivästä kyse kuin tasavuosi juhlat? sitten ymmärtäisin. Olen pahoillani jos loukkasin sinun mieltä, mutta pyrin toimimaan vain aikuismaisesti ja ajattelin että mikäs siinä jos saataisiin juhlittua juhlat yhdessä. Olen todella pahoillani Liisa raukka, mutta sinun ei tarvitse tulla jos asenteesi on tuollainen, muuten haluan toivottaa sinut oikein kovasti tervetulleeksi!!
"Varastaa juhlat" oli ehkä vähän hassusti ilmaistu mutta kyse on siitä, että annetaan ihmisten pitää omat juhlansa eikä mennä toitottamaan omia asioitaan. Sellainen on itsekästä käytöstä.
Mielenkiintoista tuo "epäsuomalainen ajatus" :) En olekaan asunut Suomessa vuosikausiin. Ehkä en ole enää niin perisuomalainen töksäyttelijä... ;)
"Varastaa juhlat" oli ehkä vähän hassusti ilmaistu mutta kyse on siitä, että annetaan ihmisten pitää omat juhlansa eikä mennä toitottamaan omia asioitaan. Sellainen on itsekästä käytöstä.
Juhlissa ei toitoteta omia asioita?
Mitkäs ihmeen juhlat ne semmoiset on missä saa puhua vain juhlittavan asioista?
Meille juhlat ovat hieno tilaisuus tavata sukulaisia ja ystäviä, sekä kuulla viimeisimpiä kuulumisia. En ole koskaan kokenut että tämä olisi loukannut juhlan "päähenkilöä". Sinulla on mahdollisesti hieman erilaisia ystäviä?
syttäreitä on juhlittu vähintään kolme päivää putkeen. Kuulostaa lapselliselta.
mutta todella omituiselta kuulostaa "Liisan" toiminta. Oikeasti? Voiko joku aikuinen loukkaantua tuollaisesta. En ymmrrärrä! Toivottavasti asia selviää teillä. Tunteilleen ei tietenkään ihminen voi mitään, ties mikä laukaisee tuollaisen reaktion.
silloin, jos hän maksaisi ja järjestäisi omat synttärinsä, joihin kutsuisi teidät muut
Mä valmistuin tässä viime keväänä ja pidin isohkot juhlat. Osa entisistä kollegoista ei päässeet, meillä on tälläinen 4 - 6 hengen porukka entiseltä työpaikalta, joiden kanssa nähdään aina kerran vuodessa.
Olimme kesällä tällä porukalla ja yks sanoi nostetaan nyt malja mun valmistumisen kunniaksi.
Mä oikeesti pidin sen lähes loukkauksena. Opiskelin työn ohella paljon ja monta vuotta, pidän juhlat ja joku toinen sanoo kohotetaan malja. Mielummin ei sano mitään kuin sanoo jotain todella mitättömästi.
Ymmärsinkö oikein, että osa kollegoista ei päässyt juhliisi, mutta tapasitte myöhemmin kesällä - siellä joku halusi nostaa maljan valmistumisellesi ja loukkaannuit siitä "mitättömänä eleenä"?
Jos noin, niin minä olisin loukkaantunut enemmän siitä, että kukaan heistä ei olisi sanonut asiasta mitään ja valmistumiseni olisi sivuutettu täysin...
Eihän tällaista mielensäpahoittajaa voi olla olemassakaan!
Melkein tulkitsen sut provoksi. Kuulostaa meinaan niin ammttiloukkaantumiselta että huh huh. Mitä fanfaareja siinä olisi pitänyt soittaa? Eikös tuo ole ihan kunnioittava ja huomioiva ele, että muistaa tuon ja haluaa nostaa maljan. Miten sä siis olisit halunnut tuon tapahtuvan? Vai olitko jo jotenkin "valmiiksi loukkaantunut" kun eivät päässeet sun juhliin aiemmin ja sitten vedit herneet nenään kun ylipäänsä asiasta mainittiin?
Mitä mitätöntä on siinä, jos haluaa nostaa maljan? Musta tuo ainakin olisi tuntunut kivalta.
Liisa osaa erittäin hyvin suomea ja on maasta, joka on hyvin samanlainen kuin Suomi kulttuuriltaan ja tavoiltaan. Emme koskaan edes ajattele hänen olevan ulkkis, ei ole hassua aksenttia ja tekee kaiken muutenkin suomalaisittain. Mentaliteetti on siis sama, eikä kulttuurieroja ole ilmennyt aikaisemmin. Olemme tunteneet monta vuotta.
Muistan, kun tutustuimme, että Liisalla oli juuri mennyt välit totaalisesti poikki entisen parhaan ystävänsä kanssa, mutta syytä en koskaan udellut. Mietin vaan, että meneekö tässäkin nyt sitten välit...?
Nyt lähden ulos ja voin raportoida myöhemmin, miten meni. Uskon, että meille tulee kuitenkin kiva ilta, koska muut ovat ihan bilemielellä. : )
Tuosta tekosyystä vielä, puhumme useinkin juuri noin, eli keksimme "tekosyitä", miksi just joku päivä on niiiiin pakko tavata, KOSKA... Eli se on sellainen meidän piirin puhetapa ja tyyli sopia tapaamiset. Olemme tavanneet mm siksi, että oli USA:n itsenäisyyspäivä (ei mitään siteitä kellään sinnepäin) ja siksi, että jonkun lapsi pääsi johonkin maajoukkueeseen, ym... Ihan vaan sellaista läppää siis.