Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvaa katsomaan tulevat vieraat, jotka ei tuo esikoisellekin lahjaa..

Vierailija
06.09.2007 |

Niin, useimmathan tuovat vauvalle lahjan kun tulevat kotiin katsomaan vastasyntynyttä. Kaikki eivät kuitenkaan hoksaa tuoda esikoisellekin jotain, ettei hän tunne oloaan syrjäytetyksi.

Onko mielestänne ihan törkeää jos ostan kotiin esim tarra-arkkeja tai jotain muita pieniä juttuja, jonka voi sitten antaa esikoiselle (3 v) muka tuliaisena vieraalta (jos ei ole älynnyt itse tuoda mitään)? Vai sanonko vaan suoraan kaikille kylään tulijoille että tuothan sitten tytöllekin jotain? (3-v ei kuitenkaan erota jos vauva saa lahjaksi kalliin hienon potkupuvun ja itse saa sen tarra-arkin - on varmasti tyytyväinen tarroihin ;)

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää väittäkö, että tuliainen on vieraalta joka " unohti" antaa sen.

Antakaa se sitten vaikka " Reippaan sisaren" -lahjana, tai jotain.

Vierailija
22/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen täysin samalla linjalla kuin ap. Tarrat voisivat olla aivan hyvä idea. Ei se vauva hyvä ihme mitään ymmärrä saamistaan jutuista, mutta jos esikoinen on 3-vuotias tai ylikin, hän jo ymmärtää. Minä ainakin aion pyytää, että vieraat huomioivat ENSIN meidän isomman, ja siten vasta vauvan. Kuten ap:kin kirjoitti, esikoiselle on riittävä harmistus ja pettymys jo ainokaisen aseman menettäminen, miksei sitä voisi koittaa lieventää niissä asioissa, joissa pystyy? Itse olen muuten av:n linjoja luettuani hyvinkin tiukka kasvattaja ja paha äiti, mutta tässä sitten vissiin pullamössöä.

Miten sinä ap aiot järkätä nukkumisasian? Mietin näet, miten voisin pitää ykkösen omassa huoneessaan, ja samalla pitää vauvaa meidän makkarissa, olisi yöimetys ppaljon helpompaa, mutta esikoinen voisi olla aika pettynyt, jos vauva pääsee meidän makkariin, ja hän on vain yksin eri huoneessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit osoittaa hänelle leluja, joita tyttösi sai syntyessään. Pitäisin tökerönä, jos minut määrättäisiin tuomaan vielä esikoisellekin jotakin.

Vierailija
24/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

fiksu vieras tulee sisään, juttelee esikoisen kanssa ja kyselee esikoista näyttämään vauvaa. Vauvaa katsellessa ottaa puheissaan huomioon myös esikoisen.

Paljon paljon parempi vaihtoehto kuin yrittää krääsällä lahjoa esikoista. Tottakai vauvan tulo on iso muutos, mutta ei sitä lahjoilla muuteta vaan sillä huomiolla. Ongelmahan on juuri se, että vauva saa sitä huomiota paljon ja esikoinen " unohtuu" ulkopuolelle.

Vierailija
25/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää vielä, että aina itse olen vienyt esikoisellekin jotakin, jos olen jonkun uutta vauvaa mennyt katsomaan. Vaikka vain pikkuauton tai jonkun lehden, mutta anyway jotakin. Jos isompia lapsia on enemmän kuin 1, he kyllä kestävät lahjattomuuden.

Vierailija
26/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mitäpä jos vaan opettaisit, että aina ei kaikki saa lahjaa.

Vierailija
27/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään kirjoittajan pointti siitä että fiksu vieras _huomioi_ esikoisen ensin (siis ei lahjalla vaan muuten) ennen kuin " hyökkää" vauvan kimppuun, on tämän ketjun ykkönen (mun mielestä), ja oikeastaan koko aloitukseni ajatus (jonka muotoilin huonosti, en ajatellut itse että huomioda voi muutenkin kuin lahjoilla).

Eli seuraan asiassa enemmistön mielipidettä, enkä pyydä vieraita tuomaan lahjaa tytölle, enkä myöskään jemmaa mitään krääsää kaappiin.

ap

Vierailija
28/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vieraista on toiminut näin myös omalla kohdallamme. Vauvan paketeista en ole tehnyt mitään numeroa ja olen availlut niitä yleensä vasta omassa rauhassa. Ap:n kanssa samaa mieltä tässä tilanteessa. Synttärit ym. juhlat ovat ihan eri asia, silloin juhlitaan vain sankaria.

Vierailija
29/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tämä meidän seitsemäs syntyy... Vai tuliskohan enää kukaan katsomaan kun täytyis 7 lahjaa ostaa.

Mun mielestä naurettavaa...

Vierailija
30/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esikkoinen ja kaikki muutkin sisarukset otetaan mukaan vauvanhoitoon ja muihin juttuihin ei varmasti vauvan tulo taloon ole niin kamalaa , mutta jos vierailta odotetaan jotain paketteja koko perheen pesueelle niin ei kannata ihmetellä miksei vierata tule ;)

Mun miehen veljen perheeseen syntyi toinen muksu ja isompi on saanut hakea tuttia ja rättiä ja muutenkin " auttanut" vauvanhoidossa niin eipä niillä ole mitään ongelmia ollut .

Olisiko viisaampaa kuitenkin vanhempien ostaa jokin kauan haluttu/haaveiltu lelu siitä että on tullut isosiskoksi tai veljeksi??ja antaa vieraiden toimia tyylillään;)

Vierailija
31/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mun miehen veljen perheeseen syntyi toinen muksu ja isompi on saanut hakea tuttia ja rättiä ja muutenkin " auttanut" vauvanhoidossa niin eipä niillä ole mitään ongelmia ollut .

Vierailija
32/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu ei esikoiselle omaa syntymää tarvitse opettaakaan :)

Vierailija
33/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun paketista paljastui jotkin potkuhousut, niin eipä sillä ollutkaan mitään väliä, ettei se paketti ollutkaan itselle. Ja vaikka oli jokin vauvalelukin, niin eihän se vauva sitä lelua ominut itselleen, vaan esikoinen sai ensin kokeilla sitä. Ja kauankos isompi nyt jaksaa jostain helistimestä innostua, pian se vauva sitten sai omansa käyttöön.

Vierailija
34/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin sanoin lapsettomille ystävilleni että tullessaan " ihailisivat" ensin esikoista (kuten ovat aina aiemminkin tehneet) ja sitten vasta vauvaa... Moni kyllä sen tajusi jo ihan itsekin.

Me tehtiin myös niin, että olimme varanneet esikoiselle pienen lahjan itse silloin kun vauva syntyi, ja hän sai sen silloin kun me tultiin sairaalasta kotiin vauvan kanssa. Sanottiin että se on vauvalta, kun vauva jo valmiiksi tykkää niin kovin isoveljestä. Isompi oli tuolloin 2-v 4kk.

Vierailija:

Erään kirjoittajan pointti siitä että fiksu vieras _huomioi_ esikoisen ensin (siis ei lahjalla vaan muuten) ennen kuin " hyökkää" vauvan kimppuun, on tämän ketjun ykkönen (mun mielestä), ja oikeastaan koko aloitukseni ajatus (jonka muotoilin huonosti, en ajatellut itse että huomioda voi muutenkin kuin lahjoilla).

Eli seuraan asiassa enemmistön mielipidettä, enkä pyydä vieraita tuomaan lahjaa tytölle, enkä myöskään jemmaa mitään krääsää kaappiin.

ap

Vierailija
35/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on kyllä vanhempien tehtävä huomioida, että vanhemmat lapset eivät jää syrjään tai tunne itseänsä syrjäytetyiksi kun perheeseen tulee uusi vauva. Vanhempien lasten huomioon ottamisen tosiaan voi tehdä jollain muullakin tavalla kuin ostamalla tavaraa.

En tiedä kuinka paljon vanhemmat lapset kaipaavat huomiota teillä käyviltä vierailta. Varmaan kaikista läheisimmät muut aikuiset (lasten isovanhemmat, vanhempien lasten kummit tms.) osaavat luonnostaan huomioida heille itselleen läheiset vanhemmat lapset. Lapset eivät välttämättä kaipaa mitään huomiota vähemmän tutuilta kävijöiltä.

Vierailija
36/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vieraista toi esikoisellekin jotain, osa ei. Kaikki kuitenkin ihan sanomatta tajusivat huomioida esikoisen ensin, tyttö sitten yleensä ihan kädestä pitäen vei vieraat katsomaan vauvaa.. (Jos vauva ei sattunut olemaan sylissä) Lahjat avasi esikoinen riippumatta siitä, oliko lahja hänelle vai vauvalle. Jo lahjojen avaaminen oli niin kivaa, ettei ollut väliä mitä sieltä löytyi.

Mutta myönnetään, että helpolla pääsin kun esikoinen ei ollut vauvasta yhtään mustasukkainen. Vauva oli suuren ihmettelyn ja ihailun aihe, minkä " hoitaminen" oli ja on kivaa. Tyttö oli 2v kun vauva tuli taloon.

Vierailija
37/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan tuo nyt enemmän aikuisen murhe tuo lahjajuttu?

Vierailija
38/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
39/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä silloinen ap kyseli, olisiko ihan ok ja fiksua laittaa ulko-oveen lappu vierailijoita varten. Lapussa lukisi, että huomioittehan vieraat ensin esikoisen ja sitten vasta vauvan!

Aika monesta tuo oli hyvä idea, mutta aika moni piti sitä täysin naurettavana (minä myös).

(Meillä on 5 lasta ja ei ole ollut ongelmia vauvaa katsomaan tulleiden vieraiden ja vanhempien sisarusten kanssa.)

Vierailija
40/41 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvalla on synttärit, joiden kunniaksi hän saa lahjoja.

Isommista lapsista tulee isoveljiä tai isosiskoja, ja se on minusta myös ihan muistamisen arvoinen asia, mutta isommat eivät tarvitse lahjoja röykkiöittäin.

Kannattaisi ennemmin sanoa että huomioivat isompia, ettei heti ovelta rynnistä vauvan kimppuun ja kinua vauvaa syliin ja ihastele että vauva on söpö, vauva on pieni, vauva on suloinen.