Millä konkreettisilla jutuilla helpotatte arjen sujumista? Vinkkejä kiitos.
Meillä auttaa suunnattomasti nämä kaksi asiaa:
- kerran - kaksi kertaa/vko ostan töistä (Fazer työpaikkaravintola) ruuat kotiin
- 2 päivää/vko teen etätöitä
Kommentit (24)
Onneksi kummankaan työt ei vaadi paitapuseroa.Muut tulee tarpeeksi suoriksi kun löy kunnolla auki ripustettaessa. Lakanat rypistyy kumminkin.
kerran viikossa.
-Teen maanantaina perjantaihin asti ruuat valmiksi ja sit lämmittelen niitä pitkin viikkoa.
-Laitan aina lasten vaatteet koko viikoksi valmiiksi pinoihin. Ja ulko- ja sadevaatteet aina iltaisin valmiiksi.
- Pidän asunon siinä kunnossa, ettei räjähdä käsiin esim. astiat aina koneeseen ja pyykinpesukone pyörimään heti kun täysi.
-Vien aina kaiken ylimääräisen rojun kirpputorille tai annan pois, ettei pyöri nurkissa.
Meidän arkea helpottaa ehkä entien se, että teen itse töitä kotona yrittäjänä ja määrään omista työajoistani. Pyrin tekemään ns. virka-aikaista työpäivää lasten päivähoitorytmin mukaan, mutta jos tulee pakollisia menoja päiväsaikaan (esim. neuvolat sun muut), pystyn ne hoitamaan mainiosti. Tarvittaessa jatkan töitä illalla, kun muut nukkuvat.
Meilläkin pyritään syömään helppoa kotiruokaa arkisin ja paremmin syödään sitten viikonloppuina. Mieheni tekee kaksivuorotyötä, ja aamuvuoroviikkoina hän huolehtii ilta-ateriat valmiiksi siihen mennessä, kun muksut haetaan tarhasta (valitettavasti meillä ei voi lapsia hakea aikaisemmin, vaikka mies pääsee töistä, koska sitten en minä saisi tehtyä töitäni). Iltavuoroviikoilla puolestaan mies hoitaa aamupäivisin pakollisia koti- ja pihatöitä ja minä syötän iltaisin nälkäsille tenaville pakasteesta ruokaa.
että molemmat vanhemmat tekevät täyttä päivää IT-alalla, lapset 2 ja 4 sekä yksi tuloillaan. Konsteja:
-Arkena helppoa ja edullista ruokaa: maksu/riisi/ranskikset/potut + jauhelihakastike/nakit/kana, pinaattiletut, hernekeitto yms, ei mitään virityksiä
-Siivooja joka toinen viikko, tavarat pidetään paikoillaan mutta muuten ei imuroida eikä pestä lattioita
-Lapset hoitoon aina kun joku huolii, pari kertaa vuodessa pääsevät yökylään mummolle tai kummille
-Vanhemmille tuolloin omia reissuja: mökille,hotelliin, kurssille...
-Lapsille illalla vaatteet valmiiksi, itse laitan myös omat vaatteeni
-Toinen vie, toinen hakee
-Tätä hässäkkää kestää vain muutaman vuoden. Lapset ja puoliso ovat tärkeintä ja sitten vasta työ. Töissä ei aina ehdi kaikkea, mitä pitäisi, mutta onpahan hyvä alibi, kun on pienet lapset :)