Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eihän pullan leipominen VOI olla vaikeaa, eihän?

Vierailija
22.10.2008 |

Paitsi että on, ja nyt haluaisin opetella leipomaan sikahyvää pehmeää pullaa!!! Mutta miten onnistun siinä, niistä kun tulee aina jäähdyttyään kivikovia kokkareita, joilla ikkunoita vois rikkoa...Jos teillä jollakulla siis on HELPPO ja YKSINKERTAINEN tapa ja kikka leipoa pullaa ja/tai korvapuusteja, niin kertokaa pls! (Älkääkä sanoko että vaivaa kunnes sitko on hyvä...kuullostaa kiinan kieleltä mun korviini!)

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tosi hyvä leipomaan näin muuten. Pullaa en osaa leipoa =/ Ei huvita edes enää kokeilla. Ihan sama mitä teen, niin kovia ovat.

Vaivaan joo hyvin. Jätän joo taikina "tarpeeksi löysäksi". Mutta toisaalta pakkohan siihen on laittaa jauhoja niin paljon, että saa kaulittua korvapuusteja varten tai pyöriteltyä pikkupullat. En osaa, en ymmärrä.

Vierailija
2/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se avainsana on nimenomaan löysä taikina. Mutta pullataikinaa en osaa käsitellä jos se jää yhtä löysäksi kuin sämpylätaikina.

t. 3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnäjauhopaketin kyljessä on hyvä ohje.

Mutta muista nämä!

Vesi kädenlämpöistä jos käytät tuorehiivaa, kuumempaa jos kuivahiivaa.

Taikinaa tulee vaivata aika pitkän ajan, niin ettei se enää tartu käsiin. Sitä pitää ronskilla kädellä vaivata jotta ilmaa menee taikinaan.

Kohota taikinaa vähintään 30min. Myös kun olet leiponut pullat laita pellille, liina päälle ja sitten vasta uuni päälle. Saavat kohota vielä hetken.

Kokeilemaan vaan!

Vierailija
4/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta viimeksi kun tein pullaa, niin hyviä niistä tuli. En muuten laittanut maitoa ollenkaan, vaan vettä.

Vierailija
5/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkään en koskaan ole opppinut leipomaan pehmeää pullaa. Enkä sämpylöitäkään.

Vierailija
6/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään osaa tehdä pehmeitä pullia. Mutta sämpyläongelman kuvittelin ratkaisseeni, ainakin viimeksi tuli niin hyviä sämpylöitä ettei koskaan! Ne oli pehmeitä vielä kolmen päivän päästäkin. Salaisuus on perunamuusijauhe.

Vierailija
7/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sitä löysää taikinaa pitää yrittää vaan vaivata niin kauan että taikinassa on tosi hyvä sitko. Se on vähän vaikeaa kun taikina tarttuu käsiin kiinni, mutta pikkupikkuripsaus jauhoja ja taas vaivataan.

Sitten pitää myös kohottaa hyvin.

Vierailija
8/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun taikina ei jää löysäksi vaan on kiinteää ja kimmoisaa. Kun sitä kaulii pöydällä se ei tartu pöytään kiinni. Jauhoja tarvii leivonta vaiheessa hyvin vähän.

Vierailija
9/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä hyviä vehnäjauhoja ja vaivaa niin pitkään, että taikina todella irtoaa.

Vierailija
10/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun taikina ei jää löysäksi vaan on kiinteää ja kimmoisaa. Kun sitä kaulii pöydällä se ei tartu pöytään kiinni. Jauhoja tarvii leivonta vaiheessa hyvin vähän.

Vierailija
11/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoa kippoon ja lämpimäksi. Sekaan kuivahiiva ja sekoita se kunnolla, niin, että on täysin lionnut maitoon.

Sitten sekaan muna ja sokeria + vaniliinisokeria ja ripaus suolaa ja kunnon sekoitus mielellään koneella.

Kolmanneksi sekaan jauhoja ja hiukan leivinjauhetta (tiedän, ettei laiteta yleensä, mutta tekee pullasta kuohkeaa). Veivaa kädellä ja lisää jauhoja niin kauan, että taikina on hyvää (ei jää kiinni käsiin, mutta ei olejauhoista, eli hiukan voi tarttua kiinnikin). Lopuksi lisää joukkoon pehmeä voi. Pohjusta taikina kunnolla.

Anna nousta ainakin 30 minuuttia, mielellään tunti. Liinan alla ja lämpimässä.

Pyöritä pullat kädessä kunnolla ja voitele pellillä munalla.

Paista 200 asteessa noin 10 minuuttia. Ei yhtään liikaa!

Vierailija
12/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

reippasti ja pitkään!

Onko sulla yleiskonetta tai vatkaimessa taikinakoukkuja? Jos käsi väsyy tai hermo palaa vaivaamiseen?

Vierailija
13/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ajattelin et mulle vastataan täällä et voi voi, et osaa edes pullaa leipoa, mut se siis onkin taiteenlaji, ninkuin olen epäillytkin :) Kiitos vastaajille, aion tänään yrittää! Vielä yks todella ehkä tyhmä kysymys...kauanko niillä vatkailmen taikinakoukuilla tai myleiskoneella oikein taikinaa veivataan? Voiks mennä pilalle liiallisesta veivaamisesta?

Vierailija
14/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloin tehdä sen maitojauheeseen. Paketissa on ohjekin. Nykyään pulla on hyvää!

Vierailija
15/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa osaan kyllä laittaa ja muuten leipoa, mutta pulla,ei se ei onnistu.. Vaikka mun äitini,maailman paras pullanleipoja tekis taikinan niin pilaan sen silti!=)

Vierailija
16/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ajattelin et mulle vastataan täällä et voi voi, et osaa edes pullaa leipoa, mut se siis onkin taiteenlaji, ninkuin olen epäillytkin :) Kiitos vastaajille, aion tänään yrittää! Vielä yks todella ehkä tyhmä kysymys...kauanko niillä vatkailmen taikinakoukuilla tai myleiskoneella oikein taikinaa veivataan? Voiks mennä pilalle liiallisesta veivaamisesta?

Vierailija
17/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen taikinan käsin ja käsi nyrkissä sitä pyörittelen kulhossa niin kauan, että se käsistä ja reunoista irtoaa. Ja se kaksinkertainen kohotus (taikinaa ensin ja pullia ennen uunia). Äitini tekee taikinan yleiskoneella, ja vaikka taikina kulhon reunoista irtoaakin, on taikina vetelämpää ja pullat huomattavasti kovempia.

Vierailija
18/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohotus tärkeää! mutta liiallisella pullien pyörityksellä menee kohotus hukkaan!

Vierailija
19/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjeella, hae netistä. Onnistuu mahtavasti!

Vierailija
20/30 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullataikinan pitää (tahmeaa) olla niin löysää että pullat saa hädintuskin leivottua.

Ja kunnon kohotukset ennen leipomista ja ennen paistamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä