Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auta huolestunutta äitiä! Kerro millaisia ovat 5-v pojat

Vierailija
06.09.2007 |

Kaikki erilaisia, tietysti, eli tätä kommenttia en nyt etsi. Sen sijaan toivoisin, että kertoisitte omista (tai tutuista) 5-v pojista.

Mistä asioista ovat kiinnostuneita? Millaisia leikkejä leikkivät? Mistä leluista / tavaroista tykkäväät? Millaisia ovat kaverisuhteet? Mistä kaverit on saatu? Mitä taitoja osaavat? Millaisia asioita kyselevät? Miten hahmottavat asioita kuten ajankulua, syitä ja seurauksia ym.? Miten käyttäytyvät (osaavatko ottaa toisten tunteet huomioon, kiusaavatko helposti ym.?)

Syynä tähän kyselyyn on - tietysti - oma 5-v poikani. Professorityypiksi kutsuivat jo päiväkodissakin, ja olen kovinkovin huolestunut siitä, pääseekö " outona" ja erilaisena koskaan mukaan ikäistensä juttuihin. Jotta voisin tukea häntä kaverisuhteiden syntymisessä, tarvitsisin kuitenkin mahd. hyvä käsityksen siitä, millaisia tuon ikäiset yleensä ovat.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kiinnostunut esim dinosauruksista ja numeroista. Laski aika taitavasti. Leikki pääasiassa vajaa 2v nuoremman pikkusiskonsa kanssa kotona erilaisia mielikuvitusleikkejä. Päiväkodissa leikki toisten poikien kanssa, yleensäkin jos oli muita poikalapsia seurana niin sitten juostiin ja rymyttiin ja taisteltiin... Ei ollut mitään erityisiä kaverisuhteita silloin. Pohti kaikenlaista, mietti asioiden syy- ja seuraussuhteita, kyseli paljon ja halusi tietää ja ymmärtää...

Vierailija
2/6 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos vihjaat siihen suuntaan, että murehdin turhia, niin sanonpa, että toivottavasti olet oikeassa.

Äitinä murehdin kuitenkin kaikkien lasteni asioita, ja toivon, että elämä kulkisi heillä mahdollisimman hyviä latuja. Ystävät ja läheiset ihmissuhteet ovat itselleni elämän suola, ja niitä toivoisin lapsillekin. Se, jos päätyy kiusatuksi tai tuntee, ettei löydä omanlaistaan kaveria on mielestäni tosi kurjaa.

Murheeni on kieltämättä ehkä hiukan liian aikainen, mutta lapseni tuntien olen aika varma siitä, ettei ystävien löytäminen tule olemaan helppoa. Tästä syystä mietin jo nyt, kaverisuhteiden alkutaipaleella sitä, olisiko olemassa jotakin, miten äitinä voisin lastani tukea ja auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostunut etenkin autoista. Leikkii oikeastaan mitä vain, mitä kaverikin leikkii, mutta jos yksin, niin autoilla. Leikkii sekä yksin että yhdessä. Kaverit minun kavereideni lapsia. Löytää myös aina kaverin puistossakin itselleen.

Osaa sukeltaa, osua tennismailalla palloon, laskee sataan.

Kyselee kaikkea mahdollista: tänä aamuna kysyi, millä laivalla on maailman suurin ankkuri.

Kellon hahmottamisen on tajunnut tänä syksynä. Ei osaa lukea, mutta jotenkin tajuaa, että se menee eteenpäin.

Ymmärtää syyt ja seurausket.

Ei kiusaa kuin isoaveljeä. Todella empaattinen. Tykkää tytöistä ja tytöt hänestä. Valloittaa kaikkien aikuisten sydämet, koska hyvin välitön, hymyilevä ja aito.

Pelkää aggressiivisia poikia.

Mistä asioista ovat kiinnostuneita? Millaisia leikkejä leikkivät? Mistä leluista / tavaroista tykkäväät? Millaisia ovat kaverisuhteet? Mistä kaverit on saatu? Mitä taitoja osaavat? Millaisia asioita kyselevät? Miten hahmottavat asioita kuten ajankulua, syitä ja seurauksia ym.? Miten käyttäytyvät (osaavatko ottaa toisten tunteet huomioon, kiusaavatko helposti ym.?)

Vierailija
4/6 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostunut dinoista, sienistä, eläimistä, ihmisruumiin eri osien rakenteista, jumalasta, maailman alusta, mistä lapset tulvat, onko ihmisen sisällä pimeää, voiko kuumaliimalla paikata kaikkea- myös rahtilaivoja, miksi on yö ja päivä, miksi talvi tulee eikä ole aina kesä, mitä pöly on jne... ja on polleeta poikaa kun käy urheilemassa.

pojalla oli tapana eritäytyä. kunnes sitten kannustuksen kautta vihdoin opetteli että miten kavereita voi saada. löysikin yhden parhaan ystävän.

tutkijaluonnehan voi kertoa aspergerpiirteistä myöskin- meillä asiaa tutkittu hoidossa. loppulausuma että lahjakas ja älykäs poika- ei viittaa sairauteen.

mutta todellakin nuo sosiaalisten suhteiden löytämiset ovat avanneet paljon uutta maailmaa. ja poika on alkanut hörsotella kavereiden kanssa eikä vaan tutkia sienten rakennetta. :-)

Vierailija
5/6 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin sinä nro 7! Kuulostaa aika paljon samalta kuin oma poikani. Sanot, että hän oppi " kannustuksen kautta" löytämään kavereita ja sen parhaankin ystävän. Kerrotko vielä, miten häntä kannustitte? Onko kaveri samanlainen tutkijatyyppi, vai saitteko kemiat kohtaamaan ihan " tavallisen" kaverin kanssa?

Joo, ja aspergeria olen tietty miettinyt myös. Siihen viittaavia piirteitä varmaan on joitakin, mutta ei kovin paljoa. Poika on tunneälykäs ja osaa ottaa muita huomioon - silloin, kun nämä muut ovat aikuisia. Vaikeutta on siis nimenomaan muiden lasten kanssa. Perusongelma on siis se, että poika voisi esitellä vaikkapa lippukokoelmaansa ja haluaisi jutella eri maiden lipuista. Aikuinenhan tietysti on mukana keskustelussa ja (huvittuneena) kuuntelee selostusta. Samaan aikaan tuntuu siltä, että muut 5-v pojat jo juoksevat pihalla keppeineen ja autoineen.. " haluatko hei tietää, kuinka monta ruotsin kruunua mulla on ja paljonko se on euroissa?" ei ehkä ole se repliikki, jolla leikki ikäisten kanssa aukenee :(

Vierailija
6/6 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli aika pitkä prosessi tuo kaverin löytäminen. aika samalta kuulostaa tuo lipuista jutteleminen.

pojan kanssa paljon juteltiin ja jopa harjoiteltiin kotona. toiselle lapselle voi mennä sanomaan että " terve, mun nimi on XX, mikä sun nimi on?" ja opeteltiin kyselemään keskustelun aloituksia esim " mikä sun lempileikki on?, haluatko tulla leikkimään mun kanssa autoilla?, saanko tulla leikkiin mukaan? jne"

aika paljon keskuteltiin pojan kanssa myös siitä että jos toinen sanoo että en halua leikkiä niin ettei siitä kannata lannistua. kerroin tarinaa omasta parhaasta kaverista jonka löysin vasta viidennellä kysymällä.. ;-)

pojalla on ollut taipumusta hieman pomottaa. eli hänen mielestään leikkien säännöt menevät niin kuin hän on ne oppinut ja sitten ongelmia on tullut kun on muille sanonut että leikitte väärin. vähän sellainen poliisi tuo meidän poika.

paras ystävä on on ihan tavallinen poika. olivat toisensa löytäneet kun molemmat dinosauruksista tykkäävät. ja tämä meidän poika aina onnellisena kertoo kuinka hän löysi ystävänsä- kun uskalsi mennä rohkeasti kysymään että tulisiko poika dinoilla leikkimään. paita ja peppu ovat nykyään :-)

aika paljon on kannustustaa pitänyt ja auttaa pettymyksissä. mutta niinhän se kaikkien kanssa. ja pk-henkilökunta myös auttoi meitä- osasivat mulle vinkata että onko meidän poika saanut kontaktia kenen kanssa ja kotona olen kysellyt että kävikös se " jussi" sua kysymässä leikkiin jne...

7

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi