Tyttöjen äideille kysymys: kanteleeko kaikki tytöt?
Itselläni siis vain pari poikaa. He tappelevat, ja vasta kun sattuu ja aletaan itkemään, tulee jompi kumpi itkemään riidasta.
Olen ihmetellyt tyttölapsia, jotka ovat kylässä. He ravaavat lastenhuoneesta monta kertaa päivässä kertomassa " tuo ei anna minun tulla" , " tuo ei anna minun leikkiä" , " tuo teki sitä ja tätä" .
Siis ihan vain kertomassa. Suomeksi sanottuna kantelemassa. Enkä edes ole ihan varma, onko kantelu oikeutettua, vaan silkkaa manipulaatiota.
Onko tämä tyypillistä?
Kommentit (16)
Saatta sitä oma lapsikin ihmetellä, miksi toisten ei tarvitse ottaa muita huomioon ja käyttäytyä hyvin.
Eikä " kanteleminen" ole välttämättä negatiivista. Musta on vaarallista opettaa lapsia siihen, että aikuiselta ei saa/kannata hakea apua ongelmatilanteissa.
Johtuu varmaan siitä että en useinkaan puutu lasten kinasteluun, ellei jotakuta satuteta.
joka on heti kantelemassa ellei saa haluamaansa lelua, toiset ei suostu leikkimään juuri sitä leikkiä mitä hän ehdottaa jne, kyse ei siis ole kiusaamisesta vaan siitä että tuo kantelija on tottunut saamaan tahtonsa läpi.
luonnekysymys. Meidän tytöt ei ainakaan kantele ja joskus on suututtanut kun vierailun jälkeen on tullut ilmi, että lasta on lyöty tai toinen on käynyt kimppuun. Olisin silloin halunnut puuttua asiaan, mutten ihan vähistä rupea asioita selvittelemään.
tyttöjenmollausketju aloittaa. Buahahahahahahahahaha! No, jospa tuo on sitä tyttöjen suurempaa intoa kommunikoida jne. Nimimerkillä vain poikia itsellänikin!!!
Koko ajan joku ravaa kertomassa ja kantelemassa pienimmistäkin asioista. Itse yritän suhtautua huumorilla mut on tosiaan välillä raivostuttavaa...
paremminkin päinvastoin, minusta on ongelma jos lapset ei esim. kerro vanhemmille koulukiusaamisesta.
yritän jaksaa ymmärtää, että sinulla on elämässä ongelmia, etkä kykene rakentavaan itseilmaisuun. Saat siis anteeksi huonon käytöskesi.
By the way. Tämä on ainoa koskaan aloittamani tyttökeskustelu tällä palstalla. Tosin myönnän, että tuo toinen ketju innoitti minua.
ap
En tarkoittanut esittää kysymystäni " ongelmana" . Olenpa vain huomannut eroavuuden omien poikieni ja kavereitteni tyttölapsien välillä.
ap
Varmaan johtuu siitä, että olen painottanut pojalle, ettei nuorempaa saa lyödä... Jos kuopus sitten hyppii silmille, jotakinhan on tehtävä - lyödä ei saa... Kuka auttaa? No, äiti!
Olisikohan syy se, että olet sallinnut pojillesi sen välienselvittelyn, kun taas tytöillä lyömistä pidetään aivan kauhistuttavana?
Yleisesti ottaen mieluummin se, että lapsi kantelee kuin se, että lapset lyövät toisiaan! Pienten lasten lyöminenkin voi mennä ihan mahdottomuuksiin... (kun ei ole tajua niin heitellään rautaisia pikkuautoja, purraan niin että hampaat menee ihon läpi ja lyödään vasaralla kalloon).
Tietysti ensin pitää itse yrittää puhumalla ratkaista tilanne. Mutta oletko ap tosiaan sitä mieltä, että sitten kun pää on kuhmuilla ja itkua tuherretaan, voi tulla kertomaan leikkien menneen pieleen.
Jos lapsi on kovin hemmoteltu, hän kantelee ja valittaa kaikesta.
haluan siis kysyä sitä, yrittävätkö pojat enemmän selvittää välejään ensin itse? Ja tytöt hakevat aikuisen selvittämään? Siitähän tässä on kysymys.
Yhden tytön tunsin taannoin, 5 v, joka oli todellinen kiusankappale itse. Hän haukkui toista kirosanoilla, ja kun toinen puolustautui - niin tyttö tuli kantelemaan äidilleen. Äiti oli onneksi fiksu ja näki tyttärensä läpi. Eli vastaus kympille: ei ole kantelu aina oikeutettua.
" tyttöihmettely" tänään. No, mikäs siinä jos kiinnostaa:
Minu tyttöni on ainakin kova tiedottamaan vääryyksistä: minusta se on hyvä, mutta näen usein " syytettyjen" äideissä ärtymystä.
Voipi olla tuokin tytöille tyypillisempää (niinkuin se vaatteilla vehtailu), mutta en tiedä mistä moinen johtuu. Ainakaan tyttöjä ei varmaankaan opeteta niin lujasti olemaan kylmiä huonolle kohtelulle?
Eri asia jos toista satuttaa tms. mut pikkuasioista nitiseminen on ärsyttävää!