Kolmaslapsi ja kelan äitiysraha..
Auttakaa nyt tietämätöntä..
Kelan sivuilta etsiskelin, mutta en löytänyt.
Kun toinen lapsi syntyy ennen kuin esikoinen täyttää kolme vuotta, on silloin äitiys-ja vanhempainraha sama kuin esikoisesta. Menee siis samojen tulojen mukaan. Mutta miten käy kolmannen lapsen kohdalla?? meneekö samojen tulojen mukaan vai ei? Jos kolmas lapsi syntyy ennen kuin toinen täyttää kolme. Vai pitääkö kolmannen lapsen syntyä ennen kuin esikoinen täyttää 3v.
Olipa se " selvästi" ilmaistu. Toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan :D
Kolmatta vasta kuumeillaan..
Kommentit (11)
Koska edellisen päivärahan pitää olla määräytynyt työtulon mukaan ja näin ei ole enää kolmannella kerralla. Kannattaa varmaan kysyä käytäntö ihan omasta kelan toimipisteestä jos on näin poikkeavia näkemyksiä.
Branwen:
Koska edellisen päivärahan pitää olla määräytynyt työtulon mukaan ja näin ei ole enää kolmannella kerralla. Kannattaa varmaan kysyä käytäntö ihan omasta kelan toimipisteestä jos on näin poikkeavia näkemyksiä.
Minun esikoiseni on syntynyt -03 ja kakkonen 7/05, eli hänestä en vielä saanut samaa päivärahaa kuin esikoisesta (muutos tuli muistaakseni loppuvuonna -05). Siinä välissä ollut töissä, mutta kakkosen päiväraha katsottiin vuoden -03 verotuksen mukaan, jolloin minulla on vielä alkuvuodelta hiukan työtuloja. Ja sain äitiyspäivärahaa hitusen enemmän kuin minimin.
Nyt kolmonen on syntymässä ennen kuin kakkonen täyttää kolme, joten saan päivärahan samoihin työtuloihin perustuen kuin kakkosesta(eli vuoden -03 verotus), ja niitä vielä korotetaan indeksillä (olikohan 1,1). Ja koska en jää minimille, saan vielä äitiyspäivärahaa korotettuna ensimmäisen 56 päivän osalta. Korotustahan ei saa, jos on minimirahalla (ainakaan minun tietääkseni).
Näin siis minulla.
Eli toki kolmannesta lapsesta saa samaa päivärahaa kuin edellisestä jos hän ei ole vielä täyttänyt 3 ja se päiväraha perustuu työtuloon.
Itse tarkoitin että tätä etua ei voi käyttää kolmatta kertaa, eli kun minä olen jo tokasta lapsesta saanut saman päivärahan kuin ensimmäisestä niin en voi käyttää tätä etua enää toista kertaa. Nyt kun on kolmas tulossa niin en saa enää samaa päivärahaa kuin näistä aiemmista. Toivottavasti en sekoittanut pahasti :)
Mun se Kelan " eukko" kyllä antoi ymmärtää, että saan samaa päivärahaa kuin tokastamme, joka on kolmannen syntyessä alle 3v!? Hmm.. täytyy soittaa sinne vielä uudemman kerran! Sehän on ihan hanurista!
Mikaela77:
Mun se Kelan " eukko" kyllä antoi ymmärtää, että saan samaa päivärahaa kuin tokastamme, joka on kolmannen syntyessä alle 3v!? Hmm.. täytyy soittaa sinne vielä uudemman kerran! Sehän on ihan hanurista!
Mutta jos edellinen äitiyspäiväraha on perustunut esim. työttömyyspäivärahaan, niin silloin tipahtaa toisella kerralla minimille.
Mulla perustuu päivärahat ansiotuloon, joten pitäisi sitten saada se sama äp-raha. Kiitos sinulle tiedosta! Huojensi mieltä :)
Olen ehkä hieman hidas..
Olen saannut esikoisesta (2006) äitiyspäivärahaa, mikä perustuu työtuloon. Toinen lapsi syntyi vuonna 2007 ja sain hänestä saman päivärahan kuin esikoisesta. Jos seuraava lapsi syntyisi ennen kuin toka lapsi täyttää 3v. saanko tällöin saman rahan kuin ekasta ja tokasta?
tarkastin tämän Kelalta ( itselläni myös vastaava tilanne). Ja kelan vahvistus oli, että saat kolmannelta samaa äippärahaa kuin ekalta ja tokalta.
eli luonnollisesti jos nyt menet toisen jälkeen töihin ja hankit yli puolen vuoden ajan parempaa palkkaa kuin ensimmäisen lapsen kohdalla, niin silloin tietty kela laskee äitiysrahan tämän mukaan.
Olisinhan tietysti itsekkin voinut kelaan soitella ;)
eli nuorimmasta lapsesta aina lasketaan, jos hän on alle 3v laskettuna päivänä, saa saman äp-rahan.
Eipä olis Suomen maassa montakaan äitiä joka saisi saman äp-rahan jos kuopuksen pitäisi olla alle 3v kun loput lapset syntyy :D Hih! Anteeksi..
Mikaela -myös kolmas mahassa