Koska vauva sopivan ikäinen olemaan hoidossa yön yli?
Kyselen nyt ihan vain mielipiteitä tästä asiasta. Toivottavasti tästä ei tule mitään riitaa..
Olen nimittäin jo jonkinaikaa kaipaillut vähän pidempää (ilta, yön yli ja ehkä aamuakin) vapaata lapsista (4v ja 9kk) ja mietin nyt, onko 9kk:n ikäinen vauva vielä liian nuori yöhoitoon. Vauvamme on useinkin ollut isän hoiteissa kun olen ollut esim. shoppailemassa tai jumpassa, mutta kukaan vieraampi ei vielä ole vauvaa hoitanut eikä isäkään ilta-/yöaikaan. Imetän vauvaa vielä, mutta hänelle kelpaa kyllä korvikekin tuttipullosta. Hoitaja voisi tulla meille kotiin, niin ettei lasten tarvitse mennä yökylään.
Toisaalta tuntuu hullulta edes kysellä tälläisestä. Kovin turvalliseltahan tuo nyt kuulostaa, jos hoitaja on tuttu ja lapset voi olla kotona ym, mutta jotenkin vain hirvittää kun tuntuu että vauva on aina kovasti sekaisin vaikka olisin vain hetken pois. Tulee kyllä toimeen hoitajien kanssa, mutta takertuu minuun melkein hengenhädässä kun palaan. Ihan niinkuin peläten, että katoan jonnekin.
Minkälaisia kokemuksia on teillä muilla on ja mitä mieltä olette?
Kommentit (15)
Suositus kuulemma on, että alle vuoden ikäinen vauva saisi olla erossa lähimmästä hoitajastaan (eli siis yleensä äidistä) ikäkuukausiin verrattavan tuntimäärän: 1 kk ikäinen yhden tunnin, 2 kk 2 tuntia jne. Eli vasta vuoden ikäiselle vauvalle tulisi puoli vuorokautta, 12 tuntia. En nyt muista yhtään, mistä tämän olen lukenut, mutta tämä olisi kuulemma asiantuntijoiden suositus.
Sitten vuodesta ylöspäin lasketaan " sallitut" yöt erossa äidistä taas ikävuosien mukaan: 2 vuoden ikäinen saisi olla hoitopaikassa/hoitajalla 2 yötä, 3 v 3 yötä jne...
En tiedä, löytyisikö tuo tieto esim. MLL:n sivuilta, jotenkin liitän sen itse mielessäni sinne?
Itselläni ei asia ole vielä ajankohtainen kun vauva on vasta 5 kk, että henkkoht kokemusta ei ole. Jos vauveli selvästi vaikuttaa siltä, että on sekaisin ja ' takertuva' jostakin palattuasi, kuten kirjoitit, siirtäisin itse ainakin yöpoissaoloa pikkuisen tuonnemmaksi.
Joo, tästä aiheesta tosiaan voi helposti saada riidan aikaiseksi...;)
Meillä kärsittiin koliikista ja tytön mummi halusikin tytön " väkisin" hoitoon jo tosi varhain...mutta taisi olla 2kk, kun oli hoidossa 1 vrk:n, siis 24 h. Siitä lähtien on ollut samaisella mummilla n. joka toinen viikonloppu samanmoisen ajan (kerran oli kaksikin yötä...)... aina on mennyt kivasti, tyttö on nukkunut ja syönyt hyvin, ollut iloinen ja juttelevainen ja myös kotiinpaluu on sujunut ongelmitta (ts. normaali rytmi). Nyt tyttö 4kk ja menossa taas viikonloppuna vuorokaudeksi hoitoon...:=)
-mooli ja tyttö 4kk
esikoinen oli ensimmäisen kerran mummolassa yökylässä 5kk ikäisenä, saattoi olla vähän allekin. Imetys loppui 4kk iässä, kun maito yksinkertaisesti loppui. Koska poika söi jo kiinteitä ja joi pullosta, mummo kysyi saisko kokeilla pärjäisivätkö koko yön. Päivällä oli vahtinut välillä. Jos poika itkisi äitiä, mummo soittais ja lähdettäis hakemaan tai toisi kotiin (matkaa oli 10 km). Koska miehen kanssa herättiin aamulla vasta myöhään, oli yö mennyt hyvin. Poika oli herännyt kerran, saanut pullon ja nukahtanut. Puolilta päivin mentiin hakemaan ja äiti sai heti iloisen hymyn. :) Parin kuukauden jälkeen meni jo koko viikonloppu yökylässä (mummo haki pe töistä tullessaan ja su toi kotiin tai me haettiin). Ja kovasti olivat touhunneet viikonlopun aikana. Vielä nytkin esikoinen (8v) on mummon apulaisena milloin missäkin.
Kaikki johtui varmaan siitä, että äitini oli vasta 50v, esikko oli ensimmäinen lapsenlapsi, imetys loppunut ja poika tykkäsi olla mummon luona. Kakkonen oli lähemmäs vuoden, ennen kuin oli ensimmäisen yönsä ja kolmonen päivää vaille 2v, saas nähdä miten nelosen käy. :) Ja nyt välimatkaa on enää 5 km, joten aina on ollut mahdollisuus päästä omaan sänkyyn, jos ei olekaan halunnut yötä olla. Tosin tässä vaiheessa on jo veljenlapsiakin yöksi pyrkimässä, joten pitää vähän etukäteen suunnitella kuka on milloinkin. Miehen vanhemmat ja isäni ovat jo kuolleet, joten äitini on ainut isovanhempi, joka meidän lapsilla on. Ihan vieras (naapurin tyttö) vahti kahta vanhempaa muutamana iltana, kun olivat 2½v ja 1½v, mutta silloinkin olin kotona lähettyvillä tekemässä tilaustyötä. Muut ' hoitajat' ovat olleet lasten tädit, jotka asuvat lähistöllä.
Kukin tekee tyylillään ja kannattaa käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä! Mä en edes ollut kuullut koskaan ennen tuosta ohjeesta, että iän mukaan on hoidossa. No, kaikkea oppii, kun vanhaksi elää. :D
lapset vasta lähemmäs 3 vuotiaana, mutta syynä on se ettei meillä ole ollut paikkaa minne viedä, isän kanssa kyllä ovat aiemminkin olleet. Kyllä varmaan hyvin pärjäisi, jos on tuttu ja turvallinen hoitaja, voisitko itse lähteä vaikka kaverille yöksi ja isä voisi koittaa pärjätä yön, jos sillain saisi pehmeän laskun ja voisithan itse tulla vaikka kotiinkin sitten kun lapsi nukkuu.
riippuu vauvasta ja siitä, miten tämä on tottunut vaihteleviin hoitajiin. Yhdeksi yöksi voi minusta pienenkin vauvan jättää hoitoon, pidemmäksi ajaksi en mielelläni itse ainakaan alle vuosikasta jättäisi. Tuo kuukausi-tunti-sääntö on varmaan periaatteessa ihan käypä.
Oma poikani oli puolivuotiaana ensi kerran yökylässä, ja se onkin jäänyt ainoaksi (vaikka meni ihan hyvin), muutaman kerran on illalla hoitaja laittanut hänet kotona nukkumaan. Nyt poika pian vuoden. Kerran oli viikonlopun isänsä kanssa mökillä ja selvästi osoitti minulle mieltään, kun tulivat takaisin - ei siis ollut vielä valmis olemaan äidistä kahta yötä erossa, vaikka isä yleensäkin laittaa illalla nukkumaan jne.
meillä vauva 11 kk ollu tkaksi kertaa yökylässä, 8kk ja 10 kk. pienet itkut oli tullut illalla, mutta yöt mennyt ok (paremmin kun kotona :/) ja aamulla oltu hyvällä tuulella.
ap, ota hoitaja paria päivää enen tutustumiskierrokselle, niin vauva muistaa hoitajan.
edelliselle vastaajalle vielä: valitettavasti se taitaa olla niin, että lapset ovat valmiita olemaan äidistä ja isästä erossa yötä ehkä teini-ikäisinä, jolloin äiti ja isä ehkä haluisivat, että teinit ois kotona... tai ainakin varmuuden siitä missä sitä luurataan :) tällä tarkoitan sitä, että kaverien 1-4-vuotiaat protestoivat myös äidille paljon yökyläilyn jälkeen, siitä huolimatta, että kylässä/mummolasa ollut tosi kivaa ja mielellään lähdetty kyläilemään.
ja siis olen sitä mieltä, että hyvin lapset voi laittaa yöksi kylään.
Meidän esikoinen meni yöylihoitoon vähän reilun vuoden ikäisenä. Tuntui olevan siihen valmis silloin. 9 kk ikäisenä vauvalla voi olla vielä sitä eroahdistusta ja on vielä kovin kiinni äidissä.
Tosin kyseessä olisi vain yksi yö. Mitään kovin vakavaa traumaa vauva tuskin saisi. :) Eikä vauva välttämättä yöllä enää syömistä tarvii. Helpointa ehkä olisi, jos koittaisit jättää ne yösyötöt pois ja sitten ottaa yövapaata itsellesi.
että syötät vielä vauvaasi ihan yleisesti, etkä yöllä, sori, luin vähän hätäisesti.
Eli olen varmaan kauhea äiti. Mutta miehen vanhemmat on luotettavia ja kokeneita lastenhoitajia, tuossa vaiheessa ei vielä ollut vierastusta tms vaikeuttamassa. Hyvin meni, söi hyvin, nukkui ennätykset mummolassa ja on pari kertaa nyt myöhemminkin ollut siellä hyvällä menestyksellä. Kotiin paluukin sujui ongelmitta, en huomannut yökyläilyn vaikuttaneen. Pian meillä on taas kaverin häät (yömajoitus) ja tyttö 7kk on jäämässä jälleen toiseen mummolaan yökylään. Korvike menee yhä siinä missä tissikin, toivottavasti edelleen yökyläily sujuu hyvin, vaikka vierastamisen oireita alkaa olla ilmassa... Näin meillä.
ekaa kertaa jo kolmen viikon ikäisenä niin että pääsin ulos, yhtä tasavertainen hoitajahan isi on kuin äitikin!
Ja sitten on muutaman kerran ollut mun äiti meillä yötä hoitamassa poikaa (nyt 4,5kk) että ollaan päästy miehen kanssa vähän juhlimaan.
Eikä ole varmasti mitenkään kärsinyt :)
Kannata liikoja stressata....
Ja tapahtui viime vkonloppuna siis. Oli siskoni luona, ja kaikki oli mennyt oikein mainiosti. Ainoastaan minä äitinä sain pari ikävä-kohtausta, mutta nekin helpottivat. (Oltiin käyttämässä myöhäinen häälahja-lahjakortti kylpylässä, 1vrk). Poika oli itkenyt vain kerran, kun oli juuri päikkäreiltä herännyt, ja miehen sisko oli röyhtäissyt vieressä :) Mutta itku laantui nopeasti ja muuten vain oli naureskellut, kuten tavallista.
Joten aika varmaan lapsesta kiinni. En jättäisi poikaa hoitoon, jos hänellä esim. jonkinlainen vierastus-kausi menossa/itku muuten herkässä tms. Mutta koska tiesin pojan olevan noin reipas ja iloinen " uusista" naamoista jotka jaksavat peuhata 24h, niin mikäs siinä hoitoon jättäessä! :) Meillä poika korvikkeella, eikä enää öisin syö, vaan nukkuu 11h, joten siinäkin mielessä " helppo hoitoon jätettävä" .
... lapset olleet pienestä pitäen (2kk) molempien vanhemmilla silloin tällöin hoidossa ja aina on hienosti mennyt. jos itse luottaa hoitajiin ja lapsi pitää hoitajista, niin ei kai siinä kauheita traumoja voi jäädä. jos vie hoitoon vasta vanhempana ekan kerran, niin uskoisin, että voi olla paljon vaikeampaa lapsen jäädä hoitoon. näin mä ajattelen.
Olemme miehen kanssa sitä mieltä, että kun vanhemmat on levänneitä ja voivat hyvin, voi lapsikin hyvin. Molemmat mummot ovat olleet erittäin läheisesti vauvan kanssa tekemisissä, ja ovat erinomaisia tukihenkilöitä pojan kanssa.
Mummot ovat olleet meillä kotona auttamassa hoidossa (jo aika alussa, kun pojalla oli koliikkia ja pariin otteeseen oli saatavat nukkua), ja molempien luona on jo ollut yökylässäkin. Erinomaisen hyvin on nukkunut ja viihtynyt. Kun oma unipupu on kainalossa, niin kaikki on hyvin :-)
Meillä toimii näin, ja jatkossakin mummoilla käydään yökylässä silloin tällöin. Ja parin viikon päästä lähdetään parisuhdereissulle Tallinnaan yhdeksi yöksi, isovanhemmat tulevat meille siksi aikaa. Ja ihan mennään ilman omantunnontuskia: pojalla on varmasti kivaa ja turvallista, isovanhemmat ovat ihan onnessaan kun saavat hoitaa, ja meille tulee oma aika tarpeeseen.
Kannattaa kuunnella itseään ja lastaan ennen kaikkea kuitenkin, ei niinkään näitä keskustelupalstoja ;-)
Mukavaa ja leppoista syksyä,
Anyara & co
ekaa kertaa mummolassa yö-kylässä.Ja hyvin meni!Nukkuivat yöt samanlailla kuin kotonaankin! Minkäänlaisia " eroahdistuksia" ei ole kummallakaan koskaan ilmennyt.tytöt nyt 1,5 v ja 4kk:tta.
vastauksia tulet varmaan saamaan. Toiset kun ovat vauvatta liikkeellä jo muutaman kuukauden jälkeen ja toiset eivät vaikka lapsi olisi jo useamman vuoden! Meillä vauva on nyt 7kk ja marraskuussa tulemme olemaan yön miehen kanssa kahden kylpyläreissussa. Vauva jää äidilleni hoitoon ja yritän järjestää niin että he olisivat meillä niin on vauvalle tuttu ympäristö. Itsekin imetän vielä ja toivottavasti silloinkin,mutta onneksi pumpattu maito kelpaa pullosta.
Eräänlaisena yleisohjeena olen kuullut että lapsen ensimmäisen vuoden aikana voisi olla pois yhtäjaksoisesti yhtä monta tuntia kuin lapsella on ikää kuukausia. Toki on mielestäni vähän eri asia olla poissa yö, jolloin lapsi nukkuu kuin päivä, jolloin hän on enimmäkseen hereillä. Ja vanhemman lapsen kanssa ohje jatkuu niin, että lapsen ikää vastaava määrä vuorokausia. Nämä kuulostaa sellaisilta neuvoilta että sopivat meidän perheelle.
Itse olen lapsesta asti ollut mielellään kavereilla yökylässä tms ja vanhempani ovat olleet viikon reissussa keskenään ollessani muutaman vuoden ikäinen. Ei ole mitään traumoja jäänyt.