palkankorotus, onko järkeä edes ottaa vastaan?
oisin saamassa 400 eur palkankorotuksen,mutta tein tossa laskelmia, että jos sen saan, asumistuki laskee, vero%nousee, pvähoitomaksut nousee, eli saisin vain 30 euroa enemmän käteen!
eihän tässä oo mitään järkeä!!!!! onko kellään neuvoa mitä tehdä?????
Kommentit (11)
Kertoisitko ihan oikeasti pomollesi, että et ota palkankorotusta vastaan koska menettäisit asumistuen ja päivähoitomaksut nousisivat. Kehtaisitko ?
Maksattaisitko päivähoitomaksun ja vuokran mieluummin meillä kuin työnantajallasi? Arvaapa vastaus.
vaikuttahan tuo lomarahaan, eläkkeeseen, seuraavin tupo-korotuksiin jne! Ymmärrän kuitenkin sun fiilikset - sain kerran niin pienen palkankorotuksen että kun päivähoitomaksu nousi, ja asumistuki väheni, jäin itseasiassa miinukselle... oli siinä yksinhuoltajalla fiilikset katossa...
Se on tämä suomalainen systeemi, progressiiviset verot ja porrastetut maksut. Juuri noin se menee, kaikilla ja aina. Pienituloiset tuijottaa bruttopalkkoja ja marisee kun saavat niin paljon vähemmän kuin isopalkkaiset eivätkä ollenkaan tajua että käteen jäävissä summissa ei juuri eroa ole. Sitten kun tulee palkankorotus niin maristaan vielä siitä että maksut nousee... Luuletko ettei muita harmita vai kuvitteletko edelleen että muilla on asiat jotenkin huiman paljon paremmin?
Mutta itse asiasta olen siis samaa mieltä kuin edelläolevat: tottakai kaikki otetaan vastaan mitä saadaan. Sen lisäksi että maksat sen jälkeen omia menojasi enemmän ja me muut vähemmän on siitä vähän kuitenkin hyötyä myös itsellesi: 30 euron lisäksi palkka vaikuttaa tulevaan eläkkeeseesi (minimaalisesti kyllä, mutta kuitenkin jos nyt mitään eläkkeitä edes on sitten kun vanhaksi tulet), joudut väsäämään niitä anomuksia vähän vähemmän jne...
Kiitos vastauksista, eli joo, minäkin olen nykysin yh, ja siksi raha asiat mietityttävät, mutta sain sovittua pomoni kanssa, koska suoraan asiasta hänelle puhuin, että saan ilmaset lounarit,puhelinedun,edustuskuluihin rahaa jne. Eli varsinaista palkkaa ei nosteta kuin pari sataa, mutta saan palkan päälle muut edut!
Mä olen itse 12 vuotta maksellut kiltisti veroja, ja aika vaikeeksi tehdään tässä maassa työnteolla mahdollisuus rikastua jos on yksin lasten kanssa, joten kiitos asiallisista kommenteista=)
paitsi edustuskuluihin annettu raha. Ennakonpidätyksenalainen palkka muodostuu rahapalkasta ja luontaiseduista (lounassetelit, puhelinetu, asuntoetu, autoetu jne.) ja siitä enn.pid.alaisesta lasketaan verot ja verot vähennetään rahapalkasta. Eikö työnantajasikaan tätä tiennyt?
Ja tietysti asumistukeen ym. vaikuttaa tuo ennakonpidätyksenalainen palkka ei rahapalkka!
Tämä kertoo aikatavalla jotain ihmisten moraalista. Otanko vastaan palkankorotuksen ja maksan itse vai maksatanko muilla tukien muodossa....
taitaa olla aika persaukisia nämä muut=)!!!!
teet juuri niin kuin sinulle, minä79, sopii, mikä vain on sinulle paras vaihtoehto, niin monet ihmiset kusettavat valtioo väärin perustein,
että anna palaa vaan hienoa että saat rahat/edut edes jossain muodossa, vaikket välttämättä ihan palkkana!
Eli mielestäni tässä on annettu varsin asiallisia neuvoja.
Lounassetelit ovat osa palkkaa ja lasketaan näin verotusarvoltaan palkkaan mukaan. Näin saatu veron osuus vähennetään sitten siitä maksettavasta rahasummasta.
Eli ei ole olemassa " ilmaisia" lounareita, ellei työnantaja sitten tee laittomuuksia.
Tässä voi nimittäin käydä niin, että käytännössä jää vähemmän rahaa käteen kuin mitä alkujaan on ajatellut ja siksi muut koettivat kertoa mistä on kyse.
että Maula on se persaukinen ja muilla neuvojen antajilla on itselläänkin kokemusta siitä kuinka palkan noustessa verot ja maksut nousevat vielä enemmän. Miksi ihmeessä persaukiset olisivat huolissaan siitä mihin " heidän" verovaransa käytetään? Eiköhän se yleensä ole niin että parempituloiset ajattelevat sitä verovarojen käytön järkevyyttä enemmän? Pienituloiset ja persaukiset kusettavat ja ovat sitä mieltä että pitääkin kusettaa kun muutkin kusettavat. Suurilla tuloillahan ei enää ole mitään mahdollisuuksia kusettaa (että ehkä kateutta tai pikemminkin katkeruutta siinä mielessä, juu mutta ei minusta nyt niin kauhean tuomittavaa)...
Hei!
No, onhan se toki hassua, että kaikki muut asiat ns. syövät saavutettavan hyödyn, mutta ota huomioon että kulut eivät sitten enää nouse niin paljon kun seuraavan kerran palkkaa tarkistetaan.
Jos esim. tulee indeksikorotus tyyliin 1-2% niin onhan se mukavampaa, että se lasketaan siitä korotetusta palkasta kuin alkuperäisestä.
Eli kyllä minä ainakin ottaisin palkankorotuksen vastaan, vaikka tässä vaiheessa suurin osa häviäisikin muihin kasvaviin kuluihin.