Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö 11vuotiaan antaa leikata hiuksensa sellaiseksi kuin haluaa?

Vierailija
03.09.2007 |

11-vuotiaamme haluaa ehdottomasti leikata puolipitkän kauniin varisen tukkansa huomattavasti lyhyemmäksi. Jotenkin muodin mukaisesti siten, että tukka ylettyy vähän korvan alapuolelle, reunat on epätasaiset ja eteen jonkinlainen otsatukka.

Minusta kuullostaa tosi järkyltä, eikä sovi tytön hiuslaatuun. Hius on hento, mutta sitä on kohtalaisen paljon ja puolipitkänä näyttää (minusta) kauniilta. Talvikin tulossa ja miltä tuollainen kynitty tukka näyttääkään pipon alta tullessaan.

11-vuotias on minusta vielä lapsi, enkä halua hänen näyttävän teiniltä. Toisaalta hiukset ovat vain hiuksia ja kasvavathan ne uudestaan (aika kauan vain kestää).

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukka kasvaa takaisin. Miksi teet tästä suuren numeron?

Vierailija
22/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella upeat pitkät luonnon kiharat hiukset ja nyt tilalla polkka. Ja hyvältä näyttää=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veisin hyvälle kampaajalle ja ehtona olisi se, että malli pitäisi suunnitella yhdessä kampaajan kanssa. Hyvä kampaaja ei leikkaa sellaista mitä ei voi siistinä kampauksena pitää.

Mä muistan myöskin katkerasti sen kun äitini halusi vielä yläasteella määrätä hiusten leikkausmallin. Mulla on paksut luonnonkiharat hiukset ja äiti halusi välttämättä, että ne ovat lyhkäiset eli hänen mielestään helppohoitoiset.

Eri asia on sitten jos haluaa kaljun tai punamustun shakkiruudukon päähänsä.

Vierailija
24/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukkisten tai legginsien kanssa. Eilen näin noin 11-vuotiaalla tytöllä trikoohousut yhdistettynä minihameeseen. Anna vaan tytön leikkauttaa hiuksensa niin kuin haluaa. Jos joissain asioissa annat löysiä, niin et sinä ap liian lepsu ole. Jos olet joka asiassa vastaan voimakastahtoista lasta, niin siitä ei voi seurata muuta kuin ongelmia/voimakkaampaa uhmaa. TYttösi on esimurrosiässä.

Vierailija
25/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän mietityttäisi se, miten nopeasti tukka kasvaa ulos mallista. Entäs jos se pitää siistiä uudestaan jo kuukauden kuluttua? Paljonko olet valmis sijoittamaan tytön kampaamokäynteihin? vai onko tyttö valmis maksamaan osan kampaajan hinnasta viikkorahoistaan?

Minulla on kaksi poikaa, joten ihan tuollaisia ongelmia ei ole ollut. Kysyn kuitenkin jo 7-vuotiaalta parturiin mennessä, haluaako samanlaisen tukan kuin " aina aiemmin" . ) 9 v. on nyt halunnut vähän pidempää ja saanutkin sitä kasvattaa sillä ehdolla, että pää käydään kuitenkin siistimässä säännöllisin välein. 11-vuotias tyttö on jo niin iso että hiusmalli voi olla todella tärkeä asia, ja se on aika helppo itsemääräämisen harjoittelukohde. Siihen miniminihameeseen en suostuisi :-)

Vierailija
26/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovatahtoisen lapsen kanssa pitää osata myös luovia. Ei ole mitää syytä hakata päätä seinään joka jutun kanssa ja tehdä pikkuasioista periaatteen kysymyksiä - sillä lailla vain kasaa pommia murrosikää varten ja on vaara että jonain päivänä se räjähtää käsiin ja lapsi nousee todelliseen kapinaan. Anna mieluummin tytölle vastuuta ja oikeuksia ja osoita luottamusta; lapsi on aika pitkälle itsensä toteuttava ennuste ja toimii niin kuin oletat hänen toimivan. Lapsi johon luotetaan on luotettava jne. Toki rajat pitää olla ja niiden rikkomisesta rangaista, mutta rajojen ei tarvitse itsepäisellä lapsella olla yhtään sen tiukemmalla kuin säyseälläkään, päin vastoin. Sulla on nyt viimeiset hetket rakentaa avointa ja hyvää suhdetta lapseen ennen varsinaisen murrosiän alkua. Älä käytä tätä aikaa pikkuasioista tappeluun.

Vierailija
27/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mallin. Diskoon kun menee niin saa meikata. Kavereiden kanssa saa käydä esim. Jumbossa shoppailemassa. Osaa ostaa " järkeviä" vaatteita. 10e on kännyssä puheaikaa ja jos haluaa niin voi tilata vaikka soittoääniä koko rahalla. Lapseni saa ottaa vastuuta omista asioistaa ja hän onkin vastuuntuntoinen ja järkevä. Me vanhemmat taas päätämme " tärkeämmistä" asioista. Esim. kotiintuloajat, kokeisiin lukemiset ja läksyjen teko.

Vierailija
28/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä saa lapset päättä millaisen kampauksen haluavat.

Jo 3-vuotiaat (pojat) selaa innoissaan kirjaa lasten hiusmalleista kun kampaajalla käydään.

Tärkeintähän se on että lapsi itse pitää kampauksestaan.

Vierailija
29/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastuksista ja voin vain todeta, että varmaan ainoa ketju, jos n. 99 % vastaajista yksimielisiä.

Itse perustelen sitä, miksi en halua lapsen leikkavan hiuksiaan radikaalisti

- haluan 11-vuotiaan näyttävän ikäiseltään, en 15-vuotiaalta

-lyhyet hiukset vaativat paljon työtä ollakseen kauniit. Esim pesun jälkeen ne täytyy aina laittaa

-lapsella on pyörre sekä takana että edessä ja kun hiukset ovat lyhyet, pyörre heittää ne minne sattuu

-jos minusta lapsen tukka on ihan kamala, pelkään, että tulen sanomaan sen myös ääneen ja mieluummin olisin kannustava ja positiivinen ulkonäön suhteen

-lapsi toivoo, että ostaisin sellaisen piippirautakihartimien. Tajuaakohän ettei hän lyhyillä hiuksilla mitään sellaisella tee?

-itselläni oli lapsena ihan lyhyet hiukset, sitten vähän pidemmät. 11-vuotiaana leikkautin typerän polkkatukan (kaverillakin oli). Muistan, ettei se sitten niin kiva ollutkaan. Toivon näin jälkikäteen, että joku olisi paremmin antanut vinkkiä siitä, millainen tukka olisi ollut minulla nätti. T: Vuosikausia hiusongelmien kanssa pyörinyt (traumatisoitunut?) äiti

Vierailija
30/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hänellä pitää olla jotain mitä saa itse päättää. Mitä ap:n lapsi saa päättää?

Vierailija
31/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vaan niin että jokaisen pitää se oma tukkamallinsa hakea. Niinhän sinäkin olet tehnyt. Tuon ikäiselle pitää antaa jo alutushihnaan väljyyttä, mikäs sen parempi tilaisuus olisi kuin tämä.

Älä viitsi nipottaa tästä, anna tytön kokeilla itse1

miksi toisaalta täältä kysyit kun et halua ottaa vinkkejä vastaan? Tuliko vääriä vastauksia?

Vierailija
32/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitäpaitsi se on tytön tukka, ei äidin

Vierailija
33/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei sovi hänelle, niin menkään laadukkaaseen kampaamoon. Tyttö kertoo mitä tyyliä hän toivoisi, ja kampaaja ottaa sinun huolesi huomioon. Eiköhän ammattilaisen kanssa lopputulos ole molempien mieleen - sekä muodikas (tyttösi mielestä) että juuri tytöllesi sopiva (sinun mielestäsi). Minun äitini ei antanut minun leikata tukkaani lyhyeksi vielä 15 vuotiaanakaan, no heti kun oli omaa rahaa 17 v niin leikkasin tukkani lyhyeksi ja minulla on paljon kodikkaampi olo. Äiti ei vieläkään tykkää, mutta minkäs teet;=) Nyt ikää siis 25v..

Vierailija
34/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä puoltasi lapsellesi.

Kunnon kampaaja huomioi pyörteet ja leikkaa hiukset niiden mukaisesti.

Hyvin leikatut hiukset asettuvat nätisti paikoilleen. Itselläni on niin, eikä minun tarvitse tehdä mitään, mutta halutessani voin käyttää muotoilutuotteita.

Olet lastasi varoittunut. Anna hänen leikauttaa hiuksensa. Jos ei niistä pidä, niin kyllä ne takaisin kasvaa.

Vierailija
35/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juuri tuollainen hiusten uudistelija. On ollut siiliä, kaljua, pitkää, mustaa, luumua, punaista, kiharaa, blondia, piikkisuoraa, revittyä, tasaista, otsatukalla ja ilman. Minulle hiusten uudistaminen on suuri osa identiteettiä. Ja vaikka joskus uudistaessa mennään pahasti metsään niin olen silti ollut aina tyytyväinen. Hiukset on tapa myös olla luova ja löytää itsestään uusia puolia.

Ja uskoisin kuvauksen perusteella että tytön toivoma tukka voisi sopiakkin hänelle. Usein tuollaiset revityt mallit sopivat hennolle hiuslaadulle. Ja mikä on sen söpömpää kun hiukan hapsottavat hiukset pilkistämässä pipon alta :)

Vierailija
36/37 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 vuotias on jo sen ikäinen että voi itse päättää hiuksistaan (jotka kuitenkin ovat uusiutuva luonnonvara).

meidän 11 v saa päättää miten pukeutuu (kunhan pukeutuu TILANTEEN mukaan) ja nyt kaikki vaatteet ovatkin mustia tai harmaita. Vaikka itse tykkäisin että tyttö pukeutuu värikkäämmin, mutta huomaan että oma tyyli on muotoutumassa ja minun asia ei ole määrätä mitä pukee päälle. Saa itse käydä kaupungilla shoppailemassa kaverin kanssa (takit ja kengät ostetaan silti niin että minä olen mukana). Annan tytön meikata (ripsari ja huulikiilto) ja käydä kavereiden kanssa hengailemassa . Läksyt ja kokeisiin lukeminen on se asia, josta päätän, samoin se että kotona ollaan kello 20 ja nukkumassa 21.30. Harrastuksessa pitää käydä tai sitten lopettaa kokonaan. Ruoka-aikana pitää olla kotona jne

Vierailija
37/37 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää