Minkä verran ulkovaloja on tarpeeksi?
Muutetaan maalle, ei katuvaloja. Iso piha mikä rajoittuu pääasiassa metsään.
Onkohan olemassa mitään sääntöjä kuinka monen metrin välein esimerkiksi kannattaa valaisinpylväitä tms. laittaa?
Pihassa on iso kivi mitä ajateltiin korostaa " valonheittimellä" :). Ja taloon tulee itsessään aika monta seinävalaisinta, kuten myös autotalliin. Riittääköhän muutama iso pylväsvalaisin sitten? Pelkän pihan koko on n.1500m2 ainakin. Ja tarkoitus olisi saada piha käyttöön syksyisin/ talvellakin illalla myös eli pelkkää tunnelmavaloa emme halua.
Kommentit (2)
Tuo olikin hyvä juttu mikä itsellä olisi jäänyt huomioimatta eli jätekatokseen valot! :)
Sitä minäkin olen ajatellut että ei ole järkeä älytöntä määrää laittaa valoja jos niitä ei sitten raski käyttää. Mutta tosiaan tuolla tavalla että osa liiketunnistimella ja osa sisältä sytytettäviä. Ja tuo ohjelmoitavuus olisikin hyvä juttu, liekö kallista sitten sen toteuttaminen??
Minä olen miettinyt sellaisia isoja " puistovalaisimia" takapihalle, koska itse pelkään että nuo n. metrin korkuiset ovat aika tehottomia? Vai onko sillä niin merkitystä?
Kuinka tiheillä väleillä siis olet laittanut niitä metrin korkuisia?
Ulkonäöltään toki sellaiset matalemmat valot ovat kivoja. Niissä oli vaikka mitä vaihtoehtoja vaativaampaankin makuun kun sähkömiehen antamia luetteloita katselin. :)
voisi olla minkä verran raaskit niitä pitää päällä, muutenhan niillä ei ole mitään virkaa. Mutta kyllä valot on ihania ja ne palaa aina kun on tarpeeksi hämärää. Meillä on isohko tontti haja-asutusalueella mutta siitä noin 3000 neliötä jotenkin laitettua pihaa mikä käytössä. Meidän portille loppuu kunnan katuvalot. Pihatietä on noin 100 m ja siinä on 7 reilun metristä pylväsvalaisinta +portilla halogeenit roskakatoksessa. Näistä normaalisti aina palaa vain puolet kellolla ja hämäräkytkimellä samoin kun talon ja tallin etupuolen seinävalot, loput sytytetään sisältä haluttassa kuten talon ympärillä olevat pylväät +muiden rakennusten valot. Takapihalla on kaksi pylvästä, talon sivulla yksi, etupihalla yksi ainoa isompi useammalla polttimolla.
Lisäksi katetuilla terasseilla ja autokatoksessa on upotetut kattovalot, ne syttyy pääosin yleensä liiketunnistimella (saa toki säädettyä kokonaan pois tai käsisäädöllekin sisältä) mikä etenkin autokatoksessa on hyvä. Kaikissa on energiasäästölamput. Nyt pihaan laitettiin myös havupuu niin sen juurelle vedettiin sähköt ja pistorasia, nyt siihen saa joko puuhun valot tai jotkut kohdistettavat valot mitä sit haluaakin kunhan se eka kasvaa.
Tällä hetkellä tuntuu et tämä on riittävästi mutta näillä valoilla näkee talvella kulkea pihassa mutta muuta pihaa ei sit näykään yhtään. Mutta ei sitä enempää kyllä raaskisi polttaakaan. Mutta mikä on mukavinta noissa valoissa niin ne toimii täysin ohjatusti ettei tarvi sytytellä ja sammutella tuota normaalivalaistusta. Eikä siten pala turhaan päivällä eikä tietenkään koko yötä ellei sit halua joskus laittaa käsisäädöllä palamaan jos tietää tulevansa tosi myöhään.
Sanna