Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

legginsit vs sukkahousut -EN ymmärrä..

Vierailija
31.08.2007 |

Siis mitä eroa on pitääkö legginsejä vai sukkahousuja? Eikö legginsit ole epäkäytännölliset talvella/syksyllä kun on kylmä, niin pitää kuitenkin olla sukka jalassa. Eikö olisi helpompaa jos olisi sukkikset?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, stay-upit jalkaan niin on kaikki ongelmat ratkottu ja miehiäkin kiinnostaa.

Ne oiskin parhaat, mutta kun paksut reidet hankaa yhteen :/

Vierailija
42/60 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeesti: leggingsejä ei tarvii vaihtaa päivittäin mutta sukkahousuja täytyy???

Nyt ei älyy 🤔

Mä kyllä vaihdan ALUSvaatteet päivittäin ja leggarit ON alusvaatteet..

Ihan samalla lailla on alushousut molempien vaatteiden alla, eikö? Ihan samalla lailla perse ja haarus hikoo yms...

Jos on jalkahikiongelmaa niin ei ratkaisu ole leggarit vaan sen ongelman HOITO niin, että sitä jalkahikeä ei tule...

Tosin mä käytän mieluiten sukkanauhoja ja pitkälahkeisia pitsikoristeisia alushousuja sukkanauhojen PÄÄLLÄ. Talvella sukat ovat joko pehmeä villa-silkkiä tai puuvillaa, kesällä ohuet. Keväällä ja syksyllä hieman paksumpaa deniä.

Kuten jo mummoni teki nuoruudessaan 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeesti: leggingsejä ei tarvii vaihtaa päivittäin mutta sukkahousuja täytyy???

Nyt ei älyy 🤔

Ihan samalla lailla on alushousut molempien vaatteiden alla, eikö? Ihan samalla lailla perse ja haarus hikoo yms...

Jos on jalkahikiongelmaa niin ei ratkaisu ole leggarit vaan sen ongelman HOITO niin, että sitä jalkahikeä ei tule...

Tosin mä käytän mieluiten sukkanauhoja ja pitkälahkeisia pitsikoristeisia alushousuja sukkanauhojen PÄÄLLÄ. Talvella sukat ovat joko pehmeä villa-silkkiä tai puuvillaa, kesällä ohuet. Keväällä ja syksyllä hieman paksumpaa deniä.

Sukkahousuissa hikoaa se sukkaosa. En minä haarojen takia pese niitä päivittäin. Alushousuthan siellä on alla.

Vierailija
44/60 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, stay-upit jalkaan niin on kaikki ongelmat ratkottu ja miehiäkin kiinnostaa.

Stay uppien silikonireuna on ihan helvetistä 👎😡

Ja jos iho on kylmä niin ne sukat ei pysy yhtään ylhäällä.

Talvella siis ihan kamalat.....

Vierailija
45/60 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kerran ollut stay upit jalassa, eikä enää koskaan.

Vierailija
46/60 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä sukkahousun saumoja siinä varpaiden kohdalla. Ne tekee minut hulluksi. Aina se sauma on jotenkin huonosti ja painaa jostain. (Kyllä, olen aistiyliherkkä.) Legginsseillä saa ulkonäöllisesti aivan saman lookin, joten todellakin leggarit+sukat+nätit kengät.

Minäkin tykkään legginseistä, mutta minkälaiset sukat te laitatte niitten kanssa?  Olen joskus laittanut niiden alle polvisukat, kun en ole halunnut ihan paljain nilkoin olla, mutta polvisukkien varret näkyy inhottavasti legginsien läpi, siis ne painumat, vaikka kuinka käyttäisi leveäresorisia polvisukkia.

Kesällä käytän legginsejä ilman sukkia, mutta vähän syksymmällä en enää tiedä, mitä niitten kanssa voisi käyttää.  Kun ne pitäisi minun mielestäni olla sellaiset hyvin ihonmyötäiset, eikä tavalliset puuvillasukat kyllä sitä ole.  

Inhoan sukkahousuja, niin pehmeitä niissä ei olekaan, ettei ne jostain painaisi, istuessa housuosan resori painuu uhoon inhottavasti ja sitä paitsi, miksi pitäisi käyttää sukkiksia, jotka kuitenkin on melkein heti rikki jostain.  Ostan sitten kalliita tai halpoja, niin samalla lailla ne kinnaa ällöttävästi jalkaterästä ja saumat ratkeilee kärjistä.  Sukkahousuissa mua inhottaa erityisesti se, että jalka on kuin jossain kireessä tupissa.  

Ja noi kuvat, mitä toi yksi tuolla halusi meidän katsovan, että miten hienoja ja tyylikkäitä on sukkahousujen käyttäjät, niin kysyisinpä vaan kaikilta, että monikohan meistä on tuon näköinen vartaloltaan ja monellako meistä on noin upeat ja pitkät sääret ja kuka meistä käyttää  arkipäivinä tuollaisia epäkäytännöllisiä ja myös epäterveellisiä huippukorkeita korkoja ja kuka ylipäänsä on noin laiha?  Ei nuo mitään arkiasuja ole.

Vierailija
47/60 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaa ei varmasti käyttäisi leggiensejä, elleivät ne olisi olleet muotia.

Jotkut kuvittelevat, että ne ovat vieläkin muotia.

Rumempaa muotia ei Suomessa ole ollut vuosikymmeniin.

Jos naiset käsittäisivät miltä he näyttävät nuo jalassa, yksikään nainen ei pukisi niitä ylleen koskaan.

Mutta kun se muoti, se muoti.

Höpöhöpö. Mitä ihmettä pitkien paitojen tai tunikoiden kanssa voi edes käyttää muita kuin leggareita? Minä en ole ikinä ollut kiinnostunut muodista ja käytän aina legginssejä koska ne on niin mukavat.

No vaikka oikeita housuja? 🤔

Mitä ne on ne oikeat housut? Ikinä en ole ostanut kaupasta muita kun legginssejä. N38.

Ai käytit legginsejä myös 2000, kun trikoot mielettiin aluskalsareiksi, ja kaupasta sai vain kukallisia kalsareiden näköisiä? Tää trikoomuoti ja legginsit-sana tuli paljon myöhemmin. Muistan että vasta jotain 2009 näitä alkoi olla.

Oho, kyllä mulla oli legginsit jo 90-luvulla.  Muistan tasan tarkkaan kun oltiin yksillä festareilla ja mulla oli tummansininen mekko ja tummansiniset legginsit niitten kanssa.  Mun ystävällä oli samanlaiset kuteet, mutta valkoisena.    Sit muistan yhden laivareissun, kun olin mustissa leggareissa ja mustassa mekossa, missä oli puhvihihat ja kellohelma.  Mun lapsi ei ollut syntynyt vielä silloin, joten siitä tiedän tasan varmaan, että oli 90-luvulla.  Mua pidettiin tosi muodikkaana.  Yhdellä iskelmälaulajalla oli samanlainen esiintymisasu, siitä sen kekkasinkin että toi sopis myös mulle.  Ja legginseiksi niitä sanottiin jo silloin, muistan vielä kun ihan jossain lehdessä kyseltiin, että onko ne legginit, vai legginsit vai leggingit.  

"ihan jossain lehdessä"

Takuulla ei 90-luvulla puhuttu mistään lekkingsseistä vaan korkeintaan Black horsen pitkiksistä.

Vierailija
48/60 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän yleensä puuvillaisia trikoo- ja joustocollegelegginsejä ja ne on kyllä kaikin puolin eri asia kuin sukkahousut. Ne on ennemmin farkkujen korvike, mutta mukavammat ja näyttää paremmille tunikan kanssa, farkkujen napit ja taskut paksuine tikkauksineen näkyy rumasti läpi ohuen paidan alta. Hameen tai mekon kanssa käytän toki sukkahousuja tai joskus ohuita legginsejä jos on nilkan peittävät kengät. Sukkahousujen kärkiin tuppaa tulemaan parin käyttökerran jälkeen reikiä, joten leikkaan kärjet pois ja käytän legginseinä eikä kukaan arvaa mitään 😁 en oikeastaan ymmärrä miksi kukaan käyttäisi sukkahousuja muiden kuin arvokkaiden kanssa, kun on kerran vaihtoehtojakin?!

Vierailija
49/60 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei älyy 🤔

Ei tietenkää hikoa samallalailla puuvillassa ja keinokuidussa. Mistä saa pitkiä villa-silkki-sukkia?

Vierailija
50/60 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kestä sukkahousun saumoja siinä varpaiden kohdalla. Ne tekee minut hulluksi. Aina se sauma on jotenkin huonosti ja painaa jostain. (Kyllä, olen aistiyliherkkä.) Legginsseillä saa ulkonäöllisesti aivan saman lookin, joten todellakin leggarit+sukat+nätit kengät.

Minäkin tykkään legginseistä, mutta minkälaiset sukat te laitatte niitten kanssa?  Olen joskus laittanut niiden alle polvisukat, kun en ole halunnut ihan paljain nilkoin olla, mutta polvisukkien varret näkyy inhottavasti legginsien läpi, siis ne painumat, vaikka kuinka käyttäisi leveäresorisia polvisukkia

20 tai 40 denim leveäresorisia pehmeitä nilkkasukkia. Kun tuo resori jää sinne nilkkaan, niin ei kyllä pitäisi sieltä näkyä yhtään mihinkään, jos ei joku oikein tarkoituksella yritä tuijottaa ja etsiä. 

Vierailija
51/60 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaa ei varmasti käyttäisi leggiensejä, elleivät ne olisi olleet muotia.

Jotkut kuvittelevat, että ne ovat vieläkin muotia.

Rumempaa muotia ei Suomessa ole ollut vuosikymmeniin.

Jos naiset käsittäisivät miltä he näyttävät nuo jalassa, yksikään nainen ei pukisi niitä ylleen koskaan.

Mutta kun se muoti, se muoti.

Höpöhöpö. Mitä ihmettä pitkien paitojen tai tunikoiden kanssa voi edes käyttää muita kuin leggareita? Minä en ole ikinä ollut kiinnostunut muodista ja käytän aina legginssejä koska ne on niin mukavat.

No vaikka oikeita housuja? 🤔

Mitä ne on ne oikeat housut? Ikinä en ole ostanut kaupasta muita kun legginssejä. N38.

Ai käytit legginsejä myös 2000, kun trikoot mielettiin aluskalsareiksi, ja kaupasta sai vain kukallisia kalsareiden näköisiä? Tää trikoomuoti ja legginsit-sana tuli paljon myöhemmin. Muistan että vasta jotain 2009 näitä alkoi olla.

Oho, kyllä mulla oli legginsit jo 90-luvulla.  Muistan tasan tarkkaan kun oltiin yksillä festareilla ja mulla oli tummansininen mekko ja tummansiniset legginsit niitten kanssa.  Mun ystävällä oli samanlaiset kuteet, mutta valkoisena.    Sit muistan yhden laivareissun, kun olin mustissa leggareissa ja mustassa mekossa, missä oli puhvihihat ja kellohelma.  Mun lapsi ei ollut syntynyt vielä silloin, joten siitä tiedän tasan varmaan, että oli 90-luvulla.  Mua pidettiin tosi muodikkaana.  Yhdellä iskelmälaulajalla oli samanlainen esiintymisasu, siitä sen kekkasinkin että toi sopis myös mulle.  Ja legginseiksi niitä sanottiin jo silloin, muistan vielä kun ihan jossain lehdessä kyseltiin, että onko ne legginit, vai legginsit vai leggingit.  

"ihan jossain lehdessä"

Takuulla ei 90-luvulla puhuttu mistään lekkingsseistä vaan korkeintaan Black horsen pitkiksistä.

No katsoin ihan piruuttani Wikipediasta.  Siellä kirjoitetaan, että "Legginsit olivat suuressa suosiossa 1980- ja 1990 -lukujen vaihteessa.  Valikoima on kasvanut runsaasti 2000-luvulla. 

Netistä löytyy myös tämä: V. 1993 Suomen Kuvalehti uutisoi "pitkistä piukkatrikoista," joiden englanninkielinen nimitys on leggins.   Muotitaiteilija Riittaliisa Lehto kertoi piukkatrikoiden eli legginsien tulleen katumuotiin urheiluvaatetuksen kautta, aerobic- ja jumppa-asuista sekä balettitaiteilijoiden lämmittelytrikoista.  Jne.

Suomenkielistä nimeä näille on etsitty tosiaan ihan lehtien palstoillakin.  Kyllä vain. Legginseistä käytetään myös arkikielistä nimitystä "leggarit," joka kotiutui Suomeen suurin piirtein samoihin aikoihin 1990-luvulla kuin sana "legginsit,"

Ja joo, minä muistan tosiaan aerobic-tunneilla jo 80-luvulla käyttäneeni kiiltäviä pastellinvärisiä legginsejä.  En muista miksi niitä silloin kutsuimme, mutta emme ainakaan miesten kalsareiksi.  Jane Fonda oli upean näköinen aerobic-leggareissa!

Vierailija
52/60 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun oli vaan nailonsukkahousuja, oli kamala kun sukkaosa kastui eikä voinut vaihtaa uusia sukkia. Oli kovia pakkasia ja sitten vaan sukka märkänä ulos.

Leggingsit on paremmat kun voi vaihtaa sukat ja lämpimämmät kuin ne 20den kylmät sukkikset, joihin tuli vielä helposti silmäpako.

Vierailija
53/60 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset sukkahousuni sain siskoltani joka toi ne Ruotsista 60-luvun lopulla.  Aluksi tuntui ihan omituiselta vetää sellaiset päälle, kun oli tottunut sukkiin ja sukkanauhaliiveihin.  Mutta kun minimuoti vaati sukkahousuja, niin samantien ne yleistyi myös Suomessa.

Sukkahousut ja sukat oli ja on nykyäänkin nailonkreppiä ja paljon mukavampia kuin ne varsinaiset nailonsukat, joita olen käyttänyt tasan yhden kerran.  Oli vielä talvi ja olin lähdössä tanssimaan illalla, ja niin kävi, että sain sukkiini reiän ja komean silmäpaon niitä jalkaan vetäessä.  Kaupat oli kiinni joten ei auttanut kuin kysyä onko äidillä ehjiä sukkia.  Ja oli.  Mutta ne oli ne ikiaikaiset nailonit.  Ei sentään saumaa ollut takana, niin kuin 40-50 -luvulla. 

Ne oli ihan kamalat.  Ei joustaneet yhtään, joten aika pian niihin ilmestyi polvipussit.  Muutenkin ne oli kamalan epämukavat, kiristi nilkoista.  Ja oli talvi, joten oli aika tuskaa tulla niiden kanssa sitten yöllä kotiin.  Kreppinailonit sentään jotenkin lämmittikin, mutta nämä nailonit muuttui pakkasessa ihan kuin jäiseksi kovaksi kelmuksi.  Muistan, että kun siellä tansseissa naistenhuoneessa katselin peilistä jalkojani, ne nailonit kiilsi niin, että mun jalat näytti paksuilta pökkelöiltä.  

Kauhea ajatus, että mun äiti oli joutunut nuoruudestaan aina siihen asti käyttämään noita kamalia nailonsukkia (lukuunottamatta tietysti sota-aikaa, jolloin edes niitäkään ei mistään saanut).  Muistan vielä ne äidin käyttämät luuliivit, joilta sentään olen säästynyt.

Vierailija
54/60 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö joku muka Puolipitkiäkin leggingsejä talvella kun myyjä sanoi minulle, että näitä myydään meillä talvellakin. Ihmettlelin vähän. Minä en kyllä pidä puolipitkiä kuin kesällä.

Vierailija
55/60 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PItääkö joku tosiaan lyhyitä leggingsejä talvellakin?

Vierailija
56/60 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus housujen alla lämmikkeenä, jos on pitkät sukat.

Vierailija
57/60 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua! Onko ne siis nimeltään leggarit/ leggingsit, joita pidetään talvella farkkujen alla? Minä olen aina puhunut pitkiksistä. Mitä eroa on pitkiksillä ja leggareilla?

Vierailija
58/60 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitkikset eli alushousut myydään yleensä alusvaateosastolla ja legginsit muualla. Kyllä joissakin pitkiksissä lukee leggings. Tulee englanninkielen sanasta leggings=trikoohousut. Erottaa varmaan siten että ostaa sieltä alusvaatepuolelta niin siellä on sitten tosiaan vaan niitä kalsareita eli pitkiksiä eli pitkiä alushousuja.

Vierailija
59/60 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaiset leggingsit sitten myydään ihan sillä nimellä että leggingsit. Eri kohdassa kuin alusvaatteet. Kysyypi myyjältä niin eiköhän selviä.

Vierailija
60/60 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä liputan lenggingsien ja sukkahousujen molempien puolesta! Olen normaalipainoinen 30v nainen. Jos hengailen kotona ja mulla on päällä joku pitkä huppari (pyllyn yli tuleva), niin todellakin käytän leggingsejä sen kanssa. Ja käyn silleen myös lähikaupassa. Leggingsit kestää käyttöä paremmin ja on peittävämmät ja talvella lämpimämmät. Jonkun pitkän villapaidan kanssa ne sopii myös ihan hyvin. Nilkkojen jääminen paljaaksi ei ole ainakaan minulla ongelma kun on sukat jalassa ja kengät siinä päällä, ei edes näy kenellekään. Sukkahousut taas on paremman näköiset jos on hame tai mekko päällä, vähemmän kömpelöt ja asiallisemmat. Molemmat käy talvella esim farkkujen alle jos on kylmä. Sukkahousut tosiaan täytyy vaihtaa joka päivä koska siinä on sukat samassa, leggingsit menee pari päivää jos ei mitenkään erikoisesti hikoile, onhan siellä alla alushousut kuitenkin. Stay upit sukkanauhojen kanssa on kivat, minusta vain vähän hankala pukea päälle. Kesällä ihanan viileät ja ne saa olon tosi naiselliseksi myös.