" Paras ystävä" kiusaa lastani! Mitä tekisitte tilanteessamme?
Eli asia on näin. 10-vuotias poika on ollut kuin paita ja peppu saman luokan pojan kanssa jo vuosia. Oma poikani on kiltti ja tekee aika paljon asioita tämän toisen pillin mukaan. Nyt on mukaan tullut haukkumista ja porukasta pois savustamista aina kun ovat koulussa. Kotona taas kaveeraavat sitten kuin mitään ei olisikaan. Muita kavereita pojalla ei juuri ole, joten olosuhteiden pakosta ilmeisesti haluaa olla tämän pojan kanssa. Nyt on pari viikkoa mennyt tosi huonosti heidän välillään ja tänään tivasin, että mistä kiikastaa. Poikani sanoi, että tuo " kaveri" sulkee hänet ulkopuolelle välitunnilla, haukkuu muiden kuullen....
Tänään sitten mieheni otti asian puheeksi ensin pojan äidin kanssa, joka ilman muuta kiisti asian tyyliin: " eihän meidän Niko sellaista tee, vaan ennemminkin puolustaa aina kiusattuja" . Sitten isä saapuu paikalle selvittämään asiaa pojan kanssa. Kaveri kirkkain silmin sanoi, että ei ole kiusannut. Poikani taas sanoo, että on haukkunut ja muutenkin kaltoin kohdellut. Kaverin isästä selvästi näki, että oli kimmoissaan siitä, että hänen poikaansa edes epäillään moisesta.
Nyt on tosi paha ja kurja olo pojan puolesta. Juttu ei edennyt kuten haluttiin ja jäi puolitiehen. Tunnemme vielä tuon kaverin sekä vanhemmat melko hyvin. Oma poikani väittää edelleen, että kaveri valehteli :( Oma poikani on myös todella huono valehtelemaan, mutta tästä kaverista tiedän, että on ennenkin kirkkain silmin valehdellut vanhemmilleen (eivät itse tiedä sitä).
Menimmekö nyt mokaamaan kaiken totaalisesti? Mitä tekisitte tilanteessa? Vanhempiin en enää yhteyttä ota, koska ovat selvästi yhteistyöhaluttomia asian suhteen! Seuraanko tilannetta, vai otanko suoraan opettajaan yhteyttä?
Kommentit (6)
ja onneksi muutama kaveri löytyy, mutta vähän pidemmän matkan takaa :/ Mutta tapaavat sentään silloin tällöin. Kurjaa, kun toinen kärsii selvästi " kaverin" henkisestä väkivallasta.....
luultavasti on narsistinen ja huomionhakuinen ja siksi käyttäytyy typerästi. Vaikeeta pojallesi mutta aika todellakin parantaa haavat. Tuet vaan ja kannustat muuhun, oiksko uuden harrastuksen aika?
Parhaimmillaan poika ymmärsi vasta nyt, että on käyttäytynyt väärin kun on kiusannut poikaasi. Joskus lasten asioita selvittäessä riittää se, että lapset tietävät asian tulleen aikuisten tietoisuuteen. Jo tämä voi rauhoittaa tilanteen. Toivotaan näin.
Inhottava tilanne, olin itse nuorempana myös kaverin kiusaama. Varmasti olisi järkevintä kannustaa poikaa muiden seuraan, siis nykyisen porukan ulkopuolelta. Joku joukkuepeli tai muu uusi harrastus voisi tuoda uusia ystäviä. Yrittäisin myös opettaa pojalle vastaan sanomisen taitoja. Hyvätapaisessa kodissa kasvaneelle lapselle voi olla vaikea toimia konfliktitilanteessa, vaikka muuten olisikin fiksu ihminen. Siis kertokaa että pompotukseen voi vastata tylysti " tee itse" , " mitä se sulle kuuluu" tms. Ei tarvitse olla fiksu ja kohtelias jos toinenkaan ei ole.
mutta nyt se tyssäsi tähän syksyyn oman poikamme osalta :( Poika ei halua enää mennä harkkoihin ja ehkä syy on tuo " kaveri" , jonka pomotus ylettyy jopa harrastukseenkin asti. Tämä on todella kurjaa ja pojan vanhemmat ovat ihan mukavia, mutta siis aika sinisilmäisiä poikansa suhteen. Tämä toinen poika on mm. valehdellut vanhemmilleen useinkin ja jättänyt kertomatta oleellisia asioita (en viitsi yksilöidä tunnistamisen takia). Mutta sosiaalisesti taitavat osaavat olla myös erinomaisia manipuloijia! Olen tämän nähnyt jopa oman työni kautta ja nyt kun tällainen sattuu omalle kohdalle, olen aivan neuvoton :/
Eihän niitten nico-petteri tee mitään pahaa.
tsemppaa omaa poikaasi olemaan välittämättä ja etsivän uusia kavereita.