Ummetus vaivana synnytyksen jälkeen?
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia synnytyksen jälkeen, että vatsan toiminta ei vaan lähde kunnolla käyntiin? Synnytyksestä on pian 4 vkoa ja olen enemmän tai vähemmän lääkkeiden varassa, jotta pääsen päivittäin vessaan " isolle asialle" . Alkaa olla todella kurjaa ja huolestuttavaakin. Neuvolasta vaan kehotettiin syömään laksatiiveja mutta täytyisihän tämän jo pian normalisoitua! Syön mielestäni aivan normaalia ja monipuolista ruokaa, kuitua, kasviksia, lihaa, hedelmiä jne. Mutta vatsa ei toimi luonnonmukaisesti! :/ Edes raskausaikana ei ollut mitään vastaavaa vaivaa!
Kommentit (5)
mullakin useamman viikon (löytyy ainakin S-marketeista eikä aiheuta samoja sivuvaikutuksia kuin laksatiivit). Olen normaalistikin kovavatsainen, mutta se oli ihan omaa luokkaansa. Lisäksi kun alapää oli melkoisen tikattu niin ihan " tavallisenkin kova" uloste tuntui jo mahdottomalta. Jossain vaiheessa kuitenkin helpotti, varmaan 1-2kk sisällä synnytyksestä.
Mulla lähti aluksi toimimaan sairaalassa kuivatuilla luumuilla, mutta neuvolantäti käski lopettaa kun vauvakin sai sitten ilmavaivoja ja hän epäili luumujen lisäävän niitä. Mutta nyt ei irtoa... mulla alkaa kans olla pinna lopussa lääkkeisiin, koska osa ei auta yhtään ja osa taas auttaa niinkin paljon että meinaa itku tulla veskissä. Omat tikit on jo parantuneet ja sulaneet mutta alkaa kypsyttää tämä toimimattomuus. Täytyy kokeilla vielä lisätä kuidun määrää ja juoda vieläkin enemmän! :)
Heips!
Kokeileppas mini peräruiskeita -ajatuksena saattavat ällöttää, mutta ainakin meikäläisellä auttoivat todella! Oma alapääni on melkoisen täyteen myös tikattu enkä todellakaan uskaltanut päästää tulemaan ummella olevaa kakkaani. Mini peräruiskeet toivat avun ongelmaan! Vatsa toimii nyt normaalisti kun synnytyksestä on n. 1kk.
Tsemppiä!
greetas
Hämeenlinnan keskussairaalassa oli synnyttäneiden osastolla jääkaapissa koko ajan vatsan toimintaan saatavana Pajalan puuroa. Muutaman viikon söin sitä kotonakin välipalaksi (laitoin luumuja ja aprikooseja vähän reilummin ja suolan tilalle sokeria). Tää on aika hyvää ja toimii. Ohessa sairaalasta otettu ohje.
Pajalan puuro
1 litra vettä
3 rkl pellavansiemeniä
10 kuivattua luumua
10 kuivattua aprikoosia
1/2 dl vehnänleseitä
2 1/2 dl neljän viljan hiutaleita
0,5 tl suolaa
Pellavansiemenet sekä paloitellut luumut ja aprikoosit pannaan yöksi turpoamaan litraan vettä. Seos kiehautetaan ja lisätään leseet ja hiutaleet. Haudutetaan varttitunnin verran ja maustetaan suolalla.
Kannattaa ehdottomasti kokeilla!
eikä meinannu millään alkaa toimimaan kunnolla. Sitä kesti ainakin yli kuukauden. Mä sain jonkin verran apua vyöhyketerapiasta, eli sitä kannataa kokeilla
Mä en voinu syödä niitä laksatiiveja kun niistä tuli ripuli.
En osaa muuta neuvoa antaa kuin että juo mahdollisimman paljon vettä ja syö paljon kuituja niin kyllä se ajan mittaan menee ohi.
Toivottavasti alkaa pian helpottamaan.
Terveisin Hermione