Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovapaan anomisesta

30.08.2007 |

Kohta alkaa olla ajankohtaista anoa hoitovapaata töistä. Tämä on minulle ihan uusi asia nyt kun kävin kakkosen ja kolmosen välissä tienaamassa itselleni vakituisen toimen ja siksi nyt tyhmänä kyselenkin. Eli;

Olikos se 2 kk ennen hoitovapaan alkamista, kun piti työnantajalle ilmoittaa hoitovapaasta?

Jos ilmoitan pitäväni nyt esim. 2 vuotta hoitovapaata, niin onko sitä mahdollista muuttaa, palaisinkin töihin aikaisemmin?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä viimeistään 1kk aikaisemmin pitää anoa hoitovapaata ja kaksi kertaa kaiken kaikkiaan voi anoa hoitovapaata. Kun päätös hoitovapaasta on tullut, on päätös lopullinen, eli omaan työhön ei voi palata ennen hoitovapaan loppumista (poikkeuksena puolison kuolema tai vast.). Eli tällaiset ovat viralliset pykälät. Yksityisillä työnantajilla neuvotteluvaraa on usein eenemmän. Yleensä kuitenkin työnantaja on ottanut hoitovapaasi ajaksi sijaisen ja hänen työsuhdettaan ei pysty purkamaan, jos päätät palata aikaisemmin töihin. Jos töihinpaluun ajankohta mietityttää, kannattaa siis anoa aluksi esim. vain vuosi hoitovapaata.

Vierailija
2/5 |
30.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite selvittelin asioita noin vuos sitten ja just noin oli asiat, kuten edellinen kirjoitti. Jossain sanottiin, että hoitovapaa pidetään enintään kahdessa jaksossa jos toisin ei sovita tmv. Itse anoin vapaata ensin vuoden loppuun (n. 5 kk) ja sitten vuosi siitä eteenpäin. Toista jaksoa hakiessani varmistin työnantajalta etuläteen, että voin tarvittaessa hakea vielä yhden jakson vapaata. Mies oli juuri jäänyt yrittäjäksi, enkä siksi uskaltanut anoa maksimimäärää. Nyt olen sitten heti hoitovapaan perään jäämässäkin jälleen äitiyslomalle, joten tätä mulle luvattua kolmatta " ylimääräistä" jaksoa ei tarvinnutkaan hakea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinulle ei palkata sijaista hoitovapaasi ajaksi voit ehkä palata työhön ja keskeyttää hoitovapaan jo aikasemmin, mutta jos sijainen on ja hänelle tehty työsopimus sinun hoitovapaan ajaksi niin sitä työsopimusta ei voi rikkoa etkä näin ollen voi keskeyttää hoitovapaatasi menemällä työhön. Ja juuri tuo että puolison kuolema tai taloudelliset vaikeudet muutavat tilannetta.

Vierailija
4/5 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun työpaikasta sanottiin, että voin palata työhön kesken hoitovapaan, kunhan ilmoitan siitä 2kk aikaisemmin... Eli on niin työpaikka kohtaista. Kannattaa ottaa ajoissa selvää! =)

Vierailija
5/5 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä vielä soittaa palkkatoimistoon ja kysellä. Varmaan siellä osaavat neuvoa. Ainakin sujuvasti neuvoivat äitiyslomahakemuksen kanssa.