5.5v ja 4v - montako harrastusta tms menoa viikon aikana?
Tuossahan se kysymys jo tulikin :)
Meidän lapset ovat puolipäivätarhassa 5pv / vko, ja nyt syksyllä olisi tarjolla monta kivaa harrastusta joista nyt sitten pitäisi alkaa valita ja karsia. Olisi muskari, jumppa, jalkapallo, suomikoulu (asumme ulkomailla)... lapset haluaisivat kaikkiin, mutta itse olen sitä mieltä että korkeintaan kahtena iltapäivänä viikossa harrastaminen riittää. Olen ajatellut että käytäisiin ehkä muskarissa ja suomikoulussa, liikuntaa tulee harrastettua muutenkin niin paljon yhdessä vapaa-aikana etten usko että varsinaista liikuntaharrastusta vielä tarvitaan. Miten teillä muilla, montako menoa viikossa teillä on ja mikä on tuntunut sopivalta määrältä?
Kommentit (14)
Sen lisäksi käymme sitten porukalla ulkoilemassa ja uimassa, mutta niitä ei sen suuremmin lasketa tähän harrastusluokkaan.
joka on kotihoidossa, kerhossa käy 3 x 3t. Varsinaisia harrastuksia on kaksi kertaa viikossa: ratsastus 30min/kerta ja liikuntaleikkikoulu 50min/kerta. Harrastukset on meillä nyt maksimissaan. Kukkaro, aika ja tytön jaksaminen eivät veny enempää:)
Kerran viikossa on 30 min kestävä temppujumppa, mikä riittää hänelle säännölliseksi harrastukseksi. Nyt syksyllä alkavat isänsä kanssa käydä uimahallissa varmaan joka toinen viikko. Ja keväällä viimeistään haluaisin pojan uimakouluun (jos sellaisia vajaa 5-vuotiaille järjestetään).
Olenkin vähän harrastusvastainen ihminen ;o)). Mulla 5 vuotta loppuvuodesta täyttävä, joka ei tosiaan harrasta mitään. On kokopäivähoidossa. Riittää meille, ainakin toistaiseksi.
(Ai niin, uimakouluun olen pojan ilmoittanut loppusyksystä, mutta sekin on lyhyt " tehokurssi" . ;-))
Meilläkään ei ole suunnitteilla harrastuksia, tyttö täyttää vuoden vaihteen jälkeen 4v. Tyttö on nyt ollut päiväkodissa (koko päivä) ja se on mielestäni ihan riittävästi.
Vuodenvaihteessa jäänee hoidosta pois, kun vauva syntyy parin kuukauden kuluttua. Sitten tilalle tulee 2krt. viikossa kerho (3h kerrallaan). Saa nähdä virittelenkö vielä jonkin muskarin lisäksi vai en. Jumpasta/tanssista tyttö pitää, ja jos läheltä löytyy jokin jumppa 4-vuotiaalle, niin ehkä kokeillaan sitä. Mutta jos ei löydy läheltä mitään, niin sitten kerho ja puistoilu saa riittää.
Itse helposti haluaisin lapselle tarjota vaikka mitä harrastuksia, mutta loppupelissä olen sitä mieltä, ettei alle kouluikäinen varsinaista harrastusta välttämättä tarvitse ollenkaan. Vapaa leikki se parasta on ja voihan noita juttuja kotonakin harrastaa (taidetta, musiikkia, liikuntaa jne.).
Toki nuo uimakoulut ovat ihan hyödyllisiäkin tms.
Kokemuksen myötä olen huomannut että lapset ovat erilaisia ja jaksavat erilaisia harrastusmääriä. Minusta pääasia onkin se, että lapsi itse haluaa harrastuksisa käydä ja on innostunut eikä harrastuksiin ole pakko mennä vanhempien kunnianhimon tms. takia. Jos siis elämä sujuu ja lapsella on kaikki hyvin, niin en jaksa pitää isoakaan harrastusmäärää absoluuttisen pahana vaikka sellainen ajatus tuntuu nykyisin muotia olevankin.
Meillä kaksi isompaa lasta harrastavat. 8-vuotiaalla on harrastus yleensä kerran, joskus kaksi kertaa viikossa. Joskus harrastukseen lähteminen on ollut todella takkuista vaikka periaatteessa haluaakin harrastaa ja on itse harrastuksensa valinnut. Tällä hetkellä kyllä menee mielellään harrastamaan, mutta läksyjen teko harrastuksen kanssa samana päivänä on jo aika takkuista.
Sitten meillä on nyt 6-vuotias lapsi, joka 4-vuotiaana ilmoitti päättäväisesti että hän haluaa harrastuksen ja lajikin oli jo valmiiksi mietitty. Ensin veimme hänet ryhmään joka harjoitteli kerran viikossa, mutta se oli lapsemme - ja valmentajan - mielestä hänelle liian helppoa ja lapsi siirtyi melkein samantien 2 kertaa viikossa harjoittelevaan ryhmään. Puolen vuoden kuluttua lapsi oli edistynyt jo niin että hänelle tarjottiin ryhmää jolla on harkat 4 kertaa viikossa ja emmimme todella kauan koska ajattelimme että se on nippanappa 5-vuotiaalle liikaa. Lapsi kuitenkin halusi mennä ryhmään ja myönnyimme.
Nyt 6-vuotias on edennyt ryhmään, jolla on kahdeksat (!) harkat viikossa (toki emme ihan aina pysty kaikkiin harkkoihin kuljettamaan joten osa harkoista jää väkisin väliin). Kaksi vuotta sitten en olisi voinut kuvitellakaan että minä laittaisin lapseni harrastukseen joka on tuollaista " rääkkiä" ja pidin sellaisia vanhempia täysin järjettöminä. Meidän lapsemme on kuitenkin yhä innostuneempi ja innostuneempi harrastuksestaan. Hän lähtee harkkoihin aina innoissaan ja nauttii kaikesta uudesta jota oppii. Harkkojen lisäksi elämä maistuu lapselle muutenkin: kavereita on paljon, lapsi on sosiaalinen ja iloinen, lukemaan ja kirjoittamaan hän oppi ihan itsekseen jo yli vuosi sitten vaikka siis vasta nyt meni eskariin, jne. En siis kerta kaikkiaan keksi yhtään syytä miksi kieltäisin lasta harrastamasta vain siksi että harkkoja on jonkun ulkopuolisen mielestä liikaa.
Mitä tahdoin sanoa oli siis se, että lapset ovat erilaisia ja pitäisi kuunnella lasta tässäkin asiassa. Jollekin harrastus kerran viikossa voi olla paljon ja toinen jaksaa vaikka niitä olisi kuinka paljon. Niin kauan kuin lapsi itse jaksaa innostua ja muukin elämä sujuu voi minun mielestäni harrastaakin paljon.
ja meillä on myös ehdottomasti kuunneltu mitä lapsi sanoo harrastamisestaan, paisti nyt kesällä ;)
eli meillä tyttö aloitti luistelukoulun alle 3v. samalla oli myös tanssitunnilla. vuosi kesti tätä. seuraava vuosi oli kyllä samanlainen, tanssi vaan vaihtui. nyt kun täyttää kohta 5v niin aloitti ringeten ja treenaa 2 kertaa viikossa ja se ei tuntuisi riittävän. tyttö nimittäin haluaisi lisää, mutta vain ringetteä (haaveena tytöllä jääkiekko, sitten isompana, niinkuin itse neiti sanoo) eli ei halua enää tanssiin tai temppukouluun, jossa myös kävi yhdessä vaiheessa. nyt kesällä pidettiin tauko kaikesta harrastamisesta (tietysti harrasteltiin omia juttuja) koska treeneihin vieminen jne olisi tullut lieväksi ongelmaksi niin ei haluttu stressata siitä.
eli juu, toiset muksut haluaisivat mennä koko ajan ja harrastaa vaikka joka päivä, toiset sitten taas eivät. eli muksun ehdoilla eteenpäin tässä harrastusasiassa on minun mielipiteeni.
ai niin, tällä hetkellä neiti ollut kotona reilun vuoden, mutta luulen että harrastus pysyisi vaikka tarhaan lähtisi.
Ovat olleet kotihoidettuja lapsia ja muuten käyneet vain kerhossa 2-3kertaa viikossa 3h kerrallaan.
Meistä yksi harrastus on riittänyt esikouluikäisellä. Ja ehkä välillä vaihdelleen: talvisin eri kuin kesällä.
Varmasti lapsissa on eroja miten haluavat ja jaksavat harrastaa. Meillä vaan tuntuu että isompi määrä harrastuksissa käyntiä on pois kaverisuhteista - jossei ne kaverisuhteet ole sitten lähinnä siellä harrastuksissa. Ja sitten peilaten jossei ole kaverisuhteita, niin silloin ehkä kaivataan harrastuksia.
Meillä asuma-alueellamme on kavereita ja lapset pääsevät heitä myös itsenäisesti hakemaan. Tuntuu että ne omat kaverit voittavat harrastukset, ikävä kun on silloin aina lähteä harrastukseen kun kivat leikit on kesken. Tietenkin sitten toimisi paremmin kun sovittaisiin kavereiden kesken yhteisestä harrastuksesta, mutta olisi kiva kun lapset löytäisivät sen oman mielenkiinnon kohteensa, eikä vaan sen mukaan mitä kaverit tykkäävät.
Ja lopuksi ajatellen on vielä se mitä me vanhemmat jaksamme lapsia viedä ja hakea ja sovittaa aikatauluja harrastusten mukaan. Meilläkin jo 2harrastusikäistä lasta (se esikoululainen ja koululainen) ja lisäksi vielä alle 3v (joka ei harrastusta tarvitse). Myöhemmin ajatellen jos isoinkin harrastaisi 2kertaa viikossa (jaksaisi ja haluaisi itse), seuraava vielä sen 1kerran ja joskus aikanaan pienempikin 1kerran. Ja jos me molemmat vanhemmat haluaisimme oman harrastuksen edes 1kerran viikkoon, olisi se yhteensä 5-6harrastuskertaa viikossa- siinä ei paljoa yhdessä rauhassa syödä ja vietetä aikaa kotona töiden ja koulun jälkeen, vaan viedään ja haetaan harrastuksiin (paitsi kimppakyydit auttavat). Ja jatkuvasti pitää katsoa onko kello kohta sen verran että jonkun harrastus alkaa ja jonkun loppuu. Eli aikasen aikatauluelämää jo sen koulu- ja työelämän aikataulujen lisäksi.
ikää 5,5v ja harrastaa tällä hetkellä ringetteä (joka on se ykkös harrastus) ja käy uimahyppyissä. Jalkapalloa on vielä muutamat harkat ennen kuin loppuu. Eli nyt on harrastuksia 2 iltana ja sunnuntaina. On tietysti aika paljon kun on päivät päiväkodissa, mutta itse aina innoissaan harrastuksiin on menossa ja niitä odottaa. Haluaisi mennä telinevoimisteluun ja ratsastamaan mutta on sovittu että 2 harrastusta kerrallaan saa olla. Ringetteä ei lopeta ja uimahyppy on uusi juttu. Aikaisemmin kävi tanssitunneilla.
Pienempi 2,5v ei harrata mitään. Vähän kauhulla odotan kun hänkin kasvaa ja haluaa omiin harrastuksiin.... niin sitten ollaan lähes joka ilta jossain harkoissa ;=)
Meidän pienet on nyt 8v, 4v ja 2v. Kaikilla on Suomi-koulu kerran viikossa (pienin ei muuten siellä olis, mutta pidän itse pienten ryhmää joten siksi hänetkin on ilmotettu), sitten Ruotsi-koulu esikoisella kerran viikossa ja sähly. Keskimmäinen haluais alkaa jalkapallon, mutta saa nähdä. Kaksi pienintä on kuitenkin kokopäivätarhassa ja esikoinenkin kokopäiväkoulussa eli enempää en missään nimessä tähän hätään halua. Nuo koulut on kuitenkin lapsille harrastuksia ja toistaiseksi kivoja juttuja - toivottavasti pysyvät sellaisina!
noin 4 vuotiaasta alkaen. Ja se on ollut kerran viikossa. Nyt esikko alotti koulun ja kakkonen 4,5 v ja molemmilla edelleen yksi harrastus/vko. 4 v käy liikkarissa edelleen ja esikko harrastaa show tanssia. 4 vuotias on kotihoidossa sillä olen hoitovapaalla ja käy myös seurakunnan kerhossa 2 kertaa viikossa 3 tuntia kerrallaan. Nämä riittää hyvin. Kavereita lapset näkee puistoissa.
Meidän 5 vuotiaalla on yksi harrastus,eli yhtenä iltana viikossa,se riittää toistaiseksi,vaikka hän haluaisi itse enemmänkin harrastuksia.
Ikää kohta 3 v ja 7 v - ulkomailla mekin.
Lauantai on ollut ainoa harratuspäivä eli isompi on käynyt jumpassa ja pienempikin sinne haluaa. Sen jälkeen on suomi-klubin yleisurheilukerho ja sinne vien kielen takia. Suomikoulusta meidän isompi ei innostunut ollenkaan, liian staattista puuhaa. Urheilu suomeksi onkin huima juttu, kaksi kärpästä samalla iskulla.
meillä lapset ovat juuri 3 ja 6 täyttävät, ovat kokopäivähoidossa taidepainotteisessa päiväkodissa (tanssia, musiikkia ja kuvataiteita), joten olen tietoisesti valinnut linjan, että emme ' harrasta' mitään. Vaikka niitä ihania harrateita mm. liikunnan osalta olisikin olemassa, jätämme ne väliin ja pyrimme olemaan perheenä yhdessä iltaisin ja viikonloppuisin sitäkin enemmän. Mutta tilanteemme on sikäli poikkeuksellinen, että tarha tarjoaa päivittäin lisävirikkeitä.
Kun lapset olivat vielä täysin kotoihoidossa, harrasti isompi kerran viikossa musiikkia tai liikuntaa sekä kävi kerhossa 2-3x3tuntia. Perheen liika ohjelmointi on mielestäni ikävää ja sitovaa - harrasteet kun maksavatkin usein aikamoisesti!