´´´ SyysSissien touhukas torstai ´´´
Kommentit (37)
Ei uutta tämän auringon alla.
Tuosta sairaalakassista. Mä kun en oikein ole koskaan sellaista tehnyt kun en oo keksinyt sinne mitään laitettavaa. Kempparit nappaan sitten mukaan kun lähtö tulee ja mies tuo sitten mitä pyydän. Eipä sielä sairaalassa juuri mitään tarvitse. Mutta nyt siis keksin mitä vois oikeesti ottaa mukaan, kuulosuojaimet! Siis minä ainakin ajattelin saavani sairaalassa nukkua. Kolmas lapsi kun on tulossa niin kyllä sitä jo hoitaa osaa. Kakkosenkin vein öiksi hoitsuille ja nukuin kuin pieni possu. Silloin kävi tuuri kun huoneessa oli vain minä ja toinen äiti ja hänkin oli tuttu ennestään ja me molemmat kiikutettiin pojat yöhoitoon. Toivat sitten syömään ja sen jälkeen mä vein takaisin. Kyllä sitä kotona sitten ehtii niitä öitä valvomaan ennemmän kuin tarpeeksi.
Synnärimaksuista: Meillä maksaa kaupunki synnyttäjän sairaalamaksut eli ilmaista on käydä synnyttämässä. Tosin tämä muutos on ollut voimassa vasta vuoden verran joten edellisillä kerroilla on kyllä maksettu. Mutta hienoa kyllä tuollainen kädenojennus kaupungin puolelta.
Mutta jatkan myöhemmin, nyt tarvii vähän siivoilla.
minttupipsa rv 38+3
mä kun viimeksi olin synnärillä, niin olin välillä käytävällä, välillä varastohuoneessa ja millon missäkin mihin siirsivät, oli vähän täyttä ja vaan pitkämatkalaiset sai mahdollisuuden edes kysyä perhehuonetta ja ei oltu tarpeeksi kaukaa.......saas nähä mihin koppiin tällä kertaa tyrkätään....
jotenkin ottaa päähän kun tössa pari viikkoa sit oli tosi lupaavia suppareita päivittäin, mut nyt ne on leijailleet johonkin toiseen osoitteeseen...eli yli menee että heilahtaa, no, kunhan nyt jouluun mennessä....tutuille oonkin jo sanonu ettei kyselis joka päivä, kyllä sieltä heti kohta ilmotetaan, ei vaan jaksais joka pvä samoja juttuja....
kunnon syksy tosiaan tuli, tänään täytyy kaivella paksumpia vaatteita neidille, istuskelee kuitenkin niin paljon maassa, et saa olla jo tosi lämpösesti päällä, samoin kun paksummat hatut vois kaivaa esiin...
Yritin tossa jo meitiskellä ristiäisiäkin, mut lopahti kun eihän raukka oo vielä syntynykkään....mutta huomenna neuvolaan ja ensi viikolla polille jos ei siiheksi ole syntynyt.
raikasta syyspäivää
Tervehdys taaltakin.
Tuttua, tuttua, Rakkausvauvan kuvailemat kavelyvaivat ja puristuksiin (?) jaavat hermot. Nouseminen makuulta tai istumasta alkaa olla aika vaikeaa, ja ekat askeleet pienta mummotopotysta.
Vastasynnyttaneet aidit ja vauvat sairaalan kaytavilla???? Mista maasta tassa on kysymys, Suomestako??? Ei voi olla TOTTA. Oikeasti kuulostaa jarkyttavalta, aihetta ryhtya kapinaan.
Tuffiitin laakarin kaytos kuulostaa todella tylylta, kannattaa antaa palautetta jos jaksaa.
Olin itse eilen laakarissa. Kohdunsuu on kuulemma 1CM auki! Mita tama tarkoittaa... ? Onko teilla muilla lahtenyt kohdunsuu jo aukeamaan kuukautta ennen LA:ta? Yolla en meinannut saada unta kun ajattelin, etta tassa tulee ehka lahto aikaisemmin kuin mita olin kuvitellutkaan. Ja vauvan vaatteet olivat juuri pyorimassa koneessa - pesin ne kaikki uudestaan, kun en ollut tajunnut kayttaa hajusteetonta pesuainetta.
Taalla Belgiassa sairaalaan pitaa vieda omat yopaidat, verkkohousut (!), vauvan vaatteet ja muitakin sellaisia tarvikkeita, joiden olisin odottanut tulevan talon puolesta. Yhtaalta vahan tylsaa, mutta toisaalta voi olla ihan kivakin kayttaa omia vaatteita.
Jaan viikon paasta sittenkin jo aitiyslomalle (" jo" ), eli 3 vko ennen LA:ta. Tuntuu silta, etten jaksaisi enaa tata yhta viikkoakaan. Fyysisen kestamisen lisaksi vaikeaa on psykologisesti, kun en enaa millaan kykene kiinnostumaan ja panostamaan tyohon. Tama kaikki alkaa jo tuntua minulle etaiselta teatterilta, jota katselen jo matkan paasta...
Apinaemo sanoit limatulpasta - eilisen kasikopelon jalkeen minulla on ollut vahan rusehtavaa vuotoa. Mietin, etta onko tama limatulpan alkua... Ja kohdunsuu auki... kuinkakohan monta paivaa pysyn viela kasassa?
Jellonamami:
Olin itse eilen laakarissa. Kohdunsuu on kuulemma 1CM auki! Mita tama tarkoittaa... ? Onko teilla muilla lahtenyt kohdunsuu jo aukeamaan kuukautta ennen LA:ta? Yolla en meinannut saada unta kun ajattelin, etta tassa tulee ehka lahto aikaisemmin kuin mita olin kuvitellutkaan.
Minulla ainakin on kohdunsuu alkanut aukeamaan jo tooosi hyvissä ajoin ennen synnystä, ja kanavakin lyhenemään ja pehmenemään. Eivät ole vauvat silti ennen laskettua aikaa syntyneet. Että ihan rauhallisin mielin voit varmaan olla.:)
sparven rv 39 tasan
Jellonamami: Rusehtava vuoto voi olla joko limatulppaa, jos se on limaista tai sitten siellä on vaan jotain kuivunutta verta, kun olet ollut tutkimuksessa. Yleensä kun limatulppaa menee enemmän, lähtö on suunnilleen viikon sisään. Mutta eipä sitä tiedä, jos sitä tulee vaan ihan vähän. Minäkään en ole bongaillut aamun jälkeen mitään.
Kewa ja muut joilla kokemuksia sairaalan käytäväpaikoista: missä olettekaan synnyttämässä? En ole kyllä moista kuullut ainakaan täällä pk-seudulla päin. Minä olen synnyttänyt kolme kertaa kesäkuukausina, jolloin ahdasta, mutta aina on huoneesta löytynyt onneksi tilaa. Esikoisen kohdalla oltiin perhehuoneessa, mutta sen jälkeen isä onkin mennyt kotiin lasten luokse, niinkuin nytkin, jos mukaan ylipäätään ehtii...
Kävin esikoisen kanssa ostamassa syksyksi goretex-kengät, ja samalla piti tietty käväistä muutamassa muussakin kaupassa. Huh, nyt on taas sellainen olo, että missä oli mies, kun olis pitänyt ruokakassit kantaa...
Mutta nyt ruokaa lämmittämään! Mukavaa iltaa ja lisää tarinoita, mihin kolottaa ja mistä tulee millaistakin " limaa" . =)
apinaemo 38+4
Hyva tietaa, ettei aukeneminen valttamatta tarkoita sita, etta minua viedaan.
Pitaisiko saunomista valttaa, jos kohdunsuu on jo auennut? Meneeko popot sisaan tms... ?
vaan bakteerit tai muut sellaiset... naytti aika huvittavalta tuo POPOT sisaan ilman aakkosia nimittain. :=D Ei kai nyt sentaan ihan!!!
mulla on pehmentyny ja paikat on auki, mut saa saunoa, ainoastaan uimista kannattaa tulehdusvaaran takia välttää, tai näin mulle ainakin sanottiin
Suomalainen saunoo loppuun saakka! Voihan sitä pitää varuilta vaikka peflettiä, jos haluaa olla hygieeninen.
On se vaan meille niin pyhä paikka tuo sauna, kun siellä on aiemmin synnytettykin. Onneksi ei eletä enää niitä aikoja. Meidän lauteet kävis ahtaiksi... =)
Mutta en varmaankaan kovin kauaa! Eilen kirjoittelin, kun oli päivällä supannut 4h. No, kohtahan ne supparit laimeni, mutta illalla alkoivat uudestaan klo 23.20 ja jatkuivat 7h enemmän tai vähemmän kivuliaina! Väli oli yleensä 6, 8 tai 11min. Välillä piteni ja välillä lyheni tuo väli. Lyhimmillään oli 3min. ja pisimmillään 21min. Klo 6.20 merkkasin paperiin viimeisen supparin ja sit nukahdin ja nukuin ruhtinaalliset 3,5h! Päivällä yritin nukkua, kun poika meni nukkumaan, mut sain vain tunnin nukuttua, plääh! Nyt on harvakseltaan supistellut n. 30min. välein eikä mitenkään kivuliaasti. Viime yönä jos on samanlaista, niin en jää kyllä noin pitkäksi aikaa odottelemaan. Pitänee soittaa Naistenklinikalle, et koskas kannattais tulla.
Limatulpankin bongasin eilen!
Saas nähdä, syntyykö huomenna, joka on äitini syntymäpäivä. Äitini jää muuten eläkkeelle ylihuomenna ja on lupautunut esikoista hoitamaan, kun mies palaa töihin. Mies jää viideksi viikoksi kotiin, kun kotiudun sairaalasta. Pitää isyysloman + 2 viikkoa kesälomaa.
BB-koukkuun jään varmasti minäkin! Oon jo tallentavaan digiboksiin ajastanut viikon ohjelmat, mm. kaikki BB:n iltalähetykset, extrat jätän väliin.
Edea+Pikkis 39+2
Etkös sinä ollutkin satakunnasta? Olet siis menossa keskussairalaan poriin? Mikä päivä sulla on ens viikolla. Itse olen menossa kontrolliin maanantaina...
Täytyy valitettavasti myöntää et kyllä, Porin keskussairaalaan menossa, tosin mä meen käymään vasta perjantaina, mut ilmottelehan mitä sulle sanotaan, osaan varautua henkisesti....mulle meinaa on jo sanottu, et viikon 42 jälkeen katellaan käynnistystä jos kaikki on muuten ok.....no, se riippuu kuka lääkäri osuu kohdalle ja millä päällä ne on.....
Perhehuoneista ollu puhetta. Me koitetaan saada sellanen, mut saa nähä onnistuuki. Täälä niitä kun on vain kolme kipaletta. Ja viime aikoina ollut aika lailla ruuhkaa synnärillä. Onneks ensisynnyttäjät on etusijalla, joten se vähän voi avittaa tilannetta.
Limatulpasta hieman. Onko kaikki huomannu kun se on irronnu? Mulla ei ole ollut mitään merkkejä siitä. Valkovuoto vain on tosi runsasta, mut niin se on ollu melkein koko raskauden ajan.
Kävin tänään hakemassa prismasta vauvalle paksumman lakin ja tumput. Kokoa 56. Näyttää nämä ilmat kylmenenvän siihen malliin, et niille on tarvetta. Ja taitaa tulla fleece-haalarillekin käyttöä kun sairaalasta tullaan kotiin. Itellä tahtoo vaan olla ongelma, kun ei oo mitään takkia, josta sais vetoketjun kiiinni... Täytyy van toivoa, et ei kauheesti enää kylmenis niin pärjää avonaisella takilla.
BB:stäkin ollu puhetta. Mä uskon kans et jään totaalisesti siihen kiinni. Nyt täälä mietin ostanko vielä sen 24/7. Maksais sen 29,- Jos sen meen tekeen, niin sit ainakin tiedän et nökötän vain töllön ääressä. ja meillä mies ei voi sietää koko ohjelmaa. :)
Koitan kovasti pestä pyykkiä. Täytys huomiseks saaha kuivaksikin osa. Mulla kun ei oikeesataan ole kuin kahet housut jotka mahtuu jalkaan ja toiset on sellaset joita kehtaa julkisella paikalla pitää. Ja kummatkihan on nyt pyykissä.Onneks löysin jalkaan vanhat vällärit, et ei tarvi ilman housuja olla. :) En enää tässä vaiheessa viitsi ostaa yhtän vaatetta. pakko pärjätä näillä mitä on.
Mutta nyt lähen jatkaan salkkareiden kahtomista ja pian taas saunomaan!
Mukavaa illan jatkoa kaikille!
Eli poika syntyi 28.8 rv 39+3 klo. Mitat 3390g ja 51 cm. Poika pääsi kyllä yllättämään täysin, koska olin tosissani varautunut pitkälle syyskuuta odottelemaan. Supistukset alkoivat kuitenkin ma iltana klo 22, se yö meni valvoessa, aamulla lähdettiin sairaalaan ja poika oli maailmassa tiistaina klo 13.10. Synnytys meni hyvin jaänään illalla kotiuduttiin ja nyt ihmetellään koko perheen voimin tuota söpöläistä.
Jondeliini ja poju 2vrk
Ehtii vielä pikaisesti tulla tännekkin ennen BB.tä.
DUMLE meilläkin mies ihmettelee että miten mä jaksan sitä BB.tä mutta ainakin viime vuonna katseli kyllä itsekkin;D,Mies ei vaan jaksa kuunnella mun jatkuvaa kommentointia..:)
Synnytys sairaaloissa onkin näemmä melko lailla eroja.
KEWA ja MAITOHAMSTERI missä sairaalassa olette synnyttäneet???kylläpä on touhua:#Tuntuu kyllä uskomattomalle että täällä meidän hyvinvointi valtiossa on noin!mies kyllä sanoi kun hälle paasasin teidän kokemuksista että ei kai sille mitään voi jos on täyttä niin on täyttä mutta että juuri synnyttäneet käytäville lapsineen,,uskomatonta#murinaa#
KIRAHVIINA kyllä on outoa tuokin että liikennettä ja valoa joutuu sietämään yötä päivää,uskomatonta tuokin!!!!!!!Toivottavasti nyt et joudu kokemaan samaa tai sitten kannattaa jo älähtää!!
MINTTUPIPSA missä kaupungissa asut kun teillä menee synnytykset kaupungin piikkiin?Kuullostaa hyvälle että tuolla tavoin kaupunki kannustaa:)
ARINGONTYTÄR mietiskeli että voisipa lähteä yökkärillä neuvolaan,heh vähän samanlaista minäkin pohdin kun käydään vaikka kaupoilla,ei YHTÄÄN huvita miettiä enään että mitä päälle,tukka ponnarille ja jotakin päälle ja eikun menoksi..;D
TUFFIINAN lekuri edusti taas noita K-pää lääkäreitä.Voi että voi olla sitten jotkut lekurit ajattelemattomia ,ei asiakaspalvelu henkisiä Mulkvisteja.Kannattaa tosiaan laittaa valitus jos vain jaksat!
JELLONAMAMI on kyllä aika SiSSi kun on painanut töitä näin pitkään isonmahan,liitoskipujen ym..kera,ihanaa että sulla vihdoin alkaa äitiysloma:)Suomessa kyllä on asiat sikäli hyvin että sairaalasta löytyy aivan kaikki tarvittava lapselle ja äidille eikä siten tatvitse olla kuin neuvolakortti ja odottava äiti mukana kun sairaalaan menee.
EDEA,toivottavasti pääset pian synnyttämään!!Lupaavaa,viikkojakin aivan tarpeeksi,pidän sulle peukkuja!
Saunomisesta oli puhetta.Mä oon saunonut n.2kertaa päivässä.Eihän se pahaa tee.Suomessa tosiaan on ennen synnytettykkin saunassa joten ei se ole epähygieenstä.Luin jostakin taannoin että lauteet on puhtaammat kuin kuvitellaan joten oikeasti ei tarvitse edes laudeliinoja,Näin kirjoitteli joku saunatutkia jossakin Nyt-liitteessä,iltasanomissa tai jossain...
On ollu puhetta myös siitä miten mies hemmottelee.Mun mies on kyl niin ihgu että on hemmotellut muo koko raskauden(ja ennenkin).Tuo ihania iltapaloja,hieroo,pesee saunassa nyt kävi sunnuntaina ostaa sauna hunajaakin jota sitten valeli pesun jälkeen,sheivaa karvat,ym ym..Kyllä mulla on paljon takaisin annettavaa että saisi korvattua edes jotakin takaisin..
Nyt keskityn kokonaisuudessaan tuohon BB ohjelmaan.
rakkausvauva 38+6
mä sitte raahauduin sinne neuvolaan ja yllätys oli suuri.Painoa tullu viikossa 2 kg!!! ja turvotus ihan mieletöntä.Mutta nyt oli verenpainekin koholla ja pissasta löyty proteiinia.Eli alkava raskausmyrkytys.Nyt iltasella alkanu pieni päänsärkykin.
Huomenna klo8 menen äippäpolille jossa tutkivat ja toivottavasti käynnistävät synnytyksen.
Mulla ku olis se käynnistys muutenkin ma 3.9.
Viikkoja on huomenna jo sen verran että voivat hyvin käynnistää.En halua panikoida viikonlopun yli että menee huonommaksi raskausmyrkytys.
Nyt sitte pohdin haluanko mennä ammeeseen vai ottaa epiduraalin.Siis tätä kipeetä selkää ajatellen ja näitä jalkoja.Mutta ehkä olen taipumassa siihen epiduraaliin.
Nytkin supistelee kivasti.Toivottavasti ei tulis kummiskaan nyt yöllä lähtö.
mutta pitäkää peukkuja että pääsen huomenna jo käynnistykseen.
AT rv 38+4
Mulla on tänään neuvola klo16.Kewalle vilkutukset tiedän miltä toi tuntuu:( meidän poju 1 v 8kk huutaa joka kerta ku neuvolaan joudun ottaa mukaan.Pelkää jotain ku mua tutkitaan.Yritänkin päästä neuvolaan joko aamulla klo8 tai iltapäivän viimisille ajoille,että isä pääsee hoitaa lapsia.
Mun jalat on muuttunu puupölkyiksi,yhtä hyvin ne taipuu.
Naapuri meinas pyörtyy ku näki mun turvonneet jalat.Olen kokopäivän kulkenu pitkä yöpaita päällä.Voisko sinne neuvolaanki lähtee yökkärissä;)
Ei yhtään huvita ajatus päälle pukemisesta ja oikeesti en saa housuja jalkaan yksin.
Tosi monilla on supistuksia.Mulla tulee yleensä sillo ku menen illalla nukkumaan.Eilenki illalla vauva heilui mahassa niin paljon,että teki melkein pahaa.Nyt monena iltana ollu sellanen olo,että nytkö se alkaa.Mä oikeesti toivon ettei vielä alkaisi.Voisi sellasta pientä esityötä tehdä,mutta mieluiten haluan,että pääsen sinne ma käynnistykseen asti.Mulla ku toi selkä on niin kipeä ja nää jalat:( pelkään etten mä pysty synnyttää.Haluaisin tällä kertaa ehtiä saamaan jotain kipulääkettä esim epiduraali olis varmaan ihan taivaan lahja tähän selkäkipuun.
Olipa Tuffiitilla tosi huono lääkärireissu:( jättää nyt vielä tollaiseen epätietoon.
Koko arvioista.jossain kunnissa tarjotaan yleensä ensisynnyttäjälle synnytystapa-arvio jossa ultrataan ja annetaan kokoarvio.
Itse pääsin taas synnytystapa-arvioon kun paastosokeri oli koholla.
Neuvolassa mulle ei ole kertaakaan annettu käsikopelolla mitään arviota.
Se mikä mulle on jääny mieleen ku esikoistani menin synnyttää kättärille (-95) ni kätilä käsikopelolla sano että vauva on paljon yi 4 kg.Tyttö oli syntyessään 2740g.Ja sillo olin paljon hoikemmassa kunnossa joten läskiä mahan päällä ei ollut.
Mäkin olen alkanu pikku hiljaa epäröimään onko masukki sittenkään tyttö.Kaikki on povannu mulle poikaa.Kahden tytön jälkeen kun olen saanut pojan voin sanoa,että pojat on kyllä niin helppoja;) pojat syö ja nukkuu hyvin.
Muakin jännittää millainen nukkuja tämä vauva on.Tyttö (-04) ei millään meinannu nukahtaa yöunille.Sillo ajeltiin autolla yöllä reissuja että nukahtaisi.Meillä oli myös sellanen gracon pattereilla toimiva keinu ku ei jaksettu kannella ympäri kämppää.Poika(-05) taas nukahti aina kaikille unille tosi helposti.Ei kukkunu yöllä koskaan.
Kirahviinan miehen hemmottele ja huomioi vaimoa" -kampanjan voisi lähettää tännekin päin.Meillä miehellä ollu niin paljon töitä ja unet jääny tosi vähäisiksi.Viime yönäkin tuli nukkumaan klo 02 teki koneella töitä siihen saakka.Ja monina öinä tehnyt töitä pitempään.
Niin ja selvis mulle tossa ihan ohi mennen ettei mies olekkaan isyyslomalla 3 viikkoa vaan 2 viikkoa.No kai pitää olla tyytyväinen että voi tuossa ylikuormitetussa työmäärässä voi edes pitää lomaa.
perhehuoneista.Viimeksi meillä ei ollut kun mies tuli kotiin hoitamaan muita lapsia.Samoin tälläkin kertaa.3 v alkaa baletti sillo 3.9 klo 17.30.Toivottavasti olen jo synnyttäny sillo,eiköhän jos kaikki sujuu kuten ennenkin.
Mulla taisi olla 2 heng huone jossa olin sillo yksin.Jos kaikki menee hyvin niin olen vain yhden yön sairaalassa.Se on varmaankin pakko koska vauvan sokereita seurataan vuorokauden verran.
eipä mulla ihmeempää.Alan henkisesti valmistautuu neuvolaan menoon.
AuringonTytär rv 38+4